Iemand bekend met de bosgrond methode om bacteriën te enten?


Ik denk wel dat wij meer meten dan de gemiddelde aquariummens, maar ik vermoed minder dan pakweg Gapak.

Voor ons geeft dat houvast, het zorgt voor een gevoel van controle. Wij leren er veel uit, kunnen dingen voorkomen voor ze een echte ramp worden. En visuele controles blijven zeker ook nodig.

Wij gaan ook niet voor die laatste 0,01%. We meten echt niet alles en streven niet naar het optimaal. Wel naar iets wat goed is.

Je moet dat ook graag willen doen. Als je er geen fan van bent: niet doen, het zal een sleur worden en je genot verknallen. Maar voor mensen die graag tellen en meten is het weer zalig. Wij zijn zo'n mensen. :)

Het kost ook wel wat, dat meten. Voor een student met een beperkt inkomen is het gewoon niet haalbaar.

Met deze bak meten we misschien iets meer dan anders. Enerzijds doen we dat omdat de bak net is opgestart. Als de bak is ingedraaid, dan gaan we dat zeker afbouwen.

We willen de resultaten ook graag delen.

Dat doen we zodat anderen ons op dingen kunnen wijzen die wij over het hoofd zien. Dat doen we ook omdat er gewoon weinig of geen gedetailleerde info bestaat. Een linkje met een te korte uitleg hoe je de bosgrond methode moet toepassen, is niet hetzelfde wat je nu hier week na week kan lezen.

Anderen kunnen er dus ook uit leren.

Goed, gisteren de waterwaardes laten testen op veel meer parameters dan wij zelf testen. En alles was zeer goed, behalve een minimaal te kort aan ijzer.

E�n visje mocht met de zegen van de winkel erin.

We hebben voor een paradijsvis (Macropodus opercularis), een vrouwtje, gekozen. Die heeft de nacht in ieder geval overleefd en heeft het naar haar zin.

Volgende week, mits alles goed verloopt, krijgt die er een mannetje bij.
 
Goed, gisteren de waterwaardes laten testen op veel meer parameters dan wij zelf testen. En alles was zeer goed, behalve een minimaal te kort aan ijzer.???

Hoeveel meer dan dat in een koffer zit? Lijkt mij stug ,dat hun meer meten ,met druppels.

En Ijzer, ja, dat zou best kunnen, zit haast niet in kraanwater, dan lateriet nemen.

Het kost ook wel wat, dat meten. Voor een student met een beperkt inkomen is het gewoon niet haalbaar.???

Niet? EEn koffer kost ong. 50 euro.
Paar drankjes minder,is hij binnen.
 
Wij gaan ook niet voor die laatste 0,01%. We meten echt niet alles en streven niet naar het optimaal. Wel naar iets wat goed is.

En zo moet/kan het ook. Die laatste 0,01% halen is heel moeilijk en hoeft ook niet, het aquarium moet ook de kans krijgen om zelf zijn ding te doen. Tenslotte is dat mi waar een wateranalyse om draait. Het aquarium de kans geven je a.d.h.v. waterwaarden een verhaal te vertellen.
 
Bertus, zou je alsjeblieft goed willen quoten? Het is niet goed te zien wat jij zegt of waar je op reageert.
 
gapak zei:
Wij gaan ook niet voor die laatste 0,01%. We meten echt niet alles en streven niet naar het optimaal. Wel naar iets wat goed is.

En zo moet/kan het ook. Die laatste 0,01% halen is heel moeilijk en hoeft ook niet, het aquarium moet ook de kans krijgen om zelf zijn ding te doen. Tenslotte is dat mi waar een wateranalyse om draait. Het aquarium de kans geven je a.d.h.v. waterwaarden een verhaal te vertellen.

Ik denk dat je daar gewoon ook relao in moet zijn. Da's voor ons niet weggelegd. Misschien over 20 jaar wel.

Vandaag de uitstroom van de buitenfilter wat aangepast. Die is vrij krachtig en het Paradijs visje zat vooral onderaan de bak te zwemmen.

Nu heb ik de uitstroom schuin naar bovengericht. Met als gevolg een lichte deining op het water. Beestje zwemt gelijk nu overal, waardeert ie precies wel meer.
 
Apart keuze een paradijsvis - dat is een van de soorten die je juist koeler moet houden toch?
Ben je bezig met een onverwarmde bak? (Spannend en apart!)
 
Nienepien zei:
Bertus, zou je alsjeblieft goed willen quoten? Het is niet goed te zien wat jij zegt of waar je op reageert.

waar heb je het over?

Is een gewoon vraag en antwoord spelletje.

Goed lezen.
 
christa zei:
Apart keuze een paradijsvis - dat is een van de soorten die je juist koeler moet houden toch?
Ben je bezig met een onverwarmde bak? (Spannend en apart!)

Die visjes kan je tot 26� graden houden. Bak staat op 24� a 25�.

Hoe warmer ze zitten, hoe agressiever ze zijn.

Je moet ook af en toe de temperatuur wat verlagen, anders zitten ze voortdurend in paringsmodus en leven ze minder lang.

We gaan daar nog vissen bij stoppen die zo'n een beetje hetzelfde 'schema' hebben, zoals de Borelli (maar da's pas iets voor over enkele weken).

Er zijn trouwens ook diverse stammen van de Paradijs vis. Die van Nanjing (China) heeft liever kouder water en is wat meer agressief (valt wel mee hoor, het zijn nog steeds geen piranha's), terwijl die van QuangNam (Vietnam) een echte tropische vis is, warmer water kan verdragen en minder agressief is. Vergelijk het qua temperament een beetje met een kempvis. Dus liever geen 2 mannetjes bij elkaar, misschien ook beter om meerdere vrouwtjes te zetten ook.

Meestal geven ze in de winkels de zuiderse versie, daar die makkelijker te houden zijn in een gezelschapsaquarium en iets mooier fel gekleurd zijn.
 
Meten is trouwens w�l een duur iets. Ja, als je ��n keer per week of minder iets meet, dan valt het mee. Wanneer je 3 bakken (of meer) hebt en je meet 2 a 3 keer per week dan loopt dat wel snel op.

In de koffertjes zit dan nog eens doorgaans een kleinere dosis dan in de aparte verpakkingen. Zitten wij zo door.

Daarom dat ik voor een aantal testen op termijn toch naar een elektronische oplossing ga zoeken.

Voor veel zaken bestaan er commerci�le oplossingen maar de meeste werken nog steeds met een reagent. Dat heb je wel misschien een meer precieze digitale meting, maar je cost of use is dezelfde. En de apparaatjes zijn ook niet spotgoedkoop.

Anderen zijn dan weer vreselijk onbetrouwbaar (zoals de Seneye met zijn NH3/NH4+ test).

Bij een paar moet je af en toe 'slechts' ijken, maar die zijn dan weer quasi onbetaalbaar en niet verantwoord voor het soort aquaria dat wij hebben.

Maar er zijn tal van hobbyisten die zelf dingen bouwen, daar uitvoerig (o.a. met bouwschema's) over praten op hun websites en sommige halen naar 't schijnt puike resultaten. Als deze bak stabiel is, ga ik daar toch wel eens wat tijd in stoppen. De kost van gebruik naar beneden halen en instant resultaten hebben, wie wil dat niet? :)
 
Als je macropodus opercularis en apistogramma borelli gaat houden, zet dan alsjeblieft je verwarming uit. Deze dieren hebben behoefte aan temperatuur fluctuaties over de dag en door het jaar. 20 graden als basis is warm zat. Dit zijn levende wezens en jij bent verantwoordelijk voor hun welzijn.
 
Jelle Touwen zei:
Als je macropodus opercularis en apistogramma borelli gaat houden, zet dan alsjeblieft je verwarming uit. Deze dieren hebben behoefte aan temperatuur fluctuaties over de dag en door het jaar. 20 graden als basis is warm zat. Dit zijn levende wezens en jij bent verantwoordelijk voor hun welzijn.

Er is een vrij groot verschil tussen de Macropodus opercularis versie 'noord' en versie 'zuid'. De eerste kan je bijna buiten laten overwinteren bij ons (als de winter niet te lang duurt en niet te streng is), bij de laatste moet je dat niet proberen.

De zuidelijke variant is een zuivere tropische vis, die je in warmer water kan houden. Wil niet zeggen, dat het af en toe niet wat koeler mag om zijn levensduur te verlengen.

Over de Borelli hoor ik zoveel verschillende meningen, waardoor ik echt niet weet wat nu waar is en wat niet.

Ik heb bv. op Vivarium lang met iemand van de Nederlandse Cichliden club gepraat, alsook met een gespecialiseerde Cichliden handelaar (geen verkoper die verkoopt om te verkopen) en een man die al tientallen jaren dwerg cichliden heeft en allen verzekerde ze ons dat een kweek-Borelli op 24� a 25� graden geen probleem is. Mits je die af en toe wat koeler water zou gunnen.

Ik weet ook dat sommige mensen dat te warm vinden. Vraag is: hebben ze dat z�lf geprobeerd, hebben ze dat van horen zeggen, veronderstellen ze dat maar of weten ze het echt wel 100% zeker?

En indien het toch 'ja' zou zijn, hoe komt het dan dat anderen - en geen losers - dit tegenspreken?

Die mensen zijn OOK dierenliefhebbers die het beste voor hebben met de beestjes en er ook naar streven om hun een zolang mogelijk gezond leven te gunnen.
 
Ok even wat foto's van de bewuste bak:

Zo was ie eerst:

bTqmQEbgMqfDMETWzweJvz5gpmLWa1Wl.jpeg


Dit weekend een nieuw hol gekocht en diende ik wat planten te verhuizen:

bTqmQEbgMqfDMETWzweJvz5gpmLWa1Wl.jpeg


bTqmQEbgMqfDMETWzweJvz5gpmLWa1Wl.jpeg


Ben niet helemaal tevreden hier mee, denk dat ik het ga bekleden met javamos of zo. Het wit steekt te veel af tegen de rest.

Fotootje vanaf de zijkant:

bTqmQEbgMqfDMETWzweJvz5gpmLWa1Wl.jpeg


Links vooraan...

Sommige blaadjes zijn wat te bruin. Reden is enig ijzer tekort. Krijgen ze extra deze week:

bTqmQEbgMqfDMETWzweJvz5gpmLWa1Wl.jpeg


bTqmQEbgMqfDMETWzweJvz5gpmLWa1Wl.jpeg


Nog een beetje werk voor het goed zit. Er zit nog maar ��n visje in, veel verstoren kunnen we nog niet. Als we maar voorzichtig zijn.
 
Toen ik met aquaria begon (1995) werd er inderdaad gezegd dat alle vissen op 24 graden konden. Dus dat iemand die de vissen al enkele tientallen jaren heeft ze op 24 graden houd is niet onbegrijpelijk. Een vergelijking met vissen die op 20 graden met een periodieke opwarming is dan niet te maken. Als je echter kijkt naar de temperaturen in Paraguay waar A. borelli gevangen word,zie je grote fluctuaties tijdens een jaar, en tijdens een dag. Ik heb ruim 2 jaar geleden A. borelli gekocht, en die zitten nog steeds op kamertemperatuur. Eieren leggen ze alleen in de zomer, als het water opwarmt.
 
Jelle Touwen zei:
Toen ik met aquaria begon (1995) werd er inderdaad gezegd dat alle vissen op 24 graden konden. Dus dat iemand die de vissen al enkele tientallen jaren heeft ze op 24 graden houd is niet onbegrijpelijk. Een vergelijking met vissen die op 20 graden met een periodieke opwarming is dan niet te maken. Als je echter kijkt naar de temperaturen in Paraguay waar A. borelli gevangen word,zie je grote fluctuaties tijdens een jaar, en tijdens een dag. Ik heb ruim 2 jaar geleden A. borelli gekocht, en die zitten nog steeds op kamertemperatuur. Eieren leggen ze alleen in de zomer, als het water opwarmt.

Zou er ook geen verschil kunnen bestaan tussen wildvang en beestjes die al n generaties hier zijn opgekweekt?

Ik ken bv. wel wat wat brakwatervissen die in het wild brak water nodig hebben, maar de gekweekte variant kan bv. wel zoet water aan.
 
Wanneer je 3 bakken (of meer) hebt en je meet 2 a 3 keer per week dan loopt dat wel snel op.

2 tot 3 keer per week meten lijkt mij overdreven. Interessant voor 'leerdoeleinden' (als ik persoonlijk wat wil bijleren meet ik soms zelfs dagelijks maar dan ook een beperkt aantal parameters, alleen de interessante) maar verder hou ik het op 1 keer meten per 2 weken (in kweeksituaties of bij speciale vissen in m'n kweek of quarantainebak misschien iets vaker, maar dat is uitzonderlijk). Ook ga ik niet op alle parameters testen. Alleen in mijn gezelschapsaquarium doe ik dat. Bij m'n andere aquaria hou ik het persoonlijk op hardheid en pH. Valt dus nog wel mee van verbruikskostprijs, al is de investering in sommige producten wel kostelijk.

