JBL inline diffuser al heel lang ingedraaid en toch grote CO2 bellen


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Beste aquarianen,

ik heb zo’n JBL inline diffuser (pro flora) en ik merk dat ik steeds meer moeite krijg om mijn indicator simpelweg mooi groen te krijgen. Nu valt mij op dat er wel enorme CO2 bellen ophopen bij die diffuser en dat er dan steeds een grote lading uit floept, richting mijn filter.

hoe verdwijnt dit? Kan het nog te maken hebben met de stand van de diffuser op de slang of moet ik simpelweg even ontluchten en/of water inlaten? Ik hoor het graag.
alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem ook. En heb een mist aan bellen wel grotere bellen dan andere diffusers maar geen ophoping of iets dergelijks.

Als je de diffuser in elkaar zet om het membraam te plaatsen dan moet je ook 2 rubberen O ringen plaatsen.
Misschien zitten die niet goed en kan hij geen druk opbouwen aan de buitenkant van het membraam, doordat er co2 ontsnapt ontstaat er geen druk en dus ook geen kleine bellen.

Ik heb ook al problemen gehad met deze O ringen bij mijn JBL diffuser.
 
Ik heb hem ook. En heb een mist aan bellen wel grotere bellen dan andere diffusers maar geen ophoping of iets dergelijks.

Als je de diffuser in elkaar zet om het membraam te plaatsen dan moet je ook 2 rubberen O ringen plaatsen.
Misschien zitten die niet goed en kan hij geen druk opbouwen aan de buitenkant van het membraam, doordat er co2 ontsnapt ontstaat er geen druk en dus ook geen kleine bellen.

Ik heb ook al problemen gehad met deze O ringen bij mijn JBL diffuser.

ok maar ik hoefde in mijn herinnering niet heel veel in elkaar te zetten. Dus ik moet op zoek naar 2 rubberen O ringen en kijken of ze goed zitten? Ik zal eens kijken wat ik kan vinden. Kan vervuiling bij het membraan nog een rol spelen? Het membraan is nog steeds mooi wit, maar hoe het er van binnen inmiddels uitziet weet ik niet.
 
Je komt er maar op èèn manier achter.
FF uitelkaar halen en controleren.
Op JBL.de staat wel hoe dat moet.
Membraam kan je los kopen bij BOL.com of de LFS
 
Goedemorgen @glennosh .

Ik heb die diffuser ook. Staat de diffuser netjes verticaal en is het membraan 24 uur geweekt in water? Mocht reiniging nodig zijn kan dat met in verdunde bleek leggen heb ik gelezen op het forum. Daarna nog even in water leggen.
 
Goedemorgen @glennosh .

Ik heb die diffuser ook. Staat de diffuser netjes verticaal en is het membraan 24 uur geweekt in water? Mocht reiniging nodig zijn kan dat met in verdunde bleek leggen heb ik gelezen op het forum. Daarna nog even in water leggen.
Goedemorgen Friesian,

hij staat niet helemaal verticaal (beetje schuin verticaal) en draait al langer dan een jaar.
Heeft filterreiniging nog meerwaarde? Ik kan mij voorstellen dat als het filter schoner is, je juist sneller CO2 in het water krijgt en dat dat dus eigenlijk in dit geval averechts werkt maar ik kan het mis hebben.
 
Wat bedoel je met filter reinigen precies. Bacteriën moet je zuinig op zijn. ;)
Edit, hoe beter verticaal des te beter.
 
Laatst bewerkt:
hij staat niet helemaal verticaal (beetje schuin verticaal)
Hier ook en dat heeft geen effect volgens mij op het formaat belletjes. Ik vind zelf ook dat de belletjes best groot zijn en niet helemaal goed oplossen en je dus een deel kwijtraakt van je co2. Ik ga kijken naar een van UpAqua want die moet fijnere belletjes geven.
 
Sorry, ik wil niet inbreken in het topic.
Hier ook en dat heeft geen effect volgens mij op het formaat belletjes. Ik vind zelf ook dat de belletjes best groot zijn en niet helemaal goed oplossen en je dus een deel kwijtraakt van je co2. Ik ga kijken naar een van UpAqua want die moet fijnere belletjes geven.
Zou dit iets zijn John?
 
Het enige wat ik mij dan af vraag is waarom die inline atomizer/diffuser op de bovengenoemde site dan zoveel beter zou zijn dan de JBL. Waar zit het verschil? Ander membraan?
 
Het enige wat ik mij dan af vraag is waarom die inline atomizer/diffuser op de bovengenoemde site dan zoveel beter zou zijn dan de JBL. Waar zit het verschil? Ander membraan?
JBL heeft een minder fijn membraan. Daarom werken deze ook al met 1 bar voordruk.

De up aqua heeft een zeer fijn ceramisch membraan. Dat produceerd zeer fijne belletjes. Bijna een soort onderwater mist.
De druk moet dan wel minimaal 2 bar zijn.
 
JBL heeft een minder fijn membraan. Daarom werken deze ook al met 1 bar voordruk.

De up aqua heeft een zeer fijn ceramisch membraan. Dat produceerd zeer fijne belletjes. Bijna een soort onderwater mist.
De druk moet dan wel minimaal 2 bar zijn.
Hoe kom je achter de druk? Ik heb achter mijn JBL diffuser een 5 kg co2 fles en zo’n dennerle set met zo’n ei welke standaard 60 bar aangeeft als de co2 aan staat. Ik neem aan dat ik die 60 bar dan mag aanhouden?
 
Hoe kom je achter de druk? Ik heb achter mijn JBL diffuser een 5 kg co2 fles en zo’n dennerle set met zo’n ei welke standaard 60 bar aangeeft als de co2 aan staat. Ik neem aan dat ik die 60 bar dan mag aanhouden?
Dat dennerle EI geeft een druk van ongeveer 1 bar.
Ik durf nier zeggen op dat werkt met een up aqua diffuser.
 
Dat dennerle EI geeft een druk van ongeveer 1 bar.
Ik durf nier zeggen op dat werkt met een up aqua diffuser.
Haha ik wist dat dat van mij dan waarschijnlijk weer net niet goed zou zijn. Ik heb dit echt voortdurend. Je leest je 10x in in wat je nodig hebt en een paar jaar later loop je tegen allerlei onvoorziene problemen aan. Laat me raden. De beste CO2 set is ook €600 a €700 euro, net als de beste verlichting? 😁
 
Dennerle heeft een andere benadering dan JBL wat betreft drukregelaar. Dennerle heeft 2 klokjes, aantal bellen en flesdruk (60 bar).
JBL heeft werkdruk en flesdruk.

@glennosh een edit..
Je kunt wel de werkdruk aanpassen bij dennerle als het goed is met een schroevendraaier. Maar als er wel co2 komt in de diffuser is dat niet nodig
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik wil niet inbreken in het topic.

Zou dit iets zijn John?
Ik gebruik deze altijd en ben er erg tevreden over :thumbs:
Tip, koop ze van Quanvee. Zijn exact hetzelfde maar voor een kwart van de prijs.
 
Beste aquarianen,

ik heb zo’n JBL inline diffuser (pro flora) en ik merk dat ik steeds meer moeite krijg om mijn indicator simpelweg mooi groen te krijgen. Nu valt mij op dat er wel enorme CO2 bellen ophopen bij die diffuser en dat er dan steeds een grote lading uit floept, richting mijn filter.

hoe verdwijnt dit? Kan het nog te maken hebben met de stand van de diffuser op de slang of moet ik simpelweg even ontluchten en/of water inlaten? Ik hoor het graag.
alvast bedankt.
Heb je het keramische gedeelte van je inline-diffuser wel eens goed schoongemaakt. Kans ik groot dat er zich daar een biofilm heeft ontwikkeld.
 
Heb je het keramische gedeelte van je inline-diffuser wel eens goed schoongemaakt. Kans ik groot dat er zich daar een biofilm heeft ontwikkeld.
Wellicht helpt het maar ik heb een vrij nieuwe en heb het al vanaf de eerste dag gehad en heb het al vaker gehoord.
 
Sorry, ik wil niet inbreken in het topic.

Zou dit iets zijn John?
Dat zou goed mogelijk zijn want inderdaad is het membraam oppervlak van belang. Een membraam in "tabletvorm" iets wat je ook ziet in diffusers geven ook altijd grovere bellen dan de staafvormen zoals je die ziet bij bijvoorbeeld Bazooka achtige diffusers. En die JBL inline dingen hebben zo'n dunnere "tabletvorm" als membraam waar de contact tijd dus erg kort is, de CO2 wordt er snel doorgeblazen, met als gevolg grotere bellen.
 
Hoe kom je achter de druk? Ik heb achter mijn JBL diffuser een 5 kg co2 fles en zo’n dennerle set met zo’n ei welke standaard 60 bar aangeeft als de co2 aan staat. Ik neem aan dat ik die 60 bar dan mag aanhouden?
Die 60 bar is de flesdruk. Dan is wat anders als de werkdruk die je op je aquarium toevoeging zou hebben.
 
En die JBL inline dingen hebben zo'n dunnere "tabletvorm" als membraam waar de contact tijd dus erg kort is met als gevolg grotere bellen.
Misschien begrijp ik je niet goed maar de JBL inlinediffuser heeft hem ook in de zgn staafvorm Ben. Ik gebruik deze ook en die heeft geen zgn tabletvorm.
 
Dennerle heeft een andere benadering dan JBL wat betreft drukregelaar. Dennerle heeft 2 klokjes, aantal bellen en flesdruk (60 bar).
JBL heeft werkdruk en flesdruk.

@glennosh een edit..
Je kunt wel de werkdruk aanpassen bij dennerle als het goed is met een schroevendraaier. Maar als er wel co2 komt in de diffuser is dat niet nodig
Dat heb ik inderdaad gisteren nog gedaan. Maar als je op den duur meer dan 140 bellen per minuut de diffuser in duwt dan is er iets aan de hand. De vloeistof is 20 mg van Aqua Rebell welke ik pas vervangen heb. Kortom ik zou nu al lang een groene indicator moeten hebben gehad. Bij mij gaat hetgeen als grote bellen ontsnapt, eerst nog door mijn filter. Dus ik snap niet echt dat er dan nog zoveel verloren kan gaan. Mijn spraybar boert wel kleine belletjes zo nu en dan.
Maar of dat nu zo rampzalig is.
 

Heb je wel de diffuser toch op de terugvoer(slang) gedaan? Ik ga er vanuit maar check het toch ff. Ik lees het alsof de co2 ook in het buitenfilter komt.
 
Misschien begrijp ik je niet goed maar de JBL inlinediffuser heeft hem ook in de zgn staafvorm Ben. Ik gebruik deze ook en die heeft geen zgn tabletvorm.
Mijn omschrijving is inderdaad onduidelijk. In de JBL inline diffuser zit een membraam die grover is dan bij andere varianten en ietwat korter, meer richting tablet hoewel het een staaf is, als het voorbeeld van @Friesian. Waardoor de contakttijd korter is, de CO2 blaast er sneller doorheen. Als vergelijk; In diffusers die men in bakken heeft zie je vaak als membraam een soort grovere tablet waar hetzelfde gebeurd, de bellen zijn groter als bij een Bazooka achtige diffuser die een veel fijnere staaf heeft waar meer een mist wordt gevormd. Dit is wat ik bedoelde.
 
JBL heeft gewoon te grove bellen. En alle bellen die de oppervlakte bereiken zijn verloren.

Dat is zonde.

Ik had de up aqua eerst op de filteruitlaat, maar dat gaf zoveel mist in het aquarium.
Dat vond ik storend.

Ik heb hem nu in de aanzuig zitten. De zeer fijne nevel, lost volledig op in het filter.

Geen verlies. En het co2 verrijkte water komt door het hele aquarium.

De checker is op alle plaatsen mooi lichtgroen.
 

Heb je wel de diffuser toch op de terugvoer(slang) gedaan? Ik ga er vanuit maar check het toch ff. Ik lees het alsof de co2 ook in het buitenfilter komt.
Co2 gaat door het buitenfilter heen ja, onder het mom van betere oplossing. Betreft een Eheim Professionel 4+ 600 voor zover het ertoe doet. Een zwaar bakbeest op een 180 liter bak.
 
Dat kan in dit geval juist probleem opleveren.. Als er een co2 bel ontwikkeld in het filter en volgens mij als eerst het water wordt gefilterd blijft het membraan beter zuiver van JBL.
 
Dat kan in dit geval juist probleem opleveren.. Als er een co2 bel ontwikkeld in het filter en volgens mij als eerst het water wordt gefilterd blijft het membraan beter zuiver van JBL.
Dus eigenlijk zeg jij, koop dan die andere van Azaqua of een goedkope variant erop? Rest alleen de vraag of dat werkt in de combinatie met mijn Dennerle CO2 set.
 
Ik heb de JBL gehad, en nu de chinese versie aangesloten op een Dennerle PH controler.
de JBl heeft er precies 5 dagen ingezeten, toen werd die al vervangen.

Bestel ook een reserve keramisch buisje erbij.

De JBL kan absoluut niet tippen aan deze keramische versie.
Bij mij staat de druk op 1.2 bar !!!!

Alleen even toevoegen...bestel vandaag want binnenkort is chinees nieuwjaar en dan gaat dat land dicht, het duurt dan zeker 4 tot weken voordat je iets krijgt geleverd.
 
Dus eigenlijk zeg jij, koop dan die andere van Azaqua of een goedkope variant erop? Rest alleen de vraag of dat werkt in de combinatie met mijn Dennerle CO2 set.
Wat ik eigenlijk zeg is: dat een LFS mij vertelde dat er een grote bel van co2 in het filter kan ontstaan en dat risico wil ik niet nemen. Dat kan slecht zijn voor het filter. Maar dat is mijn persoonlijke overweging. Een nieuw filter heeft ook een kostenplaatje.
 

Terug
Bovenaan