John.'s 150-50-50 afrikaanse gezelschapsbak


Droombak! Misschien spiderwood met levermos.
 
Mooie bak en bewoners.
Die Trachyglanis zijn zeer speciaal en je ganse bestand is heel leuk vind ik.


Maar vooral de Hylopanchax stictopleurons vind ik helemaal geweldig: hun slanke lichaamsbouw, de schitterende blauwe streep, het blauw in de vinnen, de oranje schijn in de buik, de waanzinnige en tegelijkertijd subtiele kleuren (!) in de staart, de tekening van de schubben (vooral dat vind ik zeer mooi, bijna spectaculair!) ... :smitten:

WowWowWow!
Echt geniale visjes vind ik dat! Ik kan er precies naar blijven kijken... ;)
Hoeveel heb je er in de bak eigenlijk? Hoe gedragen ze zich in (grotere) groep?
Zwemmen ze consequent hoog in de bak of zie je ze soms ook elders in de bak?

Sorry voor het vragenvuur maar ik ben grote fan van dit visje... (maar dat was al duidelijk ondertussen waarschijnlijk:br:)


Misschien ten overvloede: je foto's zijn ook echt goed!
Ze vangen en accentueren de schoonheid van je dieren. Zo moet dat zijn!! :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Willem,

Leuk je enthousiasme Willem:D
Ik heb nog vier wildvang en 12 nakweek in de bak zitten.
In de kweekbakjes zitten een stuk of 20 visjes variërend van 2 weken tot 4 weken oud.
Ze zwemmen niet echt als school. De mannen hebben kleine territoria en zijn constant op vrouwenjacht. Dreigen en imponeren. Ze zwemmen meestal op driekwart en in het midden van de bak.
Deze visjes zijn wel zeer gevoelig voor stress, beschadigingen en waterwaardes.
Zover ik weet is er de afgelopen vier jaar maar twee keer een importje geweest en ik ben een van de weinigen die ze weet na te kweken. Ik heb wel eitjes verstuurd naar Tsjechië, Hawaï, Duitsland en Engeland.
Ze zijn dus wat internationaler geworden.
Bij de nakweek zitten wel veel mannen, waarschijnlijk komt dat doordat het tijdens die kweek te warm was. De 20 jongen die nu opgroeien zitten op 18-21 graden onverwarmt. Hopelijk zitten er voldoende vrouwen bij.

Groetjes John.
 
Leuk je enthousiasme Willem:D

;)
Vooral leuk voor jou want ik ben 'In de ban van de vis' lijkt wel. Minder leuk hoor, ik ben precies behekst.
Heb je foto op de vorige pagina zelfs opgeslagen en hij staat voorlopig open op mijn bureaublad.

Want uiteindelijk komt hij bovenaan in mijn mapje met "Most wanted fish.

Ik ga eerlijk gezegd dat mapje eerst nog moeten aanmaken. :rolleyes: Want tot nu toe had ik een mentale versie met een paar soortjes maar je schopt mijn mentaal lijstje zodanig in de war dat ik het moet digitaliseren voordat ik de andere soortjes onherroepelijk vergeet...

Soit, alvast bedankt voor je antwoord!
Maar ik heb als gevolg daarvan nog wat extra vraagjes vrees ik...

Deze visjes zijn wel zeer gevoelig voor stress, beschadigingen en waterwaardes.

Dat had ik al min of meer begrepen, ja.
Maar ik vraag me het volgende af:
Je voegt ook CO2 toe aan de bak, toch?
En ook plantenvoeding veronderstelde ik na onderstaande post.
Hou jij nog steeds deze waardes aan?

Ph 6.7, kh 2, gh 2, no3 30, po4 3.
Geleidbaarheid 185 us.

Dus dergelijke nitraat en fosfaatwaardes zijn oké voor de visjes?
Bedoel je dan dat ze vooral gevoelig zijn voor schommelingen of eerder voor eventuele nitriet/ammoniak?
En inzake de co2: hoe hoog is het gaslevel ongeveer?
En is de co2 geregeld met een automatische ph-controller of werk je op basis van dropchecker/ph icm timer?

Want als je werkt met een timer via een magneetklep dan heb je automatisch een stijging van de ph tijdens de nachturen en ik vroeg me af hoe groot die schommeling ongeveer is en hoe ze daar eventueel op reageren.

Deze vragen omdat ik aanvankelijk dacht dat plantenvoeding en/of co2 al niet zou kunnen met deze visjes waardoor ze niet echt een optie leken in mijn plantenbak. Dan kon ik ze makkelijker uit mijn hoofd zetten.
Maar als ik die NO3 en PO4 waardes zie en look lees dat je co2 gebruikt krijg ik wat hoop.

Eén probleem blijft dan nog overeind (naast het feit dat ze bijna niet te vinden zijn natuurlijk): ik vrees dat mijn (lage, brede) open bak (zonder drijvers) ze niet gelukkig zal maken? Ze misschien zelfs springerig zal maken?

Zodat ik weet wat de voorwaarden zijn en de haalbaarheid kan inschatten...
;)
Een speciaalbakje met enkel deze visjes zonder medebewoners zou ik zonder nadenken voor tekenen maar een lichtkap of afdekplaat op mijn huidige bak...
Dat zou een moeilijker bevalling zijn denk ik, persoonlijk vind ik open top bijna een voorwaarde bij mijn plantenbak(ken).
 
Laatst bewerkt:
Zover ik weet is er de afgelopen vier jaar maar twee keer een importje geweest en ik ben een van de weinigen die ze weet na te kweken. Ik heb wel eitjes verstuurd naar Tsjechië, Hawaï, Duitsland en Engeland.
Ze zijn dus wat internationaler geworden.

:thumbs:
Mooie prestatie!
:petjeaf:

Maar stel je voor (het lijkt misschien moeilijk maar met wat fantasie desnoods) dat je dit lijstje zou kunnen uitbreiden met het exotische België!!!
Hoe leuk zou dat zijn! Bijna de kroon op het werk...:sorry:
:engel:
 
Ik gebruik alleen regenwater in de bak.
Voeg sporenmix toe zodat het Fe op zo'n 0.25 mgl is. Po4 is stabiel op zo'n 0.5-1 en no3 zit op 10 mgl.Door toevoegen van kno3 k2po4.
Ph is al een tijdje rond de 6-6,5 kh 2-3 gh 0.
Geleidbaarheid schommelt tussen de 130 en 180 us.
De bak heeft een grote overloop (kam) van zo'n 25 cm. Het filter verplaatst 3500 liter per uur. Het co2 gehalte overdag zit meestal rond de 15 mgl puur voor de bolbitus en crinum en draadalg tegen te gaan.
'S nachts staat het magneetventiel dicht.
Verlichting staat altijd aan via programma met nachtverlichting, het is van 07.30 t/m 21.30 dag. Inhoud bak 280 liter en filter 125 liter.
Schrale bak met zwakke verlichting en traag groeiende planten.
Deze visje houden niet van no3 en een hoge geleidbaarheid. Als ik ze kweek is de geleidbaarheid 50 us.

Groetjes John.
 
:thumbs:
Mooie prestatie!
:petjeaf:

Maar stel je voor (het lijkt misschien moeilijk maar met wat fantasie desnoods) dat je dit lijstje zou kunnen uitbreiden met het exotische België!!!
Hoe leuk zou dat zijn! Bijna de kroon op het werk...:sorry:
:engel:
Momenteel kweek ik met Poropanchax brichardy en Poropanchax myersi, waarschijnlijk ga ik pas weer kweken met deze vissen in het voorjaar.
Kan ik gerust eitjes opsturen, geen probleem.
Trouwens al mijn vissen komen uit exotisch België:D
Springen kunnen ze als de beste, hermetisch afgesloten bak is noodzakelijk.

