Hulp gevraagd bij Programmable Led Time Controller.


A

Altispinosa

Guest
Beste vrienden,

Kan iemand mij helpen bij dit voor mij toch wel moeilijk systeem in verband met het opnieuw instellen.

De vorige eigenaar had het zelf zo geprogrammeerd dat het maar liefst elke dag 17 uur brandde wat veel te lang is vandaar mijn baard algen.

Het licht ging zoals zonsopgang aan elke morgen om 7:30u en ging maar uit s 'Nachts om 0:30u.

Nu heb ik al gekeken en gezocht pffff ik krijg het er van op de zenuwen,voor de zonsopgang kan het ingestelt worden (en dat heb ik gedaan om 9u)maar voor zonsondergang kan het niet ingesteld worden (lees niet).

Via jullie hulp zou ik graag weten hoe ik dan kan instellen zodat ik de maximum duur van het licht op 10 uur per dag kan hebben elke dag.

Ik hoop op positieve reacties zodat ik een normale lichtduur kan bekomen waarvoor dank.

Volautomatsch licht systeem Aquatlantis 018.JPG
Volautomatsch licht systeem Aquatlantis 017.JPG
 
Dit is een TC 420. Er zijn op dit forum, Verlichting, diverse leden die zo'n apparaat hebben en de programmering beschreven.
 
Heb jij de cd rom erbij?

En de usb kabel?
 
Geen cd rom en geen usb kabel mee geleverd,heb het net gevraagd aan de verkoper,ik hoop dat hij dat nog liggen heeft en wil verzenden,zoniet kan ik dat dan ergens anders aankopen een cd rom en usb kabel ?

Vriendelijk dank voor de hulp.:)
 
De link die Ton heeft gegeven, daar heb je alles. De usb kabel is een standaard kabel, welke ook aan een printer zit.

PLED programma downloaden. En daarna installeren.
TC420 aansluiten aan de computer.
In het PLED programma een heel nieuw schema maken zoals jij het wilt hebben.

Je moet wel weten welk licht op welk kanaal is aangesloten.
 
De link die Ton heeft gegeven, daar heb je alles. De usb kabel is een standaard kabel, welke ook aan een printer zit.

PLED programma downloaden. En daarna installeren.
TC420 aansluiten aan de computer.
In het PLED programma een heel nieuw schema maken zoals jij het wilt hebben.

Je moet wel weten welk licht op welk kanaal is aangesloten.
Dat weet ik niet want ik krijg gewoon geen antwoord meer van de verkoper wat wel best rottig is.
Ik hoop dat ik het in orde krijg want zo lang het licht aan elke dag dat moet stoppen.

Wat moet ik exact downloaden ? De handleiding of de Pled of de schema voorbeelden ?
 
Je hebt het Pled programma nodig dus dat moet je downloaden als je de cd rom niet meer hebt.
Dit programma werkt helaas niet op een Mac (apple) dus hopelijk heb je een windowscomputer?

Daarna kan je uitzoeken welk kleur op welk kanaal zit door een klein testprogramma te maken. Als je dan afwisselend elk kanaal afzonderlijk laat branden (dus 1 kanaal op bvb 100% gedurende 5 minuten, de rest op 0 en dit voor elk kanaal zie je snel hoe de verdeling zit.
Het klinkt echt moeilijker dan het is hoor, het is zeer toegankelijk en ja kan makkelijk nieuwe schema's maken.

Begin gewoon met het downloaden van het programma, bekijk wat voorbeeldschema's online, er zijn ook video's met tutorials te vinden waarin je stap voor stap kan zien hoe en wat.... Wanneer je het snapt maak je zelf een schema naar wens op enkele minuten.
Maar begin dus met het downloaden van het programma en bekijk dit vervolgens eens, experimenteer een beetje want zolang je op de PC bezig bent kan je alles aanpassen.

Maar als voorlopige oplossing kan je gewoon een simpele timer tussen de TC420 plaatsen zodat je alles automatisch kan uitschakelen door de timer te programmeren (waarmee je dus de TC420 ook uitschakelt).
De interne batterij van de TC zorgt ervoor dat hij bij terug inschakelen na een paar uur nog steeds het juiste uur en instellingen weet.

Ik zou starten met maximum 7 uur licht per dag en van daaruit opbouwen zodra je de algen wat onder controle krijgt, ook 12u is volgens mij teveel in deze fase.
 
Ik heb een windows computer maar ik zie aan het bakje van de led in de aquariumkast nergens waar ik een usb kabel kan insteken.
Dit is een screen print van tot waar ik geraakt ben en verder is het echt chinees voor mij dus als er iemand is met engelen geduld en het mij stap voor stap wil uit leggen misschien aan de hand van screen prints met een rode cirkel van hoe en wat ik precies moet doen zou ik de gelukkigste mens op de planeet zijn.
Pled verlichting programma.PNG
 
Ik heb een windows computer maar ik zie aan het bakje van de led in de aquariumkast nergens waar ik een usb kabel kan insteken
bedoel je hier mee de tc420
 
Het klopt dat je in de TC420 geen usb ingang ziet, als het goed is hoort er een ingang te zitten waar een kabel in moet met een vierkante vorm (veel voorkomend bij printers)
je hoort de kabel via dat gat aan te sluiten op je computer.
even een foto bewerkt met mijn skills om het duidelijk te maken als dit het gedeelte is wat je niet snap. :D
usb-printer-kabel.jpg
 
Ik heb een windows computer maar ik zie aan het bakje van de led in de aquariumkast nergens waar ik een usb kabel kan insteken
bedoel je hier mee de tc420
Ja die bedoel ik Jaap.
 
