Wat is er nieuw

Huiskamer aquarium van Catfishfreak

Dan zal het wel wat lang duren voordat die aan het onderwater leven gewend is.
Heb sowieso wortelbemesting er bij zitten dus dat lijkt me ook het probleem nog niet.

Plantjes groeien nog steeds prima, zelfs de bak uit om eerlijk te zijn.

20250824_152255.jpg

20250824_122753.jpg

Na het snoeien

20250824_164437.jpg

Tapijtje heeft er nog weinig zin in, ook daar wat draadalg.
Volgende week nog maar 2 amano garnalen en misschien een stuk of 3 oto's toevoegen.
Wil niet te snel otocinclus gaan toevoegen maar denk dat er wel genoeg te eten is voor een aantal.

20250824_152136.jpg

Waardes voor de 25% wissel Po4: 2 mg/l enNo3 20 mg/l ofwel er is een stijgende lijn te zien.
Normaal voegde ik 75ml all in one toe maar heb die nu ook dagelijks 10ml op de doseerpomp gezet.

20250824_162433.jpg

Volgende week snoei ik de ludwigia behoorlijk ver terug en plant ik de mooie toppen terug.

Wat is de instelling van je lamp? Heb nu ook de Chihiros Universal erop zitten en ben een beetje zoekende nog naar de juiste instelling.

Dit gebruik ik nu met 2,5 uur zons op en ondergang.
2,5 uur zons opkomst, 7 uur volle bak en weer 2,5 zonsondergang.

Screenshot_20250824_151044_My Chihiros.jpg

Ben met de bucephalandra setting begonnen en die een heel stuk terug gezet wat percentage betreft.
Zelf ook nog wat aan het zoeken met intensiteit en verlichtingsduur.

Waarom zoveel blauw en minder wit? Ik heb zelf meer wit en erg weinig blauw. Volgens mij doen planten minder met blauw en kun je beter rond de 25% gaan zitten.
Ik heb 25 blauw, 40 groen, 100 wit en 80 rood dacht ik.

Kleuren komen zo beter uit John.
Ligt er natuurlijk ook aan welke lamp je hebt en hoeveel diodes van welke kleur er in zitten.

Dit gebruik ik nu met 2,5 uur zons op en ondergang.
2,5 uur zons opkomst, 7 uur volle bak en weer 2,5 zonsondergang.

Bekijk bijlage 390144

Ben met de bucephalandra setting begonnen en die een heel stuk terug gezet wat percentage betreft.
Zelf ook nog wat aan het zoeken met intensiteit en verlichtingsduur.
Je geeft dan toch 6 uur volle bak als je van 10 tot 21 uur belicht?

Alles groeit nog steeds de bak uit, letterlijk.
Verlichting wel wat terug geschroefd vanwege de alg, lastig om daar een balans in te vinden.
Misschien dat ik volgende week eens een 50% waterwissel doe in plaats van 25%.

20250901_190659.jpg

20250901_193108.jpg

20250901_194359.jpg

Maar het staat er weer wat beter bij.
Volgende week knip ik de ludwigia tot zo'n 5cm boven de bodem af en plant ik de mooie toppen er weer bij terug.
Dan ga ik tevens proberen om het wat lager te houden in plaats van focussen op vermeerderen.

20250901_195638.jpg

Binnenkort ook de rechter kant van de bak wat gaan veranderen, kan wel een snelgroeier gebruiken.
Heb daarnaast nog wat mooie stukken mopani die daar misschien wel passen.

Ben wel bijna door de 2kg fles co2 heen na 43 dagen sinds de Eheim officieel gestart is.
Weet niet precies hoe lang die op de rio gedraaid heeft.

vissen groeien ook als kool en de eerste eitjes van de Hoplisoma Paleatus zijn van de week ook al afgezet.

Laatst bewerkt:
Dat is een behoorlijk CO2-verbruik maar waarschijnlijker een CO2-verlies

Even gekeken en 30 mei heb ik hem laten vullen.
Valt dus mee.
Heb toevallig van de week alles nog nagekeken op lekken aangezien het naaldventiel wat kuren had.

38 dagen geleden ben ik van de juwel over gegaan op de Eheim.
Dacht dat het 43 was, de chihiros app zit er 5 dagen naast.

dat heet een luxeprobleem 🙂

Liever dat het de bak uit groeit dan dat alles aan verpieteren toch? :DD
Moet zeggen dat de bemesting en carbo op de doseerpomp zoals jij doet goed bevalt.
Denk dat dat ook bijdraagt aan hoe goed alles groeit.

….ik had jouw bericht over CO2-verbruik verkeerd geïnterpreteerd

Moet zeggen dat de bemesting en carbo op de doseerpomp zoals jij doet goed bevalt.
Denk dat dat ook bijdraagt aan hoe goed alles groeit.
Het zal uiteraard een combinatie van licht, bemesting, CO2 en Carbo zijn.

Ook zal meer licht voor een aantal planten juist voor een compactere groei zorgen.

Dat had ik met de Echinodorus-bleheri en idem -martii, bij 50% lichtsterke erg lange bladeren over het wateroppervlakte liggend en bij 75% (34lm/L) bladeren reikend tot het wateroppervlakte en dus mooier.

Laatst bewerkt:
Ik snap er hoe langer hoe minder van. Bij mij wil het niet echt lukken om een prachtige bak te hebben /houden zoals jij dat wel hebt.

Je hebt echt een prachtige bak!

Ook zal meer licht voor een aantal planten juist voor een compactere groei zorgen.

(34lm/L)

Zit op circa 17 lumen per liter (op basis van percentages berekend maar exacte cijfers heb ik niet)
Kortom vrij weinig en dat is ook wel zichtbaar in ludwigia.
Durf de verlichting op dit moment niet op te schroeven want heb redelijk wat draadalg.
Waarschijnlijk haal ik morgen een stuk of 3 a 4 Otocinclus of Otothyropsis op en als die effectief zijn gooi ik de sterkte wel omhoog.
Vermoed dat de algen nog meer de overhand krijgen op het moment dat ik er meer intensiteit op ga gooien.

Ik snap er hoe langer hoe minder van. Bij mij wil het niet echt lukken om een prachtige bak te hebben /houden zoals jij dat wel hebt.

Je hebt echt een prachtige bak!

Doe weinig speciaals, zo veel mogelijk vanaf blijven is het belangrijkste.
25% waterwissel per week.
10ml all in one per dag voor de verlichting aan gaat. (Plus wekelijks testen)
10ml carbo per dag om 22:00 uur als "anti alg"
Limoen groene dropchecker.

Voldoende plantvoeding daarnaast goed licht geven.
Heb nog veel alg op dit moment maar dat valt op de foto's niet zo op :DD

Vanmiddag even bij Utaka in Amersfoort geweest.
Ging er niet heen met een bepaalde vissoort in gedachte maar dat het een onderdeel van de opruimploeg moest zijn was zeker.

Het zijn 2 stuks Parotocinclus Cearensis geworden.
Niet echt een gangbare vis die je veel ziet en ook niet goedkoop maar wel precies wat ik zocht.

20250902_145847.jpg

20250902_145917.jpg

Leuk visje en ik denk dat je bij Utaka een mede forummer bent tegengekomen want iemand in de chat heeft deze daar ook gekocht :DD :DD ;))

Nieuwe aanwinsten zijn goed op kleur gekomen.
Ze zijn nog wel wat schuw als het gaat om beweging buiten het aquarium maar verder verkennen ze rustig aan de bak.

20250903_124736.jpg

20250903_131543.jpg

De weersomslag is ook goed te merken, blauwe koningszalmpjes zijn aan het paren, een amanogarnaal zit stampvol eitjes en heb overal verspreid Hoplisoma eitjes zitten.

20250903_133249.jpg

20250903_133239.jpg

Alles groeit nog steeds de bak uit, letterlijk.
Verlichting wel wat terug geschroefd vanwege de alg, lastig om daar een balans in te vinden.
Misschien dat ik volgende week eens een 50% waterwissel doe in plaats van 25%.

Bekijk bijlage 390383

Bekijk bijlage 390384

Bekijk bijlage 390385

Maar het staat er weer wat beter bij.
Volgende week knip ik de ludwigia tot zo'n 5cm boven de bodem af en plant ik de mooie toppen er weer bij terug.
Dan ga ik tevens proberen om het wat lager te houden in plaats van focussen op vermeerderen.

Bekijk bijlage 390386

Binnenkort ook de rechter kant van de bak wat gaan veranderen, kan wel een snelgroeier gebruiken.
Heb daarnaast nog wat mooie stukken mopani die daar misschien wel passen.

Ben wel bijna door de 2kg fles co2 heen na 43 dagen sinds de Eheim officieel gestart is.
Weet niet precies hoe lang die op de rio gedraaid heeft.

vissen groeien ook als kool en de eerste eitjes van de Hoplisoma Paleatus zijn van de week ook al afgezet.
Mooie bak hoor!

Nieuwe aanwinsten doen nog steeds hun werk maar er is nog genoeg.
Krijg behoorlijk wat draadalg nu en ben nog niet helemaal zeker van de oorzaak.
Nitraat 20mg/l en fosfaat is >5mg/l dus fosfaat is nog steeds iets verhoogd.
Dit maal een 50% wissel ipv 25% gedaan om te zien of dat verschil maakt in de loop van de week.
Zo niet dan ga ik wel weer met de verlichting spelen.
Heb ook 5kg zand er in gedaan in de achterste hoeken.
Daar lag sowieso wat weinig en de zak lekte zand.

20250907_172343.jpg

En speciaal voor @BlupGup :DD

20250907_113634.jpg

20250907_113643.jpg

Die steen is in weken niet zo schoon geweest.

Je hebt niet veel licht volgens mij maar zo te zien is de dc ook behoorlijk donker. Kan het dan toch geen co2 tekort zijn?

DC is donker door de waterwissel, normaliter is die mooi limoengroen.

Krijg behoorlijk wat draadalg nu en ben nog niet helemaal zeker van de oorzaak.
Is de distributie van de CO2 wel goed? Wat gebeurt er als je de dropchecker bijvoorbeeld tegen de rechter zijruit plakt? Blijft hij dan ook mooi limegroen? Je hebt nogal een plantenmassa en ik kan me voorstellen dat je hierdoor dead spots hebt.
Je zou met voer eens kunnen kijken naar hoe de distributie van het water is. Voldoende stroming wil nog niet zeggen dat de distributie (van CO2) goed is.

Edit: mocht je toevallig (vloeibaar) filter medium van Easy Life hebben, daarmee kun je goed zien welke weg het water zich zoekt in jouw bak.

Of met wat diepvriesvoer wil het ook.
Ja vlok of diepvriesvoer, als het maar niet te snel zinkt. Ik zou zelf geen granulaat daarvoor gebruiken. Daarom vind ik filter medium van Easy Life fijn. maar zou het er niet speciaal voor kopen. Met filter medium zie je goed hoe de waas zich door de bak verspreidt.

Je zou met voer eens kunnen kijken naar hoe de distributie van het water is. Voldoende stroming wil nog niet zeggen dat de distributie (van CO2) goed is.

Circulatie is wel goed, mooie ronde stroming te zien over de hele lengte van de bak.
Alleen daar waar de dropchecker hangt is het iets minder.
Moet met diepvries voeren het filter uitzetten want het blijft circuleren en de Hoplisoma's krijgen anders niets.

Ben nog even in de waterwaardes gedoken en denk toch dat het grootste probleem de 25% waterwissel is.
Het was ook een beetje een experiment om veel voeding toe te voegen met een kleinere wissel maar met een nitraat van 20mg/l en een fosfaat van 5mg/l is er natuurlijk een behoorlijke onbalans.

Twijfel of ik morgen nog een extra 50% waterwissel moet doen. 🤔

Vissen zijn sowieso tevreden want het is weer overal hoplisoma paleatus eitjes.
Moet me inhouden om ze er niet uit te vissen.

20250909_162111.jpg

https://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio/

Als ik dit lees dan maakt de verhouding niet uit en is het meer zaak om voldoende in de waterkolom te hebben. Planten gebruiken gemiddeld 10x meer nitraat dan fosfaat maar als dat er beide voldoende is dan heeft dat volgens mij weinig effect. In jouw geval zijn beide volop voorhanden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan