Ik krijg de bruine alg niet weg...

Ik zou zelf nog verder gaan qua filter. Bijv. JBL 900 serie. met spraybar ivm stroming.

Met oog op de uitbreiding kan die mooi mee draaien met nog een 1500 serie op de grote plas :DD;) Maar laat ik niet te hard van stapel lopen. :sorry:
 
Zo, dat is nog eens even wat informatie.. Als ik dieren neem, wil ik het ook altijd goed doen :)
Ik heb ook ingelezen van tevoren over hoe en wat, maar dacht dat mijn aquarium deze vissen wel aan zou kunnen. Nu merk ik (naast de bruinalg) inderdaad nog niet echt problemen. Ik weet dat ze echt groot kunnen worden, maar is dat dan té groot voor mijn aquarium? Of red ik het met een grotere filter? Ik moet even alles op een rijtje zien te krijgen. Meer/grotere waterwissels en een grotere filter raden jullie aan?
 
Zo, dat is nog eens even wat informatie.. Als ik dieren neem, wil ik het ook altijd goed doen :)
Ik heb ook ingelezen van tevoren over hoe en wat, maar dacht dat mijn aquarium deze vissen wel aan zou kunnen. Nu merk ik (naast de bruinalg) inderdaad nog niet echt problemen. Ik weet dat ze echt groot kunnen worden, maar is dat dan té groot voor mijn aquarium? Of red ik het met een grotere filter? Ik moet even alles op een rijtje zien te krijgen. Meer/grotere waterwissels en een grotere filter raden jullie aan?

Zolang je drupjes heb NO2 en NH3 kun je zelf meten dat is het voornaamste. Laat alles gewoon op je af komen en je zult zelf gaan ervaren. Deze testen moeten altijd 0 zijn. Meet je 0,2 en je ververs 50% hou je 0,1 over wat dus teveel is. Gewoon logisch nadenken. Van hogere waardes worden ze ziek, zwak en dood.

Na een paar maandjes ga jezelf zien wat houdbaar is of niet en zo nodig aanpassen. Je visjes zijn nu nog klein en zal voorlopig prima gaan. Je heb nog even tijd om je goed te beraden. Ga geen paniek aankopen doen. Stapje voor stapje en dit forum is er over een paar maanden nog steeds.

Nu lekker genieten van je leuke visjes. Paar keer per dag een klein beetje voer geven en een foto boek voor ons gaan aanmaken zodat we kunnen mee genieten van je baby visjes die reuzen gaan worden ;) Als je ze even heb zie je zelf het beste wat het beste is wat je kunt doen.
 
Ik zou zelf nog verder gaan qua filter. Bijv. JBL 900 serie. met spraybar ivm stroming.

Met oog op de uitbreiding kan die mooi mee draaien met nog een 1500 serie op de grote plas :DD;) Maar laat ik niet te hard van stapel lopen.
Dit vind ik een goede tip. Dit potfilter is wat vriendelijker geprijsd (kijk even bij hornbach ;) ), en kun je op termijn inderdaad gaan combineren met iets anders (aquarium, tweede filter, etc). Dus daar heb je na een poosje nog steeds wat aan.

Zolang je drupjes heb NO2 en NH3 kun je zelf meten dat is het voornaamste. Laat alles gewoon op je af komen en je zult zelf gaan ervaren. Deze testen moeten altijd 0 zijn. Meet je 0,2 en je ververs 50% hou je 0,1 over wat dus teveel is. Gewoon logisch nadenken. Van hogere waardes worden ze ziek, zwak en dood.

Na een paar maandjes ga jezelf zien wat houdbaar is of niet en zo nodig aanpassen. Je visjes zijn nu nog klein en zal voorlopig prima gaan. Je heb nog even tijd om je goed te beraden. Ga geen paniek aankopen doen. Stapje voor stapje en dit forum is er over een paar maanden nog steeds.

Nu lekker genieten van je leuke visjes. Paar keer per dag een klein beetje voer geven en een foto boek voor ons gaan aanmaken zodat we kunnen mee genieten van je baby visjes die reuzen gaan worden ;) Als je ze even heb zie je zelf het beste wat het beste is wat je kunt doen.
Hier sluit ik me bij aan.
Met de verhoudingen in je bak is op dit moment iets aan de gang wat gunstig is voor algvorming. Daar zit je 'onbalans' nu (verklaarbaar doordat je bak nu nog balans aan het terugzoeken is).
Als je NO2 en NH3 0 zijn en blijven, je NO3 vorming hebt, dan betekent het dat je filter doet wat hij moet doen. Daar dus op het moment geen ondercapaciteit. Dat zou mogelijk kunnen veranderen als je vissen groeien. Hoe snel ze groeien, is inderdaad wat @michelle1 hier mooi beschrijft een proces wat zichzelf in zekere zin wijst.

Ik weet dat ze echt groot kunnen worden, maar is dat dan té groot voor mijn aquarium? Of red ik het met een grotere filter? Ik moet even alles op een rijtje zien te krijgen. Meer/grotere waterwissels en een grotere filter raden jullie aan?
Uiteindelijk gaat het m.i. om verhoudingen. De verhoudingen moeten goed zijn om de dieren gezond te houden. Daarmee bedoel ik voldoende filtercapaciteit voor de uitstoot van je vissen. Voldoende liters (vers) water om de waterkwaliteit goed te houden. Voor kleine vissen zal je minder liters hoeven te verversen om hetzelfde resultaat te krijgen als voor grote vissen, mits dat ook weer in dezelfde bakmaat is. Een klein visje in 20L water zal naar verhouding mogelijk meer vervuilen dan een grotere vis in 180L.
Om hier zicht op te krijgen helpt het om (met druppeltesten) te meten hoe snel je bak nu aan het vervuilen is.

Het is een puzzeltje wat je moet leggen met de stukjes van je eigen situatie, maar binnen de vorm/mal van biologische processen. Maar je kan dus keuzes maken in hoe je die processen vorm geeft.
Zelf heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen om een sterkere filtering op m'n bak te zetten, eigenlijk zodat ik ruimte over heb in m'n bacteriekantoorpand. Stel dat m'n vissen meer gaan vervuilen, dan heb ik in mijn filter al ruimte voor de bacteriecultuur om aan te groeien.
Maar stel dat je je visjes in een aquarium van 400L zou plaatsen, zonder extra filtering, dan wordt hun ontlasting over meer liters water verdund, waardoor je op een andere manier eveneens een vermindering van de concentratie afval in je water hebt.
Wat sommigen hier doen met vaak water verversen, grotere bakken, en sterkere filtering plaatsen, is een combinatie van die verschillende methoden, waardoor je het risico op ongezond water zo klein mogelijk houdt.

Zelf doe ik het (inmiddels) ook op deze manier, en het blijkt goed voor me te werken. Ik draai een 180L bak (100cm) met een blinde bejaarde goudvis (17cm) en twee bejaarde sluiers (+6 jaar, die nog zijn gaan groeien nadat ze bij mij zijn komen wonen, een paar maanden geleden). Er wonen nog drie (kleine) c. oblongus bij in, en een hele kolonie posthoornslakken. Het is een voorbeeld van hoe zo'n bak kan worden gedraaid, maar niet hét voorbeeld ;).
Kijk ook eens bij de goudvizzle van @Gino88 (in het fotoalbum goudvissen gedeelte), die doet het houden van goudvissen ook weer op een heel andere manier dan 'gebruikelijk'.

Wat betreft je bruinalg.
Je zou kunnen overwegen om eens te kijken wat er gebeurt als je je verlichting (tijdelijk) terug schroeft van 9 uur naar 8 uur.
Op die manier zet je je planten niet te erg op een lichtdieet, maar ontneem je de alg wel een lichtuurtje per dag.
Als het niet helpt, dan weet je dat het voor jou niks helpt. Als het wel helpt, dan heb je er iets mee gewonnen. ;)
 
Bruinalg is ook geen echte alg maar een diatoom en wordt in de regel veroorzaakt door een te hoge organische belasting. Ik had boven een oude 80cm voor reserve en was te lui om het water eruit te halen. Nou na enkele maanden waren de ramen onder de bruinalg zonder enig licht boven de bak. Ook niet vreemd als je het filter eraf haalt en de boel de boel laat. Dus ik denk dat met minder licht de bruinalg ook de kop opsteekt hoor.
Zorgen voor een goede bacteriële huishouding is denk ik het belangrijkste.
 
Bruinalg is ook geen echte alg maar een diatoom en wordt in de regel veroorzaakt door een te hoge organische belasting. Ik had boven een oude 80cm voor reserve en was te lui om het water eruit te halen. Nou na enkele maanden waren de ramen onder de bruinalg zonder enig licht boven de bak. Ook niet vreemd als je het filter eraf haalt en de boel de boel laat. Dus ik denk dat met minder licht de bruinalg ook de kop opsteekt hoor.
Dank je wel voor je uitleg! En ook je voorbeeld.

Zorgen voor een goede bacteriële huishouding is denk ik het belangrijkste.
Hier ben ik het geheel mee eens.

Bij mij heeft het wel geholpen om het licht lichtjes te minderen. In het licht daarvan doe ik de suggestie dat je zoiets allicht zou kunnen proberen ;). Ik bedoel het niet als dé oplossing, maar als iets wat bij kan dragen als een gunstige factor tot de vermindering ervan.
Helpt het, dan brengt het hopelijk wat verlichting i.v.m. poetsen. Helpt het niet, dan komt dat vroeger of later ook weer aan het licht.
 
Proberen kan altijd en ik denk dat ook diatomen wel van licht gebruik maken. Ondanks dat ik geen licht boven de bedoelde bak had viel er wel daglicht in dus dat zal ook met de diatomen te maken hebben gehad in mn oude bak.
 
Ontzettend bedankt! Heel erg fijne tips dit, kan ik zeker wat mee. Zodra ik merk dat de filter het niet meer red zal ik een grotere erbij halen. Kunnen ze wel als ze volwassen zijn in dit aquarium blijven, of is dat dan te krap? Nu hebben ze namelijk nog wel alle ruimte.
 
Ontzettend bedankt! Heel erg fijne tips dit, kan ik zeker wat mee. Zodra ik merk dat de filter het niet meer red zal ik een grotere erbij halen. Kunnen ze wel als ze volwassen zijn in dit aquarium blijven, of is dat dan te krap? Nu hebben ze namelijk nog wel alle ruimte.

Ik ben bang van niet maar dat hangt geheel af hoe ze uitgroeien. Maak eens een close up van de visjes. Je heb wat langere lichamen en bollere. Met name de langere lichamen worden wat groter en zijn wat actiever. De ene sluier is de ander niet. Je zie vanzelf wel of ze groter nodig hebben.

Ik zie dat je nog jong ben en geen geld boompje zal hebben dus een spaarpotje gaan aanleggen zal geen overbodige luxe zijn. MP heeft ook nog wel eens wat leuks in de aanbieding. Maar zoals al vermeld rustig de tijd nemen. Een beetje aquarium op maat laten maken is ook een optie en wat minder kostbaar dan een heel compleet nieuw merk aquarium. Hoogte is van minder belang dan de lengte.

Als voorbeeld. http://aquariumkopen-zorona.nl/volglas-aquarium.html

Dit word natuurlijk 3x erg krapjes :DD Maar mooi is die wel.

1629197587827.png
 
Aha, ja dat is een enorme vis. Zeker mooi, maar zoiets past inderdaad niet 😁.
Ik zal vanavond eens een goede close-up van ze gaan maken.
 
