Al een tijdje niks meer gepost, dus even vlug een totaaltje tussendoor om te laten zien hoe het er nu bij staat.
Totaal:
De Oryzias dancena hebben het niet gered. Waarschijnlijk toch zout nodig of er was een ander probleem. Ook de Danio margaritatus school is van 15 naar vijf uitgedund. Ze vielen opeens met bosjes om. Leeftijd of een ziekte, geen idee, de laatste vijf houden het nu al een tijdje vol, maar ik ga ze niet meer aanvullen.
Door deze terugval is de bak nu wat leeg, maar komt er ruimte voor iets anders. Aangezien ik het concept "India" de laan uit heb gedaan, heb ik hier ook veel meer keuze in, ondanks dat het nog steeds een subtropische bak is.
De soorten die ik voor nu overweeg zijn:
- Corydoras hastatus
- Boraras merah/brigittae/naevus
- Neolebias ansorgii
- Epiplatys annulatus
Als er andere suggesties zijn, dan zijn die altijd welkom!
Ook wil ik de linkerkant een keer onder handen nemen, aangezien zo'n beetje alle planten daar wel goed groeien, maar ik er nog een degelijk geheel van moet maken. Weet nog niet precies wat ik daar wil.
Daarnaast wilde ik binnen aanzienlijke tijd overgaan op LED-verlichting en een CO2-systeem. Door middel van de LED-verlichting wil ik een zonsopgang en -ondergang cre�ren. Even sparen, want zo'n geprogrammeerde dimmer kost aardig wat centjes.
Het CO2-systeem wilde ik toevoegen om het alg tegen te gaan. EasyCarbo heeft wel degelijk effect, de planten groeien uitstekend, maar de algen genieten ook van de gunstige omstandigheden in mijn bak. Vooral de javavarens en het mos komt hiermee onder te zitten. Hier een foto:
Mos + alg + Utricularia graminifolia
Had dit expres deze week niet schoongemaakt, zodat jullie het konden zien. Zoals jullie misschien ook kunnen zien, heeft de Utricularia graminifolia besloten om verder te groeien in het mos. Al vrij snel na de aankoop lieten alle bladeren los en rotte het weg. Sommige blaadjes zijn echter vast komen te zitten in het mos en de achterwand, waar het nu vrolijk doorgroeit. Er zijn zelfs wortels te zien. Rare plant, maar wel grappig. Ik laat het lekker doorgroeien.