Wat is er nieuw

Ik blijf nitriet houden!

Met die bacteriën spoel je ook veel vuil weg, waardoor je minder bacteriën nodig hebt.

Te is niet goed, te schoon ook niet, maar af en toe eens wat vuil uit de bodem zuigen kan geen kwaad hoor.

Ben het eens met bovenstaand.

Ik heb bare bottom dus geen bodem. Ook dit kan icm stabiel houden maar vereist weer andere zaken.

Alles kan en vele wegen maar TS is beginner met nitriet problemen dus even de tip zo min mogelijk in bodem woelen en afhevelen boven bodem vol staat voor nu even denk ik. Om nu hele info overload te geven vind ik ook zo wat. TS heeft het al zwaar 😀 Denk stap voor stap beter dan nu hier een hele wetenschappelijke discussie over bodem al dan niet reinigen. Die staan er al genoeg op het forum en kan TS ten zijner tijd lezen.

Tommie vraagt waarom niet in bodem woelen. Heeft nu antwoord van jouw zichtpunten en mijn zichtpunten op zijn vragen hoewel het zijn topic niet is. Had misschien al niet moeten reageren omdat wellicht nu TS al weer in paniek schiet met de antwoorden. 😡

Na de laatste opmerkingen valt bij mij ineens het kwartje. Ik denk dat ik weet hoe ik aan deze nitriet ellende kom en het is mijn eigen schuld.

Voor de laatste vissen erin gingen dacht ik: ik wil de indeling volledig anders. Ik dacht dat kan ik beter nu doen dan wanneer ik alle vissen heb. Ik heb dus de tetras en de filter inhoud in een mega plastic bak met aquarium water gedaan (is een wasmand van Ikea en was nieuw, nergens anders voor gebruikt en vooraf goed gespoeld), filter heb ik niet uitgespoeld en ook niet uitgeknepen, alle planten uit de bodem gehaald en in aquarium water gedaan. De hele bodem (die op dat moment 2 maanden stond) omgewoeld en water afgeheveld. Toen opnieuw ingedeeld en ik heb 100 liter "oud" aquarium water teruggezet (vanwege de bacteriën etc was mijn idee) en aangevuld met vers water. NU besef ik me pas dat dit ongeveer een week voor de nitriet ellende was. Ik dacht dat ik me vooraf goed had ingelezen over de bodem veranderen want daar waren hier een aantal topics over, maar niet dus. Waarschijnlijk kan zoiets alleen in een lang en goed ingedraaid aquarium?

Ik heb dus in 1 week de bodem "vernieuwd" én nieuwe vissen toegevoegd. Ik voel me echt heel dom dat ik die link niet eerder gelegd heb.

Dat zou goed kunnen, maar het is niet van de 100L oud water die je terug hebt gegooid. De discussie hierboven over de bodem mist m.i. nog een ding en dit is dat er ook biofilm (waar bacterien in groeien) vormt op je bodem, Door het omwoelen van de bodem wordt die biofilm begraven en krijgt geen zuurstof meer waardoor die bacterien zullen afsterven. In het kort; door heel je bodem om te woelen verminder je de biologische werking van je aquarium. Daarom altijd in delen je bodem schoonmaken, nooit in 1 keer alles doen.

Voor ons hobbyisten is het lastig maar bij een 'jong' aquarium (zeg 6 maanden) kun je het beste zo weinig mogelijk rommelen. Met rust laten en z'n werk laten doen werkt vaak het beste!

Dat zou goed kunnen, maar het is niet van de 100L oud water die je terug hebt gegooid. De discussie hierboven over de bodem mist m.i. nog een ding en dit is dat er ook biofilm (waar bacterien in groeien) vormt op je bodem, Door het omwoelen van de bodem wordt die biofilm begraven en krijgt geen zuurstof meer waardoor die bacterien zullen afsterven. In het kort; door heel je bodem om te woelen verminder je de biologische werking van je aquarium. Daarom altijd in delen je bodem schoonmaken, nooit in 1 keer alles doen.

Voor ons hobbyisten is het lastig maar bij een 'jong' aquarium (zeg 6 maanden) kun je het beste zo weinig mogelijk rommelen. Met rust laten en z'n werk laten doen werkt vaak het beste!

Dat blijkt nu wel ja... Ik heb inderdaad mijn hele bodem omgewoeld en daarna de rest van het water (en dus ook alle bacteriën) afgeheveld. Dom dom dom. Dat zal ik dus ook nooit meer doen. Nu begrijp ik ook pas waarom mijn aquarium opnieuw aan het indraaien lijkt te zijn.

We hebben het allemaal eens moeten leren Steph en zolang je er van leert is er niks aan de hand vindt ik.

Raadpleeg eerst eens Google voordat je schrijft dat het "verboden" is. 😉

Deze kleine hoeveelheid Chloride werkt desinfecterend. Het Biologische proces in je aquariumfilter wordt hierdoor vertraagd.
raadpleeg google even voordat je schrijft "vertraagd het biologisch proces" Chloride is een oxidator en die haalt een stuk van de EPS matrix weg waarin zich het nitrificatieproces afspeelt.
Pas als de geheele biofilm weg is mag je spreken over dat het biologisch proces niet vertraagd maar geëlimineerd is....echter dan is de chloride concentratie zo hoog dat de vissen ook al een poosje dood zijn.

Ben het eens met bovenstaand.

Ik heb bare bottom dus geen bodem. Ook dit kan icm stabiel houden maar vereist weer andere zaken.

Alles kan en vele wegen maar TS is beginner met nitriet problemen dus even de tip zo min mogelijk in bodem woelen en afhevelen boven bodem vol staat voor nu even denk ik. Om nu hele info overload te geven vind ik ook zo wat. TS heeft het al zwaar 😀 Denk stap voor stap beter dan nu hier een hele wetenschappelijke discussie over bodem al dan niet reinigen. Die staan er al genoeg op het forum en kan TS ten zijner tijd lezen.

Tommie vraagt waarom niet in bodem woelen. Heeft nu antwoord van jouw zichtpunten en mijn zichtpunten op zijn vragen hoewel het zijn topic niet is. Had misschien al niet moeten reageren omdat wellicht nu TS al weer in paniek schiet met de antwoorden. 😡
Sorry voor de vraag hoor, maar ik heb een beetje de indruk dat de puzzelstukjes nu op zijn plaats vallen.
in elk geval, paniek is een slechte raadgever.

Dat blijkt nu wel ja... Ik heb inderdaad mijn hele bodem omgewoeld en daarna de rest van het water (en dus ook alle bacteriën) afgeheveld. Dom dom dom. Dat zal ik dus ook nooit meer doen. Nu begrijp ik ook pas waarom mijn aquarium opnieuw aan het indraaien lijkt te zijn.
Misschien dan toch zeoliet of nitrivec gebruiken. Gaat de visjes goed doen.

Ja, zeoliet heb ik vanmorgen meteen besteld! 🙂 Hopelijk gaat dat een beetje helpen.

Sorry voor de vraag hoor, maar ik heb een beetje de indruk dat de puzzelstukjes nu op zijn plaats vallen.
in elk geval, paniek is een slechte raadgever.

Geeft niet hoor Tommie dat je vraag stel maar soms loopt een bepaald onderwerp een beetje uit de hand omdat er nu eenmaal vele wegen zijn voor het aquarium en de een van dit overtuigd is en de ander dat, dan komen er opeens allerlei zaken voor bij waarvan ik dan denk moet dit nu wel bij een beginner. In het begin is het erg moeilijk om alles te begrijpen en een overload aan info is soms iets teveel. Dat heb ik tenminste wel eens zo ervaren in het begin.

Meestal blijf ik liever uit zulk soort discussies maar jouw vraag geen probleem verder anders had ik je ook geen antwoord gegeven 😀

Inderdaad blijkt nav jouw vraag het kwartje te zijn gevallen dus toch goed gekomen :thumbs:

Kan me voorstellen als je weken lang NO2 en NH3 blijf meten en je vissen zie schuren dat je dan lichtelijk in paniek raak.

Hele bodem omwoelen en het water weg doen is juist een goede keus geweest. Bacterieen zitten niet in water. In aquarium water zit vrijwel alleen maar ellende vooral als je je bodem heb omgewoeld. Schoon water kan nooit kwaad. De bacterieen groeien onder en in je bodem. Met woelen verstoor je dit.

Als je aquarium straks wat rijper is en je voelt aan de binnenkant van je filter, op je ramen en tierlantijntjes, dan voel je een soort van glibberig/slijmerig laagje. Dit is de biofilm waar Daniel het over had. Dit zit ook in je bodem maar dat voel je denk niet hoewel ik dit niet weet omdat ik geen bodem heb. Daar zitten de bacterieen die je nodig heb.

Het is niet als je een plantje eruit haal meteen crisis is maar bodem woelen altijd met beleid en verversen. Alles in aquarium met beleid 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan