Wat is er nieuw

Juliette's bakje met jonge MBU kogelvis

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Juliette
  • Startdatum Startdatum
Helaas de combi met de datnoides is geen succes 🙁

Tijd goed gegaan maar nu krijgt hij praatjes en jaagt de mesvis heel de bak door. Niet even wegjagen maar echt van links naar rechts er achteraan.

Ons kleine Lummer die 's avonds altijd zo leuk zn baantjes trok zien we nu ook bijna niet meer.

De tijgerbaars gaat er dus uit en er komt ook geen andere roofvis voor in de plaats. We willen nog wel graag de bak wat aanvullen dus als iemand nog suggesties heeft voor een wat grotere en rustige scholenvis.........
 
Wat een prachtige vis. Bij Veldhuis in Enschede hebben ze er ook 1 zwemmen en loop er altijd even langs als ik er ben.
 
Er zijn niet veel vissen die ik lelijk vind maar die staat wel erg hoog op m'n lijstje. Sorry

De datnoid zit er nog in en lijkt zich wat beter te gaan gedragen. Hij is nu een paar keer terug gegrepen door de mesvis. Dus we kijken het nog even aan.
 
Hoi

IMG-20170820-WA0004.jpg


Ben ik in beeld......of zwem ik in de weg....
IMG-20170820-WA0005.jpg


Geen technisch hoogstandje maar het is ons laatst gelukt om Sushi in een opgeblazen toestand vast te leggen 😀 . Alle kogelvissen blazen zichzelf af en toe op ter oefening en training maar meestal doen ze dat ff tussendoor en zo vlug dat je altijd te laat bent met de camera. Op deze foto was hij ook alweer een flink eind op weg met leeglopen.
IMG-20170823-WA0000.jpg


Met de datnoid gaat het nu goed in de bak. Weer wat rust gekomen en de mesvis zien we ook steeds meer. Maar toch wordt hij donderdag waarschijnlijk opgehaald. We moeten onverwachts het bestand uitdunnen. We gaan namelijk verhuizen en verbouwen. De bak kan niet zo makkelijk mee en de vissen moeten tijdelijk in een quarantainebak totdat ik een nieuw aquarium heb kunnen bouwen. Om ze toch allemaal voldoende ruimte en en eigen plekje te geven moet de tijger dus helaas weg.
 
Prachtig is ie! Hoe groot is Sushi nu?
 
Wat een beestje, prachtig!
Jammer dat je het bestand moet uitdunnen en de bak zoals ik begrijp niet mee kan. Maar dan wens ik je veel plezier in jullie nieuwe huis en met een nieuwe bak!
 
Thanks voor alle leuke reacties weer!

De kogelvis blijft natuurlijk en ik hou ook m'n kleine lnummer en de zwarte geest. Dat zijn allemaal rustige niet territoriale vissen die goed met elkaar overweg kunnen. Alleen de tijger gaat nog weg. Die is te druk en aanwezig om met de anderen in een kleine bak te zitten.

Sushi is nu net iets onder de 40cm. Hoe groter ze worden hoe langzamer de groei gaat.
 
Ergens tussen de 60 en 70 😎
 
Gister zijn de visjes verhuisd naar de quarantainebak.

Onze sushi heeft het heel spannend gemaakt. Vangen ging rustig maar eenmaal boven water raakte hij helemaal in paniek en begon zich op te blazen met lucht. Dit is potentieel levensbedreigend omdat het lichaam is gemaakt voor opblazen met water. Lucht kunnen ze er vaak niet goed uit krijgen doordat ze inwendig uitdrogen en de boel verkleefd. Snel doorgezwaaid met het net naar de nieuwe bak en eenmaal onder water pompte hij er gelukkig nog water bij naar binnen. Maar ja wat dan......dan zit je met een zwaar gesterste opgeblazen kogelvis die als een voetbal op zn kop aan het wateroppervlak gaat drijven als je hem los laat.

IMG-20171216-WA0019.jpg


Detail van de scherpe stekeltjes.
IMG-20171216-WA0018.jpg


We hebben hem in de juiste positie met zijn neus in de stroming van de pomp met luchtventuri gelegd. Door hem voorzichtig van de ene zij naar de andere zij te rollen en soms met de neus naar de oppervlak kwam heel langzaam de lucht via de mond en kieuwen naar buiten. Na een half uurtje was hij ontspannen genoeg en voldoende lucht kwijt om hem weer los te laten zonder dat hij op zn kop ging drijven. Gelukkig pompte hij zichzelf inclusief een restantje lucht weer leeg en was het eind goed al goed.

Maar spannend was het wel dus de volgende keer gaan we hem toch met een hele grote emmer uitvangen.

De andere visjes vangen en overzetten ging gelukkig zonder problemen. Hebben nog een mooie foto van ons lnummertje kunnen maken.
20171216_200753.jpg
 
Pfffff, spannend, gelukkig is alles nog goed gekomen!:thumbs:
 
Aan de ene kant wel gaaf om zo'n opgeblazen foto te hebben van hem, maar snap ook heel goed dat je er van baalt en het niet zo goed is voor de vis. Gelukkig eind goed al goed!
 
He bah, dat is inderdaad wel erg spannend!
Gelukkig goed gekomen, kan me voorstellen dat je zelf ook even in de stress gaat.
 
Oeh wat een akelig moment. Gelukkig is het goedgekomen!
 
Nu het achteraf is goed gekomen, kan ik met een gerust hart zeggen dat het prachtige foto's zijn zo van die prachtige kogelvis!
 
Sushi zwemt nog in zijn tijdelijke bak in het nieuwe huis en doet het daar gelukkig goed. Hij is behoorlijk aan de maat aan het worden dus we zijn druk aan het plannen en tekenen voor de nieuwe bak. Die wordt als het goed is 310x120x100.

IMG-20180212-WA0004.jpeg


Binnenmaat van zijn transportbakje is 45cm
IMG-20180212-WA0003.jpg


Zoek de nieuwe aanwinst........
IMG-20180426-WA0008.jpg


Een ieniemienie pauwoogje van 4cm
IMG-20180428-WA0000.jpg


Ik ging voor filterwatten naar de winkel en kwam met iets meer dan de bedoeling naar buiten :sorry:. Het was nog helemaal niet de bedoeling om het visbestand nu al uit te breiden. Het is geen al te beste winkel en ik weet het.....heel fout......maar ik moest er 1tje redden. Bak vol met kleine pauwoogjes. Stuk voor stuk graatmager, meer kop dan lijfje. Heb de kleinste magerste eruit gehaald en meegenomen en afwachten of het nog wat wordt. Was nog niet eens een nieuwe levering maar zaten er al heel lang.

Hij is naast de kogel van 45cm en de zwarte geest van 30cm echt een mini maar ze gunnen hem nog geen blik waardig dus hij toert al heel de bak door. Stoer ding 😀. Tegen de tijd dat hij groot genoeg is om de andere vissen te gaan klieren staat de nieuwe bak er en hebben ze ruimte genoeg.

Als afsluiter nog 1 van sushi zelf.
IMG-20180426-WA0011.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yes! Een update😛

Dat zijn grootste plannen, veel succes! En tja, Sushi, het blijft een prachtig dier!
 
Hoop dat je pauwoogje het redt! En ben heel benieuwd naar Sushi’s nieuwe huis, duurt dat nog lang voor het klaar is?
 
is de kogelvis trouwens een beetje tam? ik hoorde dat je ze goed handtam kan maken

zelf zou ik een 5cm visje niet vertrouwen bij een mesvis. Ik hoop dat snachts alles goed gaat.
 
@Plankje; ik hoop dat hij dit jaar nog staat en draait. Maar ons huis is momenteel ook nog een grote bouwput en doen we zelf verbouwen. Het moet allemaal dus tussendoor erbij gedaan worden.

@Nekko; ja hij is heel tam. Mensgericht en te aaien. Alleen als hij erge honger heeft moet je even opletten. Het voer wat hij krijgt wordt steeds groter en een vergissing met een vinger of hand is dan zo gemaakt.

Ben je niet in de war met andere mesvis soorten? Ik vind de zwarte geest juist een heel rustige en timide visje. Denk dat onze pauwoog net niet in zijn bek past. We moeten de mossel en garnaal namelijk ook altijd in stukjes voeren.
 
Sushi is Succes met verbouwen en je nieuwe bak! Wij hebben nu een dwergkogeltje, dat is wel even wat anders maar we zijn er zo blij mee ...
 
@Plankje; ik hoop dat hij dit jaar nog staat en draait. Maar ons huis is momenteel ook nog een grote bouwput en doen we zelf verbouwen. Het moet allemaal dus tussendoor erbij gedaan worden.

@Nekko; ja hij is heel tam. Mensgericht en te aaien. Alleen als hij erge honger heeft moet je even opletten. Het voer wat hij krijgt wordt steeds groter en een vergissing met een vinger of hand is dan zo gemaakt.

Ben je niet in de war met andere mesvis soorten? Ik vind de zwarte geest juist een heel rustige en timide visje. Denk dat onze pauwoog net niet in zijn bek past. We moeten de mossel en garnaal namelijk ook altijd in stukjes voeren.
ligt erg aan de mesvis. Het wisselt per vis. Ook ligt het aan de vissen die je erbij houdt. Zwarte vissen worden eerder aangevallen netgoals lange vissen met ongeveer dezelfde vorm.
 
Hele topic van het begin gelezen! Wat is Sushi geweldig! Van deze Sushi ben ik meteen fan 😀
 
Nog steeds niet gezien alles goed met jullie en de vissen
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Tijd voor ☕️
      Terug
      Bovenaan