Wat is er nieuw

Jaspers Scubaline 240, poging twee (jsiegmund)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsiegmund
  • Startdatum Startdatum
Er lopen nog voldoende garnalen door de bak heen, dus het valt allemaal wel mee denk ik. Er hangen ook wat bladeren rondom de intake dus ze hebben voldoende gelegenheid om te ontsnappen wanneer nodig 🙂

Heb de spraybay inmiddels 1 module langer gemaakt, daardoor is de stroming nu wat minder fel. Ik wil er nog een module aan vast maken, maar dat kan pas wanneer ik alles op de definitieve plek heb zitten. Zal een module moeten verzagen, een hele gaat niet meer passen. Dan loopt 'ie op een paar centimeter na over de hele achterwand 😀

Wat een verschil overigens, dit nieuwe filter. Water is helderder dan ik ooit heb gezien met het andere filter! Planten lijken het ook bijzonder fijn te vinden en met de extra module zijn de vissen ook stukken rustiger geworden.

Volgende project is het vermaken van mijn AM1000 reactor zodat ik de fluval slangen erop aan kan sluiten. Dat gaat een combi worden van deze:

42fe6Zxgq9st-QEopWK54IbogyKDMCaQ.png

En deze:
42fe6Zxgq9st-QEopWK54IbogyKDMCaQ.png

Ik had nog twee nozzles liggen gekocht voor mijn oude reactor. Daar ga ik de nozzle vanaf halen, vervolgens opboren om er een nieuwe thule in te zetten van 1". Het gelukje is dat de originele nozzle aan de onderkant ringen heeft waar de thule als het goed is precies inpast, dat zou het verlijmen makkelijker moeten maken en het resultaat steviger. Uiteraard is het wel een probeerseltje 🙂

Prachtige bak. Welke kleuren voor de omlijsting/kap heb je hier? Is dat de grijze versie?

Thanks! Maar gaat nog veel mooier worden hoor 🙂 Is inderdaad de grijze versie van de scubaline.

Ik ben benieuwd naar de foto's!

De Scubaline 240 had ik bovenaan mijn lijst staan, helaas blijkt de 1.20m net niet te gaan passen in de woonkamer. Nu wordt het de keuze tussen de Scubaline 180 (1m) of Proxima 250, ook 1.0 meter en van Eheim. Deze laatste is wat dieper, vandaar meer inhoud. De keuze zal worden bepaald obv esthetische overwegingen, maar wellicht heb jij nog adviezen op technisch vlak tussen beiden?

Technisch maakt het allemaal niet zoveel uit denk ik. Ik neem aan dat ze van hetzelfde glas zijn, geen optiwhite of iets dergelijks. Met een diepere bak kun je wat meer dieptewerking cre�ren, maar dat is maar net wat je ervan wilt maken. Ik ben tevreden met de scubaline, de randen zijn inderdaad strak en de kap is praktisch m.b.t. onderhoud. Het enige wat wat mij betreft anders had gemogen is de hoeveelheid ruimte die je hebt voor slangen / pijpen en andere dingen die de bak in moeten, dat is in mijn geval ook wat krap. Maarja, wie hangt er dan ook 25mm buizen aan 😛 Qua esthetisch vind ik een open bak zonder rand overigens nog veel mooier, liefst met optiwhite glas. Maar goed, da's een andere prijsklasse over het algemeen.

Dank voor je antwoord!
Open heb ik naar gekeken, vond de Proxima Plus wel mooi, kwam ook een Fluval fresh tegen maar die is wat klein.
Het thuisfront heeft een open bak afgeschoten ivm de katten en het strooilicht. Daar heb ik ook naar te luisteren. ;-)

Haha, ja met katten kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen 🙂 Proxima is ook mooi inderdaad, ik vraag me af of die nieuw is want ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ze die vorig jaar ook al hadden. Anders had ik 'm vast ook wel overwogen. Ben benieuwd waar je voor gaat, succes met de keuze!

Kleine update. De nozzles voor de AM1000 zijn klaar:

6bjUWRNKDTEH_0BO2Ob1Np-HSf7XmkdQ.png

6bjUWRNKDTEH_0BO2Ob1Np-HSf7XmkdQ.png

Het kwam allemaal precies goed uit. In de originele nozzle zitten aan de onderkant twee plastic ringen. De grootste daarvan heeft een binnendiameter van 25mm, wat weer precies de buitendiameter van de nieuwe thule was. Dus opgeboord tot 25mm en daarna verlijmd. Resultaat is prima, ik verwacht niet dat dit nog gaat lekken of iets in die richting. Natuurlijk weet ik dat pas wanneer ik de boel kan installeren. De nieuwe thules hebben een kleinere binnendiameter dan wat fluval gebruikt, maar dat vond ik niet de moeite om nog op te boren. Externe reactor zorgt toch wel voor een verminderde doorstroming, dan zal dit niet zoveel meer uitmaken.

