Jaspers Scubaline 240, poging twee (jsiegmund)


H� Jasper, hoe staat het met je tank? Al lang niets meer van vernomen en ik ben best benieuwd!
 
Zo, eindelijk weer eens de tijd gehad om wat foto's te maken. Ik heb de afgelopen tijd flink gesnoeid en wat planten gewisseld, niet alles wat op de foto's staat is nog aanwezig. De blyxa is eruit, ook pogostemon helferi heb ik opgegeven. Daarvoor in de plek een berg nieuwe plantjes opgehaald bij een mede aquariaan via aquaplantsexchange. Komende tijd dus ff afwachten wat het naar z'n zin heeft en wat niet.

Verder weinig problemen meer. Ik heb het nog aan de stok met wat baardalg, kost geduld om dat helemaal weg te krijgen. Iedere waterwissel aan de slag met flourish excel en dan maar hopen dat het uiteindelijk helemaal weg blijft. Gaat de goeie kant op!

Genoeg gel*l, foto's:

Overzichtjes:
2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png


Wat shotjes van bovenaf. Vind ik zelf altijd een mooi gezicht :)
2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png


Wat close-ups:
2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png

2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png


Vanaf mijn werkplek gezien:
2p0nHuF-AIjYcOXy8AZgJ5dM_7oxqjwL.png


Ook nog bezig om jonge corydorasjes groot te krijgen. Dit is de tweede poging, de eerste keer had mijn kweekbakje losgelaten en waren de jonkies de bak in gezwommen, nooit meer terug gezien. Nu van de 8 eitjes nog 3 jongen over. Ik voer ze artemia's en fijn jongbroed voer. De artemia's vinden ze duidelijk lekkerder, moet alleen nog een tweede broedinstallatie in elkaar knutselen voor een continue productie (maak ze van pet flessen). Foto's daarvan later, zijn nu zo klein dat ik ze er niet fatsoenlijk op krijg.
 
Prachtig! :petjeaf:
Planten zien er echt goed uit!
 
Bijzonder mooi. kom je nog wel aan werken toe met zo n bak naast je ;)
 
ziet er heerlijk fris en mooi uit!
erg mooi
 
Thanks allen! @jessicapilon; soms is de afleiding wel groot ja :)
 
Machtig mooi :D

Klein puntje: op die foto's van bovenaf, knip daar met een fotobewerkingsprogramma (of gewoon paint) de TL buizen vanaf.
Dat felle van de TL's leidt af in die foto's van de pracht en dat is gewoon zonder.
 
Wauw! Mooie bak!
Mooie techniek ook zo allemaal weggewerkt.
 
Goed gedaan hoor
Ziet er mooi uit met die blauwe achterwand

Groet John
 
Hallo allemaal! Bedankt voor de reacties, leuk om te lezen dat jullie 'm mooi vinden :)

@Mascha&Ivo: heb je gelijk in, vind het alleen zo jammer om er dingen af te moeten knippen :p Volgende keer even kijken of ik de verlichting anders kan doen zodat het makkelijker foto's maken is zonder die erop te hebben.

Ben weer wat aan het snoeien en herplanten geweest, dus binnenkort weer nieuwe foto's.
 
Zo! Erg lang geleden dat ik hier een update plaatste, dus hoogste tijd. Afgelopen weekend flink bezig geweest om mijn bak een re-scape te geven. Ik was het oude plaatje zat en begon wat problemen te krijgen met planten die niet goed wilden, mooie gelegenheid om eens wat anders te proberen.

Eerst even een "voor" plaatje, zo begon ik vrijdag aan mijn avontuur:
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Sorry voor de kwaliteit trouwens, de eerste foto's zijn van mijn telefoon en snel genomen.

Ik heb twee mooie stukken spiderwood gekocht en besloten het verder grotendeels te doen met wat ik had. Inmiddels had ik al wat crypts gekocht en wat andere planten weggedaan. Ik heb de boel opnieuw ingericht zonder de vissen / het water eruit te halen. Ik heb geen tweede bak en vond het ook teveel gedoe. Alles met beleid gedaan, helaas valt het niet te voorkomen dat je wat stof doet opwaaien :p

IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Nadat alles begon op te klaren begonnen met planten. Het mos heb ik uiteraard al eerder vastgebonden, ADA moss cotton voor gebruikt wat als het goed is na een tijdje vanzelf oplost. Handig!
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Steeds wat meer invulling:
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


En zo stond de boel erbij na anderhalve dag hard werken:
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png



Vandaag met mijn camera wat plaatjes geschoten. Die zijn beter, maar nog steeds niet wat ik ervan gehoopt had. Camera is uitstekend om buiten foto's te maken, maar een aquarium is toch iets anders. Nog maar een keer in de handleiding duiken om te kijken of ik het beter kan krijgen. Anyways:

Vanaf de zijkant, bak heeft nu allerlei leuke interessante inkijkhoeken :)
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Dit moet een veldje alternanthera reineckii mini worden:
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Marsilea crenata, gaat hopelijk een mooie groene strook worden.
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Vesicularia dubyana
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Het bos aan de linkerkant, groeit e.e.a. door elkaar heen. De vuurtetra's zitten hier heel graag.
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Vuur garnaaltje, net niet scherp...
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png


Totaaltje:
IhQn9hB9lgJpyZTAu58jf8JOUCs6Eo_4.png



Nu maar eens zien hoe de boel wil gaan groeien. Het blijft toch moeilijk om echt alle planten mooi te krijgen, dus wordt even aankijken. Ik had in mijn vorige scape ook wat hardnekkige baardalg. Heb niet de illusie dat ik daar nu vanaf ben, maar hopelijk blijft het controleerbaar. Dat moeten de komende weken maar gaan uitwijzen, voorlopig ben ik er in ieder geval erg blij mee! :)

PS: de intake rechts is nu natuurlijk alleen nog maar extra opvallend. Aan de ene kant vind ik dat niet erg (techniek hoort er nu eenmaal bij), aan de andere kant is een elegante oplossing natuurlijk ook fijn. Verplaatsen naar links zal erg lastig worden omdat ik daar geen plaats heb voor de slangen. Moet nog eens nadenken over andere oplossingen.

Als jullie nog tips hebben, graag!
 
Nog een paar plaatjes geschoten. Nog steeds zoekende naar nog betere instellingen op mijn camera maar misschien gaat dat gewoon niet lukken.

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png

-6nqojceaY524DwXWOBg_gef2CCE1H8f.png
 
Thanks C�dric! Maar kijk even naar mijn eerste topic en dan weet je dat het niet altijd zo was :p
 
Heel mooi gedaan, het ziet er goed uit!! Proficiat
 
Echt h��l erg mooi!

Mag ik misschien vragen hoe jij de bodem schoonhoud van deze mooie scape?
Ik heb er vandaag een topic over geplaatst en jouw aquarium ook als voorbeeld genoemd, vandaar.
Als het niet de bedoeling is dit soort vragen te stellen in iemands fotoalbum dan moeten jullie het maar zeggen hoor.
 
Hele mooie scape, maar ergens vind ik hem ook een beetje 'kunstmatig' ogen.
Kan het niet omschrijven verder...
De berg is iets te strak gelegd ofzo. Ben ik dan duidelijk?

Maar het ziet er super uit en de tijd zal dat hele strakke vanzelf weg gaan werken, als de natuur zijn werk doet.
 
@OVL: thanks!

@Ansi: goeie vraag en daar heb ik zelf ook nog niet helemaal een antwoord op. Met een stofzuigertje aan de haal gaat natuurlijk niet. Ik heb een redelijk krachtig filter waardoor vuil over het algemeen blijft rond circuleren totdat het een keer in het filter beland. Verder kun je tijdens het waterwisselen met je hand of een bankpasje oid wapperen zodat het vuil loskomt van de bodem en je het daar kunt opzuigen (zie filmpje van George Farmer: https://www.youtube.com/watch?v=71unf054HsU). Heb ook nog de nodige garnalen die onderhoud doen, dat alles moet maar genoeg zijn :)

@MsFelix: ik snap wat wat je bedoeld en ik hoop zelf ook dat dat wat minder wordt wanneer de boel dicht groeit. Was ook een beetje het nadeel van het rescapen terwijl 'ie nog vol zit, dan kun je niet even op je gemak wat andere dingen proberen. Een volgende keer gaat ie weer leeg.
 
Dank voor je uitleg en voor het filmpje!
Ik begrijp dus dat je het vuil dat mogelijk tussen de bruine korreltjes zakt dan laat liggen omdat je het niet kunt stofzuigen?
 
Ja klopt. Mijn ervaring met de vorige inrichting was trouwens wel dat al het vuil zich verzamelde bij de voorruit onderin. Daar kan ik met een slang wel bij, dus dat kan ik nog wel afzuigen. Moet alleen even kijken hoe dat gaat als de groenstrook daar dicht groeit. Er zijn hier op het forum wel meer dicht begroeide plantenbakken, dan kun je gewoon niet overal meer bij. Hoeft ook geen probleem te zijn, wat je dieren aan vuil produceren is grotendeels weer goede voeding voor planten :)
 
Dank weer voor je reactie / toelichting.

Ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien als de plantjes nog meer gegroeid zijn.
Het is nu al zo mooi.
 
@aquapjotr dank je wel!

@ansi komt goed ik zal proberen de foto's een beetje bij te houden :)
 
Mooi gedaan hoor!
Als alles wat ingegroeid is zal het allemaal wat natuurlijker ogen. De meest rechtse steen past niet echt goed, zou ik persoonlijk verwijderen.
Wat zijn die planten met een blauwe schijn op je berg?
 
Ik zal morgen eens nieuwe foto's maken. Die steen rechts zijn er trouwens twee, ligt ook een beetje aan de hoek van de foto. Misschien dat ik ze wat verder in graaf of zo, maar even zien. Thanks voor de tip in ieder geval!

Die plantjes zijn Cryptocoryne beckettii, blauwe schijn komt door het licht waarin de foto gemaakt is. Die groeiend overigens als kool, kon nog wel eens een probleem gaan worden :p
 
Wel mooi met die blauwe schijn, lijkt een beetje op Bucephalandra achilles "Dark".
 
backplay zei:
Wel mooi met die blauwe schijn, lijkt een beetje op Bucephalandra achilles "Dark".

Nice, die kende ik nog niet. Heeft inderdaad een beetje dezelfde look onder hetzelfde licht, bladeren van de crypt zijn wel anders van vorm.

@Ton: thanks! :)
 

Terug
Bovenaan