Groetjes John.
 
Trouwens al mijn vissen komen uit exotisch België:D

Aja logisch eigenlijk, het zijn zelfs soortjes uit Belgisch Kongo zeker?!!


Momenteel kweek ik met Poropanchax brichardy en Poropanchax myersi, waarschijnlijk ga ik pas weer kweken met deze vissen in het voorjaar.
Kan ik gerust eitjes opsturen, geen probleem.
Springen kunnen ze als de beste, hermetisch afgesloten bak is noodzakelijk.

Veel dank voor het aanbod! Enkel het voostel stel ik al ten zeerste op prijs. Cheers!

Maar ik heb nog een paar maanden om na te denken dus!
Als de visjes blijven spoken door mijn hoofd komt er tegen deze zomer misschien wel een "op maat" bakje bij. Dat zou eigenlijk nog het leukste zijn, geen compromissen maar alles in teken van...!
Ik laat ja nog iets weten als de kriebel aanwezig blijft...

Wat zou jij eigenlijk aanraden qua bakmaat en qua aantal voor een (hypothetisch) leuk groepje H. stictopleuron? Niet de minimale maat perse, ik bedoel eerder de maat waarin ze volgens jou onbeperkt hun ding kunnen doen.

I've got some food for thought anywayz!
 
Laatst bewerkt:
Het co2 gehalte overdag zit meestal rond de 15 mgl puur voor de bolbitus en crinum en draadalg tegen te gaan.

Gebruik je een dropchecker (met 20pmg/l indicatorvloeistof) en schat je aan de hand van de kleur (donker groen) dat je aan 15 zit of hoe bepaal je dat?

Ik gebruik alleen regenwater in de bak.
Voeg sporenmix toe zodat het Fe op zo'n 0.25 mgl is. Po4 is stabiel op zo'n 0.5-1 en no3 zit op 10 mgl.Door toevoegen van kno3 k2po4.
Ph is al een tijdje rond de 6-6,5 kh 2-3 gh 0.
Geleidbaarheid schommelt tussen de 130 en 180 us.
De bak heeft een grote overloop (kam) van zo'n 25 cm. Het filter verplaatst 3500 liter per uur. Het co2 gehalte overdag zit meestal rond de 15 mgl puur voor de bolbitus en crinum en draadalg tegen te gaan.
'S nachts staat het magneetventiel dicht.
Verlichting staat altijd aan via programma met nachtverlichting, het is van 07.30 t/m 21.30 dag. Inhoud bak 280 liter en filter 125 liter.
Schrale bak met zwakke verlichting en traag groeiende planten.
Deze visje houden niet van no3 en een hoge geleidbaarheid. Als ik ze kweek is de geleidbaarheid 50 us.

Groetjes John.

Thanks!
Leuk/handig om weten. Mooi geregeld allemaal.
En een serieus totaal watervolume met die bioloog erbij.
Ik veronderstel dat die 3500l/u dicht bij de echte waarde zit doordat je met een bioloog (en opvoerpomp?) werkt (en vervuiling minder speelt)?

De combinatie CO2-toevoegen - bioloog, hoe bevalt dat? Ik veronderstel dat je vrij veel verlies hebt in en via de bioloog of valt dat mee?
 
Stuk of tien is een mooi groepje en om die goed tot zijn recht te laten komen zou ik zeggen 80/100cm aquarium. Veel stroming hout en bladeren op de bodem en regenwater is echt het beste voor ze.

Co2, ik gebruik een reactor op een bypass van de opvoerpomp. Die bypass loopt weer terug in het pompvak. De uitloop van de bypass heb ik verlengt met een stukje slang zodat het gelijk weer opgezogen wordt door de pomp en naar de bak/ reactor gaat.
Co2 meet ik door ph en kh met druppeltest te meten en dan via de tabel af te lezen. Ik gebruik geen druppel checker, maar kijk gewoon naar het gedrag van de vissen en algen die ontstaan.
Het risico voor hoge gehaltes is erg klein aangezien die overloop zorgt voor behoorlijk co2 verlies. Tevens gebruik ik al meer dan 20 jaar co2, behoorlijk wat ervaring dus.

Ik ben uiterst tevreden over de combinatie bioloog co2 etc. Bij het ontwerpen van de bak gaven ze het advies om de bioloog zo groot mogelijk te doen, daar ben ik nu zeer blij mee. Ik heb wel een hoog waterniveau in de bioloog zodat het water heel rustig naar de pomp stroomt.
20181201_091330.jpg


De Trachyglanis meervallen hebben in verhouding tot hun lichaam kleine kieuwen en zijn dus eigenlijk mijn druppelchecker als je puur naar de ademhaling kijkt.

Groetjes John.
 
Prachtig allemaal,ben onder de indruk,succes met je bak en de kweek.

grt Hans.
 
Puik bezig @John.

Ik ben vanavond nog even naar Verduijn geweest. Een stel Pelvicachromis subocellatus (en een Apistogramma erythrura voor de andere bak) rijker. Benieuwd of het een koppel blijkt te zijn en hoe ze het gaan doen.

Je Neolebias gaan nog steeds goed. Tot nu toe nog nergens meer exemplaren kunnen vinden.
 
Ah subocellatus mooie vissen.
Ga je veel jongen van krijgen.
Oei zeg die apisto's vind ik altijd prachtig maar ook zo gevoelig hopelijk lukt het en wordt het een koppel.
Wacht even, je Neolebias, volgens mij heb je ze van me over genomen:deal:.
Zijn mooie vissen en ze zitten in een prachtige bak!

Groetjes John.
 
De Trachyglanis meervallen hebben in verhouding tot hun lichaam kleine kieuwen en zijn dus eigenlijk mijn druppelchecker

Mooier dan een dropchecker en je moet nooit indicator-vloeistof vervangen! :thumbs:
Dat wil ik ook, zo'n kanarie-visje!:D

Je CO2 toevoeging is mooi uitgedacht en strak geregeld moet ik zeggen!
Heb je 100% oplossing met de reactor of zie je nog wat belletjes nu en dan?

Ik heb de tabel nog nooit gebruikt als referentie, om meerdere redenen, onder andere omdat ze niet bruikbaar is icm een ph-verlagende soil...
Maar als er niets anders in de bak invloed heeft op de ph is de tabel wel een optie. ;)

Ik kijk tijdens het instellen van de co2 eerst en vooral naar de planten en eventuele dieren en om exact af te regelen en de timing te bepalen baseer ik me op een ph-profiel.

Heb je toevallig een idee inzake het verbruik in deze bak?
Bijvoorbeeld je gemiddeld BPS of hoelang je doet met een fles?
Waarschijnlijk is je verbruik relatief hoog gezien het gasverlies door de bioloog? Maar de reactor maakt het dan weer efficiënter vermoed ik, vandaar mijn nieuwsgierigheid...

En zoals je zegt zorgt je specifieke set-up vooral voor extra veiligheid.
Ik hanteer ietwat dezelfde redenering:
Mijn bak is laag én breed (dus relatief een zeer groot wateroppervlak tov watervolume).
Daarnaast heb ik bewust zeer veel pompkracht en zorg ik voor zeer veel oppervlaktestroming (2 filters met lilypipe-outflows).
Dus ook ik heb relatief veel co2-"verlies"...
Maar tegelijkertijd is het risico op vergassen veel kleiner en heb ik goede ontgassing tijdens de nachturen. Dus dat extra verbruik is een kleine prijs voor de extra veiligheid.
 
100% oplossing zie nooit belletjes. Het geheel staat nu afgesteld op 25 bpm.
Over het exacte verbruik kan ik nog weinig zeggen aangezien ik twee flessen van 500 gram heb eentje is leeg en eentje nog lang niet leeg is vanaf september. Ik heb ook pittig de instellingen aangepast, pas de laatste weken ben ik tevreden.Ph was van de week ongeveer 6-6.5 en kh 2. Moet dus een mooie co2 waarde zijn.
Heb een Madagaskar gaasplant gekocht op vivarium en die groeit 2-3 cm per dag!


Groetjes John.
 
Heb een Madagaskar gaasplant gekocht op vivarium en die groeit 2-3 cm per dag!

:foto:;)

100% oplossing zie nooit belletjes. Het geheel staat nu afgesteld op 25 bpm.

Niet alle bellen zijn gelijk maar dat lijkt toch zeer laag. Ook in gewicht vind ik het verbruik zeer miniem. Straf in een bak van dit formaat (mét bioloog)
Die reactor doet het goed blijkbaar. DIY of gekocht?
:thumbs:


ps: Nu durf ik nooit meer zeggen hoeveel bellen ik in mijn bak blaas... :engel:
 
Ik heb de Dupla co2 reactor S.
Ik denk doordat ik een behoorlijk grote hoeveelheid water door de reactor pomp dat het co2 heel goed oplost.
upload_2018-12-10_23-41-21.jpeg

Ik laat de apparatuur de bellen blazen Willem:p
Foto van de gaasplant komt vanzelf, hij moet nog even groeien....

groetjes John.
 
De gaasplant:

15445176901401673418955594251222.jpg


Groetjes John.
 
De planten zijn flink gegroeid John! Dat beetje CO2 doet ze erg veel goed.
 
Een heel mooi afrikaans barbeeltje kunnen kopen.
Enteromius trispilomimus.
Het was een hele zoektocht om de juiste naam te vinden via FB en een bioloog (persoon) is het gelukt!
Heb de visjes in een apart aquarium zitten. Eerst maar in quarantaine en daarna een kweekpoging. Als dat gelukt is gaan ze in de 150 cm bak en vormen ze een mooie aanvulling voor de onderste waterlagen.

received_2125234307789412.jpeg


Groetjes John.
 
Ben nog niet tevreden over de bak, veel last van baardalg. De vissen doen het geweldig.
Regelmatig vind ik een jong visje in de bioloog.
Diverse planten staan in de bloei: Vallisneria, twee soorten Anubia.
De bodem bevalt me toch niet ha ik een keer voor zand vervangen.
20190324_201455.jpg


Groetjes John.
 
Weergaloos mooi weer John. Heerlijke visverzameling heb je ondertussen weten te bemachtigen!
 
Een schitterende bak met mooie vissen, ik hoop dat je het alg probleem snel onder controle krijgt, dan is het een TOP bak.
 
Mooi die gaasplant!
 
Vandaag een wel heel bizar eitje gevonden, er zit een vette deuk in. Het visje lijkt nog te leven ook, vraag me af in welke richting ie zwemt als ie uitkomt.
FB_IMG_1558025738216.jpg

Groetjes John.
 
De baardalg is langzaam maar zeker minder aan het worden. Er zitten nog een paar plukjes op hele oude bladeren.
De achterwand was ook flink overwoekerd met baardalg maar daar laat ik nu een mooi bosje mos over groeien, de alg verliest de strijd, het ziet er allemaal dus erg goed uit!
Heb nog een mooi filmpje van parende Enteromius trispilomimus gemaakt in deze bak. Niet altijd scherp, was overdag met veel reflectie, de vissen zwommen ook flink rond.
Maar wel een uniek iets, ben hoogstwaarschijnlijk de eerste. Nog geen eitjes of jongen kunnen waarnemen maar die hebben waarschijnlijk ook weinig kans!



Ook nog een grappig filmpje van de meervallen, Trachyglanis sanghensis
Overdag luiwammesen van de eerste order, 's nachts topatleten!



groetjes John.
 
Mooi dat je de algenstrijd wint momenteel John :thumbs:
 

Terug
Bovenaan