John.'s 150-50-50 afrikaanse gezelschapsbak


FB_IMG_1620320029514.jpg

Plataplochilus spec. " mayombe" CIR 2020.

Groetjes John.
 
Heeft wat trekken van zijn neef de Congo Zalm :DD
Snap wat je bedoeld, alleen is de Congozalm een veel verder geëvalueerde vissoort. Plataplochilus is een van de primitiefste tandkarpersoorten van Afrika.

Groetjes John.
 
Lacustricola myaposea mkuze ZA 19-1

P5070096b.jpg


Dit is nog een jeugdig exemplaar. Als ze volwassen zijn lijken ze veel op de alom bekende Normani's echter zijn de myaposea groter en grover gebouwd. Lacustricola geeft ook aan dat ze een soort uit zuidelijk Afrika zijn. Poropanchax normani komt veel meer in het westen van Afrika voor.
Wat wel jammer is dat ik de mooie blauwe glans van het oog nog niet lekker weet te fotograferen, het lijkt qua kleur op die nieuwe blauwe Fanta...
Overigens zijn dit makkelijke vissen die gewoon leidingwater prefereren, omnivoor zijn en mooi in de bovenste waterlaag verblijven. De meeste lichtogen houden niet zo van warmte maar de myaposea vinden 25 graden heerlijk.
Een mooie aanwinst voor een Afrikaans georiënteerd gezelschapsaquarium.

Groetjes John.
 
Van de week krijg ik twee nieuwe bakken binnen, 90-30-30. Als filter ga ik een aanhang filter van eheim, liberty 130, gebruiken.
In een bak ga ik Hylopanchax stictopleuron houden en in de andere Poropanchax rancurelli.
Eerst maar een een stelling bouwen en de led verlichting aanschaffen.
Weer een hoop werk aan de winkel😅

Groetjes John.
 
Van de week krijg ik twee nieuwe bakken binnen, 90-30-30. Als filter ga ik een aanhang filter van eheim, liberty 130, gebruiken.
In een bak ga ik Hylopanchax stictopleuron houden en in de andere Poropanchax rancurelli.
Eerst maar een een stelling bouwen en de led verlichting aanschaffen.
Weer een hoop werk aan de winkel😅

Groetjes John.
Succes John, we zien het later wel.
 
Twee nieuwe bakken van 90-30-30 staan in te draaien.
Van de week krijg ik 25 Neolebias powelli en 25 Enteromius sylvaticus.
Deze twee soorten komen syntoop voor en lijken ook behoorlijk op elkaar. Nigeria.
Wel verschillend gedrag, barbeel/zalm.
Hele leuke, gevoelige vissen, vooral de barbeeltjes zijn gevoelig.
Hier een foto van Neolebias powelli gemaakt door mij een aantal jaar geleden.
FB_IMG_1621808147807.jpg


Groetjes John.
 
De beoogde nieuwe visjes zijn helaas ziek (bij de importeur).
De twee nieuwe bakken draaien ondertussen verder in.
In bak een, zwart water biotoop, heb ik 1 Hylopanchax stictopleuron mannetje laten testen of het water goed is.
Hopelijk komt het goed met de vissen bij de importeur, maar de vissen kennende ben ik bang dat ze allemaal dood gaan.
Lastige rakkers.
In ieder geval hier is een preview van een van de nieuwe bakken.
Ph 6, 30 ppm, geen fosfaat, nitraat etc.


Groetjes John.
 
oh die voelen dat dan gewoon aan als het regent?
 

Mijn nieuwe hylopanchax stictopleuron tank. 90-30-30, 33 ppm, ph 5.
Deze vissen komen in de natuur is beekjes voor met bijna rood gekleurd water. De bedoeling is ze mooi uit te laten zwemmen in deze bak zodat ze tentoonstelling kwaliteit worden. Ik ervaar de namelijk dat de jonge vissen in een wat kleinere bak de hele dag aan het ruziën waren. Gescheurde vinnen etc.
Nu in een grote bak, flink stroming en ze kunnen elkaar niet zien😁.
Voor de liefhebbers, zo zien ze er uit;

fwkillifishe1525783734.jpg

Groetjes John.
 
Mooi John! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de techniek (filter, verlichting) die je gebruikt. Alleen maar leerzaam!
Eheim liberty 130 en een ledstrip daglicht 4500 van de Hornbach gelijmd in een regengoot. Bak met regenwater en bruin zand (hornbach). Wat blaadjes, turfpluis, takjes, bie hout en een vallisneria.

Groetjes John.
 
Twee weken geleden nieuwe vissen gekocht, Foerschichthys flavipinnis azumini river Nigeria CIR 2021.
Voor de mensen die willen oefen met de naam, alle ch gewoon uitspreken als een s, daarna wel even je telefoon/monitor schoonmaken!
De visjes behoren tot de groep Aphyosemion. Zijn niet zo heel kleurrijk echter het blauwe randje en oogje zijn erg mooi. Het zijn echte oppervlakte vissen net zoals bijvoorbeeld Pseudoepiplatys annulatis.

P6210031.jpg

Het blauwe oogje is met flits foto's niet zo zichtbaar.
Deze vissen behoren tot de categorie konijnen want de quarantainebak zit al helemaal vol met eitjes.
P6220063.jpg

Kleine eitje dus ook hele kleine larven....

Verder had ik ook en mooie Poropanchax spec azumini river Nigeria CIR 2021 gescored.
Ik had er twaalf besteld echter maar vier gekregen samen met 8 flavipinnis...
Als ze helemaal bleek in het zakje zitten is het verschil haast niet te zien. Beiden soorten komen uit dezelfde rivier dus een vergissing is zo gemaakt.
De aquarium winkel laat de vissen na ontvangst van de importeur altijd in de zak zitten, kom ik ze zo snel mogelijk ophalen.
Minder stressvol qua waterwissel en veiliger voor kruisbesmettingen etc. Maar wel lastig vissen beoordelen...
Het enige wat duidelijk verschilt is de positie van de rugvin. Bij de flavipinnis zit deze verder naar achteren richting de staart.
P6210010.jpg

P6210022.jpg

P6170038.jpg

Poropanchax spec Azumini river Nigeria CIR2021

Deze vissen zijn nog een beetje gehavend van het importeren maar zijn al lekker op kleur aan het komen.
Met een week of twee krijg ik er nog 10 bij.
Deze vissen zijn nog vrij jong, ze moeten nog wat groeien en meer kleur krijgen in de vinnen!

Groetjes John.
 
Mooie visjes John maar wat betekend steeds dat CIR2021?
Cir betekend commerciële import Ruinemans. Ik geef dat aan omdat in Afrika in bijna elk riviertje een andere ondersoort voorkomt. Om ongewenste kruisingen te voorkomen geef ik dus de herkomst en jaartal aan.
Tevens word er steeds strenger gecontroleerd op beschermde vissoorten, een commerciële import wordt altijd uitgevoerd met de benodigde vergunningen, het zou zo maar eens kunnen dat het handig bleek om op deze manier de vissen te registreren.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan