Wat is er nieuw

Ik blijf nitriet houden!

Als je andere vulling in je filter ga stoppen is het handig om even het materiaal wat je eruit haal uit te knijpen boven die bakjes en het oude materiaal even in je aquarium te houden zodat je bacties nog even in je aquarium hou.

Je geef aan bang te zijn dat je bang ben dat je vissen bloot stel aan een marteldood met waardens 0,5 en 1. Geen paniek want heel hoog is dit niet. Natuurlijk is het iets teveel maar daar zullen je vissen niet spontaan van dood vallen hoor. Gewoon verversen dat doet ze goed zoals je al zie gebeuren. Sommige vissoorten word er veel en hele grote verversingen van wel 2x per week 80% gedaan. Die hebben dit juist nodig dus niet bang wezen dat vers water niet goed zou zijn. het geeft natuurlijk wat stress maar dit is minder ernstig dan in hoge waardens rond te zwemmen. Over een maandje zal het wat stabieler worden maar dan nog kan je beter wat teveel dan te weinig verversen.

We zijn al een tijdje verder en ik blijf nitriet houden.. Ik weet het niet meer. Ik heb alle tips opgevolgd. Iets toegevoegd aan mijn filter, heb extra planten en drijfplanten, ik voer nu eens per twee dagen, ik ververs elke dag... en nog steeds nitriet!!

Mijn pandas schuren bijna allemaal langs het zand op hun zij, niet het normale gedrag dus. Ze hebben licht rode kieuwen dus het is echt niet oké.

Wat kan ik nog doen?

Ik heb van die time released capsules met planten voeding onderin het zand zitten onder bepaalde planten, kan dat het veroorzaken? (Ik dacht eraan omdat ik net zo een geel bolletje los zag liggen bovenop het zand)

Overigens gelukkig nog geen dode vissen, dus dat kan het ook niet zijn.

Nog meer geduld vrees ik. We zijn nu slechts 5 dagen verder en het indraaien van een aquarium kan tot wel 4 weken duren. Nu je met vissen zit wellicht zelfs langer omdat je de nitriet niet erg kan laten stijgen. Wat heb je precies voor 'iets' toegevoegd aan je filter? Extra biologische media zoals Siporax of Cirax? Dat zou een prima keus zijn maar ook die media heeft gewoon tijd nodig om de benodigde bacteriën te laten groeien. Omdat je steeds nitriet meet is de eerste fase van het indraaien compleet, het omzetten van ammonia naar nitriet, nu de tweede (en langste) fase nog het omzetten van nitriet naar nitraat.

Plantenvoeding capsules zullen geen nitriet afgeven, wellicht wat nitraat maar dat is je grootste zorg nu niet.

Dan zou ik toch eens nitrivec gebruiken.

En als je in België woont aquasafe om de chloor te verwijderen als je met kraanwater ververst.

Geduld en verversen. Wat meet je nu aan NH3 en NO2 waardes?

Dat vissen schuren is inderdaad niet zo goed. Misschien wat groter gaan verversen. Als je 1 meet en je ververs de helft blijft 0,5 over en zal de volgende dag weer gestegen zijn. Als je 80% ververs dan hou je minder over en zal het langzamer oplopen. Het zal toch echt 3 tot 4 weken gaan duren vooral als je inhoud van je filter heb vervangen.

Een noodoplossing als je metingen echt hoog zijn is een doos zeoliet halen en dit in een panty ofzo in je aquarium leggen maar dan na 4 weken heel geleidelijk weg halen. Beetje bij beetje anders krijg je misschien weer een piek. Mag absoluut geen zout in aquarium zijn. Zeoliet neemt stoffen op maar zout dan laat het alles los.

Foto panda en kieuwen? rood van binnen?

Heb je geen buren vrienden kennissen familielid met een langdraaiend aquarium? Zo ja wellicht kan je een spons ofso vragen die diegene al lang in zijn filter heeft en dat bij jou bijplaatsen?

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Nog meer geduld vrees ik. We zijn nu slechts 5 dagen verder en het indraaien van een aquarium kan tot wel 4 weken duren. Nu je met vissen zit wellicht zelfs langer omdat je de nitriet niet erg kan laten stijgen. Wat heb je precies voor 'iets' toegevoegd aan je filter? Extra biologische media zoals Siporax of Cirax? Dat zou een prima keus zijn maar ook die media heeft gewoon tijd nodig om de benodigde bacteriën te laten groeien. Omdat je steeds nitriet meet is de eerste fase van het indraaien compleet, het omzetten van ammonia naar nitriet, nu de tweede (en langste) fase nog het omzetten van nitriet naar nitraat.

Plantenvoeding capsules zullen geen nitriet afgeven, wellicht wat nitraat maar dat is je grootste zorg nu niet.

Maar mijn aquarium staat al bijna 3 maanden?

Het zou me niets verbazen als je gewoon te vroeg, teveel vis erin gedaan hebt. Waardoor je de indraai periode alleen maar hebt verlengd. Ook miste je nog de bioballen wat ik wel het belangrijkste element vind van een filter om het aquarium in balans te krijgen. Geeft niks. komt goed. Gewoon elke dag blijven verversen. Blijf de vissen in de gaten houden op tekens van verbetering en je planten op het teken van groei.

Heb je geen buren vrienden kennissen familielid met een langdraaiend aquarium? Zo ja wellicht kan je een spons ofso vragen die diegene al lang in zijn filter heeft en dat bij jou bijplaatsen?

Goeie tip, maar helaas niemand die ik ken die iets met aquaria doet 🙁

Ik raak een beetje ontmoedigd door alle reacties. Ja ik ben nieuw in de aquariumwereld, maar ik heb alles gedaan volgens advies op deze website. 4 weken indraaien, daarna begonnen met een schooltje tetras, week later schooltje pandas, heel veel planten, licht op een schakelaar, felle juwel lichten dimmen met bakpapier en veel drijfplanten, weinig voeren, cirax toevoegen aan filter, veel verversen.. Ik vraag om hulp omdat ik het niet weet, maar ik raak hierdoor echt ontmoedigd.

Maar mijn aquarium staat al bijna 3 maanden?
Dat zegt helaas niet altijd iets. Het indraaien van een aquarium is best een uitdaging en alleen je aquarium vullen met planten, een filter en weken wachten is niet genoeg. Helaas is dit wel vaak alles wat geadviseerd wordt door winkels en sommige websites.
Bacterien die je moet laten groeien hebben bijvoorbeeld ook voeding nodig. Wat heb jij tijdens het 'opstarten' allemaal gedaan?

Adriaan Briene heeft er ooit een mooi stuk over geschreven waar ik volledig achter sta, hier te lezen:
https://www.aquainfo.nl/het-opstarten-van-de-stikstofcyclus/

Ik raak een beetje ontmoedigd door alle reacties. Ja ik ben nieuw in de aquariumwereld, maar ik heb alles gedaan volgens advies op deze website. 4 weken indraaien, daarna begonnen met een schooltje tetras, week later schooltje pandas, heel veel planten, licht op een schakelaar, felle juwel lichten dimmen met bakpapier en veel drijfplanten, weinig voeren, cirax toevoegen aan filter, veel verversen.. Ik vraag om hulp omdat ik het niet weet, maar ik raak hierdoor echt ontmoedigd.
Ooh hmm dat klinkt allemaal super goed! Ik kom terug op dat verversen... Had geen grote waterwissels gedaan. Maar zo'n 20%-30%. En dan de frequentie afbouwen. En dan gewoon met rust laten en laten draaien. Je bak ziet er gewoon goed uit! Je filter is goed! Je voert nu matig! De vissen moeten maar even doorbijten! Geen middeltjes zou ik doen. Iedereen heeft verschillende ideeën en ervaringen. Veel komt overeen, veel verschilt. Anyway geniet er gewoon van je moet er geen stress van hebben.

Ik vraag om hulp omdat ik het niet weet, maar ik raak hierdoor echt ontmoedigd.
Snap ik, maar hou nog een poosje vol en heb geduld. Vroeg of laat gaan er dingen fout in een aquarium of loopt het niet zoals je wilt. Heeft iedereen volgens mij wel (meerdere malen) meegemaakt.

Welk omgeving kom je vandaan Steph?

Ik raak een beetje ontmoedigd door alle reacties.
Excuses als dit zo overkomt het is echter niet mijn doel. Ik probeer in mijn posts altijd dingen te onderbouwen zodat je de kennis op doet die nodig is en daarna kunt handelen. In plaats van zomaar wat advies opvolgen.

Ik ben het dan ook niet eens met Rubz. Het kan er allemaal mooi uit zien maar zolang je nitriet meet is dit niet goed en kan dit eigenlijk maar 1 ding zeggen, je aquarium is nog niet helemaal ingedraaid. Als je daar nu je ogen voor sluit vrees ik het ergste voor je vissen en raak je helemaal ontmoedigd.

Wat Michelle zegt voel ik meer voor, zeoliet gebruiken om de overbrugging tussen niet ingedraaid naar ingedraaid te maken zonder elke dag te hoeven verversen. Wat ik zelf zou doen is een doosje met zeoliet (kost bijna niks) kopen en een 0,5L sodaflesje (omgespoeld!) ermee vullen. Dan een hoop gaatjes aan de onderkant en onderzijkant van het flesje maken en stop je de ingang van het flesje om de uitstoom van je filter heen. Het water wat uit je filter komt gaat dan als extra stap door het zeoliet heen. Het zeoliet zal dan de nitriet opnemen zodat het niet meer schadelijk voor de vissen is. Hierdoor geef je de bacterien in je filter wel eerst de kans om te gaan groeien en uitbreiden en wat overblijft wordt dan door de zeoliet opgenomen. Na zeg twee weken haal je elke week een klein beetje zeoliet uit het flesje om af te bouwen en je filter de kans te geven om meer bacterien te groeien. Het klinkt ingewikkelder dan het is 😉

Succes er mee!

Ja klopt. Het is dat of nog een ingedraaid aquarium kopen.
Wel erg zwart / wit. Er zijn nog meer oplossingen die er niet voor zorgen dat de vissen onnodig lijden of komen te overlijden. Zie mijn post hierboven maar ook gewoon dagelijks water blijven verversen is een beproefde methode in deze situatie.

Wel erg zwart / wit. Er zijn nog meer oplossingen die er niet voor zorgen dat de vissen onnodig lijden of komen te overlijden. Zie mijn post hierboven maar ook gewoon dagelijks water blijven verversen is een beproefde methode in deze situatie.
Ja i know maar ik probeer me te verplaatsen in haar situatie en zou zonde zijn als ze afknapt op de hobby. Ik zoek geen discussie, jullie tips zouden best kunnen helpen. Ik heb alleen nog nooit van een aquarium gehoord die permanent een te hoog nitriet had.

Ik heb alleen nog nooit van een aquarium gehoord die permanent een te hoog nitriet had.
Een aquarium die nog niet helemaal ingedraaid is en dus wel nitriet 'maakt' maar nog geen nitraat kan dit effect hebben. In dit geval is het lastig omdat er al vissen in zitten. Zonder vis zou je helemaal gelijk hebben, lekker laten gaan dan komt je aquarium vanzelf door de nitriet-piek heen maar met vis werkt dit helaas niet zo. Nouja, niet als je aan het einde van de rit nog vis wilt overhouden 😉

Een aquarium die nog niet helemaal ingedraaid is en dus wel nitriet 'maakt' maar nog geen nitraat kan dit effect hebben. In dit geval is het lastig omdat er al vissen in zitten. Zonder vis zou je helemaal gelijk hebben, lekker laten gaan dan komt je aquarium vanzelf door de nitriet-piek heen maar met vis werkt dit helaas niet zo. Nouja, niet als je aan het einde van de rit nog vis wilt overhouden 😉
Man hou op met die bang makerij. Check het visbestand en het bakformaat. Spaarzaam voeren en de rit uitzitten.

Het is inderdaad echt niet leuk dat je zo van start moet gaan. Maar je bent echt niet de enige die problemen heeft met opstart van een aquarium. Vele, ik ook heb een hoop gelazer gehad omdat je eenvoudig weg niet weet hoe alles in zijn werk gaat. Als je alles moet en wil weten heb je een hele HBO opleiding achter de rug 😉

Je krijg vele tips en eenvoudig weg alles opvolgen kan handig wezen maar het geheel snappen is veel handiger. Soms krijg je ook gewoon foute tips dus tracht voor jezelf iets te begrijpen over het biologisch evenwicht. Als je iets niet begrijp gewoon vragen want domme vragen bestaan niet. Soms lees je ook erg moeilijke taal en lees je het maar begrijp je er nog niets van. Ik begrijp het geheel wel maar in het vak jargon word het voor mij ook te ingewikkeld.

3 maanden nitriet meten is niet normaal. Er is gewoon het een en ander fout gegaan met je bacterieen die je nodig heb. In jouw geval zal het vermoedelijk, net als bij vele, het teveel schoon maken van alles wat bacterieen bevat. Je filter aanpassing is voor het lange termijn een betere oplossing maar ook dit moet weer indraaien. Alles bij een aquarium moet groeien. Je zult vele wegen naar Rome gaan mee maken en er is geen aquarium hetzelfde dus tips van andere is een weg maar wil niet zeggen dat jouw aquarium dezelfde route neemt als die van een ander.

Ik snap dat je er even geen plezier van heb en de bomen door het bos niet meer zie. Je ben een beginner en ik probeer het altijd zo simpel mogelijk te houden en vele meer houden hier rekening mee, ik had ook bij voorkeur je nog niet gewezen op zeoliet maar soms is dit een tip die je kan helpen. Zeoliet is geen beginners dingetje dus behoeft dit enige uitleg wat je nu heb gekregen.

Nog even door de zure appel bijten maar verwacht zeker niet als je aquarium stabiel is dat je maanden lang relaxt voor het raam kunt zitten turen. Des te langer je het aquarium heb des te meer je ga tegen komen en zul je vaker met handen in het haar zitten met wat moet ik nu doen. Planten toestanden, algen, ongedierte, ziektens. Je zult alles gaan mee maken en dat is ook de uitdaging van het houden van het aquarium. 😀

Nog even een vraag. Waar test je NO2 mee? Wil je een test van je aquarium doen en een foto plaatsen? Doe eens dezelfde test met een glas water uit de kraan wat geeft de test dan?
EDIT. Zie al bij terug lezen dat je dit al gedaan heb. Druppels die goed zijn. Dacht misschien zijn druppels niet goed vandaar.

Laatst bewerkt:

Ik moet zeggen, mijn nitraat is ook steeds erg hoog. Maakt dat nog verschil in aanpak? Toen de nitriet ellende begon had ik ook veel ammoniak, nu niet meer.

Wat ik zelf zou doen is een doosje met zeoliet (kost bijna niks) kopen en een 0,5L sodaflesje (omgespoeld!) ermee vullen. Dan een hoop gaatjes aan de onderkant en onderzijkant van het flesje maken en stop je de ingang van het flesje om de uitstoom van je filter heen.

Dit ga ik doen, dankjewel!

Ik moet zeggen, mijn nitraat is ook steeds erg hoog. Maakt dat nog verschil in aanpak? Toen de nitriet ellende begon had ik ook veel ammoniak, nu niet meer.

Nitriet is omgezet in nitraat en daarom is de nitraat wat hoger.

Ik heb me denk ik goed ingelezen over ammoniak, nitriet en nitraat. Ammoniak is nu weg en daarom hoog nitriet, maar is het normaal dat zowel nitriet als nitraat hoog is? Er wordt dus al wel nitriet omgezet in nitraat. Nitraat zit de laatste week tussen de 30 en 50mg.

Lijkt me normaal als je de cycles bekijkt want de nh3/4 is omgezet in nitriet en dat wordt op zijn beurt weer in nitraat omgezet. Door de omzetting van de nitriet zal dus de nitraat eerst stijgen.

Het is alleen maar goed dat je nitraat meet want dat is een teken dat de bacties aan het werk zijn. Haal gewoon wat zeoliet LFS of tuincentrum en doe dit in je aquarium. Dan zal je NO2 en NH3 opgenomen worden en hoef je niet meer zoveel te verversen. Ik weet niet of de optie in het flesje op je uitlaat kan ivm gewicht maar anders in een pantysokje die kan je ook voor je wateruitlaat hangen zodat het water erdoor stroomt. Kan je wellicht met knijper op de rand bevestigen. Hoeft niet perse maar is wel beter ergens te bevestigen waar de stroming doorheen gaat.

Dan na een week of 4 haal je telkens kleine beetjes met een week ertussen wat zeoliet eruit.

Filter altijd met beleid schoon maken en zo min mogelijk in je bodem woelen. Als je weer meer vis erin ga doen of filter schoon ga maken weer meten. Dit zijn de punten dat je stijging van NO2 kan verwachten. Ook al meet je niets moet je wel wekelijks ofzo een verversing doen. Dan hou je alles gezond. Al waaierend boven bodem afhevelen omdat hier zich de meeste ellende opstapeld. Vers water ook met beleid erin doen. Bord ofzo op bodem leggen waar de water op ketst en niet op je bodem omdat er dan weer vervuiling omhoog komt.

Succes en ik hoop dat je dan even een tijdje rustig van je mooie aquarium kan genieten :thumbs:

Kan iemand me verklaren waarom je niet in de bodem mag woelen?

In de bodem, vooral waar geen planten staan en onder decoraties, zit vaak veel vuil. Als je daar in gaat woelen komt al dat vuil vrij in de waterkolom en kan een piek in de waarden gaan geven.

Als je de bodem wil schoonmaken kan je dat beter doen met een brede pijp met een slang er aan, welke je in de bodem steekt zodat het vuil wordt afgevoerd zonder dat het in het water komt. Of in elk geval veel minder.

Goed lezen er staat zo min mogelijk. Op en in je bodem ligt het meeste vuil ook het gene wat je niet zie. Woel maar eens flink in je bodem en zie resultaat. In je aquarium ligt ook van alles qua ziekte ellende met name op en in je bodem bij woelen gaat dit zweven word het makkelijker om op het visje te geraken. Die zwemmen er normaal gesproken doorheen. Als je boven je bodem afhevel stuur je dit richting het riool.

Sommige beginners hebben de neiging die bodem veel te schoon te maken. Sommige trekken het grind er zelfs uit om schoon te spoelen. Dan spoel je ook weer een hoop nodige bacterieen het riool in.

Bepaalde vissen icm zand en woelen kan ook problemen geven. Vis heeft slijmhuid en blijft zand in slijmhuid plakken en kan ellende geven. Bij oranda die met bobbels op kop blijft zand tussen bobbels zitten met gevolg wenrot. Nu heeft ts geen orandas maar zand in en op slijmhuid kan problemen geven dus als het niet nodig is waarom de risico s nemen.

Goed lezen er staat zo min mogelijk. Op en in je bodem ligt het meeste vuil ook het gene wat je niet zie. Woel maar eens flink in je bodem en zie resultaat. In je aquarium ligt ook van alles qua ziekte ellende met name op en in je bodem bij woelen gaat dit zweven word het makkelijker om op het visje te geraken. Die zwemmen er normaal gesproken doorheen. Als je boven je bodem afhevel stuur je dit richting het riool.

Sommige beginners hebben de neiging die bodem veel te schoon te maken. Sommige trekken het grind er zelfs uit om schoon te spoelen. Dan spoel je ook weer een hoop nodige bacterieen het riool in.

Met die bacteriën spoel je ook veel vuil weg, waardoor je minder bacteriën nodig hebt.

Te is niet goed, te schoon ook niet, maar af en toe eens wat vuil uit de bodem zuigen kan geen kwaad hoor.

Met die bacteriën spoel je ook veel vuil weg, waardoor je minder bacteriën nodig hebt.

Volgens mij bestaat die troep die omhoog komt uit de bodem ook uit deels afval wat de bacterien niet verder verwerken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan