Ik blijf nitriet houden!


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Mijn aquarium staat nu 2.5 maand denk ik ongeveer. Alles volgens protocol gedaan en daardoor gelukkig nog geen grote problemen gehad. Tot nu dus.

Sinds een dag of 7 meet ik elke dag nitriet. Tussen de 0,5 en soms zelfs 1! Ik heb bijna elke dag 50% water ververst en ik heb nog geen enkele zieke of dode vis gehad *klopt af*. Hoe kan dit?! Dit soort waarden zijn toch dodelijk? Maar vooral, wat doe ik ertegen?

Mijn waarden op 27 oktober waren zoals hieronder en er zit ook een foto van de bak bij. Ik heb een standaard Juwel filter erin zitten en wissel de witte sponzen met enige regelmaat, de rest heb ik nog niet aangeraakt omdat ik had gelezen dat je daar in het begin niets mee moet doen.

Wat doe ik verkeerd? En kan dit komen door teveel eten bijvoorbeeld? Mijn man denkt dat ik teveel voer, ik doe twee keer per dag een klein beetje. Eerst bleef er altijd nog wat voer over op de bodem en daarna ben ik minder gaan oeren en nu bijft er niets meer over binnen tien minuten ongeveer. Dode blaadjes probeer ik dagelijks op te ruimen en een dode vis heb ik niet gehad. (Ik maak een foto om ze te kunnen tellen)

P.s. ik meet met een druppeltest. Ik heb vanmiddag mijn water voor 40%ververst en een uur later opnieuw getest en toen ook nog 0,2 nitriet en nitraat 5. (Heb voor de zekerheid ook mijn kraanwater ernaast getest en die waren gewoon 0)
 

Bijlagen

  • 20191103_182245.jpg
    20191103_182245.jpg
    45 KB · Weergaven: 190
  • 20191103_182212.jpg
    20191103_182212.jpg
    28.1 KB · Weergaven: 162
Laatst bewerkt:
Ik neem maar aan dat je de test correct uitvoerd. Zijn er bewoners in de bak gekomen vanaf het moment dat deze waarden meetbaar waren?
 
Veel voeren geeft ook weer veel poep dus ja je kunt teveel voeren. 2x per dag voor 10 minuten is wel erg veel denk ik. Wat erin gaat komt er ook uit dus is geen zaak als ze het maar opeten.

Toevoegen van nieuwe visjes moet filter ook verwerken. Moeten meer bacties groeien die de vuil van je visjes opzetten. Dit duurt ook even. Elk visje neemt een hapje water die door lichaam gaat en door de kieuwen eruit komt dit is ook zeg maar een vervuilende zaak. Dus meer visjes meer vervuiling.

Max 0,1 is geen drama mits geen dagen lang. Door boven wel. Logisch rekenen. Als je 0,4 meet en je ververs 50% dan 0,2 over wat weer oploopt. Dus dan paar dagen achter elkaar verversen of grotere delen zodat er na een verversing minder over blijft.

De witte watten van juwel kun je gewoon even licht uitspoelen ipv iedere keer nieuwe. hou je toch wat meer bacties en kost wat minder. Hoeft niet wit worden bij uitspoelen als je het losse vuil eraf heb is zat.

Succes me je mooie aquarium :thumbs:
 
Je gebruikt enkel het interne filter van Juwel neem ik aan,
Heb je deze wel correct ingedeeld en ook biomedia in de onderste houder gedaan ?

Beste voor een Juwel intern filter is al volgt

Van onderen naar beneden dus de onderste houder die als eerste erin gaat tot op de bodem.
geheel vullen met Siporax in een nylonzak/kous of of 2 bakjes Cirax van Juwel en daar boven op een grove spons als laatste.

2e houder die er boven op komt in het filter,
Onderop grove spons dan mediumspons filtervlies of laagje filterwatten dan medium en grove spons.

Als je enkel maar sponzen gebruikt ook onder in het filter dan kan dit filter net te weinig bio capaciteit halen voor het aantal liters van het aquarium, daarom onderste gedeelte vullen met Siporax of minimaal 2x bakjes Cirax.
Het natuurlijk een tip ander biomateriaal is ook goed al het maar wel genoeg bacterien kan huisvesten en dat red je niet met enkel alleen maar sponzen in dit interne filter daar is hij te klein voor bemeten.
Onderhoud, enkel het onderste gedeelte eens in de 6maanden omspoelen in aquarium water en bovenste gedeelde kan je elke keer reinigen als het debiet erg gaat afnemen en uit spoelen ook in aquarium water.

Als je zo dit filter indeelt en onderhoud zal dit filter ruim voldoen voor een middelmatige bezetting aan vissen.
Teveel reinigen is nooit goed dus niet elke week of 2weken je filter sponzen gaan uitspoelen pas doen als het filter zijn debiet gaat afnemen.
 
Ik neem maar aan dat je de test correct uitvoerd. Zijn er bewoners in de bak gekomen vanaf het moment dat deze waarden meetbaar waren?

Ik neem ook aan van wel ja. 5 ml water en 5 druppels erbij en dan 5 minuten wachten. Doe het vanaf het begin op dezelfde manier. En kraanwater vandaag ernaast getest en die was 0.

Wel een paar nieuwe bewoners maar toen had ik al 2 dagen nitriet gemeten, die kunnen dus niet de oorzaak zijn.
 
Je gebruikt enkel het interne filter van Juwel neem ik aan,
Heb je deze wel correct ingedeeld en ook biomedia in de onderste houder gedaan ?

Beste voor een Juwel intern filter is al volgt

Van onderen naar beneden dus de onderste houder die als eerste erin gaat tot op de bodem.
geheel vullen met Siporax in een nylonzak/kous of of 2 bakjes Cirax van Juwel en daar boven op een grove spons als laatste.

2e houder die er boven op komt in het filter,
Onderop grove spons dan mediumspons filtervlies of laagje filterwatten dan medium en grove spons.

Als je enkel maar sponzen gebruikt ook onder in het filter dan kan dit filter net te weinig bio capaciteit halen voor het aantal liters van het aquarium, daarom onderste gedeelte vullen met Siporax of minimaal 2x bakjes Cirax.
Het natuurlijk een tip ander biomateriaal is ook goed al het maar wel genoeg bacterien kan huisvesten en dat red je niet met enkel alleen maar sponzen in dit interne filter daar is hij te klein voor bemeten.
Onderhoud, enkel het onderste gedeelte eens in de 6maanden omspoelen in aquarium water en bovenste gedeelde kan je elke keer reinigen als het debiet erg gaat afnemen en uit spoelen ook in aquarium water.

Als je zo dit filter indeelt en onderhoud zal dit filter ruim voldoen voor een middelmatige bezetting aan vissen.
Teveel reinigen is nooit goed dus niet elke week of 2weken je filter sponzen gaan uitspoelen pas doen als het filter zijn debiet gaat afnemen.

Dankjewel voor je uitleg! Ik heb in het onderste stuk maar twee sponzen zitten, die zit dus niet "vol". Ik ga morgenochtend even naar de winkel om siporax of sirax te halen, daar ga ik me nu even over inlezen.
 
Veel voeren geeft ook weer veel poep dus ja je kunt teveel voeren. 2x per dag voor 10 minuten is wel erg veel denk ik. Wat erin gaat komt er ook uit dus is geen zaak als ze het maar opeten.

Toevoegen van nieuwe visjes moet filter ook verwerken. Moeten meer bacties groeien die de vuil van je visjes opzetten. Dit duurt ook even. Elk visje neemt een hapje water die door lichaam gaat en door de kieuwen eruit komt dit is ook zeg maar een vervuilende zaak. Dus meer visjes meer vervuiling.

Max 0,1 is geen drama mits geen dagen lang. Door boven wel. Logisch rekenen. Als je 0,4 meet en je ververs 50% dan 0,2 over wat weer oploopt. Dus dan paar dagen achter elkaar verversen of grotere delen zodat er na een verversing minder over blijft.

De witte watten van juwel kun je gewoon even licht uitspoelen ipv iedere keer nieuwe. hou je toch wat meer bacties en kost wat minder. Hoeft niet wit worden bij uitspoelen als je het losse vuil eraf heb is zat.

Succes me je mooie aquarium :thumbs:

Het uitspoelen is een goeie tip, thanks! Vond het al zo zonde om steeds nieuwe te kopen en weg te gooien. Ik meet dus echt al een volle week nitriet, soms 0,5 maar ook al twee keer 1! Ik ben als de dood dat mijn vissen een marteldood sterven.. Ik ververs nu dus wel elke dag en ondanks dat mijn visjes gewoon prima lijken te zwemmen merk ik wel dat ze lekker druk zijn na het verversen.
 
Dankjewel voor je uitleg! Ik heb in het onderste stuk maar twee sponzen zitten, die zit dus niet "vol". Ik ga morgenochtend even naar de winkel om siporax of sirax te halen, daar ga ik me nu even over inlezen.

Oke dan zit daar de fout in het filter hij kan de bioload niet aan van je aquarium omdat er niet genoeg Nitrobacter bacterien kunnen worden gehuisvest door het ontbreken van biomateriaal waar zxe op en in gaan huisvesten om te groeien.
Weet het namelijk uit ervaring dat enkel sponzen niet gaat werken met een inter filter van Juwel en je echt onderin biomateriaal nodig hebt.
 
Dankjewel voor je uitleg! Ik heb in het onderste stuk maar twee sponzen zitten, die zit dus niet "vol". Ik ga morgenochtend even naar de winkel om siporax of sirax te halen, daar ga ik me nu even over inlezen.

P.S als je Siporax of 2bakjes Cirax in het filter gaat plaatsen is niet meteen je nitriet probleem opgelost, dit kan wel enkele weken gaan duren voordat je genoeg bacterien hebt gekregen die nitriet gaan omzetten naar nitraat dus hou daar wel de komende weken nog even rekening mee en plaats GEEN vissen meer bij in het aquarium als je nog nitriet meet in het water !.
 
Goed advies, ik ben het eens met edje en quistero. Paar dagen juist niet voeren om e.e.a. stabiel te krijgen, kunnen de visjes wel tegen.

Verder zou ik lekker een grote zak witte filterwatten kopen en die gebruiken ipv de witte juwel padjes, scheelt een hoop in de kosten en net zo effectief!
 
Weet het namelijk uit ervaring dat enkel sponzen niet gaat werken met een inter filter van Juwel en je echt onderin biomateriaal nodig hebt.

ik heb jaren 2 Juwels van 80 cm hier gehad met de standaard filtervulling en nooit problemen ermee gehad hoor.
 
Plaats eens wat drijfplantjes in je bak. Dit doet wonderen. Elke dag 50% waterwissel is wel heel erg veel. Zo komt er nooit een natuurlijk evenwicht. Houd er rekening mee dat er altijd een heel licht chloorgehalte in het leidingwater zit. Dit werkt (licht) desinfecterend voor je filter.
 
Plaats eens wat drijfplantjes in je bak. Dit doet wonderen. Elke dag 50% waterwissel is wel heel erg veel. Zo komt er nooit een natuurlijk evenwicht. Houd er rekening mee dat er altijd een heel licht chloorgehalte in het leidingwater zit. Dit werkt (licht) desinfecterend voor je filter.
Chloor zit al heel wat jaartjes niet meer in het NLse leidingwater, is bij wet verboden
 
Is niet bij de wet verboden hoor Nicolientje-W ! Er wordt wel door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een limiet gesteld aan de toevoeging van Chloride aan leidingwater.

Voor meer waardes.: https://www.dunea.nl/drinkwater/waterkwaliteit-en-samenstelling/verschillende-normen
Raadpleeg eerst eens Google voordat je schrijft dat het "verboden" is. ;)

Deze kleine hoeveelheid Chloride werkt desinfecterend. Het Biologische proces in je aquariumfilter wordt hierdoor vertraagd. Zeker in de zomermaanden als het waterbedrijf het Chloride gehalte licht (binnen de norm) verhoogd.
Er wordt op dit forum door mede-forum gebruikers gesteld dat waterbereidingsmiddel (zoals Biotopol) geld-weg-gooien is. Maar deze middeltjes binden juist o.a. Chloride. :daisy:
 

Bijlagen

  • Waterkwaliteitsrapportage Dunea Katwijk 3e kw 2019 (1).pdf
    14 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt:
Ik weet dat dit goede nitraatvreters zijn maar wat doen ze met nitriet?
Waarschijnlijk niet veel. Zolang er ook nitraat beschikbaar is. Goeie vraag! Planten zullen de bak wel sneller stabbiliseren.
 
Plaats eens wat drijfplantjes in je bak. Dit doet wonderen. Elke dag 50% waterwissel is wel heel erg veel. Zo komt er nooit een natuurlijk evenwicht. Houd er rekening mee dat er altijd een heel licht chloorgehalte in het leidingwater zit. Dit werkt (licht) desinfecterend voor je filter.

Ik heb geen chloor probleem? En ik heb amper leeg oppervlak over zoveel drijfplanten heb ik ;-)
 
Plaats eens wat drijfplantjes in je bak. Dit doet wonderen. Elke dag 50% waterwissel is wel heel erg veel. Zo komt er nooit een natuurlijk evenwicht. Houd er rekening mee dat er altijd een heel licht chloorgehalte in het leidingwater zit. Dit werkt (licht) desinfecterend voor je filter.
Het versneld het biologisch proces!
Ben het helemaal niet met je eens. Waterplanten zullen NH3/4 opnemen en dus zorgen dat het biologische evenwicht juist langzamer op gang komt. Want er is minder beschikbaar voor de bacteriën. Verder doen ze niets met nitriet dus daar zit je nog altijd mee. Juist dagelijks 50% water verversen bij een nitriet probleem is goed en doet niets af aan het natuurlijke evenwicht. Het evenwicht ontbreekt nu juist omdat de no2 niet wordt omgezet naar no3. Tot dit vanzelf op gang komt zal je (indien je al vis hebt) moeten helpen door water te verversen. Chloor in leidingwater is in Nederland zelden nog het geval, alleen nog bij een recente leidingbreuk o.i.d. Daar zou ik me geen zorgen om maken.
 
Is niet bij de wet verboden hoor Nicolientje-W ! Er wordt wel door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een limiet gesteld aan de toevoeging van Chloride aan leidingwater.

Voor meer waardes.: https://www.dunea.nl/drinkwater/waterkwaliteit-en-samenstelling/verschillende-normen
Raadpleeg eerst eens Google voordat je schrijft dat het "verboden" is. ;)

Deze kleine hoeveelheid Chloride werkt desinfecterend. Het Biologische proces in je aquariumfilter wordt hierdoor vertraagd. Zeker in de zomermaanden als het waterbedrijf het Chloride gehalte licht (binnen de norm) verhoogd.
Er wordt op dit forum door mede-forum gebruikers gesteld dat waterbereidingsmiddel (zoals Biotopol) geld-weg-gooien is. Maar deze middeltjes binden juist o.a. Chloride. :daisy:
ik quote:
Tegenwoordig wordt drinkwater ontsmet met ozon of met ultraviolet licht. Sinds 2005 is chloreren zelfs verboden. Voor een nostalgisch slokje chloorwater moet je naar het buitenland: Zuid-Europa of de VS.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/07/chloor-uit-de-kraan-12014508-a114898
 
Ben het helemaal niet met je eens. Waterplanten zullen NH3/4 opnemen en dus zorgen dat het biologische evenwicht juist langzamer op gang komt. Want er is minder beschikbaar voor de bacteriën. Verder doen ze niets met nitriet dus daar zit je nog altijd mee. Juist dagelijks 50% water verversen bij een nitriet probleem is goed en doet niets af aan het natuurlijke evenwicht. Het evenwicht ontbreekt nu juist omdat de no2 niet wordt omgezet naar no3. Tot dit vanzelf op gang komt zal je (indien je al vis hebt) moeten helpen door water te verversen. Chloor in leidingwater is in Nederland zelden nog het geval, alleen nog bij een recente leidingbreuk o.i.d. Daar zou ik me geen zorgen om maken.
Wanneer er veel planten in de bak staan vind er ook meer organische afbraak plaats. Dus dat zal het proces wel degelijk versnellen.
 
ik heb jaren 2 Juwels van 80 cm hier gehad met de standaard filtervulling en nooit problemen ermee gehad hoor.
Niet als je maar 1 spons in je onderste traagstroom compartiment van het filter gebruikt, en dat is dus het geval... verder adviseerde Juwel zelf om 2bakjes Cirax te plaatsen.
Zelf zou ik liever Eheim substraat pro of Siporax dit gedeelte opvullen wat ik dus nu ook in mijn nieuwe bak Rio 450 heb gedaan met het interne XL filter van juwel.
Uit ervaring weet ik dat een stuk beter werkt en een hogere bioload aan kan met wat meer vissen.
 
Tja als je nou niet weet waar die term internep vandaan komt he, misschien moet je dat eens googlen, hoef je jezelf ook niet zo in te spannen mij proberen een hak te zetten:thumbs:
Ja klopt Nicolientje dat is wat ik probeer. En daar hoef ik mij niet voor in te spannen. Maar wel leuk te zien dat je jezelf steeds tegen praat, heerlijk. Bijna leedvermaak.


Maar goed. Weer On Topic.

Ik denk dat je Ed en Daniel zijn advies ten harte kan nemen. Zijn goede tips.
 
Ja klopt Nicolientje dat is wat ik probeer. En daar hoef ik mij niet voor in te spannen. Maar wel leuk te zien dat je jezelf steeds tegen praat, heerlijk. Bijna leedvermaak.


Maar goed. Weer On Topic.

Ik denk dat je Ed en Daniel zijn advies ten harte kan nemen. Zijn goede tips.
Beste mensen, We hebben allemaal een rustgevende hobby! Dus houd het gezellig.
 
Beste mensen, We hebben allemaal een rustgevende hobby! Dus houd het gezellig.
Ik snap Keesvd wel.
Nicolientje komt nogal snel met conclusies, en als het niet in haar kraam past, dan is het Internep, terwijl ze het internet dan weer wel gebruikt om twijfelachtige zaken te onderbouwen.
En als je dan nogal snel ‘met gestrekt been’ ergens binnenstapt.....
 
Ik vraag me werkelijk af (met alle respect) waar DanielHoogland zijn bevinding op gebaseerd is??
Gebaseerd op natuur en scheikunde theorie en natuurlijk redelijk wat praktijkervaring binnen onze hobby.
Dat planten de omzetting van no2 naar no3 niet vertragen.
Planten hebben niets te doen met omzetting no2 naar no3, dat probeer ik juist duidelijk te maken. Planten consumeren no3 of nh3/4 en blijven zo ver ik weet van no2 af, hier kunnen ze niets mee. Drijfplanten adviseren bij een nitrietpiek (no2) heeft dan ook geen enkele zin. Bij een overschot aan nitraat natuurlijk wel of wellicht ter voorkoming van no2 door alle nh3/4 te gebruiken voordat de nitrificerende bacterien die kunnen omzetten naar no2. Dat laatste is echter een tijdelijke (slechte) oplossing waar je in de toekomst alleen nog maar meer problemen mee krijgt want je zit nog steeds met een niet ingedraaid aquarium op bacterieel niveau. Dat bedoelde ik met mijn vorige post ook te zeggen.

In dit geval is m.i. het beste om de no2 in het gareel houden door weinig te voeren en water te verversen zodat de bacterien kunnen groeien en de vis niet beschadigd wordt.
 
Niet als je maar 1 spons in je onderste traagstroom compartiment van het filter gebruikt, en dat is dus het geval... verder adviseerde Juwel zelf om 2bakjes Cirax te plaatsen.
Zelf zou ik liever Eheim substraat pro of Siporax dit gedeelte opvullen wat ik dus nu ook in mijn nieuwe bak Rio 450 heb gedaan met het interne XL filter van juwel.
Uit ervaring weet ik dat een stuk beter werkt en een hogere bioload aan kan met wat meer vissen.

Dat klopt Ed en ik gaf ook aan dat ik wel met de standaard vulling heb gedraaid ;)
 
Deze kleine hoeveelheid Chloride werkt desinfecterend. Het Biologische proces in je aquariumfilter wordt hierdoor vertraagd. Zeker in de zomermaanden als het waterbedrijf het Chloride gehalte licht (binnen de norm) verhoogd.


Ik vraag me af wat chloride (als in natriumchloride / kaliumchloride etc) te maken heeft met natriumhypochloriet?
Chloride is heel wat anders dan het desinfecterende, ook in de volksmond genoemde, chloor. Het laatste werkt desinfecterend, zeker weten. Het eerste bij mijn beste weten niet.
 

Terug
Bovenaan