Anderen zijn dan weer vreselijk onbetrouwbaar (zoals de Seneye met zijn NH3/NH4+ test).

Is deze onbetrouwbaar? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik kijk naar wat het product mij technisch lijkt te zijn, zou het, althans goed onderhouden, prima betrouwbaar moeten zijn.
 
gapak zei:
Wanneer je 3 bakken (of meer) hebt en je meet 2 a 3 keer per week dan loopt dat wel snel op.

2 tot 3 keer per week meten lijkt mij overdreven. Interessant voor 'leerdoeleinden' (als ik persoonlijk wat wil bijleren meet ik soms zelfs dagelijks maar dan ook een beperkt aantal parameters, alleen de interessante) maar verder hou ik het op 1 keer meten per 2 weken (in kweeksituaties of bij speciale vissen in m'n kweek of quarantainebak misschien iets vaker, maar dat is uitzonderlijk). Ook ga ik niet op alle parameters testen. Alleen in mijn gezelschapsaquarium doe ik dat. Bij m'n andere aquaria hou ik het persoonlijk op hardheid en pH. Valt dus nog wel mee van verbruikskostprijs, al is de investering in sommige producten wel kostelijk.

Anderen zijn dan weer vreselijk onbetrouwbaar (zoals de Seneye met zijn NH3/NH4+ test).

Is deze onbetrouwbaar? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik kijk naar wat het product mij technisch lijkt te zijn, zou het, althans goed onderhouden, prima betrouwbaar moeten zijn.

Normaal meten we ook niet zoveel. Alleen bij experimenten en bij een opstart of zo. Nu ja, er is bijna altijd wel een experiment bezig :)

Seneye werkt wel goed, maar niet voor NH3/NH4+. Echt waardeloos gewoon voor dat doeleind.
 
Ik meet bij een opstart persoonlijk alleen dagelijks als ik 'iets anders' doe dan gewoonlijk. Anders vertrouw ik er op dat de opstart gaat verlopen zoals ik 'm stuur en meet ik eigenlijk pas een week nadat ik de vissen heb ingezet. Alleen de pH volg ik de eerste week dagelijks op omdat ik nog niet weet wat dat evenwicht wil gaan doen en het toch wel belangrijk is al voldoende CO2 te hebben voor planten.

Ik begrijp niet waarom je denkt dat de seneye niet goed werkt voor ammoniak. Ik veronderstel dat je die seneye monitor bedoelt. Wel opgelet dat deze niet NH3/NH4+ meet maar alleen NH3.
 
gapak zei:
Ik meet bij een opstart persoonlijk alleen dagelijks als ik 'iets anders' doe dan gewoonlijk. Anders vertrouw ik er op dat de opstart gaat verlopen zoals ik 'm stuur en meet ik eigenlijk pas een week nadat ik de vissen heb ingezet. Alleen de pH volg ik de eerste week dagelijks op omdat ik nog niet weet wat dat evenwicht wil gaan doen en het toch wel belangrijk is al voldoende CO2 te hebben voor planten.

Ik begrijp niet waarom je denkt dat de seneye niet goed werkt voor ammoniak. Ik veronderstel dat je die seneye monitor bedoelt. Wel opgelet dat deze niet NH3/NH4+ meet maar alleen NH3.

Ik ken iemand die hem heeft en heel negatief over dat facet was. Ook kan je vergelijkbare negatieve berichten op fora en websites over dat onderdeel vinden. Over de rest is men doorgaans wel lovend. Tenzij dan mss nog over de beloftes van de firma dat ze meer meetwaardes zouden toevoegen. Dat beloven ze al jaren, maar er komt voorlopig niet veel van in huis.
 
Ik weet natuurlijk niet wat de negatieve ervaringen precies inhouden, maar ik blijf mij afvragen of men geen verkeerde verwachtingen heeft van het apparaat en verwacht dat het de totale ammoniakale stikstof meet en het dus kan vergelijken met een druppeltest. Of dat men misschien het onderhoud onderschat of niet uitvoert? Of dat seneye hier geen info over geeft, kan ook natuurlijk.
 
gapak zei:
Ik weet natuurlijk niet wat de negatieve ervaringen precies inhouden, maar ik blijf mij afvragen of men geen verkeerde verwachtingen heeft van het apparaat en verwacht dat het de totale ammoniakale stikstof meet en het dus kan vergelijken met een druppeltest. Of dat men misschien het onderhoud onderschat of niet uitvoert? Of dat seneye hier geen info over geeft, kan ook natuurlijk.

Wel vonden we het bezwaarlijk dat de waarden die werden uitgelezen niet overeen kwamen met andere metingen van ammoniak, pH en temperatuur. Dit is immers de essentie van het geheel. Om de waardes te vergelijken zijn geijkte meters van HANNA gebruikt.

Zo gaf het HANNA meetinstrument bijvoorbeeld een waarde van 0,07 voor het ammonium/ammoniak gehalte. Omgerekend met behulp van pH en temperatuur is dat een waarde van 0,0007 voor vrij ammoniak, daar waar de Seneye een waarde vertegenwoordigd van 1,000 tot 7,000(!). Was dit het geval geweest, dan waren de vissen inmiddels opgelost en de buurt afgezet wegens het vermoeden van een gaslekkage. Aanvankelijk dachten wij nog dat de Seneye niet het gehalte aan vrije ammoniak, maar het totaal aan ammonium/ammoniak in miligram per liter water weergaf. Deze waarde moet namelijk nog omgezet worden aan de hand van de pH waarde en de temperatuur. Met een pH van 7,5 en een temperatuur van 16 graden zou dit in de buurt komen van een waarde van 0,01 tot 0,07. Volgens de productomschrijving van de Seney wordt echter meteen het gas, het vrije ammoniak gemeten, en dus kan het geen rekenfout in de software zijn, maar is het echt een foutieve meting.


Seneye Pond; watertandend concept doet tanden knarsen

Lees ook even de reacties aldaar.

En zo kan ik tal van reviews vinden.

Zal op zich geen slecht product zijn, alleen zat en zit het vol kinderziekten.

Ik vind het ook redelijk duur in gebruik. Cartridges zullen je zo'n 80 euro per jaar kosten. En dat mag, maar dan mag het wel in orde zijn.
 
Ik vraag me af wat de eenheid is waarin de seneye het ammoniakgehalte uitdrukt. Zou dit misschien ppb zijn? Want als ik 0,07 ppm stikstof omreken naar ppb ammoniak bij een pH van 7,5 kom ik uit op 1,8 ppb. Valt mooi in die range van 1 tot 7.

Is natuurlijk een veronderstelling. Het zou net zo goed kunnen dat het product echt de bal mis slaat op gebied van ammoniak of dat het toch verkeerd gebruikt werd. Zonder het zelf uit te testen is dat eigenlijk niet te zeggen.
 
Coulibaly zei:
(..)

Seneye Pond; watertandend concept doet tanden knarsen

Lees ook even de reacties aldaar.

En zo kan ik tal van reviews vinden.

Zal op zich geen slecht product zijn, alleen zat en zit het vol kinderziekten.

(..)

Zorg dan ook dat je de update bij dit artikel er even bijplaatst, waarin wordt aangegeven dat de foute meetwaarden in de eerste versie inmiddels opgelost zijn en de gemeten waarden nu goed overeenkomen met de meetwaarden van de eerder ook gebruikte Hanna apparatuur:

http://www.koiquestion.com/nl/2012/05/0 ... n-voorbij/
 
F. Panther zei:
Zorg dan ook dat je de update bij dit artikel er even bijplaatst, waarin wordt aangegeven dat de foute meetwaarden in de eerste versie inmiddels opgelost zijn en de gemeten waarden nu goed overeenkomen met de meetwaarden van de eerder ook gebruikte Hanna apparatuur:

http://www.koiquestion.com/nl/2012/05/0 ... n-voorbij/

Dan moet je ook weten dat die link bestaat. Bedankt om deze mee te geven.

Maar ook recentere reviews tonen gaten in het ontwerp. Je moet bv. elke maand de cartridge vervangen en wanneer je dat doet dan zal ie meer ammonia meten. Dat ebt na 30 dagen zachtjes weg. Alleen wanneer ze dubbelchecken met pakweg Hanna, dan meten die niks.

De man met Seneye die ik ken heeft een lage kH in zijn aquarium en dan zijn om ��n of andere redenen de waardes onbetrouwbaar. Ook dat wordt bevestigd door diverse getuigenissen op het internet.
 
Coulibaly zei:
Dan moet je ook weten dat die link bestaat. Bedankt om deze mee te geven.

(..)

Dat is natuurlijk ook waar, bij deze dan, hopelijk heb je er iets aan :)

Lijkt mij overigens wel mooi om deze gegevens altijd voor handen te hebben. Maar het zo regelmatig moeten vervangen van die cartridge houdt me dan wel tegen om zoiets aan te schaffen.

Maarja, andere sensoren moet je wellicht ook periodiek vervangen, dus wellicht dat het qua kosten dan wel op hetzelfde neerkomt, dat weet ik eigenlijk niet.

In hoeverre de afname in nauwkeurigheid de meetwaarden over tijd doet afwijken (en daarmee wellicht onbruikbaar maakt) zou ik niet weten, maar ook die vraag geldt natuurlijk voor elke sensor die periodiek vervangen of geijkt dient te worden. In het geval van zelf kunnen ijken, heb je deze afwijking natuurlijk wel veel meer in de hand dan wanneer de hele sensor vervangen dient te worden.

Voorlopig zie ik mijzelf een dergelijk systeem nog niet aanschaffen, alhoewel de data me erg interessant lijkt om te kijken hoe de verschillende gemeten waarden elkaar be�nvloeden.
 
F. Panther zei:
Dat is natuurlijk ook waar, bij deze dan, hopelijk heb je er iets aan :)

Lijkt mij overigens wel mooi om deze gegevens altijd voor handen te hebben. Maar het zo regelmatig moeten vervangen van die cartridge houdt me dan wel tegen om zoiets aan te schaffen.

Maarja, andere sensoren moet je wellicht ook periodiek vervangen, dus wellicht dat het qua kosten dan wel op hetzelfde neerkomt, dat weet ik eigenlijk niet.

In hoeverre de afname in nauwkeurigheid de meetwaarden over tijd doet afwijken (en daarmee wellicht onbruikbaar maakt) zou ik niet weten, maar ook die vraag geldt natuurlijk voor elke sensor die periodiek vervangen of geijkt dient te worden. In het geval van zelf kunnen ijken, heb je deze afwijking natuurlijk wel veel meer in de hand dan wanneer de hele sensor vervangen dient te worden.

Voorlopig zie ik mijzelf een dergelijk systeem nog niet aanschaffen, alhoewel de data me erg interessant lijkt om te kijken hoe de verschillende gemeten waarden elkaar be�nvloeden.

Ik had daar zeker iets aan. We hebben geleerd dat ze al wat meer betrouwbaar zijn, maar nog niet voldoende.

De echt interessante systemen zijn te duur voor een doorsnee gezelschapsbak, maar misschien is op termijn zelfbouw een oplossing.
 
Ik begrijp dat het lastig en kostelijk is dat er in zulk apparaat een zogeheten cartridge regelmatig moet vervangen worden. Maar je mag niet vergeten dat het hier om een doorsnee consumentenproduct. De fabrikant kan niet verlangen dat er professioneel onderhoud op zo'n ammoniakelektrode kan worden uitgevoerd en dus verzint het een 'noodoplossing' om het apparaat in consumentenhanden werkbaar te houden.
 
gapak zei:
Ik begrijp dat het lastig en kostelijk is dat er in zulk apparaat een zogeheten cartridge regelmatig moet vervangen worden. Maar je mag niet vergeten dat het hier om een doorsnee consumentenproduct. De fabrikant kan niet verlangen dat er professioneel onderhoud op zo'n ammoniakelektrode kan worden uitgevoerd en dus verzint het een 'noodoplossing' om het apparaat in consumentenhanden werkbaar te houden.

IK heb al her en der gelezen dat je ze 2 tot 3 maanden ook kan gebruiken. Zal wel van de omstandigheden afhangen. En de fabrikant verkoopt natuurlijk ook graag :)
 
Tja, in het ene aquarium zullen ze 3 maanden meegaan, in het andere aquarium slechts 1 maand. Zal ook wel van de vervuiling afhangen. Al kan ik het volledig volgens dat als ze na 1 maand nog goed lijken te werken (als je de mogelijkheid hebt om het toestel te controleren met een ammoniakoplossing met gekende concentratie) nog af te wachten en ze nog niet te vervangen. Zou ik dan ook niet doen.

Ik gebruik een ammonia alert, weten of een gevaarlijke hoeveelheid ammoniak in mijn aquariumwater zit is voor mij voldoende en wil ik exacte waarden dan gebruik ik mijn hanna checker of voer ik een professionele laboanalyse uit. Die ammonia alert zou elke 6 maanden vervangen moeten worden. Maar na 6 maanden hang ik 'm wel eerst ff boven een fles ammoniak om te zien of dat het geval is.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,7
Nitriet: 0
Nitraat: 5 mg / l
PH3: 0.0068
PH4+: 0.2574

Geen drama, toch morgen eens een kleine waterverversing doen.
 
Na de waterverversing van 30 liter, gisteren water laten testen in de winkel. Met hun goedkeuring mocht er een mannelijk paradijsvisje bij.

Hij kreeg onmiddellijk veel belangstelling van het vrouwtje toen de transport-zak nog in het aquarium hing. Soms werd ze wel vrij agressief en probeerde ze een tik uit te delen. Ik vreesde er een beetje voor wanneer ik hem zou loslaten in het aquarium. Eerste keer dat ik dit soort gedrag bij vissen zag op dat moment. Eerder waren ze ofwel goedaardig nieuwsgierig ofwel negeerde ze de toekomstige nieuwe bewoner(s).

Ik had eerst wel al wat stenen en decor van plaats veranderd, maar dat kon haar nauwelijks boeien.

Een groot drijvend catappa blad er dan maar in en ze werd gelijk een stuk rustiger. Het blad hield ze scherp in de gaten.

Na de vrijlating van het mannetje waren de rollen omgedraaid. Doch hij was niet echt-echt agressief, hij zat er gewoon wat achter te jagen. En na een paar uur was dat ook weer over.

1 dag later laten ze elkaar met rust, zijn ze graag in elkaars buurt en lief voor elkaar. Dit gaat wellicht een koppel worden.

Gisteren ook een pH controller met een CO2 fles aangesloten. Het viel mij op dat ik na 14 dagen nog steeds geen kaamlaag heb. Dat had ik in mijn 2 eerder opgestarte bakken wel.

De muffe bosgeur is aan het verdwijnen, doch deze is nog steeds licht aanwezig.

Het water is ook kraakhelder. Nergens zie ik schimmel, noch heb ik een witte of groene waas in het water. Ook dat had ik wel bij de opstart van mijn 2 vorige bakken.

Deze week zal wel spannend worden, normaal zou de nitriet piek moeten komen nu, maar de verwachting is dat het maar een klein piekje zal worden. Als ie er al zal zijn.
 
Mannetje en vrouwtje stellen het wel. Mannetje zit soms wel achter het vrouwtje te jagen.

Ik heb op de achterwand en de stenen bruine alg gezien. Had ik bij mijn vorige bak ook tijdens het opstarten.

Het verschil is dat bij deze bak het veel later verscheen en ik het eigenlijk niet meer had verwacht.

Vanavond waterwaardes testen.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,0
kH: 8
Nitriet: 0
Nitraat: 5 mg / l
PH3: 0
PH4+: 0

Ondertussen zitten er dus 2 Paradijsvisjes in en 3 Pauwoog Grondels.

Die stellen het wel en laten elkaar meestal met rust. De grondels zie ik wel niet veel verschijnen.

Ziet er naar uit dat er geen nitrietpiek zal komen.

Bruine opstart alg is er nog steeds, maar verwijderen we handmatig. Zeker wanneer het op de planten neerslaat.
 
Misschien een hele stomme vraag van mij, maar mag ik vragen waarom je fosfine meet? Heeft dat met deze methode te maken? Want lijkt me niet iets wat je in de aquarium wil.
 
Biologist zei:
Misschien een hele stomme vraag van mij, maar mag ik vragen waarom je fosfine meet? Heeft dat met deze methode te maken? Want lijkt me niet iets wat je in de aquarium wil.

Zal wel een N in plek van een P bedoeld worden zeker?
 
Biologist zei:
Misschien een hele stomme vraag van mij, maar mag ik vragen waarom je fosfine meet? Heeft dat met deze methode te maken? Want lijkt me niet iets wat je in de aquarium wil.

Dat is geen stomme vraag. En het is wat Gapak zegt, gewoon een typo.

Het gaat uiteraard over NH3 en NH4+ :)
 

Terug
Bovenaan