Ik zou zelf nog verder gaan qua filter. Bijv. JBL 900 serie. met spraybar ivm stroming.
Met oog op de uitbreiding kan die mooi mee draaien met nog een 1500 serie op de grote plas
😉 Maar laat ik niet te hard van stapel lopen.
Dit vind ik een goede tip. Dit potfilter is wat vriendelijker geprijsd (kijk even bij hornbach
😉 ), en kun je op termijn inderdaad gaan combineren met iets anders (aquarium, tweede filter, etc). Dus daar heb je na een poosje nog steeds wat aan.
Zolang je drupjes heb NO2 en NH3 kun je zelf meten dat is het voornaamste. Laat alles gewoon op je af komen en je zult zelf gaan ervaren. Deze testen moeten altijd 0 zijn. Meet je 0,2 en je ververs 50% hou je 0,1 over wat dus teveel is. Gewoon logisch nadenken. Van hogere waardes worden ze ziek, zwak en dood.
Na een paar maandjes ga jezelf zien wat houdbaar is of niet en zo nodig aanpassen. Je visjes zijn nu nog klein en zal voorlopig prima gaan. Je heb nog even tijd om je goed te beraden. Ga geen paniek aankopen doen. Stapje voor stapje en dit forum is er over een paar maanden nog steeds.
Nu lekker genieten van je leuke visjes. Paar keer per dag een klein beetje voer geven en een foto boek voor ons gaan aanmaken zodat we kunnen mee genieten van je baby visjes die reuzen gaan worden 😉 Als je ze even heb zie je zelf het beste wat het beste is wat je kunt doen.
Hier sluit ik me bij aan.
Met de verhoudingen in je bak is op dit moment iets aan de gang wat gunstig is voor algvorming. Daar zit je 'onbalans' nu (verklaarbaar doordat je bak nu nog balans aan het terugzoeken is).
Als je NO2 en NH3 0 zijn en blijven, je NO3 vorming hebt, dan betekent het dat je filter doet wat hij moet doen. Daar dus op het moment geen ondercapaciteit. Dat zou mogelijk kunnen veranderen als je vissen groeien. Hoe snel ze groeien, is inderdaad wat
@michelle1 hier mooi beschrijft een proces wat zichzelf in zekere zin wijst.
Ik weet dat ze echt groot kunnen worden, maar is dat dan té groot voor mijn aquarium? Of red ik het met een grotere filter? Ik moet even alles op een rijtje zien te krijgen. Meer/grotere waterwissels en een grotere filter raden jullie aan?
Uiteindelijk gaat het m.i. om verhoudingen. De verhoudingen moeten goed zijn om de dieren gezond te houden. Daarmee bedoel ik voldoende filtercapaciteit voor de uitstoot van je vissen. Voldoende liters (vers) water om de waterkwaliteit goed te houden. Voor kleine vissen zal je minder liters hoeven te verversen om hetzelfde resultaat te krijgen als voor grote vissen, mits dat ook weer in dezelfde bakmaat is. Een klein visje in 20L water zal naar verhouding mogelijk meer vervuilen dan een grotere vis in 180L.
Om hier zicht op te krijgen helpt het om (met druppeltesten) te meten hoe snel je bak nu aan het vervuilen is.
Het is een puzzeltje wat je moet leggen met de stukjes van je eigen situatie, maar binnen de vorm/mal van biologische processen. Maar je kan dus keuzes maken in hoe je die processen vorm geeft.
Zelf heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen om een sterkere filtering op m'n bak te zetten, eigenlijk zodat ik ruimte over heb in m'n bacteriekantoorpand. Stel dat m'n vissen meer gaan vervuilen, dan heb ik in mijn filter al ruimte voor de bacteriecultuur om aan te groeien.
Maar stel dat je je visjes in een aquarium van 400L zou plaatsen, zonder extra filtering, dan wordt hun ontlasting over meer liters water verdund, waardoor je op een andere manier eveneens een vermindering van de concentratie afval in je water hebt.
Wat sommigen hier doen met vaak water verversen, grotere bakken, en sterkere filtering plaatsen, is een combinatie van die verschillende methoden, waardoor je het risico op ongezond water zo klein mogelijk houdt.
Zelf doe ik het (inmiddels) ook op deze manier, en het blijkt goed voor me te werken. Ik draai een 180L bak (100cm) met een blinde bejaarde goudvis (17cm) en twee bejaarde sluiers (+6 jaar, die nog zijn gaan groeien nadat ze bij mij zijn komen wonen, een paar maanden geleden). Er wonen nog drie (kleine) c. oblongus bij in, en een hele kolonie posthoornslakken. Het is een voorbeeld van hoe zo'n bak kan worden gedraaid, maar niet hét voorbeeld
😉.
Kijk ook eens bij de
goudvizzle van
@Gino88 (in het fotoalbum goudvissen gedeelte), die doet het houden van goudvissen ook weer op een heel andere manier dan 'gebruikelijk'.
Wat betreft je bruinalg.
Je zou kunnen overwegen om eens te kijken wat er gebeurt als je je verlichting (tijdelijk) terug schroeft van 9 uur naar 8 uur.
Op die manier zet je je planten niet te erg op een lichtdieet, maar ontneem je de alg wel een lichtuurtje per dag.
Als het niet helpt, dan weet je dat het voor jou niks helpt. Als het wel helpt, dan heb je er iets mee gewonnen.
😉