Aha, ja dat is een enorme vis. Zeker mooi, maar zoiets past inderdaad niet 😁.
Ik zal vanavond eens een goede close-up van ze gaan maken.

Lang niet alle sluiers worden zo groot hoor, maar ook de kleinere varianten die niet overvoed worden, kunnen flink groeien. Een 80 centimeter zal uiteindelijk te klein zijn, mits je tenminste wil dat ze een beetje de ruimte hebben en rond kunnen zwemmen. Maar je hebt zeker nog wel even de tijd om naar iets geschikts voor een mooie prijs te zoeken, op marktplaats heb je best wel veel keuze. Als je daar nu alvast rekening mee houdt bv met een eventueel filter, scheelt het dan weer. Mijn ervaring is dat je het beter in 1 keer goed kunt doen, dan telkens in kleine stapjes te verbeteren, wat op de langere termijn veel vaker investering vraagt en dus duurder is.
 
Lang niet alle sluiers worden zo groot hoor, maar ook de kleinere varianten die niet overvoed worden, kunnen flink groeien. Een 80 centimeter zal uiteindelijk te klein zijn, mits je tenminste wil dat ze een beetje de ruimte hebben en rond kunnen zwemmen. Maar je hebt zeker nog wel even de tijd om naar iets geschikts voor een mooie prijs te zoeken, op marktplaats heb je best wel veel keuze. Als je daar nu alvast rekening mee houdt bv met een eventueel filter, scheelt het dan weer. Mijn ervaring is dat je het beter in 1 keer goed kunt doen, dan telkens in kleine stapjes te verbeteren, wat op de langere termijn veel vaker investering vraagt en dus duurder is.
Ah ja dat is een goede tip, bedankt! Ik weet niet hoe snel ze groeien, dus hoe lang ik de tijd daar ongeveer voor heb...?
 
Gisteravond had ik trouwens niet meer gedacht om een foto te maken, maar hier zijn ze:
(zodra ze mij zien blijven ze helaas niet echt stil hangen, dus het zal niet topkwaliteit zijn, maar deed m'n best 😁)
 

Bijlagen

  • IMG_20210818_143431839.jpg
    IMG_20210818_143431839.jpg
    231.5 KB · Weergaven: 101
  • IMG_20210818_142509312_BURST004.jpg
    IMG_20210818_142509312_BURST004.jpg
    245.9 KB · Weergaven: 97
  • IMG_20210818_143515904.jpg
    IMG_20210818_143515904.jpg
    272.9 KB · Weergaven: 106
Wat een leukerds :) Die zijn inderdaad nog wel heel klein, maar die verdubbelen makkelijk binnen 6-8 maand.
 
Wat een leukerds :) Die zijn inderdaad nog wel heel klein, maar die verdubbelen makkelijk binnen 6-8 maand.
Ja erg leuk, merk ook wel een beetje een eigen karakter bij ze :)

Maar joh, dan zijn ze dus binnen een jaar twee keer zo groot. Is nu nog amper voor te stellen!
 
Leukerds hoor. De eerste zal wat groter/langer worden. De andere 2 zijn iets boller volgens mij. De lang smalle zal meer lengte krijgen de bolle gaan meer de hoogte in.

Hier een vergelijking. Baby maat wat jij nu heb. Zie de rechts oranje/wit. Lang model en zie een jaartje eronder. De zwarte onderaan zie je ook een jaartje later. 1e foto belabberde kwaliteit maar heb geen scherpere.

Ik denk eerder 4 a 5 keer zo groot :rolleyess:


1629295401486.png

1629295487006.png
 
Ja erg leuk, merk ook wel een beetje een eigen karakter bij ze :)

Maar joh, dan zijn ze dus binnen een jaar twee keer zo groot. Is nu nog amper voor te stellen!

Ja, dat eigen karakter is wel echt wat ze leuk maakt 😁 Over een jaar 2 keer zo groot zit er dik in, gaandeweg zie je het niet zo, maar als je regelmatig foto's maakt zul je zien dat er elke paar weken bijna wel verschil te zien is.

Dit was een beetje ons begin met de visjes;
20181226_164429.jpg

En hieronder de oranje en zwarte van hierboven, ongeveer 3 jaar later;

20210625_160108.jpg DSC03478-12.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Leukerds hoor. De eerste zal wat groter/langer worden. De andere 2 zijn iets boller volgens mij. De lang smalle zal meer lengte krijgen de bolle gaan meer de hoogte in.

Hier een vergelijking. Baby maat wat jij nu heb. Zie de rechts oranje/wit. Lang model en zie een jaartje eronder. De zwarte onderaan zie je ook een jaartje later. 1e foto belabberde kwaliteit maar heb geen scherpere.

Ik denk eerder 4 a 5 keer zo groot :rolleyess:

Jemig binnen 1 jaar..? Voer je ze Pokon? :p

Wel heel mooi, zo'n open bak! Maar nooit bang dat er 1 uit springt? Het zijn hier soms net dolfijnen te springen 🐬
 
Leukerds hoor. De eerste zal wat groter/langer worden. De andere 2 zijn iets boller volgens mij. De lang smalle zal meer lengte krijgen de bolle gaan meer de hoogte in.

Hier een vergelijking. Baby maat wat jij nu heb. Zie de rechts oranje/wit. Lang model en zie een jaartje eronder. De zwarte onderaan zie je ook een jaartje later. 1e foto belabberde kwaliteit maar heb geen scherpere.

Ik denk eerder 4 a 5 keer zo groot :rolleyess:


Bekijk bijlage 330095
Bekijk bijlage 330096
Wauw zeg! Ja kan kloppen over die eerste, die is inderdaad iets langwerpiger.
Ook een prachtig aquarium op die onderste foto zeg, die lengte zullen ze vast heerlijk vinden.
 
Ja, dat eigen karakter is wel echt wat ze leuk maakt 😁 Over een jaar 2 keer zo groot zit er dik in, gaandeweg zie je het niet zo, maar als je regelmatig foto's maakt zul je zien dat er elke paar weken bijna wel verschil te zien is.

Dit was een beetje ons begin met de visjes;
Bekijk bijlage 330099

En hieronder de oranje en zwarte van hierboven, ongeveer 3 jaar later;

Bekijk bijlage 330100 Bekijk bijlage 330101
Ik maak ook regelmatig foto's ja, toch leuk om dat verschil bij te houden.
En wauw, die van jou zijn inderdaad ook echt een stuk gegroeid. Gaaf om te zien 😁
 
Mijn calico Ryukin-achtige Sluierstaart Pepper was 6 cm toen ze hier kwam in juni 2020, en meet nu, ruim 1 jaar later, 20 cm inclusief staart. Ze is ruim 10 cm hoog. Nicolientje de oranje fantail was bij binnenkomst in december 2019 zo’n 12 cm en nu is ze 25 cm inclusief staart en 9,5 cm hoog. Roodkapje is de kleinste, die is op 4 september 1 jaar hier en nu een cm of 16, 17 lang. Ik verwacht dat ze maximaal 18 cm zal worden, haar lijf is ook wat ronder.
Ik ben benieuwd hoe jouw visjes zich gaan ontwikkelen.
 
Ongelovelijk wat een groei.
Het juiste voer moet wel heel belangrijk zijn bij deze kanjers.
 
Jemig binnen 1 jaar..? Voer je ze Pokon? :p

Wel heel mooi, zo'n open bak! Maar nooit bang dat er 1 uit springt? Het zijn hier soms net dolfijnen te springen 🐬
Baby visjes krijgen 4 tot 6 keer zeer kleine beetjes tot een jaar of 2/3. Wat ik langzaam afbouw naar 2x per dag. Tuurlijk ook wel eens een vaste dag of een dag wat minder als het zo uit komt. Erwten dieet bij zwemblaas zaken etc. Nu is het een beetje vervelend want 3 zijn al volwassen maar Jules is nog jong maar ze krijgen 2x en Jules wat meer. Dit kan niet anders want anders ontploft mijn Sumo Ryukin. Die vind dat al het voer voor haar is en gedraagt zich ook daar naar. Zwiept alles en iedereen weg bij de brokjes. Dat is net een soort van tapir met een slurf bek en zuigt zo in 1 haal 100 brokjes naar binnen :rolleyes:

Mijne komen weinig bovenin. Ik zie wel eens een plons maar denk niet dat ze uberhaupt met het hele lijf boven het water kunnen komen. Veel te dik en te zwaar. Meestal is dit in het kader van een duik naar de brokjes op de bodem of even lucht pakken en bellen blazen. De ryukins willen wel eens bovenin zwemmen maar dat doen ze heel sneaky. Laten zich mee drijven op de filterstroom. Muggen patrouille. Die hebben ergens tussen de oren dat er heel veel muggen boven in zijn en bij teveel beweging vliegen ze weg :ROFLMAO: Maffe beesten
 
Baby visjes krijgen 4 tot 6 keer zeer kleine beetjes tot een jaar of 2/3. Wat ik langzaam afbouw naar 2x per dag. Tuurlijk ook wel eens een vaste dag of een dag wat minder als het zo uit komt. Erwten dieet bij zwemblaas zaken etc. Nu is het een beetje vervelend want 3 zijn al volwassen maar Jules is nog jong maar ze krijgen 2x en Jules wat meer. Dit kan niet anders want anders ontploft mijn Sumo Ryukin. Die vind dat al het voer voor haar is en gedraagt zich ook daar naar. Zwiept alles en iedereen weg bij de brokjes. Dat is net een soort van tapir met een slurf bek en zuigt zo in 1 haal 100 brokjes naar binnen :rolleyes:

Mijne komen weinig bovenin. Ik zie wel eens een plons maar denk niet dat ze uberhaupt met het hele lijf boven het water kunnen komen. Veel te dik en te zwaar. Meestal is dit in het kader van een duik naar de brokjes op de bodem of even lucht pakken en bellen blazen. De ryukins willen wel eens bovenin zwemmen maar dat doen ze heel sneaky. Laten zich mee drijven op de filterstroom. Muggen patrouille. Die hebben ergens tussen de oren dat er heel veel muggen boven in zijn en bij teveel beweging vliegen ze weg :ROFLMAO: Maffe beesten

Wij voeren ze meestal 3 keer per dag, soms 2 als we beide niet thuis zijn rond lunch tijd. Maar zo snel zijn ze bij ons niet gegroeid 😮
Wellicht dat ze op dat formaat inderdaad niet meer boven het water komen, hier nog wel, heeft er 1 de gekke 5 minuten, neemt een sprint naar boven en komt dan echt wel stuk boven het water uit, soms raken ze daarbij zelfs
de dwarsbalken bovenin de bak 🙈
 
Mijn calico Ryukin-achtige Sluierstaart Pepper was 6 cm toen ze hier kwam in juni 2020, en meet nu, ruim 1 jaar later, 20 cm inclusief staart. Ze is ruim 10 cm hoog. Nicolientje de oranje fantail was bij binnenkomst in december 2019 zo’n 12 cm en nu is ze 25 cm inclusief staart en 9,5 cm hoog. Roodkapje is de kleinste, die is op 4 september 1 jaar hier en nu een cm of 16, 17 lang. Ik verwacht dat ze maximaal 18 cm zal worden, haar lijf is ook wat ronder.
Ik ben benieuwd hoe jouw visjes zich gaan ontwikkelen.
Zo hé, die zijn dan ook flink gegroeid!
Ik ben inderdaad benieuwd hoe groot die van mij zijn over een jaar. Als ik de verhalen hier mag horen heb ik nu hoge verwachtingen, haha 😁
 
Terug
Bovenaan