Juwel rio 125 van Norion


Bedankt nicolientje, ga ik proberen!

Die Ramirezies blijven geweldig... EN GEVOELIG! Zodra je niet bovenop de waterwissels en voeding zit, zitten er zo gaten in de vinnen. Wat direct weer hersteld hoor! Maar moet steeds vaker aan visa versa denken met zijn statement ; het zijn de goudvissen van het tropisch aquarium :ROFLMAO: Mutsen
 
Kinderen..... “mama ikke vissen eten geven!”
1EDE926A-900B-4086-95B5-3DF26EF21991.jpeg

Help
 
Ik weet niet of je ze kent maar je hebt medicatiedoseerdoosjes voor mensen en die zijn uitermate goed te gebruiken voor het voeren van je vissen in combi met kids, kinderen kun je heel makkelijk aanleren dat ze max 1x p/d zo'n schuifje mogen openen en leegkiepen. eventueel kun je er zelf nog de dagen wat duidelijker erop schrijven, of met gekleurde stickers werken in combi met een voerschema naast het aquarium, dat elke schuif een eigen kleur heeft die correspondeert met het voerschema naast het aquarium
 
Dat is balen, flink verversen en misschien wel meer dan 1 keer.
Je dochter/zoon een aai over de bol en een complimentje geven omdat die zo goed voor de vissen zorgt. Toch aardig van hem of haar
 
Het voer stond bovenop een hoge kast. Terwijl ik de wasmachine aan het inladen was, heeft hij de trap gepakt, deze tegen de kast gezet en het voer gepakt. Net een nieuwe pot! Helemaal leeggegooid :help:

goede tip nicolientje! En bedankt Albert. Het is een lieve jongen. Maar ohhhhhhh de piep zeg!

ik heb nu heel goed de bodem gestofzuigd en 80% van het water ververst. Er ligt nog steeds voer en de vissen zijn zo dik als knikkers :ROFLMAO: vanavond weer verversen of is morgenochtend vroeg genoeg?
 
Het voer stond bovenop een hoge kast. Terwijl ik de wasmachine aan het inladen was, heeft hij de trap gepakt, deze tegen de kast gezet en het voer gepakt. Net een nieuwe pot! Helemaal leeggegooid :help:

goede tip nicolientje! En bedankt Albert. Het is een lieve jongen. Maar ohhhhhhh de piep zeg!

ik heb nu heel goed de bodem gestofzuigd en 80% van het water ververst. Er ligt nog steeds voer en de vissen zijn zo dik als knikkers :ROFLMAO: vanavond weer verversen of is morgenochtend vroeg genoeg?
Zo leuk die kinderen :juggle: :DD :DD :DD
 
Zolang er nogsteeds voer ligt, afzuigen, niet laten liggen.

desnoods je planten ect eruit halen om goed te stofzuigen.
 
Doe ik rich! Nu eerst m’n andere kind ophalen en eten koken, zuig ik daarna de rest af. Tussenstand;
B8E76A6A-8C1D-4494-9E7A-9BF729A77A1B.jpeg
 
Het is erg moeilijk overal tussenuit te krijgen met al die planten. Net nog even “gestofzuigd” maar ik krijg t hier en daar echt niet weg. Morgen en overmorgen m’n waardes maar in de gaten houden. En nieuw vissenvoer kopen alhoewel die knikkers van vissen de komende daagjes nog deze maaltijd gaan verteren:chef:
 
Ik dacht ECHT dat ik zo goed als al het voer weg had gekregen... gisteravond nog 80% ververst.... en toen zag ik vanmorgen een waas. Ik deed m’n licht aan en zag overal dode garnalen! Wat andere vissen waren ook al dood. Als een gek water ververst want ik dacht: eerst zuurstof voor de vissen. Toen direct een grote tube met water, heater en luchtpomp geïnstalleerd en zo snel mogelijk de vissen eruit gevangen. Was nog niet zo makkelijk, half dood zijn neons nog steeds meesters in verstoppen!
Heb de meeste vissen kunnen redden. Maar de rest..,, dood dood dood!
verschrikkelijk zeg...
9E0D048C-5A01-4BAD-A709-4301EC2BD346.jpeg
 
Spijtig.... en helemaal niet leuk.
We kunnen er alleen maar uit leren...
Maar wat de oorzaak van de sterft is, of dat vissen zich nu dood gegeven hebben of er een ammoniakpiek of nitrietpiek geweest is zullen we wellicht niet weten.

Ik zou de vissen zeker een paar dagen in je aparte bak laten en ze pas terug zetten als je het water eerst kan testen.
 
Bedankt jongens, voel me echt k.u.t.
Ben de hele bak nu aan het leegtrekken en heb een nieuwe bodem gekocht. Kreeg het grind en de dode garnaaltjes niet van elkaar gescheiden... en zal de vissen voor nu tot rust laten komen in de tube.
heb in alle nieuwsgierigheid het water gemeten en het was ammoniak wat zeer hoog was. Nitriet begon net pas te stijgen.
Ow ow ow, maffe dag zo! Dacht echt dat ik zo goed als al t voer had verwijderd.
 
Bedankt jongens, voel me echt k.u.t.
Ben de hele bak nu aan het leegtrekken en heb een nieuwe bodem gekocht. Kreeg het grind en de dode garnaaltjes niet van elkaar gescheiden... en zal de vissen voor nu tot rust laten komen in de tube.
heb in alle nieuwsgierigheid het water gemeten en het was ammoniak wat zeer hoog was. Nitriet begon net pas te stijgen.
Ow ow ow, maffe dag zo! Dacht echt dat ik zo goed als al t voer had verwijderd.
Geen fijne berichten, veel succes met het herstel.
 
Knap dat je al weet dat het van de ammoniak komt. Het zal waarschijnlijk ook al komen van de ontbinding van de garnalen.

Ik wil hier een oproep doen.
Wie woont er in de buurt en kan een paar vuurgarnalen missen als de bak van Norion terug stabiel is?

Ik heb binnen een paar maand wel een paar golden Ancistrusjes voor je als een ritje naar België je niet te ver is. (ik heb geen garnalen)
 
Ik heb binnen een paar maand wel een paar golden Ancistrusjes voor je als een ritje naar België je niet te ver is. (ik heb geen garnalen)
Ik zou die "paar"maanden minimaal 6 maanden van maken, ancistrussen zijn pas verkoopbaar vanaf 6 maanden wegens ze anders nog te weinig weerstand hebben voor de nieuwe bacteriecultuur
 
Heel lief Tommie! Woon in Utrecht dus België is een beeeetje een uitstapje ;p Heb in verschillende bakken op m’n werk allerlei kleurtjes aan garnalen dus tzt zal ik ze daar vandaan halen.
Ben er alleen nog niet aan toe, de vissen en garnalen zijn echt “mijn schatjes” dus merk dat ik vooral erg verdrietig ben en het ff de tijd moet geven.
En zorgen dat ik de overgebleven knaapjes gezond krijg en dat de bak weer vorm krijgt. De vissen doen het ok, ze bewegen weinig en ademen zwaar. Maar zijn op kleur en zwemmen recht... We gaan het zien. Kan ik, naast vers water en beluchten nog iets voor de vissen doen? Zout toevoegen oid?

De kale bak met nieuwe bodem;
F2C0825F-B7B6-4913-9E34-098F18726E63.jpeg
 
Ik denk dat je nu de bak best wat tijd geeft, maar plantjes mogen er zeker in.

Ik zou om de dag de nitriet meten, en als je niks meet, de vissen er terug in.
De filter bacteriën zouden nog OK moeten zijn, dus ik verwacht dat dat niet meer dan een paar dagen duurt.
 
Zout toevoegen is nutteloos en belast de vissen alleen maar onnodig, eigenlijk moet je nooit iets "zomaar" toevoegen uit wanhoop als je niet 100% zeker weet of het nuttig is om te doen.
Enige wat je kan doen dat doe je al: de bak opnieuw inrichten en de opvangemmer beluchten met een luchtsteentje, zou wel dagelijks water verversen in die opvangemmer want in zo'n emmer hollen de waardes achteruit in notime
 
Och , wat een drama. Dat die ammoniak zo snel ontstaat, dat verwacht je niet. Het beste is om opnieuw te beginnen, een nieuwe opstart dus. Dat was ook al je eigen plan begrijp ik. Succes met het herstel, komt uiteindelijk weer goed
 
Goeie dag zeg. Dat zo'n onbewaakt ogenblik zulke heftige gevolgen heeft!
Hopelijk krijgt je zoontje niet alteveel het gevoel dat hij hieraan schuldig is.
 
Weet niet of je een draaiend filter op de tijdelijke opvang bak hebt maar anders zou ik zelf de vissen en (deel van) de planten vanavond al terugzetten. Weet niet wat voor bodem je hebt en of deze vele waterwissels nodig heeft.
 
@quistero Ja omdat anders de bacteriën in de filter achteruit gaan natuurlijk... ik ga eens kijken hoe ik dat kan verhelpen zonder de vissen kwaad te doen. Zou het helpen als ik het water wat ik morgen ververs uit de tube in het aquarium gooi?
sowieso verlies ik veel bacteriën want mijn bestand is meer als gehalveerd :stom:

@Nicolientje-W , top. Dan ga ik daar mee verder.

@Hulst , het jong voelt zich erg schuldig :'(en heeft wel 10 keer gezegd dat hij noooooit meer zonder mama eten zal geven. Hij is bijna vier en dol op de garnalen en “zijn” Siamese algeneter, die dus ook dood is. Leermomentje hihi

dat de ammoniak zo snel gat, had ik ook echt niet bedacht. Gisteravond om 9 uur 80% van het water nog ververst en al het zichtbare voer verwijderd. Vanmorgen om 8 uur: drama! Bizar zo snel.

Heb veel last van de wurm in m’n buik na alle werkzaamheden dus ben voor vandaag uitgeschakeld. Maar morgen ga ik de planten erin zetten en het water optimaliseren. De Molly’s vinden de tube minder leuk, ze proberen te springen. Er zit dus nu een deksel over de gehele tube:ROFLMAO:

ps heb nu gewoon een zand bodem. Had eerst grind maar wilde altijd al kuhli‘a dus maar gelijk de switch naar zand gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig, zou wel die deksel vervangen voor een handdoek dan kan het water blijven ademen.

Ja je zwangerschap zal het er niet makkelijker op maken nee, je bent een doorzetter en dat zegt heel veel positiefs over jouw
 
Kraanwater met turf in m’n filter.
Geen idee wat dat precies met het water doet maar gok dat ze nu in gewoon kraanwater zitten.
Wat ik zou doen is zoals ik eerder zei, vanavond (maar snap dat je daar waarschijnlijk geen puf meer voor hebt) of anders morgen de vissen met planten terugzetten hoeft niet gelijk netjes ofzo als je daar geen zin in hebt). Zorgen dat de temperatuur van het water ongeveer hetzelfde is. Overwennen qua water is iets wat ik nog nooit heb gedaan en in jouw geval zou ik hier ook niet te moeilijk over doen, gewoon vangen en gelijk in aquarium doen.
 
Ja ze zijn in rap tempo van ph 6,8 naar ph 8 gegaan. Dus das niet cool. Heb voor nu de turf erbij gestoken maar heb een intern filter dus kan m nu ook niet “aansluiten”. En kan nu echt ff niks, bij alles wat ik doe heb ik nu pijn en moet ik spugen. Mijn lichaam word gewoon overgenomen :ROFLMAO: 🤷‍♀️ zal morgen direct verder gaan met de bak om ze zo snel mogelijk op de juiste waardes te houden.

Heel bijzonder dat ALLE bijlzalmen het hebben gered, niet verwacht! Zijn die zalmen zo sterk?
Heb nu nog over;

- 3 Molly’s waaronder de twee dames van 12 cm waarvan er net 1 uit de bak slrong omdat ik de deksel verving voor een grote sjaal. Harde bonk, dikzak dat het er is hihi
- 4 neon tetras
- 6 bijlzalmen
- betta dinky <3
 

Terug
Bovenaan