jsiegmund zei:
Er lopen nog voldoende garnalen door de bak heen, dus het valt allemaal wel mee denk ik. Er hangen ook wat bladeren rondom de intake dus ze hebben voldoende gelegenheid om te ontsnappen wanneer nodig 🙂

Heb de spraybay inmiddels 1 module langer gemaakt, daardoor is de stroming nu wat minder fel. Ik wil er nog een module aan vast maken, maar dat kan pas wanneer ik alles op de definitieve plek heb zitten. Zal een module moeten verzagen, een hele gaat niet meer passen. Dan loopt 'ie op een paar centimeter na over de hele achterwand 😀

Wat een verschil overigens, dit nieuwe filter. Water is helderder dan ik ooit heb gezien met het andere filter! Planten lijken het ook bijzonder fijn te vinden en met de extra module zijn de vissen ook stukken rustiger geworden.
wat garnalen betreft zoals eerder geschreven geen idee maar heb zelf ook nog nooit geen kleine vissen er tegen zien plakken
dus zon vaart zal het niet lopen
wat je opmerking betreft over helder water dat is exact ook mijn ervaring
mijn bak is ook veel helderder als met de jbl e1500 of dat komt door een andere manier van werking dit filter of het grotere filter oppervlak dat daar ben ik nog niet uit wat vast staat is dat er vergeleken de jbl veel minder zweefvuil in de bak aanwezig is
je knutselproject ga ik zeker volgen voor een toekomstig project aan deze zijde

succes en hou ons op de hoogte

groet
jaap

Ja, ben er erg blij mee! Heb mijn bestelde slang helaas nog niet binnen, dus kan het nog niet helemaal af maken, to be continued...

Hierbij weer een 'echte' update met foto's van de bak.

VX7G7m8dlZ4sEm4EdJf3TjW4Mfgwc_86.png

Pogostemon en bacopa sp japan hebben het nog moeilijk, maar begint al beter te worden:

Overzichtje:

Spraybar loopt nu echt over de hele achterwand. Daardoor is de stroming wat minder fel geworden, maar de circulatie in het geheel beter; water cirkelt echt rond als ��n geheel. Vandaag een grotere waterwissel gedaan van 40%. Ben ook even gestopt met osmose water, gezien de lage KH en GH niet echt nodig. Het begint langzaam de goede kant op te gaan 🙂

Planten staan er zeer mooi bij!
Wat voor achterwand heb jij, is dat er achter geplakt of is het de muur die je ziet?
Zit zelf erg te twijfelen of ik een ondiepe wand in de bak zal plaatsen of de achterzijde ga verven, vandaar deze aanvullende vraag.

He Jasper,

had dit topic even uit het oog verloren, had je vorige bak wel helemaal gevolgd!
goed bezig geweest, hopelijk kun je nu wel de scape realiseren die je voor ogen had.
Ziet er goed uit hoor! folie ook trouwens.

@Zwits! Thanks, wel de bedoeling natuurlijk maar ik ben er achter dat het altijd maar even afwachten is wat er daadwerkelijk gebeurd.

@Aquascraper: bedankt!

Okee! Eindelijk weer eens tijd gevonden om een update te plaatsen!

De aanpassing aan de AM1000 is klaar. Het heeft me een extra nozzle gekocht omdat het de eerste keer mis ging. Toch blijkbaar iets niet goed aangedraaid, toen ik 's avonds thuis kwam litertje of 20 water over de vloer 🙁 🙁 Maar goed, had erger kunnen zijn.

Zit een beetje verstopt in het kastje, dat was de meest handige plek (alleen niet om foto's te maken). Reactor lijkt op de foto's heel vies, maar dat ligt aan de foto's gelukkig.
WAt54KV1pcqcYzPhpuPF6RRG3_WmNvOa.png

De pogostemon en bacopa doen het nog steeds erg slecht, helaas. Ik heb nu de T5 verlichting voor 3 uur erbij gezet om te kijken of dat misschien helpt. Misschien dat ik tzt wat nieuwe pogostemon bestel want wat er nu in staat komt er niet meer bovenop ben ik bang.

Veldje Lobelia cardinalia overgenomen en aangelegd:

Alg is door de verlichting wel wat toegenomen. Niet zozeer op de planten, maar stenen en ruiten hebben er wel last van:

Veldje eleocharis, onlangs geknipt dus een beetje kaal nu

Mosjes

Overzichtje met T5 aan:

Overzichtje met alleen LED:

Met deze twee foto's naast elkaar zou je zeggen dat de LED verlichting wel heel erg kil is, dat is in werkelijkheid niet zo.

Wat me opvalt is dat de planten het na een waterwissel veel fijner lijken te vinden in de bak. Na een waterwissel produceren ze volop zuurstof, door de week heen wordt dat steeds minder. Ze bubbelen nog steeds wel, maar duidelijk minder dan na de wissel. Moet nog eens uitvogelen waar dat door komt.

Mooie bak! 🙂

Voeg je naast CO2 ook nog andere meststoffen toe als nitraat, fosfaat, ijzer, kalium etc.?
Ik zie namelijk dat sommige planten wat fragiel uit zien.

Hi Lekkie, dat doe ik zeker. Iedere dag doseer ik nitraat, fosfaat en Ferrdrakon plantenvoeding (daar zit de rest in). Ik heb nu wat navulverpakkingen Kamerdrak liggen omdat daar hoger ijzer gehalte in zit, moet nog even zien of dat gaat uitmaken. Dat zou dus het probleem niet moeten zijn!

Zo, tijd voor een nieuwe update! Bak staat er goed bij! Ik heb wat wijzigingen gedaan die effect lijken te hebben:

- Andere CO2 regelaar gekocht, dual stage omdat mijn oude last had van dumpen aan het einde vd fles. Deze komt van CO2 art, voelt een stuk degelijker aan dan de JBL die ik had.
- Overgestapt op Kramerdrak ipv Ferrdrakon. Kramerdrak is veel rijker aan voedingsstoffen en daardoor is de dosis weer stukken lager. Per saldo maakt het qua kosten eigenlijk weinig uit.
- Ben Flourish Excel aan het doseren om van baardalg af te komen. Ik doseer de dubbele hoeveelheid, en dat 2x per week in plaats van dagelijks. Doordat je dan redelijk wat in 1x toevoegt zou dat beter effect moeten hebben. Nog maar 1x gedaan nu, maar lijkt al te werken!
- Wat nieuwe plantjes toegevoegd.

Overzichtje voor onderhoud:
NE397RpbVIT137iN-3euHhONR8KnT-jD.png

Veldje haagras:

Onderhoudsploeg in actie:

Veldje staurogyne repens:

Echinodorus tenellus, ga ik waarschijnlijk verplaatsen:

Verder heb ik nog wat aparts. Bij een waterwissel, wanneer het filter uit staat, laat het voorste stronkje bonsai hout een wit achtig slijm los. Ik heb geen idee wat het is, heb niet het idee dat het kwaad kan. Maar wie weet wat dit is?

De baardalg zat ook op het mos wat ik op de takjes had gebonden. Eerst geprobeerd om met een spuitje met pure Excel dit te behandelen. Dat werkte op zich prima, helaas ging het mos ook net zo hard dood. Twee takjes zijn dus even kaal.

Zal morgen nog even een overzichtje maken na de wekelijkste waterwissel. Wil nu wat meer gaan werken aan het plantenbestand, dat is nog niet echt naar m'n zin.

Grappig feitje trouwens, die enorme bos blyxa in het midden begon in november als verstekeling tussen een aantal andere plantjes:

Had nog een totaaltje beloofd, maar was wat laat en dan staat de boel al in schemerstand. Heb niet de meest fantastische camera als er weinig licht is, dus het resultaat is niet geweldig. Let ook niet op het stuk komkommer aan de rechterkant. Voedertijd! 🙂

6oT3AxYHAOKs-IwVlNs5BURKFkGJZJKG.png

Na een waterwissel is het altijd volop bubbelen geblazen. Later in de week wordt dat minder. Weet iemand waardoor dit komt? Zou bijna gaan overwegen om 2x per week te wisselen.
6oT3AxYHAOKs-IwVlNs5BURKFkGJZJKG.png

Heb het assimileren ook na een waterwissel, komt redelijk wat zuurstof mee in je schone water. Vermoed dat het daardoor komt)

Mooi totaaltje en bak hoor. Moet wel even met rechts op de totaaltje klikken en dan kiezen voor afbeelding bekijken om de mooie scherpe grote foto te zien. 🙂

Thanks! Ik zag dat het resizen van de totaaltjes niet helemaal goed is gegaan, zou nu beter moeten zijn! Ik ververs ook met een deel osmosewater, maar geen idee wat dat qua zuurstof doet. Nou ja, het effect is altijd mooi in ieder geval 🙂

Ik wacht nog op wat spulletjes om mijn co2 reactor een beetje te verbouwen. Wil een deel bioballen vervangen door grof filterschuim omdat de stroming nu de kleinere co2 belletjes uit de reactor meeneemt en de bak in blaast, zonde van het gas. Toen m'n filter door een vies padje wat minder goed werkte had ik veel meer co2 in mijn bak omdat de belletjes helemaal oplosten. Hopelijk blijven de belletjes beter in de reactor hangen door het schuim.