Het klopt dat je in de TC420 geen usb ingang ziet, als het goed is hoort er een ingang te zitten waar een kabel in moet met een vierkante vorm (veel voorkomend bij printers)
je hoort de kabel via dat gat aan te sluiten op je computer.
even een foto bewerkt met mijn skills om het duidelijk te maken als dit het gedeelte is wat je niet snap. :D
Bekijk bijlage 24059
Dat is precies wat ik bedoel en waar ik zo over struikel.
 
Maar denk niet dat ik hier zo'n kabel liggen heb.
 
zo dus
SAM_1091.JPG
SAM_1090.JPG
 
toevallig geen printer via usb aangesloten
heeft deze aansluiting over het algemeen ook
 
Het klopt dat je in de TC420 geen usb ingang ziet, als het goed is hoort er een ingang te zitten waar een kabel in moet met een vierkante vorm (veel voorkomend bij printers)
je hoort de kabel via dat gat aan te sluiten op je computer.
even een foto bewerkt met mijn skills om het duidelijk te maken als dit het gedeelte is wat je niet snap. :D
Bekijk bijlage 24059
Waar zou ik zo'n kabel heel snel kunnen kopen ?
 
toevallig geen printer via usb aangesloten
heeft deze aansluiting over het algemeen ook
Ik heb een printer van Canon Jaap,ik neem hem er even bij,duim alvast voor me jongens.
 
:thumbs: anders een beetje elektronica winkel heeft deze wel liggen
of anders de kringloop winkel ook wel
hier in nl wel tenminste
 
De kabel past er op Jaap,ik krijg opeens een vrolijk gevoel,nu nog de rest in orde kunnen brengen mede dankzij jullie hulp.
 
Waar zou ik zo'n kabel heel snel kunnen kopen ?
Ik bestel altijd mijn kabels op
https://www.allekabels.nl alleen in dit geval is het een beetje zonde om een kabel te kopen van 1-2 euro want de verzendkosten zijn nog hoger.
Zijn er geen elektronica winkels bij jou in de buurt? Een mediamarkt bijvoorbeeld, die verkoopt ze ook ga ik van uit.
 
Ik bestel altijd mijn kabels op
https://www.allekabels.nl alleen in dit geval is het een beetje zonde om een kabel te kopen van 1-2 euro want de verzendkosten zijn nog hoger.
Zijn er geen elektronica winkels bij jou in de buurt? Een mediamarkt bijvoorbeeld, die verkoopt ze ook ga ik van uit.
Het is in orde ik gebruik de kabel va mijn printer maar nu weet ik nog niet wat de volgende stap is,moet ik mijn laptop erop aansluiten ? en dan ?
 
Het is in orde ik gebruik de kabel va mijn printer maar nu weet ik nog niet wat de volgende stap is,moet ik mijn laptop erop aansluiten ? en dan ?
Neem aan dat als je hem op je laptop aansluit dat er automatisch een stuurprogramma word gedownload.

Als die aangesloten is zou de tc420 moeten gaan branden maar er zou nog niks af gelezen van kunnen worden, zorg ook dat de voeding nog NIET aangesloten is. Als die op licht dan kan je gaan beginnen met programmeren.
 
Hierbij moet ik het ook laten voor vandaag, als ik jou was zou ik even de filmpjes aandachtig bekijken, dan zou alles al veel duidelijker moeten zijn. Ik ga mijn bed ook nu opzoeken, sorry.
 
Neem aan dat als je hem op je laptop aansluit dat er automatisch een stuurprogramma word gedownload.

Als die aangesloten is zou de tc420 moeten gaan branden maar er zou nog niks af gelezen van kunnen worden, zorg ook dat de voeding nog NIET aangesloten is. Als die op licht dan kan je gaan beginnen met programmeren.
Mijn verlichting brand nu op het moment,moet ik de kabel onder de usb aansluiting er uit trekken ?
 
Hierbij moet ik het ook laten voor vandaag, als ik jou was zou ik even de filmpjes aandachtig bekijken, dan zou alles al veel duidelijker moeten zijn. Ik ga mijn bed ook nu opzoeken, sorry.
Oke Peter jij ook super bedankt wel te rusten en tot morgen.:thumbs:
 
Ik wil wel een poging doen om je te helpen maar de moeilijkheid voor mij is dat ik hier enkel apple heb. Voor aanpassingen aan het programma ga ik bij mijn ouders of bij vrienden met een windows pc. Ik kan het dus niet simultaan doen met je en ik ken het ook niet van buiten maar we kunnen proberen de eerste stapjes te doen...
 
De pagina die je toonde, van het programma dus. Ga daarop staan en klik of dubbelklik op Mode1 (in het blauw op je screenshot) totdat je ziet dat je de naam kan aanpassen, noem het vervolgens Voorbeeld of zoiets...
 
Zeg maar wanneer je zover bent... ;)
 
Je bent al weg blijkbaar... :D

Soit: je kan ook het fimpje met de stap voor stap handleiding openen in een venster naast je Pled-venster en dan meedoen met het filmpje: filmpje op pauze zetten na elke stap en die herhalen op je PC. Je zal snel merken wat je juist aan het doen bent denk ik.

Overzetten van PC naar TC is de laatste stap dus je sluit hem pas aan nadat je schema klaar is. Maar je maakt volgens mij eigenlijk beter ineens een paar schema's met verschillende lichtduur en -sterkte (bvb eentje met 7u licht op bvb 70%, eentje met 8u licht op bvb 80% , hangt samen met de sterkte van de unit) en dan kan je achteraf via de TC420 tussen die schema's kiezen met een simpele druk op de knop. Dan moet je alleszins niet voor elke aanpassing opnieuw schema's programmeren...

Succes ermee!
 

Terug
Bovenaan