Wat is er nieuw

Iemand bekend met de bosgrond methode om bacteriën te enten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
Ik heb een nieuwe bak, moet nog flink wat werk aan gebeuren. Moet o.a. nog een achterwand op maat gezaagd worden en er moeten nog wat andere dingen gebeuren.

Deze week zal ik die normaal opstarten.

Ik ga die zonder flesjes uit de winkel opstarten en gewoon 100% bosgrond spul gebruiken.

Ik heb die bosgrond gebruikt bij 2 draaiende bakken. En dat pakte heel goed uit. E�n bak was eerder een 'probleem' bak met veel zieken en doden. Na de bosgrond injectie was de ellende gedaan.

Nu eens zien wat het geeft bij een nieuwe bak.
 
gapak zei:
Zou mij heel waarschijnlijk lijken. Iemand die dit kan bevestigen? Want voor dit doel wel een heel interessant alternatief voor de gangbare methoden van microvoer kweken!

Dat zal wellicht wel kloppen:

Rozen

De fles of pot met daarin de opgezette kweek moet wel in het licht staan, maar een te zonnige plek kan de vermeerdering remmen. Ook is het raadzaam dit niet in de huiskamer te doen; de inhoud van de fles heeft niet bepaald de geur van rozen. Het 'oogsten' is niet al te moeilijk. Je vult een fles met een lange hals tot ongeveer halverwege de hals met de kweekvloeistof, dan stop je daarin een natgemaakte prop watten. Die moet de kweekvloeistof raken. Dan de fles tot aan de rand vullen met schoon water. Omdat de diertjes maar al te graag naar het licht trekken, is het raadzaam de onderkant af te dekken met bijvoorbeeld een stuk donker papier. Na een poosje zullen de pantoffeldiertjes zich door de wattenprop naar het licht hebben gewrongen en in het schone water zwemmen. Je kunt ze dan makkelijk afzuigen met een injectiespuit (zonder naald) of een pipet.


https://nbat.nl/artikelen/diversen/pantoffeldiertjes
 
SaskiaZ zei:
Dit is volgens mij bedoeld om pantoffeldiertjes enzo in je bak te krijgen, micro micro voer voor de echte kleine mini jonkies.

Ik denk dat dit wel klopt. Maar dacht dat ze ook nuttig waren voor iets grotere vissen. Ook zullen die pantoffels je plantenresten wel lekker vinden in je bak. Ik dacht - weet ik niet meer zeker - dat ze ook bepaalde algen graag op hun menu zetten.

Misschien dat iemand dit kan bevestigen?
 
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Volgens mij is de jampot met een gedroogd blokje knolraap wel veel goedkoper en sneller. Iedere 12 uur oogsten.
 
Jelle Touwen zei:
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Volgens mij is de jampot met een gedroogd blokje knolraap wel veel goedkoper en sneller. Iedere 12 uur oogsten.

Goedkoper wel. Maar van bloemen kan je nog een tijdje genieten ook eh 🙂

Ik ben ook niet zeker dat je dan dezelfde samenstelling verkrijgt aan beestjes.
 
Maakt de exacte samenstelling dan zoveel uit? Als het maar voedzaam is zou ik zeggen.
 
gapak zei:
Maakt de exacte samenstelling dan zoveel uit? Als het maar voedzaam is zou ik zeggen.

Ik zou het niet weten, ik kan daar niet over oordelen. Alleen veronderstellen.

Frieten zijn lekker. Die frieten zijn voor mij nog lekkerder met stoofvlees en mayonaise.

Het zou dus eens de moeite kunnen lonen om te bekijken of er mayonaise en stoofvlees bij die bloemen zit.
 
Gisteren een nieuwe bak opgestart met de bosgrond methode.
Ik heb dus geen bio, chemo of andere brol uit een flesje van een winkel gebruikt. Allemaal puur natuur.

Aquarium is een Rio 125 met binnen en buitenfilter. De buitenfilter heeft een UV.

Staat redelijk wat planten in, waaronder een aantal snelgroeiers. Visjes uiteraard nog niet. Da's misschien iets voor volgende week, als de waterwaardes het toelaten.

Ik heb er dus 2 liter bosgrond 'thee' in gekapt, alles gelijk mistig en troebel, wat normaal is.
Deze morgen was alles al terug helder.

Het water ruikt sterk naar muffe bosgrond. Daarom geen foute geur, het ruikt zelfs lekker, maar het heeft een duidelijk andere geur dan 'anders'.
 
Ik heb er dus 2 liter bosgrond 'thee' in gekapt, alles gelijk mistig en troebel, wat normaal is.


Eerst de bodem niet afgedekt,zeker?
 
Bertus zei:
Ik heb er dus 2 liter bosgrond 'thee' in gekapt, alles gelijk mistig en troebel, wat normaal is.


Eerst de bodem niet afgedekt,zeker?

Neen, dat is ook niet nodig, Bertus.

Het gaat niet over het eerste water dat je in je bak giet. In dat geval gebruik ik gewoon even een bord en giet het water daar op.

Nog nooit troebel water gehad.

Dit gaat over de 2 liter bosgrond thee en die heb ik in de behuizing van mijn filtermedia gekapt. Die thee is van nature donkerbruin, de pomp verspreid die verder in het aquarium, dus is het normaal dat je voor een paar uur een mistige donkere wolk hebt.
 
Toch eens een eerste meting gedaan:

pH: 7,4
kH: 7
Nitriet: 0
Nitraat: 0
PH3: 0
PH4+: 0
Chloor: 0
 
Nitraat O is vrij krap als je goede plantengroei wil.
 
MauriceM zei:
Nitraat O is vrij krap als je goede plantengroei wil.

Misschien. Het is ook maar dag 1 na de start. Even afwachten wat het gaat geven. Ik heb geen flauw idee aan wat ik me mag en kan verwachten. Daarom is het n�t leuk om het eens uit te proberen.

Misschien moet ik volgende week of later wel alles opnieuw starten op een meer gekende manier, maar dan hebben we het wel geprobeerd.
 
IK vermoed dat dat wel goed komt, ik heb geen reden te twijfelen aan de methode an sich. Natuurlijk moeten de verwerkingscycli eerst op gang komen eer er wat te meten valt.
 
Dat is zo. Maar ik vond het wel leuk om een startpunt te hebben. Ook daar kan je iets uit leren. Sommige mensen hebben relatief veel nitraat in hun water, andere weer chloor, nog andere een lagere of hogere pH.

Ik ben niet veel wijzer geworden, behalve dan dat mijn pH na 1 dag al wat gedaald is. Normaal heeft het leidingwater hier een pH van 7,8.
 
Yup , hier hebben we het geluk dat wat er uit d ekraan komt eigenlijk heel geschikt is voor het gemiddelde gezelschaps bakje.
 
Een dalende pH kan teken zijn van een goede nitrificatie, ammonium wordt omgezet in salpeterigzuur (een zwak zuur, maar wel sterker dan ammonium).

Nitraat 0 komt waarschijnlijk omdat er geen of weinig nitraat in je leidingwater zit en omdat nitriet nog niet tot nitraat wordt geoxideerd. Persoonlijk voeg ik daarom vlak na het vullen van het aquarium altijd nitraat (en ook fosfaat) toe.
 
Iemand die wat meer ervaring met deze methode had, vertelde me vanmiddag dat het inderdaad normaal is dat de pH zo snel kan zakken.

Zit wel goed dus.

De planten krijgen wat voeding, maar ik weet niet wat. La femme doet de planten. Zal straks eens vragen wat ze die groene jongens geeft.

Ik weet dat ze ook vloeibare CO2 geeft. Er zit geen CO2 controller op deze bak.

Ik blijf van de planten af. Ik kan nog geen onkruid laten groeien. 🙂
 
De klassieke voedingen mankeren vaak aan nitraat en fosfaat. Slecht is dat zeker niet, vaak zitten er zelfs nog teveel andere macro-elementen in naar mijn mening. Maar als deze niet (of nog niet) aangemaakt worden in voldoende mate in het aquarium dan moeten deze dus wel apart bijgedoseerd worden.
 
@Gapak,

Ze gebruikt elke week JBL Ferropol, da's alvast nitraat en fosfaatvrij.

Elke dag gaat er ook wat Aqua-Plant 24 in van Aquatic Nature. Daar zit ook geen nitraat en fosfaat in.

Als alles goed verloopt dan zal zaterdagmiddag een eerste klein visje erin gaan.

Zelf nitraat en fosfaat toevoegen vind ik wat gevaarlijk. Jij weet wat je doet, jij zal wel weten hoeveel je exact mag toevoegen. Wij zijn daar te newbie in. Ik veronderstel dat je je watermassa moet gebruiken en de hoeveelheid en soort planten in kaart moet brengen om te bepalen hoeveel je van dat spul mag geven.

Ik heb, misschien, wel een interessante link gevonden over fosfaat/nitraat toevoegen:

Aquariumplanten bemesten
 
Kijk jij eens wat er in het kraanwater zit bij jullie, zou je moeten weten, als je water gaat verversen.

En weet je de waarden in je bak, voeg je de tekorten aan,met nitraat.
 
Bertus zei:
Kijk jij eens wat er in het kraanwater zit bij jullie, zou je moeten weten, als je water gaat verversen.

En weet je de waarden in je bak, voeg je de tekorten aan,met nitraat.

Ik meet het leidingwater wel af en toe eens, maar niet elke keer wanneer ik ga verversen.

Da's redelijk constant ook. Het enige wat al eens wil veranderen is het chloor gehalte.

Nieuwe meting:

pH: 7,58
Nitriet: 0
Nitraat: 0
PH3: 0
PH4+: 0

Echt zero was het nitraat niet, maar het kleurverschil was minimaal.
 
Bertus zei:
Kijk jij eens wat er in het kraanwater zit bij jullie, zou je moeten weten, als je water gaat verversen.

En weet je de waarden in je bak, voeg je de tekorten aan,met nitraat.

Bertus, jij zal door je ervaring wel een soort fingerspitzengef�hl hebben, Gapak zal het wellicht dan weer minutieus meten. Jullie weten op jullie manier wat jullie doen.

Als ik zomaar nitraat ga toevoegen, dan kan dat ook voor een hoop ellende zorgen. Dan kies ik voor de meest veilige weg en voeg niks toe.

Over enkele dagen gaat er toch een visje in en dan komt dat nitraat er wel.

Ik ga me wel eens inlezen over dat zelf toevoegen van nitraat en fosfaat.
 
Zelf nitraat en fosfaat toevoegen vind ik wat gevaarlijk. Jij weet wat je doet, jij zal wel weten hoeveel je exact mag toevoegen. Wij zijn daar te newbie in. Ik veronderstel dat je je watermassa moet gebruiken en de hoeveelheid en soort planten in kaart moet brengen om te bepalen hoeveel je van dat spul mag geven.

En waarom denk je dat deze stoffen toevoegen gevaarlijk is? Zolang je, en dat geldt voor alles, niet teveel toevoegt is niets gevaarlijk.

De soorten planten hebben er weinig mee van doen, dan moet je ook je soort voer en je biologische balans in het filter in rekening gaan brengen en ik vraag me af welke hobbyist daartoe in staat is.

Het alternatieve hulpmiddel is eigenlijk gewoon: meten.

Ik meet elke 2 weken de waterwaarden van mijn aquarium, voor de waterverversing. Daar kan ik 2 dingen mee doen (waar hieronder nitraat staat geldt quasi hetzelfde voor fosfaat):

1. Ik bereken a.d.h.v. het nitraatgehalte in mijn aquariumwater en in mijn leidingwater wat het nitraatgehalte zal zijn na verversing. Tevens probeer ik aan de hand van meerdere waarden een 'ideale nitraatconcentratie' te bepalen voor de toestand waar het aquarium zich op dat moment in bevindt - toch een beetje behoefteafhankelijk dus, maar dat bepaal ik dus a.d.h.v. de waterwaarden en niets anders. Ja, waterwaarden verklappen je o zo veel over je aquarium! Zo weet ik dus ook hoeveel ik na de waterverversing aan nitraat moet toevoegen. Binnenkort wordt dat 'tijdens de waterverversing' aangezien ik een deel van het zwavelzuur dat ik momenteel gebruik om het leidingwater aan te zuren en aquariumgeschikt te maken dus ga vervangen door salpeterzuur (bij behoefte aan nitraat althans, fosforzuur bij behoefte aan fosfaat) om zo onnodige zouten in het aquarium te vermijden.

2. Ik bereken ook het verschil tussen deze berekende 'ideale nitraatconcentratie' en de gemeten nitraatconcentratie. Dat verschil deel ik door 14 en zo weet ik ook welke aanpassing ik aan mijn dagelijkse dosering moet doen.

Wanneer het aquarium pas gevuld is gaat bovenstaande uiteraard niet. Ik heb nog geen meetwaarde als referentie maar de nitraatbehoefte van het aquarium is wel reeds aanwezig. Meestal neem ik dan 10 ppm als referentie om te beginnen en voer ik nog geen dagelijkse dosering uit. Een rekenvoorbeeld:

De gewenste nitraatconcentratie als referentie = 10 ppm
In mijn leidingwater zit 2,5 ppm.

Ik moet dus 7,5 ppm toevoegen.

De netto-inhoud van mijn aquarium bedraagt 380 liter. Ik moet dus in totaal na het pas opvullen van het aquarium 2850 mg nitraat toevoegen. Dat betekent dat ik 5893 mg magnesiumnitraathexahydraat moet toevoegen (5893 mg magnesiumnitraathexahydraat bevat 2850 mg nitraat).

Ik heb hier een oplossing van staan van 207 g/L. Dus daarvan moet ik dan 28,5 ml toevoegen aan het aquarium.

PS: waarom 207 g/L? Om makkelijker te kunnen rekenen: zoals je ziet voegt 1 ml van deze oplossing precies 100 mg nitraat toe.

Ik heb, misschien, wel een interessante link gevonden over fosfaat/nitraat toevoegen:

Aquariumplanten bemesten

Oppassen met de tabel in deze link, want deze is niet correct.

Even kijken hoe de RR dient te worden berekend:

De RR is de verhouding stikstof en fosfor.

Dat moeten we eerst omrekenen:

Je meet stikstof als nitraat, met een molmassa van 62 g/mol, dus:

Nitraat / 62 --> elk nitraation bevat 1 stikstofatoom dus hoeven we hier verder niets meer mee te doen.

Idem voor fosfaat met een molmassa van 95 g/mol

Fosfaat / 95 --> en elk fosfaation bevat 1 fosforatoom dus ook hier: niets meer mee doen.

Dan die verhouding verder uitrekenen:

RR = stikstof/fosfor = (nitraat / 62) / (fosfaat / 95) = nitraat*95/fosfaat*62 = 1,5 * nitraat/fosfaat.

Doen we dat bijvoorbeeld voor 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat dan komt dat neer op: 1,5 * 10 / 1 = 15.

En kijk nu eens in die tabel: bij 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat staat daar 7!

Een voorbeeld van een correcte redfieldtabel vind je hier: http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium ... ld_eng.htm
 
@gapak,

Ik heb gewoon wat gezonde schrik om de verkeerde verhoudingen nitraat/fosfor toe te voegen en dan resulteren in algenbloei of andere problemen.

Ik weet niets of toch heel weinig over deze materie en voor ik met zo iets zou starten, dan wil ik me goed inlezen zodat ik niet alleen weet hoeveel ik mag toevoegen, maar ook begrijp wat ik doe.

Jouw uitleg en het linkje helpen me weeral verder.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,6
kH: 4

Nitriet: 0
Nitraat: 0
PH3: 0
PH4+: 0

Morgen nog eens opnieuw laten testen in de winkel en wat extra testen laten uitvoeren (fosfor, ijzer, ...)

Als die ook positief zijn, dan gaat er een eerste visje in.
 
Waarom test je zo uitgebreid? Ga je super gevoelige vissen houden?
 
Ik ben blij dat ik met gezond Boerenverstand al zoveel jaar gezonde bakken kan houden, zonder ingewikkelde berekeningen en hysterische maatregelen. Het is ook gewoon gezond verstand gebruiken mensen.
 
Nienepien zei:
Waarom test je zo uitgebreid? Ga je super gevoelige vissen houden?

Nienepien 🙂

Neen hoor, gaan gewone vissen worden. Op misschien de dwerg cichliden na dan.

Zal wel ten dele beroepsmisvorming zijn. Een informaticus meet graag, de vriendin is boekhouder en die zijn al niet veel beter 🙂

En in dit geval wil ik wel meer weten dan gebruikelijk omdat ik mij op onbekend terrein begeef met die bosgrond-methode. Er bestaat weinig gedetailleerde informatie over.
 
Ik snap ook niet dat je daar als leek aan begonnen bent.
 
Nienepien zei:
Ik snap ook niet dat je daar als leek aan begonnen bent.

Omdat we met die methode goede resultaten hebben behaald in 2 al opgestarte bakken.

Ik wou nu eens zien of het ook zou werken in een nieuwe. De nieuwsgierigheid is gewoon deels de drive.

Riskant is het niet. Als 't water niet voldoende goed is, dan komt er geen vis in.

Het is allemaal zo moeilijk ook niet. Op zich is er niet zoveel verschil als opstarten met bacteri�n uit een flesje.
 
Maar meten hoeft ook geen obsessie te worden. Daar schuilt ook weer een beetj eeen risico in. Er zijn al heel wat bakjes �gekelderd� omdat de eigenaar maar bleef frutsen en prullen om dei laatste) O,1 Procent...
 
Bertus zei:
Rijpen van water - AquariumHolland

Wat komt er kijken bij het klaarmaken van een aquarium voordat de vissen er in kunnen. ... Het rijpen van het aquarium ... Door middel van bosgrond:
www.aquariumholland.nl/aqua/Aquarium/.. ... rijpen.htm -


Kwestie van zoeken.


Hier doet hij het niet.

Kopieer de link en zet hem in google.
Dan zie je hem wel.


Is van 2005, kan te oud zijn.
 
Er zijn wel net zo goed evenveel bakjes waar de eigenaar net problemen heeft vastgesteld bij het nastreven van die laatste procent waar hij zich anders niet bewust van geweest zou zijn en zijn aquarium er net nog beter is geworden.

Naar mijn mening moeten we af van het of/of verhaal. Het is niet of kijken naar je aquarium of kijken naar je waterwaarden. Het is en kijken naar je aquarium en kijken naar je waterwaarden. Een deel overlapt en als dat elkaar kan bevestigen is mooi. Het deel dat niet overlapt zijn dingen die meestal specifiek zijn voor je aquarium maar waar je wel je een eventueel voordeel uit kan halen.

Waarmee ik niet zeg dat iedereen alle waterwaarden tot in het oneindige moet gaan controleren en samennemen. Maar als je de de goesting en de kennis daarvoor in huis hebt, waarom zou je het dan laten als je er je voordeel uit kan halen?

'Af en toe' een berekeningetje erdoor heeft mij al veel miserie bespaard (waar ik mij anders vaak niet bewust van was geweest) �n al vaak voorspellingen opgeleverd die mijn aquarium nadien keurig bevestigd heeft. Daar ben ik dan weer blij om.

Of antwoorden opgeleverd over het waarom ik wat zie plaatsvinden in het aquarium.

Het verschil tussen goed en beter is mi ook moeilijk te zien in het aquarium. Dus als men het zekere voor het onzekere wil nemen door iets na te meten of na te rekenen, waarom dan niet?

Dat is de ene kant van het verhaal, aan de andere kant kan men gewoon graag dingen willen bijleren. Ik zie dat hier een nieuwe methode wordt uitgeprobeerd en dat uit nieuwsgierigheid en leergierigheid de waterwaarden mee worden genomen. Niets mis mee, toch? Bij mij zou het ook niet de eerste keer zijn dat mijn kweekaquarium even pauze heeft en ik de kans grijp om daarin eens iets te proberen in een poging nog meer bij te leren. Iedereen heeft een ander doel met de hobby, als dat doel vereist dat er nauwgezet gemeten wordt, dan is dat dus maar zo...

En als je dan echt een bakje ziet 'kelderen' doordat de eigenaar voor de laatste procent ging, dan lijkt mij de oorzaak niet te liggen in het feit dat de eigenaar iets bepaald nastreeft mbt waterwaarden maar eerder dat deze foutief of halfslachtig zijn ge�nterpreteerd.

En dan komt weer mijn advies: als je niet weet wat je doet, doe je beter niets.

Oftwel: als je de kennis niet in huis hebt om waterwaarden te interpreteren of niets of niemand die je daarbij kan helpen: doe het dan niet, beperk je tot wat je er wel mee kan.
Heb je de kennis wel in huis en zie je zitten om je daar mee bezig te houden of een hulpmiddel in te schakelen (ervaring van andere hobbyisten, het rekenblad, ....), haal er dan zeker je voordeel uit, zou ik zeggen!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan