Zelf nitraat en fosfaat toevoegen vind ik wat gevaarlijk. Jij weet wat je doet, jij zal wel weten hoeveel je exact mag toevoegen. Wij zijn daar te newbie in. Ik veronderstel dat je je watermassa moet gebruiken en de hoeveelheid en soort planten in kaart moet brengen om te bepalen hoeveel je van dat spul mag geven.
En waarom denk je dat deze stoffen toevoegen gevaarlijk is? Zolang je, en dat geldt voor alles, niet teveel toevoegt is niets gevaarlijk.
De soorten planten hebben er weinig mee van doen, dan moet je ook je soort voer en je biologische balans in het filter in rekening gaan brengen en ik vraag me af welke hobbyist daartoe in staat is.
Het alternatieve hulpmiddel is eigenlijk gewoon: meten.
Ik meet elke 2 weken de waterwaarden van mijn aquarium, voor de waterverversing. Daar kan ik 2 dingen mee doen (waar hieronder nitraat staat geldt quasi hetzelfde voor fosfaat):
1. Ik bereken a.d.h.v. het nitraatgehalte in mijn aquariumwater en in mijn leidingwater wat het nitraatgehalte zal zijn na verversing. Tevens probeer ik aan de hand van meerdere waarden een 'ideale nitraatconcentratie' te bepalen voor de toestand waar het aquarium zich op dat moment in bevindt - toch een beetje behoefteafhankelijk dus, maar dat bepaal ik dus a.d.h.v. de waterwaarden en niets anders. Ja, waterwaarden verklappen je o zo veel over je aquarium! Zo weet ik dus ook hoeveel ik na de waterverversing aan nitraat moet toevoegen. Binnenkort wordt dat 'tijdens de waterverversing' aangezien ik een deel van het zwavelzuur dat ik momenteel gebruik om het leidingwater aan te zuren en aquariumgeschikt te maken dus ga vervangen door salpeterzuur (bij behoefte aan nitraat althans, fosforzuur bij behoefte aan fosfaat) om zo onnodige zouten in het aquarium te vermijden.
2. Ik bereken ook het verschil tussen deze berekende 'ideale nitraatconcentratie' en de gemeten nitraatconcentratie. Dat verschil deel ik door 14 en zo weet ik ook welke aanpassing ik aan mijn dagelijkse dosering moet doen.
Wanneer het aquarium pas gevuld is gaat bovenstaande uiteraard niet. Ik heb nog geen meetwaarde als referentie maar de nitraatbehoefte van het aquarium is wel reeds aanwezig. Meestal neem ik dan 10 ppm als referentie om te beginnen en voer ik nog geen dagelijkse dosering uit. Een rekenvoorbeeld:
De gewenste nitraatconcentratie als referentie = 10 ppm
In mijn leidingwater zit 2,5 ppm.
Ik moet dus 7,5 ppm toevoegen.
De netto-inhoud van mijn aquarium bedraagt 380 liter. Ik moet dus in totaal na het pas opvullen van het aquarium 2850 mg nitraat toevoegen. Dat betekent dat ik 5893 mg magnesiumnitraathexahydraat moet toevoegen (5893 mg magnesiumnitraathexahydraat bevat 2850 mg nitraat).
Ik heb hier een oplossing van staan van 207 g/L. Dus daarvan moet ik dan 28,5 ml toevoegen aan het aquarium.
PS: waarom 207 g/L? Om makkelijker te kunnen rekenen: zoals je ziet voegt 1 ml van deze oplossing precies 100 mg nitraat toe.
Ik heb, misschien, wel een interessante link gevonden over fosfaat/nitraat toevoegen:
Aquariumplanten bemesten
Oppassen met de tabel in deze link, want deze is niet correct.
Even kijken hoe de RR dient te worden berekend:
De RR is de verhouding stikstof en fosfor.
Dat moeten we eerst omrekenen:
Je meet stikstof als nitraat, met een molmassa van 62 g/mol, dus:
Nitraat / 62 --> elk nitraation bevat 1 stikstofatoom dus hoeven we hier verder niets meer mee te doen.
Idem voor fosfaat met een molmassa van 95 g/mol
Fosfaat / 95 --> en elk fosfaation bevat 1 fosforatoom dus ook hier: niets meer mee doen.
Dan die verhouding verder uitrekenen:
RR = stikstof/fosfor = (nitraat / 62) / (fosfaat / 95) = nitraat*95/fosfaat*62 = 1,5 * nitraat/fosfaat.
Doen we dat bijvoorbeeld voor 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat dan komt dat neer op: 1,5 * 10 / 1 = 15.
En kijk nu eens in die tabel: bij 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat staat daar 7!
Een voorbeeld van een correcte redfieldtabel vind je hier:
http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium ... ld_eng.htm