John.'s 150-50-50 afrikaanse gezelschapsbak


Blijft een prachtige vak, een van de gaafste op dit forum!

Waarom heb je dat touw (?) in je aquarium zitten?
De eitjes worden daar op gelegd, hoef ik alleen maar de bol touw (afzetmop) uit de bak te halen en de eitjes te verzamelen.

Groetjes John.
 
De Lacustricola myaposea eitjes die vorige week vanuit Frankrijk kwamen ontwikkelen zich goed. Ik zie in ieder geval 7 eitjes zich gestaag ontwikkelen.
De eerste zal de komende dagen wel uitkomen.
20201024_131756.jpg


Groetjes John.
 


Mijn blackwater biotoop van Congopanchax brichardi. Ph 4.5 20 ppm.
Diverse larven zwemmen rond echter de vissen kan ik haast niet zien, de achterwand is niet zichtbaar.

Groetjes John.
 
Filmpje is zo niet te zien (geen zin om alle filmpjes telkens te moeten downloaden naar mijn pc)
 
Prima film en gelijk zichtbaar hier.
 
't Is maar een weetje; Aponogeton soorten kennen een rust periode. Die moet je eigenlijk ook wel volgen anders gaat je knol dood. Aan het begin van zo'n rustperiode, herkenbaar doordat er geen nieuwe bladeren gevormd worden, moet je de plant/knol uit je bak halen. Maak de knol dan even schoon. Je kan ze daarna wel in een pot zetten en af en toe licht bewateren. De knol mag wel redelijk droog zijn maar zeker niet te nat omdat ze dan verrot. Potten niet met potgrond trouwens maar neem wat van de bodem uit je bak. Bewaar ze dan bij een temperatuur tussen 2o á 30 graden. Kamertemperatuur voldoet wel. Bij een longiplumulosus kan je de plant vaak wel lang in je bak houden maar voor een ulvaceus geldt het voorgaande zeker wel.

Mooie bak trouwens!!!
Nou het is begonnen hoor, de ulvaceus wordt bruiner en bruiner. Gelijk een nieuwe besteld, als die van de week komt ga ik proberen de huidige ulvaceus door zijn rust periode te loodsen!

groetjes John.
 
FB_IMG_1605813525395.jpg


Lacustricola myaposea een lichtoogje uit oostelijk zuid Afrika. In de natuur leeft deze in kleine wateren dicht bij de kust in de savanne. Het water is wat harder waardoor deze soort zich wat makkelijker aanpast aan het leven in een aquarium. In de natuur komen ze samen met nothobranchius en ctenopoma's voor. Ik heb eitjes gekocht van een Fransman die de soort zelf gevangen en ingevoerd heeft. Van de 14 eitjes die transport door de posterijen overleefd hadden zijn twee visjes over gebleven. Eentje blijft wat kleiner en is hopelijk een vrouwtje. Op de foto staat de grootste die al wat kleur begint te krijgen.
Altijd leuk een nieuwe uitdaging.

Groetjes John.
 
Vandaag wat eitjes verzameld. Ook de mini eitjes van Foerschichthys flavipinnis. Ter vergelijking er ligt een hylopanchax eitje naast met een diameter van 1,3 mm. Hylopanchax larven eten de eerste dagen na hun geboorte infusie diertjes, de Foerschythys de eerste 2 weken...
received_181509830281896.jpeg


Groetjes John.
 
Vooral de lichtblauwe gloed is prachtig bij dit visje.
 
Erg mooi John en hoeveel lumen op hoeveel liter heb je daar? Qua nitraat en fosfaat zit je erg laag dus ik denk dat je niet zoveel licht gebruikt.
 
Erg mooi John en hoeveel lumen op hoeveel liter heb je daar? Qua nitraat en fosfaat zit je erg laag dus ik denk dat je niet zoveel licht gebruikt.
Ik haat lumen....al dat gedoe erover (🤣)
Ik gebruik één hvp goldline led en die staat 8 uur per dag aan. Oplopend naar 70% na 2 uur en dan twee uur voor donker gaat ie weer langzaam uit. Ik voeg een klein beetje co2 toe tegen draadalg.
Zo lang de planten groeien en er geen algen zijn vind ik het best.
Ik heb weinig werk aan deze bak en alles is ook zodanig afgesteld.
Vissen en planten doen het heel goed, alles is uitgebalanceerd, draait al 2.5 jaar zo. Af en toe een dooie vis van ouderdom. Zelf de Trachyglanis meevallen, staan bekend als heel lastig, doen het fantastisch goed.
Simpel houden, zijn veel mensen vergeten in deze hobby.

Groetjes John.
 
Mooie rustige en donkere sfeer John. Blijft een genot om naar te kijken!
 
Die foto’s van jou, hoe jij die vissen op de gevoelige plaat krijgt.., wauw! :smitten: En je bak mag er ook wezen! Kanonne zeg wat mooi
 
Heel gaaf! Vooral die donkere hoek creëert een bijzondere sfeer
 
FB_IMG_1596538422546.jpg

Mijn mooiste foto van 2020, Congopanchax brichardi.
Mijn vakantie is begonnen, na een heel hectisch jaar eindelijk een beetje tijd voor het gezin.
Iedereen fijne kerstdagen en een gezond nieuwjaar.
.groetjes John.
 
Fijne feestdagen John! En geniet van de downtime met familie!
 
Jij ook alvast fijne dagen en een goed 2021 toegewenst John.
 

Terug
Bovenaan