Daarna ga ik nadenken over de planten, daar ben ik nog lang niet tevreden over. Nog maar eens wat inspiratie plaatjes zoeken want inmiddels is het een beetje een rommeltje geworden met al 't experimenteren.

Hallo allemaal! Vandaag weer wat aan het klussen geweest. Ik heb de bioballs uit de reactor vervangen door twee stukjes grof schuim. Dit zou moeten voorkomen dat CO2 belletjes door de slang ontsnappen, wat met de bioballs het geval was. Heb ook een buissteentje aangesloten zodat de belletjes al stukken kleiner zijn als ze in de reactor komen. Even zien of het nu beter gaat.

7ag-aj0PiRPFuZAMfvBh968DKzrPQDsl.png

7ag-aj0PiRPFuZAMfvBh968DKzrPQDsl.png

Zoals gebruikelijk wanneer ik ga klussen is er ook weer iets stuk gegaan. De CO2 fles die in de huiskamer stond liep ik omver. Viel precies op de regelaar die nu krom is en lekt. Dus er maar afgeschroeft en een nieuwe besteld, moet het even met een enkele regelaar doen nu 🙁

Zal binnenkort weer wat foto's van de bak maken 🙂

Thanks beiden!

Ik had nog plaatjes van de bak beloofd! Het schemerde al en ik ben vergeten om een stukje karton weg te halen zag ik op de foto's. Maar wilde jullie deze toch niet onthouden 🙂

7YjKR4xGAMzC9Vsc1h74bfXOU3q5aIr5.png

7YjKR4xGAMzC9Vsc1h74bfXOU3q5aIr5.png

Bak is inmiddels redelijk stabiel. Kon het niet laten om toch nog een potje pogostemon te bestellen en het nog eens te proberen, geen idee hoe dat zal aflopen. Ga binnenkort eens nadenken over verdere plantenkeuze en plaatsing, want daar ben ik nog niet tevreden over.

De oplettende kijker zal ook zien dat ik de intake van het filter naar rechts verplaatst heb. Voornamelijk omdat de uitvoer nu een veel kortere slang is. Alles aan dezelfde kant gaat helaas niet zonder de lichtbak te modificeren. Doe ik misschien nog wel eens, maar voorlopig blijft het even zo.

Mooi zeg, een goede herstart van je aquarium! Kun je me misschien wat meer info geven over je achterwand folie die je gebruikt (naam/merk)?

Dank jullie!

@SuzanneM: het folie is filterfolie voor lampen. Je kunt dat in allerlei kleuren krijgen en het is lichtdoorlatend wat ik wel een mooi extra effect vind. Fabrikant: http://www.leefilters.com/. Weet eerlijk gezegd niet precies wat je voor een rol moet betalen, ik kon het gratis meenemen bij mijn oude werkgever. Bevestiging in mijn geval zijn een paar plakbandjes.

Hallo allemaal, hier weer een nieuwe update!

Veldje echinodorus tenellus begint een beetje te woekeren. Uitlopers schieten alle kanten op, voorlopig laat ik het maar even gaan. De bacopa die ernaast staat vind ik nog steeds niet echt mooi dus die ga ik tzt maar ruimen denk ik.
sjOKAuceMSvdwZyJu-0YkWmVh369RKLL.png

Staurogyne repens doet het ook heel goed, die ga ik maar eens snoeien binnenkort, gewoon de toppen eruit knippen?

Lobelia is goed hersteld, vond mijn vorige snoeibeurt niet leuk. Hoe houdt je die mooi & laag?

Toch weer pogostemon geprobeerd, maar weer hetzelfde resultaat. Dus dat ga ik maar vergeten.

Helemaal in het begin had ik achterin een veldje UG. Dat zat toen niet echt goed vast en heeft het daardoor niet overleefd, de cory's woelden alles los. Nu een nieuw veldje geplant met een kous gevuld met akadama. Lijkt beter te werken 🙂

En een overzichtje!

Ook nog een ander projectje begonnen; een wabi-kusa. Met wat restjes snoeiafval ingericht en tot nu toe gaat dat prima 🙂 Grappig om te zien hoe de planten zich weer aanpassen aan emerse groei. Vooral de stengelplanten waren in het begin echt heel slap maar beginnen nu steeds steviger te worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan