Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Die goerame's hebben het duidelijk naar hun zin 😉
Had ik hier ook met de goerami's, werd er gek van zo veel (bevruchte) nesten hadden ze. Zelfs 'onder stress' in de speciekuip dreef er een mooi schuimnest.
ik heb even 1 klein vraagje, Hoe vinden jullie de "Shrimp pipes" en die keramieke buis liggen? ik twijfel namelijk heel erg of ik ze niet iets anders moet neerleggen, bijvoorbeeld de shrimp pipes meer naar de voorruit richten zodat je er beter in kan kijken en de gewone buis wat meer "recht" leggen.
Ik ben vandaag naar de dierenwinkel geweest om het te laten testen, alles is goed, behalve het fosfaat, daar heb ik te veel van in m'n aqua zitten, hoe kan ik dit oplossen. (ik heb nog geen watertest, ben aan 't kijken voor een niet te dure, maar wel goed, prijs is max. 35,-, het is net getest met een druppeltest)
helaas alleen gehoord of het goed of fout is. ik ben drup aan het kijken voor een goede test, die niet te duur is (max. 35) alleen ik weet het niet echt goed, ik zag er wel 1 van sera, die kost 26,-, maar ik weet niet of die goed is of niet -deze test- ik zie nu zelfs dat hij nu in de aanbieding is voor 19.90.)
Dat is jammer! Volgende keer zeker even naar de waardes vragen, kan je veel meer mee.
Deze set is wel heel erg beperkt, als ik het zo lees kan je alleen de ph, gh, kh en no2 meten. Maar dan mis je nog heel belangrijk no3 en po4. Zelf vind ik fe ook fijn om te weten, en ammoniak kan ook wel handig zijn.
Je kan beter nog even doorsparen voor de uitgebreide testkoffer van bijv Sera. Deze is regelmatig in de aanbieding bij Z**plus voor �45 euro. Met deze testkoffer kan je veel beter uit de voeten. Ik weet het; het is even een uitgave maar met zo'n uitgebreide koffer doe je heel lang.
Overigens is mijn ervaring dat een lfs of dierenwinkel het fosfaatgehalte al snel te hoog vindt.
Het gaat verder erg goed met 't aquarium. We hebben alleen een probleempje met m'n externe filter: hij wilt geen water opnemen. We hebben er water ingedaan, toen werkte hij even, maar al gauw wilde hij geen water meer opnemen. We testen het eerst uit op de douche zonder m'n aquarium, om te kijken of hij niet lekt. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Verder het bestand op dit moment:
3 colisa lalia "red"
10 neon's
6 pangio kuhlii's
x aantal garnalen
De pangio's zijn lekker actief, soms zitten ze met z'n 6-en door m'n aquarium te racen. erg leuk gezicht. ze zijn goede vrienden geworden. Vanochtend zag ik er 1 in m'n voorgrondsplantje zitten, die "verstopte" zich daarin.
Verder vraag ik mij af, kan ik toch cory's nemen of niet? aangezien de kuhlii's het naar hun zin hebben. dan denk ik om er eerst 6 te nemen, en als het echt goed gaat er nog een paar bij te nemen.
Dit is het bestand wat ik graag zou willen hebben:
3 colisa lalia "red"
20 neon's
6 pangio kuhlii's
12 corydoras pygmaeus (of er 10 als het een panda wordt)
x aantal garnalen
Mijn filter werkt. ik heb hem vandaag "test" gedraaid. ik moet nu alleen even goede slangen en een sproeikop (deze zat er niet bij 😡) kopen en dan kan hij in m'n aquarium.
weer een paar plaatjes van de afgelopen dagen. Ik twijfel heel erg of de vrouwelijke gourami's lalia's zijn of niet een andere soort, de man jaagt namelijk erg veel op ze.
18-3-2014, dag 28
De hele bak:
19-3-2014: dag 29, Foto's zijn gemaakt toen de lamp uitstond (met de nachtscene van m'n mobiel)
de hele bak:
kuhlii's:
garnaal:
op m'n camera staan ook nog foto's, maar die heb ik niet bij de hand (ligt thuis en ik ben op stage)
Die twijfel is niet nodig het zijn vrouwtjes lalia's. De mannen kunnen behoorlijk jagen en niet elke vrouw bevalt ze.
Hou zou jij het vinden dat je in een ruimte wordt gestopt met een willekeurig man en daar moet je dan maar een paar mee vormen ook al is het totaal je type niet? 😉 Dit is net zoiets. 😉 Vaak wordt het jagen wel wat minder na een paar maanden.
Hoe warm is je bak? je houdt ze beter niet warmer dan een graad of 22/23. Dat gejaag kan ook komen doordat je ze te warm houdt.
Op dit moment nog te warm, ik wil niet in een keer m'n verwarming eruit halen, hij is nu 25 graden. Mijn verwarming is een beetje rot, hij kan niet versteld worden. Ik heb er 1 besteld, weet alleen nog niet wanneer de levering binnen komt. die is verstelbaar van 18 tot 33. dus dat zal dan wel goed komen, ik hoop dat de bestelling snel binnen komt, maar tot die tijd helaas nog even op 25 graden, durf niet in 1x de verwarming eruit te halen.
zoiets dacht ik al, maar vroeg het voor de zekerheid na. hij zat vanochtend op slang van m'n sponsfilter. zat 'm te zoeken maar kon 'm eerst niet vinden, keek ik achter m'n bak, zie ik hem daarop zitten. Wat zeggen jullie: houden of weg doen? Ik wil graag in m'n grote bak helena's, waar ik best wel deze voor wil gaan kweken (tenzij dit erg moeilijk gaat)
Gister ben ik naar de dierenwinkel geweest, ik wilde namelijk nog 10 neon's halen. Ik heb ze niet mee gekregen 😀. er zat namelijk ziekte in die bak en er waren die dag al 3 neon's gestorven. Ik ben dus zeer blij dat ik ze niet heb mee gekregen. Vanavond ga ik misschien weer, ze krijgen namelijk vandaag nieuwe binnen, dus ik denk ze vanavond te halen.
vandaag naar de dierenwinkel geweest, ze hadden een foutje gemaakt, ipv de neon's waren de kardinalen ziek (dit zag je ook duidelijk en bij de neon's zag ik niets) en heb dus 10 neons mee gekregen.
M'n bestand op dit moment:
6 pangio kuhlii
20 Paracheirodon innesi
3 Colisa Lalia
x aantal mini-japonica (al denk ik dat het toch japonica's zijn, ze zijn aardig groot)
1 japonica met rood? (misschien toch nog een verstopte vuurgarnaal)
x aantal "schijf"slakjes (die met planten meekomen)
hier komt nog bij:
anatome helena's
corydora's (waarschijnlijk 8 panda's)
m'n bestand in de 31x21x21:
2 poelslakjes
x aantal "schijf"slakjes
2 mini-japonica garnalen (gaan nog terug in m'n andere bak, dit word dan m'n "slakken kweekbak"
Al een tijd niet gereageerd. helaas is afgelopen maandag m'n colisa lalia man overleden. zijn staart stond helemaal schuin, nu viel me op dat de vrouwen dit ook hebben, maar dan in mindere maten. Weet iemand wat dit kan zijn? de staart stond van boven af zeg maar in een J vorm in vergelijk met het lichaam, de staart het boogje en de rug etc het steeltje. De vrouwen hebben het ook lichtelijk.
verder gaat het niet heel goed met het aquarium, de LS en de alternanthera reinec zijn bijna helemaal weg op 2 steeltje van de LS en 4 steeltjes van de alternanthera reinec na. de echinodorus en de valisneria gaat nog wel goed, de MM is inmiddels ook zo goed als helemaal weg, gelukkig had ik daar wat stekjes in m'n kleine bakje gelegd en zitten daar inmiddels wortels aan dus die kan ik binnenkort planten.
Ik weet dat dit hoogst waarschijnlijk komt omdat mijn lamp maar 2 uur per dag brandt ivm de temperatuur (op dit moment tussen de 23,7 en 24,5, anders rond de 30 met dit weer).
Dat heb ik al 😉 aardig wat, alleen hier had ik net een deeltje eraf gehaald. verder heb ik een lichte bodem omdat ze de dagen dat ik er kwam geen donkere bodem (bij hornbach & dierenwinkel).