Ik ben helemaal klaar met Guppen!! het zijn net een stel Kannibalen!!


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
mijn lieveling's vis/Guppie die ook op mijn avatar staat is nu zwak geworden, mijn waterwaardes zijn momenteel optimaal volgens de test die ik doe. de planten zien er geweldig uit en het water is kraak helder.
Dus ik kan me totaal niet voorstellen dat het daar aan ligt.
Maar nu nadat ik nog 5 guppen heb, word mijn mooiste, zwakker, is hij al oud???? want ik weet dat guppen niet oud worden.
Maar toen ik zonet zag hoe de andere aan hem begonnen te trekken, kon ik het niet meer aanzien, ik heb hem overgeheveld naar mijn start klare Nano.
Het liefste spoel ik de rest door de wc, spreekwoordelijk gezegd, ga ik dus zeker niet doen, maar ik ga wel denken om te stoppen met guppen, ze zijn mooi, maar echt niet zó lieflijk voor elkaar.
Wellicht ben ik te gevoelig voor deze hobby.

Zucht.
 
Wat ikzelf een heel leuk visje vind en absoluut niet kannibalistisch (zelfs niet naar de eitjes en het jongbroed) is de dwergcorydoras pygmaeus, wel een actieve zwemmer dus in een bak van minimaal 60 cm houden, en zwemt als enige corydorassoort voornamelijk in de middenzone
 
Jammer van je guppy,
zelf heb ik zwaarddragers,platy's en black molly's en die laten mekaar gerust.
 
Kan een akelig gezicht zijn ja. Ik heb ook wel eens zoiets zien gebeuren: een platy hing verzwakt in een hoekje (hij kon elk moment sterven), een betta zag dat en die begon zonder pardon al de schubben los te bijten... Het zijn hele pragmatische wezens, die vissen. 🙈 Geprogrammeerd om dat soort buitenkansjes te benutten.
 
Dat hoor ik voor het eerst van Guppen...
Heb het zelf ook nooit gezien.
Wat niet wegneemt dat het gebeurt, natuurlijk.
 
Dat hoor ik voor het eerst van Guppen...
Heb het zelf ook nooit gezien.
Wat niet wegneemt dat het gebeurt, natuurlijk.
Voor mij is het zeker niet de eerste keer, ik zag dit gedrag al enkele malen, door zowel mannetjes als vrouwtjes Guppen.
 
Ik heb besloten om met spoed de groep groter te maken, en ik ga ze geen naam meer geven, dat maakt hen te persoonlijk.
Je kent vast wel de uitdrukking haastige spoed is zelden goed. Zoals ik al eerder aangaf eerst op je gemak wat rondslenteren, kijken naar de bakken. Misschien zijn er wel andere vissen die je ook leuk vindt zoals een kardinaal tetra en een kegelvlek visjes. Beiden zijn rustige bewoners. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan corydoras, bodemvissen.

Belangrijk is vooral, heb ik ook ondervonden, als advies gekregen, rustig en bedachtzaam eerst kijken wat voor vissen ze hebben. De leuke dan de naam eerst opzoeken op bijvoorbeeld aquainfo.nl.

Uit welke regio kom je? Kan zijn dat de *KGTG van het forum adressen kennen die voor jou nog onbekend zijn.

*KGTG = Keiiiiiiiiigoeje toffe gasten. :D:cool:
 
Nou van harte met het kleine grut.
ik kon wel zien dat er al enkele werden verorberd, dus ik ben snel gaan voeren, om af te leiden, ik hoop dat er toch wat in leven blijven, maar dat verwacht ik wel ze zijn super snel, die kleine rakkers :smitten::smitten:
 
Ze eten vaak de zwakkere kleintjes op, en krijg je meestal resultaat dat de overlevers er dapper tussendoor blijven zwemmen.
Soms tel ik van 12 naar 6 overlevers, die doen het erna wel goed
 
Ze eten vaak de zwakkere kleintjes op, en krijg je meestal resultaat dat de overlevers er dapper tussendoor blijven zwemmen.
Soms tel ik van 12 naar 6 overlevers, die doen het erna wel goed
Er zijn er nog steeds die rondzwemmen, maar ik zie er telkens maar een paar, maar ik heb inmiddels voldoende schuil plekken lijkt mij :)
In elk geval hou ik het op guppen, ik vind ze leuk, al moet ik aan bepaald soort gedrag nog even wennen, this ook allemaal zó nieuw voor mij. :smitten:
 
ik zit wel effe met een vraagje Edwin68 eigenlijk zou het nu ongeveer tijd zijn voor een nieuwe waterwisseling, maar dat durf ik nu niet goed????:S
 
Als je de tijd voor hebt dan vooral nu in evt kwetsbare tijd.
Elke dag een ongeveer 10 procent, dat maakt geen echte impact in de bak maar voor opgroeiende jongen wel essentieel dat water bijhouden althans dat is wat er vaak gezegd is.
Kun je ruimer voeden, maar wel steeds zelf de rol van een verschonend riviertje opnemen.
 
Als je de tijd voor hebt dan vooral nu in evt kwetsbare tijd.
Elke dag een ongeveer 10 procent, dat maakt geen echte impact in de bak maar voor opgroeiende jongen wel essentieel dat water bijhouden althans dat is wat er vaak gezegd is.
Kun je ruimer voeden, maar wel steeds zelf de rol van een verschonend riviertje opnemen.
Dankje ga ik vandaag mee beginnen ik heb tijd genoeg, ik ben met pensioen.
 
Even een tipje: als je afhevelt en geen kleine visjes met het 'badwater' wilt weggooien: vang het water eerst in een emmer op. Dan even goed kijken en controleren op kleintes en dan pas je emmer leeggooien.
 
nog een vraagje, tot hoeveel weken/maanden kunnen jonkies worden op gegeten ?
ik denk dat ze nu ongeveer 2/3 millimeter zijn.
 
Totdat ze niet meer in de bek passen van de ouders:DD.
Wat je (ook) kunt doen om de ouders wat minder fel op hun kroost te laten zijn, is je vissen af en toe een eiwitbron te voeren, zoals bijvoorbeeld cyclops, artemia uit de diepvries.
 
Even een tipje: als je afhevelt en geen kleine visjes met het 'badwater' wilt weggooien: vang het water eerst in een emmer op. Dan even goed kijken en controleren op kleintes en dan pas je emmer leeggooien.
Dank voor je tip Lysia, ik heb zojuist een gedeelte water ververst, en heb daar uiteraard speciale emmers voor, ik heb de grote emmer nog op het aanrecht staan, een witte van kleur, dus daarin kun je alles goed zien en heb even met het licht erop goed zitten turen of er geen jonkies in zaten, wat dus niet het geval was :)
 
Tot de ouders ze niet meer door de bek passen.
Wat je (ook) kunt doen om de ouders wat minder fel op hun kroost te laten zijn, is je vissen af en toe een eiwitbron te voeren, zoals bijvoorbeeld cyclops, artemia uit de diepvries.
Dankjewel voor de tip., maar weet je ook met hoeveel weken dat is ong?
 
Poeh, ik weet niet zo gek veel van de groeisnelheid van guppen, maar ik weet wel, dat als je eenmaal de eerste lichting jonkies hebt, het niet lang duurt tot je een 2e worp hebt. Dat hangt natuurlijk ook af van het aantal geslachtsrijpe vrouwtjes dat je hebt zitten.
Ik heb zwaarddragers, en die heeft een soortgelijke voortplantingscyclus. Ik heb in mijn bak minstens 9 generaties jonkies zitten. Als dat eenmaal begonnen is, is het niet meer bij te houden....
Als ik moet gokken: schat ik een week of 2 en als ze die periode door zijn, vermoed ik dat ze veilig zijn.
Wie weet is er iemand die daar wat meer ervaring mee heeft?
 
Als je te weinig afhevelt uit angst voor d ejonkies ga je juist problemen creeëren, jonkies hebben juist baat bij schoon fris water, dus absoluut je verversschema blijven doen en op de afhevelslang een shrimpguard plaatsen, kan je ook niks opzuigen (ik heb jarenlange ervaring met kweken van vissen en spreek dus uit ervaring)
 
Als je te weinig afhevelt uit angst voor d ejonkies ga je juist problemen creeëren, jonkies hebben juist baat bij schoon fris water, dus absoluut je verversschema blijven doen en op de afhevelslang een shrimpguard plaatsen, kan je ook niks opzuigen (ik heb jarenlange ervaring met kweken van vissen en spreek dus uit ervaring)
Dag Nicolientje, ik gebruik geen slang, ik weet ook totaal niet hoe dat moet, ik werk met emmers, eentje speciaal om water uit te scheppen, eentje om water in te doen, en een gieter om water terug te sproeien, tja zo doe ik het, maar je hebt wel gelijk ik ben ook op advies van Edwin68 vandaag direct begonnen, en tot dus ver ging het goed.
 
Dag Nicolientje, ik gebruik geen slang, ik weet ook totaal niet hoe dat moet, ik werk met emmers, eentje speciaal om water uit te scheppen, eentje om water in te doen, en een gieter om water terug te sproeien, tja zo doe ik het, maar je hebt wel gelijk ik ben ook op advies van Edwin68 vandaag direct begonnen, en tot dus ver ging het goed.
Een slang werkt echt retesimpel, je neemt gewoon een stuk tuinslang en die hang je de ene kant in de bak, en dan zuig je even aan de andere kant van de slang zodat de hevel op gang komt en dan kan je zo het water afhevelen naar de emmer, handigst werkt het dan als je meerdere emmers klaar zet zodat je door kan gaan met afhevelen en je niet hoef te stoppen om de emmer te legen
 
Een slang werkt echt retesimpel, je neemt gewoon een stuk tuinslang en die hang je de ene kant in de bak, en dan zuig je even aan de andere kant van de slang zodat de hevel op gang komt en dan kan je zo het water afhevelen naar de emmer, handigst werkt het dan als je meerdere emmers klaar zet zodat je door kan gaan met afhevelen en je niet hoef te stoppen om de emmer te legen
Dankje voor jou uitleg, wellicht ga ik het zo nog eens doen ;)
 
Dankjewel voor de tip., maar weet je ook met hoeveel weken dat is ong?
Dit gaat toch wel over enkele weken... Ik heb Endlers zitten ( die zijn nog kleiner) en enkele Guppy's... ze vluchten onmiddellijk in het groen als ze iets gewaar worden... Momenteel heb ik éne worp na de andere en ja, er verdwijnen er en dit niet alleen door als voedsel verorbert te worden maar ook omdat ze soms te zwak zijn. De sterke blijven over ! Ik reinig zelfs alle weken de bodem met een Aquacleaner en dan zie je ze weg stuiven :!nog nooit ééntje meegehad.
 
Volgens mij klopt de titel van dit topic niet meer.☺️
Je hebt helemaal gelijk, zo zie je maar gisteren nog een baaldag, betreft de de ene Gup mijn allereerste mooiste ik noemde hem de burgemeester, zie mijn avatar, en vanmorgen wild verast, met jonkies. :love:
 

Terug
Bovenaan