John.'s 150-50-50 afrikaanse gezelschapsbak


Hylopanchax stictopleuron in hun nieuwe tank. Ze hebben nu flink de ruimte en de voor hun perfecte waterwaarden, ph5.5 en 28 ppm. Alleen is het nog wat te warm maar dat zal over een maand of 2 wel goed komen. In de natuur komen ze voor in rooibos thee, ik denk dat de waterkleur en sfeer de natuurlijke situatie redelijk benaderd.


Groetjes John.
 
00005240.jpg
P7180088.jpg
P7180085.jpg


Groetjes John.
 
FB_IMG_1627048022245.jpg


Lacustricola myaposae Mkuze ZA 19-1.
Een vis die als eitje naar me verstuurd is vanuit Frankrijk. Nu zijn ze bijna volwassen, leggen veel eitjes en komen mooi op kleur. Eindelijk eens een makkelijke vis soort. Gewoon op leidingwater, 25C, droogvoer etc.
Eigenlijk wist bijna niemand hoe ze er uit gaan zien in het aquarium (2 mensen in Europa hebben deze soort) . Er waren alleen van foto's bekend van direct na het vangen van wilde vissen.
Ze gaan nog wel iets groeien en nog fellere gele vinnen krijgen.
Prima vis voor in een gewone gezelschap bak.
Ze komen trouwens voor in de oostelijke kuststreken van Zuid-Afrika. o.a. Kruger Park .

Groetjes John.

Mkuze ZA 19-1 betekend: het gebied Mkuze, 2019 vangplaats 1.
 
Heel fraaie verzameling heb je daar.
Subtiele kleuren en vormen, nice !
 
De aponogeton gaat weer in rust. Normaal haal ik de knol eruit en sla ik het 2 maanden op een koele donkere plek totdat de wortels zich weer gaan ontwikkelen.

Toen de knol er uit was zag ik vier nieuwe knolletjes, nu heb ik er dus 5. Nog niet eerder meegemaakt met aponogeton soorten. Blij mee!

20210723_161421.jpg
20210723_161159.jpg


Groetjes John.
 
11.jpg


Thee visje, Hylopanchax stictopleuron, 28 ppm en PH 4,8!
Ik heb deze fraaie vissen al 4 jaar zwemmen, ze worden meestal maar zo'n anderhalf jaar oud. Ik kweek ze dus steeds na om de soort te behouden binnen de hobby.
Echter krijg ik steeds maar ongeveer 30% vrouwelijke nakomelingen. Ik ga nu dus verschillende batches kweken bij steeds een andere temperatuur.
Kijken of het beter kan dan 30%.

P7250024.jpg


Poropanchax luxopthalmus!

groetjes John.
 
Ben benieuwd of je dan meer vrouwtjes krijgt, heb al vaker gehoord dat de temperatuur daar een rol in speelt
Heb het al met twee soorten uitgezocht.
Gewoon proefondervindelijk.

Congopanchax myersi: ph 6-7 24C
Congopanchax brichardi: ph5 en 26C

Denk dat voedsel concurrentie bij de larven ook van invloed is. Te weinig voer, de sterkste overleven sneller, meestal mannelijke vissen dus.

Groetjes John.
 
P7300064.jpg


Poropanchax luxopthalmus azumiri river Nigeria (3cm)

P7300053.jpg

Van dit type Poropanchax luxopthalmus heb ik alleen maar een mannetje gekregen, ik heb daarbij een eenzame Plataplochilus mayombe jong geplaatst. De Poropanchax is helemaal verliefd en trok zijn mooiste pakje aan! Allebei niet meer eenzaam, hopelijk wordt het mannetje niet te opdringerig!

Groetjes en fijn weekend John.
 
P8030002.jpg


Aponegoton ulvaceus gaat in de bloei en staat er fantastisch bij.

P8030004.jpg

De bak eronder met een grote school Hylopanchax stictopleuron. (ph 5, 22 ppm)



Poropanchax luxopthalmus CIR 2021 er zitten rode en witte staartvin varianten bij. Vooral de rode zijn waanzinnig mooie vissen.

Groetjes John.
 
Ik denk: bestel nog wat Poropanchax luxopthalmus erbij, vier is wat weinig.
Krijg ik weer een ander soort van de importeur.
Dus om 12 Poropanchax luxopthalmus te bestellen heb ik drie keer moeten bestellen en in totaal de volgende vissen gekregen:

1 mannetje witte staart (3 cm)
2 Mannetjes en een vrouwtje rode staart(2.5 cm)
22 Foerschichthys flavipinnis (3 cm)
1 Vrouw Aphyosemion biteniatum
1 Barboides gracilis
10 Poropanchax species (7 cm)


Tja.


Moet wel zeggen dat die Poropanchax van 7 cm wel heel iets bijzonders is, prachtige vis, niemand weet wat voor soort het echt is.
5.jpg

P8060019.jpg



Groetjes John.

oh ja, de eerst eitjes zijn al weer verzameld.
Ga proberen deze soort flink verspreiden binnen de hobby.
 
Ik zag je foto via Facebook ook al voorbij komen, ze zijn prachtig!
Wel jammer dat de beoogde luxopthalmus zo lastig is op deze manier.
 
Ik zag je foto via Facebook ook al voorbij komen, ze zijn prachtig!
Wel jammer dat de beoogde luxopthalmus zo lastig is op deze manier.
Ach ja, het verschil tussen de diverse soorten is gewoon lastig te zien.
Máár van de beoogde soort zijn er al nakomelingen genoeg. Heb mijn eigen school gekweekt.

Groetjes John.
 
received_2945463525770627.jpeg

Lampeye spec unknow Zambia (wordt aan gewerkt)

received_2931366123780566.jpeg

Micropanchax spec. Rundu

Van het weekend naar een Killivis tentoonstelling geweest.
Een paar soorten doorverkocht en twee nieuwe soorten erbij.
Eerste en tweede plaats behaald met de tentoonstelling.

Groetjes en fijn weekend
 
Goedenavond John,

Ik ben je leerzame fotoalbum even aan het doorspitten (ik ben nog niet op de helft.:)), om wat inspiratie te vinden voor Afrikaanse medebewoners voor mijn Wallaceochromis en Pelvicachromis.
Het is leuk om te lezen hoe je met de hobby bezig bent.(y)
 
20210912_211057.jpg

De inrichting van de bak lijkt zijn beste tijd te hebben gehad.
Veel last van baardalg, de vissen zijn stokoud. Tijd voor wat anders.
Het grind gaat er uit en er komt bruin zand van de Hornbach in, veel meer hout en takjes. De Trachyglanis en de Hylopanchax blijven en een nieuw te kweken super lichtoog komt er in.
FB_IMG_1628944522399.jpg

Poropanchax spec. "Large", waarschijnlijk ook niet eens Poropanchax, dus gewoon een niet beschreven soort.
De bak wordt zoals in de volgende foto.
20210906_185927.jpg

Veel aponegeton en Anubia om het af te maken.

Eerst maar eens wat hout scoren en langzaam aan het grind gaan verwijderen.

Groetjes John.
 
Afgelopen weekend naar een west Afrikaanse cichliden (WAC) bijeenkomst gegaan in Duitsland. Veel bier en een hele mooie presentaties gezien. Het hoofddoel was een afspraak met iemand uit Zweden die vissen voor me had.
Lichtogen uit Ghana, uit nzulenzu meer.
De vissen zijn tussen de drollen onder de paalwoningen gevangen. Poropanchax rancurelli.
received_182812483927837.jpeg

De Zweed heeft ze daar zelf gevangen. Als de vissen aangeraakt werder overleden ze meteen. Hij heeft de vissen gevangen met een glas. 9 stuks hebben de reis naar Zweden overleefd.
Nu had ie wat nakweek over voor mij. 15 gekregen, 9 stuks hebben de reis naar Purmerend overleefd. 4 vrouwen en 5 mannen. Ze zijn nog heel gestrest maar het gaat goed met ze.
received_563067018270994.jpeg

Ze zijn nog lang niet op kleur...
Vind het wel een hele eer dat er nu nakweek bij mij zwemt.

Groetjes John.
 
Wat mooi dat jij deze vissen nu hebt en wat een verhaal. Succes met deze, als ik het zo lees, kwetsbare vissen.
 
Mooie visjes John maar zijn die zo kwetsbaar als je ze aanraakt dan?
Wat mooi dat jij deze vissen nu hebt en wat een verhaal. Succes met deze, als ik het zo lees, kwetsbare vissen.

Visjes waren in het wild heel kwetsbaar omdat de watertemperatuur hoog was. Weinig zuurstof in het water vandaar dat ze ook onder de paalwoningen zaten (schaduw). Bij vangst met een net ontstond er zo veel stress dat ze alle zuurstof in het lichaam in een keer verbrandden en dus gewoon stikten.
Na de vangst met een koffiebeker, gauw de beker in de schaduw en later in de auto met airco ging het snel beter met de vissen.

M.v.g. John.
 
Visjes waren in het wild heel kwetsbaar omdat de watertemperatuur hoog was. Weinig zuurstof in het water vandaar dat ze ook onder de paalwoningen zaten (schaduw). Bij vangst met een net ontstond er zo veel stress dat ze alle zuurstof in het lichaam in een keer verbrandden en dus gewoon stikten.
Na de vangst met een koffiebeker, gauw de beker in de schaduw en later in de auto met airco ging het snel beter met de vissen.

M.v.g. John.
Toch bijzonder dat ze in die zware omstandigheden (over)leven.
 

Terug
Bovenaan