Wat is er nieuw

Kaylee_D's Incorrecte Zuid-amerika biotoop (Rekord 800)

Vandaag zijn de zwaarddragers en de rode rio weggegaan. Zondag nemen m'n ouders Mickey (de Mickey Mouse Platy) mee naar m'n oma en komt ie bij nog meer platy's.

Morgen gaan de garnalen in de aquarium erbij en dan ga ik daarna rustig het bestand aanvullen.

Het bestand op dit moment:
- 1 colisa lalia red man
- 2 colisa lalia red vrouw
- 1 mickey mouse platy
- 2 Puntius rhomboocellatus
- 2 pangio kuhlii's

Nog maar 8 visjes 🙁

Ik ga rustig aan de kuhlii's opvullen naar 5 of 6, daarna waarschijnlijk de rhomboocellatus opvullen naar 10 en op het einde de 12 cory's.

Het schiet inderdaad op Juuth. Ik zit nog even te bedenken hoe en wat met de garnalen. Ik wil ze namelijk graag in deze aquarium soen. Kan dit bij mn bestand of... en kan ik ze er beter in doen als de lampen uit staan of juist aan.

Naja afgezonderd van de grote kans dat de goerami's wel een garnaaltje lusten af en toe, zie ik een problemen 😛

Qua lampen denk ik niet dat het iets uit maakt, zolang je ze maar goed over went en niet zo in 1 keer van t ene in het andere aquarium doet. Alle garnaaltjes in een bakje met hun eigen water en gedurende minimaal een uur, elk kwartier een lepeltje nieuw water er bij in scheppen. Bakje dus wel even in het nieuwe aquarium hangen, zodat geleidelijk aan ook de temp. overgenomen wordt door het water in het bakje 😉

Ik zou zeker de verlichting uitzetten als je de garnalen overzet. Ze doen nogal spastisch in het begin waardoor vissen ze direct als voer aanzien. Met het licht uit (ook in de kamer!) is dit een stuk minder.

Serieus? Da's voor het eerst dat ik dat hoor dan. Doe het zelf ook altijd met licht aan en ik heb nooit problemen ondervonden. Maaaar, moet ik er wel bij zetten dat ik mijn lalia's er ook pas later in heb gedaan dan m'n garnaaltjes en het mijn kardinalen echt geen fluit interesseerd 😛

Mijn Sherrybarbelen hadden er een massamoord van gemaakt. Nu ik het licht uitdoe en tot een kwartier na het overzetten uitlaat laten ze de garnalen met rust (tenzij er 1 zo dom is om te gaan zwemmen als het licht weer aan is).

Ik heb even bij de lalia man (deze is het grootste) gekeken, maar volgens mij passen de garnalen er niet in (te dik/te groot). De vrouwen zijn ong. 1/2 tot 1 cm kleiner dan de man.

De schuilplaatsen voor de garnalen zijn:
- 2 mosballen
- 1 schelp (met azijn op kalk getest, het begon niet te bubbelen, deze hebben ze nu er ook inzitten en zitten er vaak met een aantal -soms zelfs allemaal- onder verstopt)
- meerdere plukken javamos, op de schelp gebonden, op de keramieken buizen gebonden, op de steen gebonden.
- 1 keramieke "shrimp pipes" (6 buisjes op elkaar)
- de steen, ze kunnen hierin (is een nep steen, hol van binnen, meerdere gaten zitten erin, maar de lalia's kunnen er niet in), en eronder (de slangetjes liggen er ook vaak onder)

Kunnen ze erbij of? en zal ik dan de lalia's er eerst uithalen of ze erin laten zitten en dan de garnalen erbij?

en weer nieuwe foto's.
De garnalen zitten in de aqua, verder nu ook 10 neon-tetra's, de Puntius rhomboocellatus waren erg duur (5.- per stuk voor volwassen vissen).

Foto's:
full aquarium:
NpRuqa2XSPzQVjL3Nly47p0mCcbytiA9.jpeg

links:

midden:

Rechts:

garnalen:

gourami:

Kuhlii's:

Mickey:

Neon's:

oh nog 1 vraagje, Ik wil heel graag nog wat neon's erin, kan dit?
m'n bestand op dit moment:
- 3 lalia's
- 2 puntius (hou ik wel)
- 10 neon's
- 2 kuhlii's
- mini-japonica garnalen

het bestand zoals het wordt:
- 3 lalia's
- 2 puntius (hou ik wel)
- 10 neon's
- 5 � 6 kuhlii's
- 12 corydora's pygmeaus
- mini-japonica garnalen

Kunnen hier nog een aantal neon's bij?

Leuke bak! Lijkt me absoluut geen probleem om nog wat neons toe te voegen. Ze voelen zich vaak het lekkerst in een grote groep en naar mijn mening kunnen er nog gemakkelijk 10 bij.

Dat dacht ik ook al, maar wordt dat geen probleem met de puntius rhomboocellatus? Denk het niet, aangezien ze nu ook al vaak met de neon's mee zwemmen, maar ik vraag het liever. Volgens mij heb ik vanochtend ook een paring meegemaakt, van de neons, en misschien ook v/d gourami's. Mij valt wel op dat de man 1 vrouw telkens wegjaagt bij het andere vrouwtje.

Hmm ik heb geen ervaring met dat visje. Maar waarschijnlijk de mede forummers wel 😛

normaal is het ook een scholenvisje, maar er zaten 2 bij mijn aquarium toen ik hem haalde (via marktplaats)

Persoonlijk zou ik de puntius weg doen. Juist omdat het een scholenvis is.

Juuth, daar zat ik inderdaad ook aan te denken, maar waar. bij de dierenwinkel hier vragen ze er 5,- per stuk voor, maar vissen overnemen, dan willen ze het gratis, hoe goed ze er ook uit zien. De andere dierenwinkel hoeft ze niet en nog een andere dierenwinkel vind ik al helemaal niet fijn ivm vroeger (hier praat ik liever niet over).

misschien via hier of via Marktplaats oid een liefhebber zoeken?
Dierenwinkels willen inderdaad geen vissen meer van klanten, mijn stages hebben dat ook nooit gedaan.
Snap ik ergens ook wel want voor je het weet staan ze rijen lang of je hun vissen wilt kopen.

Ik heb ze hier bij aangeboden gezet. Wilt iemand die dit topic leest toevallig 2x de puntius rhomboocellatus overnemen?

Ik weet het nu zeker: mijn gourami man wilt een vrouwtje, hij heeft er ook al 1 uitgekozen. Ik vraag me af wanneer ik jongen krijg, ik zie in ieder geval aardig wat schuim tussen m'n planten.

Verder heb ik de inrichting ietsjes veranderd, ik heb vandaag een (keramieke) houten buis binnen gekregen, 3 stekjes javavaren op gebonden en in de aqua. Verder heb ik een andere verwarming besteld, omdat deze alleen op 25/26 kan, ik heb liever een verwarming erin voor als het een keer onder de 22 graden is.

Nog even 1 klein vraagje om zeker te weten dat er geen overbevolking komt, kan deze visbestand:

3 colisa lalia "red" (1 man, 2 vrouw)
20 neon tetra's
12 corydoras pygmaeus (als ik die niet kan vinden, neem ik 10 corydoras panda)
5 � 6 pangio kuhlii

Is dit mogelijk?

Ik zou een keuze maken tussen Kuhlii's en Corydoras anders ben ik bang dat de bodem te druk wordt. Kuhlli's worden best flinke diertjes (waar dan wel tegenover staat dat C. pygmaeus erg klein is en zich minder op de bodem bevindt).

kunnen anders 2 kuhlii's en de corydoras? dan koop ik er geen kuhlii's meer bij en neem ik alleen nog cory's.

Ik vind cory's namelijk ook erg leuk, dus daarom wil ik die ook.
Vanavond worden de 2 puntius rhomboocellatus opgehaald, ze komen bij m'n tante in de aqua, zij heeft er namelijk al een aantal.

Kuhlii's voelen zich het prettigst in een flinke groep dus dat zou ik niet doen.

Je kan eventueel de groep uitbreiden en het een paar maanden aankijken. Dan kan je een goede inschatting maken of er nog Cory's bij kunnen. Misschien vind je de kuhlii's in een groep wel zo leuk dat je geen Corydoras mist. 😉

okay. En wat raad je dan aan: 5 of 6 kuhlii's en hoeveel cory's erbij als het goed gaat?

Dat ligt er een beetje aan voor welke Cory's je gaat, maar persoonlijk zou ik ze niet met minder dan 8 houden. 6 kuhlii's is een mooi groepje.

Ik wil graag de pygmaeus. Als deze niet te vinden zijn neem ik de panda. Ik dacht zelf ook al dat 6 een mooi groepje was, binnenkort weer even naar de dierenwinkel, dan haal ik er gelijk 4 😉 Ik heb er op dit moment al 2.

Jones zei:
Juist voor de dwerggourami's is het van belang om de temperatuur te verlagen. Deze worden veel te warm gehouden wat de vele problemen met deze soort gedeeltelijk verklaart. De temperaturen die je op veel websites vindt zijn kweektemperaturen. Door ze zo warm te houden zijn ze constant in 'paarmodus' terwijl ze dit in het wild maar enkele weken per jaar zijn. Nest bouwen, nest verdedigen, paren... voortplanting is vermoeiend! Daarom branden de visjes zo snel op bij hogere temperaturen.

Er is een verschil tussen koeler en te koel houden. Dat laatste wil ik absoluut niet promoten, maar het eerste zorgt bij veel soorten voor een langere levensduur en betere gezondheid. Iets dat ik wel graag promoot. 🙂

Dit klinkt erg logisch! Dan ga ik ook maar eens mijn termostaat naar beneden draaien! Ik heb hem nu op 26 graden staan en als de lampen heel de dag hebben gebrand word het zelfs wel 27... Ik vind het geen probleem om hem wat lager te zetten want ik moest dit jaar al 175,- Euro bij betalen aan de energierekening 😉

Zo zie je maar weer Kaylee... Luister naar Jones, zij weet er echt veel vanaf!

Een lagere energierekening is een mooi bijkomend voordeel. 😉

Heb je de Ramirezi nog, Geert? Dit is een visje dat wel erg graag een hoge temperatuur heeft.

Ik heb een nieuwe verwarming besteld, m'n oude kon niet lager/hoger gezet worden (alleen maar 25/26 graden), dus heb ik een nieuwe gekocht, stel dat het opeens heel koud is op m'n kamer. de nieuwe kan versteld worden tussen de 20 en 32.

Verder heb ik vanmiddag 4 kuhlii's erbij gehaald en ben ik blij, want ik heb weer 4 garnalen gezien. Ik was bang dat ik er nog maar 2 had (deze zaten in de steen, zitten nu in een aparte aquarium, die hou ik ook daarin, in de hoop dat het een mannetje en vrouwtje zijn. Ik wil ze niet graag weer in m'n grote aquarium zetten.

Nu is m'n bestand:
- 3 colisa lalia's
- 10 neon tetra's
- 6 kuhlii's
- x aantal garnalen (sowieso er 4)

@Jones, ja ik heb nog 1 ramirezi. Het vrouwtje... Ik zal de temperatuur terug schroeven naar 25 overdag en 24 's nachts. Dat lijkt me prima toch? Reacties mogen in mijn foto album, want ik wil niet Kaylee's topic kapen 😉

@Kaylee, goed te horen dat je toch nog 4 (in ieder geval) garnaaltjes hebt terug gevonden. Met een beetje geluk heb ne er over een paar maanden tientallen 😉 hoeveel had je er in eerste instantie eigenlijk in gezet? Want als je er 4 van de 10 hebt overgehouden valt de 'ramp' nog best mee...

1. 4 in de grote en 2 in de kleine omdat ik dacht dat dat de laatste 2 waren. Ik heb er volgens mij 2 met eitjes

Inderdaad apart 😉, hij staat helaas niet meer zo heel mooi, aangezien ik hem er gister uit moest halen ivm de puntiussen. vanavond ga ik nog even kijken hoe het er dan bij staat, vind ik het er nu beter uit zien, laat ik hem zo staan anders kijk ik even of ik hem iets beter kan neerleggen, de keramiek houten buis leg ik ook nog even wat anders neer, nu kan ik er niet inkijken om te kijken of er visjes etc in zit, net zoals de keramieke shrimp pipes, die leg ik ook wat "rechter" neer, om te kijken of ik daar wat in zie. de kuhlii's vinden de pipes in ieder geval leuk, vanochtend zaten ze er alle 6 in 😛. ieder een aparte buisje (er zitten 6 buisjes in 😛)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan