Wat is er nieuw

Iemand bekend met de bosgrond methode om bacteriën te enten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
Nieuwe meting van gisteren

pH: 6,8
kH: 8
Nitriet: 0
Nitraat: 5 mg / l
NH3: 0
NH4+: 0

Blijft allemaal stabiel precies. Bruine alg is zichtbaar aan het verminderen en wat we handmatig weghalen komt niet meer terug.

Visjes zien er gezond uit, zijn actief en gedragen zich normaal.

Na de meting heb ik het grind voor de eerste keer eens gereinigd, plantjes wat bijgeknipt en een waterverversing gedaan van 30 liter.

Niks nitrietpiek gehad tot hier toe en we zijn toch bijna een maand bezig.

Ben vandaag opgestart met deze methode. Moet wel zeggen dat ik ben geschrokken van de 'mist'! Eerst maar eens rustig aankijken. Bijkomend voordeel: de stroming is nu goed te zien 😉

Aramis zei:
Ben vandaag opgestart met deze methode. Moet wel zeggen dat ik ben geschrokken van de 'mist'! Eerst maar eens rustig aankijken. Bijkomend voordeel: de stroming is nu goed te zien 😉

Ik had de mist ook, maar die ging wel h��l snel liggen, na een nachtje rusten was alles terug 'normaal'.

Ik heb vroeger ook wel eens opgestart met bacteri�n uit een flesje van Sera en die bleef dagen hangen.

Is ook eens goed om te zien waar je dode zones hebt. Kan handig zijn om je uitstromen of planten wat te verplaatsen.

Ik moet zeggen, ik ben tot hier toe zeer te spreken over de bosgrond-methode.

Nada nitrietpiek, geen schimmel gezien, alleen wat bruine alg, maar die is nu rustig aan het verdwijnen.

Bij een volgende nieuwe opstart van een bak ga ik eens tussentijds extra bosgrond bacteri�n toevoegen. Dat heb ik nu, bewust, niet gedaan. Gewoon bij het opstarten en klaar.

Laat zeker weten hoe het bij jou verloopt.

Toen ik de titel las was ik wel benieuwd.
Heb het geheel doorgelezen en wat ik lees over het indraaien en naar de waterwaarden kijk zie ik geen verschil met andere manieren van indraaien: bacteri�n uit een potje, vlokvoer verkruimelen, ��n visje plaatsen, beetje urine erin etc.
Dat er geen nitrietpiek is gemeten zegt niets over het feit dat deze wel of niet geweest is. Kan opgetreden zijn zonder dat deze opgemerkt/gemeten is, komt wel vaker voor.
Maw. deze "methode" (reeds lang bekend overigens) kun je bij het assortiment mogelijkheden tot indraaien beschouwen.

aquapjotr zei:
Toen ik de titel las was ik wel benieuwd.
Heb het geheel doorgelezen en wat ik lees over het indraaien en naar de waterwaarden kijk zie ik geen verschil met andere manieren van indraaien: bacteri�n uit een potje, vlokvoer verkruimelen, ��n visje plaatsen, beetje urine erin etc.
Dat er geen nitrietpiek is gemeten zegt niets over het feit dat deze wel of niet geweest is. Kan opgetreden zijn zonder dat deze opgemerkt/gemeten is, komt wel vaker voor.
Maw. deze "methode" (reeds lang bekend overigens) kun je bij het assortiment mogelijkheden tot indraaien beschouwen.

Ik zie anders wel verschillen: geen nitriekpiek, geen schimmel gehad, geen witte of groene waas gehad, vis kon er verantwoord snel in, snelle kolonisatie van de nodige bacteri�n, ...

Als er een nitrietpiek zou geweest zijn, dan kan je de afdalende curve dagen later nog meten. Of hij moet zo klein geweest zijn, dat ie onmeetbaar was.

Natuurlijk bestaat deze methode ook al lang, maar er is bitter weinig info te vinden over hoe je hem exact moet toepassen en nog minder krijg je te zien wat o.a. de evolutie in de waterwaardes kan zijn.

Fijn dat je tevreden bent.

Heb ook bakken opgestart zonder meetbare nitriet(piek), zonder schimmel, zonder witte en groene waas, etc. waarbij ik opstartte met verkruimeld vlokvoer.

En ik heb bakken opgestart met wel nitrietpiek, schimmel, etc met als opstart vlokvoer.

Maw. het zegt niks 😉

Zo doe ik het ook,hoor. met dosis geduld kom je ook ver.

aquapjotr zei:

Heb ook bakken opgestart zonder meetbare nitriet(piek), zonder schimmel, zonder witte en groene waas, etc. waarbij ik opstartte met verkruimeld vlokvoer.

En ik heb bakken opgestart met wel nitrietpiek, schimmel, etc met als opstart vlokvoer.

Maw. het zegt niks 😉

Dat zegt ��n poging nooit. Maar vermits er bitter weinig gedetailleerde info te vinden is, start het met het om- en beschrijven van zo'n ��n poging.

Het is ook geen vergelijkend 'test' met andere methodes.

nee, maar 12 bakken wel. allemaal zonder narigheid.

Bertus zei:
nee, maar 12 bakken wel. allemaal zonder narigheid.

Neen, 12 bakken zegt eigenlijk nog niks.

Gaat er ook niet om dat jouw methode ook goed werkt, dat geloof ik zo ook wel.

Het gaat om de bosgrond methode.

O, gaat het om de bosgrond methode.
Heb ik zeker wat gemist.

Coulibaly zei:
aquapjotr zei:

Maw. het zegt niks 😉

Dat zegt ��n poging nooit. Maar vermits er bitter weinig gedetailleerde info te vinden is, start het met het om- en beschrijven van zo'n ��n poging.

Het is ook geen vergelijkend 'test' met andere methodes.

Dat begrijp ik.
Blijf dit verslag volgen.
Heb je ook ergens hier op het forum een foto van je bak staan?

Ik zie anders wel verschillen: geen nitriekpiek, geen schimmel gehad, geen witte of groene waas gehad, vis kon er verantwoord snel in, snelle kolonisatie van de nodige bacteri�n, ...

Wat dit betreft deel ik ongeveer dezelfde ervaringen als aquapjotr en moet nu toch ook zeggen dat ik 'dan' geen verschillen zie. Bovenstaande fenomenen heb ik namelijk ook niet met opstarten met vlokvoer en het visbestand langzaam uitbreiden. En ook met die vlokvoermethode heb ik vaak geen meetbare nitrietpiek.

aquapjotr zei:
Dat begrijp ik.
Blijf dit verslag volgen.
Heb je ook ergens hier op het forum een foto van je bak staan?

WbhBqEVO-3lXWZhX1nMD1stvOjVL4C7z.jpeg

Maar deze foto is ongeveer een maand oud. Ondertussen is er al wat veranderd.

Uitstroom buitenfilter is bv. veranderd van plaats. Die stond op bovenstaande foto nog links, die zit nu rechts, naast de uitstroom van de binnenfilter. Beide voeren nu hun water af in dezelfde richting.

Dat had gelijk een positief effect op de paradijs vissen. Die zwemmen nu meer bovenaan, waar ze horen te zwemmen.

En de plantjes zijn ondertussen aan het groeien eh 🙂

Dank je voor de foto.
Bak ziet er gezond uit.

gapak zei:

Wat dit betreft deel ik ongeveer dezelfde ervaringen als aquapjotr en moet nu toch ook zeggen dat ik 'dan' geen verschillen zie. Bovenstaande fenomenen heb ik namelijk ook niet met opstarten met vlokvoer en het visbestand langzaam uitbreiden. En ook met die vlokvoermethode heb ik vaak geen meetbare nitrietpiek.

Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden natuurlijk.

We moeten ook even aankijken wat het resultaat zal zijn over enkele maanden.

Tot nu toe, is het echt wel een valabel alternatief voor de vlokken methode.

We moeten even afwachten of op termijn, mijn probeersel aantoonbaar beter of slechter zou zijn.

Vergeet ook niet, ik heb niet jouw ervaring, noch kennis. Er is niemand die kan garanderen of ik met de vlokken methode hetzelfde resultaat zou behaald hebben in dezelfde context.

jessicapilon zei:
Leuke bak hoor.

Hij ziet er nu eigenlijk beter uit. De rode planten zijn roder en alles is wat gegroeid.

En vis eh. In bovenstaande foto zat er ��n visje in.

Da's ook wel even veranderd. 🙂

Coulibaly zei:
gapak zei:

We moeten even afwachten of op termijn, mijn probeersel aantoonbaar beter of slechter zou zijn.

Vergeet ook niet, ik heb niet jouw ervaring, noch kennis. Er is niemand die kan garanderen of ik met de vlokken methode hetzelfde resultaat zou behaald hebben in dezelfde context.

Denk dat de bosgrondmethode in hetzelfde rijtje thuishoort als de andere indraaimethodes en dat de keuze ligt bij wat men zelf prettig vindt of wil gaan hanteren.
Ikzelf vindt het leuk/leerzaam/interessant dat deze manier weer eens onder de aandacht komt.

Coulibaly, misschien kan er nog wel een extra dimensie aan dit topic toegevoegd worden. Waar heb jij je grond vandaan gehaald? Naast uiteraard uit het bos 😉 soort bos en bodem? Dat vraag ik omdat ik zo slim ben geweest (achteraf) om grond uit een beukenbos op kleigrond te halen. Duurt een stuk langer als bij jou om helder te worden. Kan nu na ruim een dag eindelijk de achterkant zien. Oftewel, ik zou de volgende keer denk ik zandgrond halen.

Groet
Aramis

Ps vandaag mijn waardes gemeten en niet verrassend: nauwelijks afwijkend van kraanwater.

Aramis zei:
Coulibaly, misschien kan er nog wel een extra dimensie aan dit topic toegevoegd worden. Waar heb jij je grond vandaan gehaald? Naast uiteraard uit het bos 😉 soort bos en bodem? Dat vraag ik omdat ik zo slim ben geweest (achteraf) om grond uit een beukenbos op kleigrond te halen. Duurt een stuk langer als bij jou om helder te worden. Kan nu na ruim een dag eindelijk de achterkant zien. Oftewel, ik zou de volgende keer denk ik zandgrond halen.

Groet
Aramis

Ps vandaag mijn waardes gemeten en niet verrassend: nauwelijks afwijkend van kraanwater.

Een loofboom bos. Zal morgen eens kijken, welke bomen het exact zijn.

De grond was een mengeling van zand en iets wat leek op potgrond.

Na 1 nacht was bij mij de mist weg. Zal allemaal ook wel afhangen van je filters, grootte aquarium, hoeveel bosgrondthee je hebt toegevoegd (ik 2 liter).

Ik heb vroeger ook wel eens met potjes van Sera opgestart en dan zat de mist er dagenlang in.

aquapjotr zei:
Coulibaly zei:
gapak zei:

Denk dat de bosgrondmethode in hetzelfde rijtje thuishoort als de andere indraaimethodes en dat de keuze ligt bij wat men zelf prettig vindt of wil gaan hanteren.
Ikzelf vindt het leuk/leerzaam/interessant dat deze manier weer eens onder de aandacht komt.

Zeker, het is een iet of wat vergeten techniek. Maar hij zou volgens diverse experts wel heel goed zijn.

aquapjotr zei:

Ik ben daar niet zo zeker van dat het resultaat hetzelfde is.

Bij de andere methodes start je doorgaans met ammoniak op ��n of andere manier toe te voegen. Ongeveer een weekje later zijn de ammonium verwerkers in aantal aanwezig. De trager groeiende nitriet verwerkers volgen later.

Naar gelang de randvoorwaarden, kan je dan na 3 a 6 weken vis erin droppen.

Volgens mij zijn in bosgrond beide groepen, de ammonium en nitriet verwerkende bacteri�n, proportioneel direct al aanwezig.

Los er van zit er in bosgrond ook nog ander nuttig materiaal, o.a. actinomyceten die plantenresten afbreken en een natuurlijk antibiotica afscheiden.

En daar zitten nog andere levensvormen in die nuttig kunnen zijn in een aquarium.

Ik heb ook pas na 1 week een visje erin gezet en dat week na week opgedreven.

Kan zomaar zijn, dat je dit met bosgrond eigenlijk gevoelig sneller mag laten gebeuren. Eventueel door bv. na ��n week extra bosgrond-thee toe te voegen en dit te herhalen tot de bak voldoende bacteri�n heeft.

Ik ga daar eens wat meer research over doen en als het theoretisch kan, dan wil ik dit wel eens toetsen aan de praktijk.

Ben dus opgestart met een paar liter boskleigrond. Na veel mist in het begin (volgende keer zou ik boszandgrond nemen) geen bijzondere zaken waargenomen op de standaard bruine opstartalg na. Regelmatig waardes gemeten en een garnaal na een week in de bak gedaan. Geen nitrietpiek gezien en gemeten. Geen ervaringen met andere startmethodes, maar omdat deze 'natuurlijk' klinkt zou ik m bij een volgende keer zeker weer doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan