Wat is er nieuw

Kaylee_D's Incorrecte Zuid-amerika biotoop (Rekord 800)

En m'n aquarium vandaag:
vfuLmLTyz5NSJIPXtthNSmjN2RzTZt97.jpeg

Zoals jullie zien heb ik veel last van algen. Ik ben nu begonnen met het filteren over turf en ga ik waarschijnlijk telkens tijdens het verversen regenwater gebruiken. Verder weet ik dat m'n PH, GH en KH zo hoog zijn door het kraanwater, dat is hier serieus heel flut.

Dit omdat m'n waardes veel te hoog/te laag zijn, Om het beter te krijgen doe ik dit, Ik hoop dan ook dat de algen weg gaan.

De waardes:
Van gisteren:
Aqua:
PH: 8
GH: 25+
KH: 7

Kraan:
PH: 7.5
GH: 25+
KH: 8

Overige waardes vorige week:
NO2 = 0
NO3 = 0
FE = 0
PO4 (10 ML) = 0.5
PO4 (5+5) = 0.2
NH3/NH4 = 0

Volgende week ga ik weer alles testen, en hoop ik dat de turf zijn werk doet.
Verder heb ik 2 filters op m'n aqua staan: eheim 2213 met filterwatten, filtermat en keramische staafjes (pompcapaciteit: 440 liter per uur) en een Superfish Aqua-flow 400 met filterwatten en turf (pompcapaciteit: 800 liter per uur).

Ik heb nu ook erg veel stroming door de 2 filters, beide uitstromen heb ik op het raam gericht, dit ivm dat m'n vissen dan beter rond zwemmen dan als ik het beide naar het midden stuur.

Vanavond maak ik een filmpje van de stroming, zodat jullie zien hoe sterk die is.

Ik geef nu voor de laatste maand 3 tabletjes Tetra Plantastart als voeding, dit heb ik afgelopen week weer opgepakt, dit ivm de algen.

Foto van m'n aquarium nu, de open plek is veranderd naar zand 😀 Vind het er veel leuker uitzien en de garnalen zijn er ook happy mee:
Rechts:
lOm6hxEBjwnrVopDxFoxX2-TK8_3Y29M.jpeg

Links:
lOm6hxEBjwnrVopDxFoxX2-TK8_3Y29M.jpeg

Ja leuk, het doet me denken aan Costa Rica, dat heeft zee, strand, en gelijk het oerwoud erachter.
Heel leuk zo :thumbs:

Dank je 😀. Helaas wel nog steeds last van algen (en veel slakken die de stroming blijkbaar erg leuk vinden) maar haal dat 2 � 3x per week weg. Komende week weer alle waardes checken, denk dat ik vandaag al (voor de nieuwsgierigheid) even m'n ph ga testen, Eergister voor de laatste keer getest, en daarna gelijk gaan filteren over turf.

De foto's van vandaag, nadat ik mn hele bak heb overgegooid. Onder andere een groter strand (geen zand bijgedaan, maar wel wat verplaatst), overzichtelijker gemaakt en alle planten weer bij elkaar gezet:

Helemaal:
YUjpJMjcUavZkpAghqdbi9a8SFG6AKE_.jpeg

links:

Midden:

Rechts:

De echinodorus Archentin wil ik het liefste ruilen ruilen met iemand voor anubias, braziliaanse klimop of een kleinere echinodorus.

Verder vraag ik me af waar m'n kuhlii's zijn, heb er vandaag hooguit maar 2 gezien, net zoals gistere, terwijl alle planten eruit waren.

Mijn bestand nu:
19 neon tetra's
3 platy's + 4 jongen (in kweekbak, kweekbak water ververs ik iedere dag.)
minimaal 2 maximaal 6 pangio kuhlii's.
x aantal mini-japonica garnalen
misschien 1 vuurgarnaal, maar die zie ik ook nooit meer.

Zou hier toevallig een 8 � 10-tal corydoras pygmaeus bij kunnen? of moet voor deze het "strand" nog groter worden/is het te vol?

Mijn aquarium vandaag:
VuaWPT0Qnwm7Mcn1ixVMRsP9uPmHeut_.jpeg

In het kweekbakje:
VuaWPT0Qnwm7Mcn1ixVMRsP9uPmHeut_.jpeg

Hier zitten 4 platy's in van 1 maand oud.
Helaas heb ik baardalg gespot, heb dus weer geprobeerd al het kroos te verwijderen, morgen weer opnieuw doen. verder ga ik binnenkort ook het co2 toevoegen.

Weet ik 😛. Dat ga ik morgen weer doen 😉 net zoals weer kroos uitvissen 😛

Mijn aquarium vandaag:
rjJKkkz3XgVIE-zwKyk-dLbAhxhrkdm8.jpeg

Vandaag voor de 2de keer profito toegevoegd, verder 4 zwangere garnalen op de foto gezet (staat helaas nog niet op m'n pc) en heb ik 4 jonge platy's van ong. 1 dag gezien. In het kweekbakje zitten nu 6 jongen, 2 van enkele dagen en 4 van een maand oud.

En vandaag:
6J4j4Ryqn4K2PsbSGF75bZPr36g0znmY.jpeg

De reden dat het water zo laag staat:
6J4j4Ryqn4K2PsbSGF75bZPr36g0znmY.jpeg

De planten groeien erg goed. Ik zit alleen te twijfelen over de echinodorus of ik dat niet moet wegdoen en er een mooie waterpest bos ga neerzetten en dat ik de buis achter de mm naast de A. reineckii zal zetten en de plek waar hij stond vol ga zetten met L. sessiflora.

Daarnaast zit ik te denken: hoe kan ik de grove eikenbladvaren emers kweken, dat lijkt me zo gaaf om een keer te doen.

Vanochtend toen ik wakker werd zag ik de vissen naar adem happen, dus gelijk een luchtpompje aangesloten. Zojuist was het al stukken beter.
Zojuist ook PH en KH gemeten, het wordt steeds beter:
PH: ong. 7.2
KH: 7

M'n aquarium (luchtpomp zit er nog in):
MJrf5TWrMFtV7Lw_PZp5ju9KPDgdpdGP.jpeg

En vandaag 😀
nRKpl2XoWLMTDlTjxFXSVtOwzotZuvAO.jpeg

Kwa kleuren het dichtst bij de kleuren als m'n lampen uit staan

Je Eikenbladvaren houdt zoveel licht weg dat je andere planten door lichtgebrek zijn gestorven.

Het geheel toont ook wat viezig.

Dit was 's ochtends vroeg toen alle lampen uit stonden en m'n gordijn dicht stond. Dit is dan ook een foto met kwa kleur gericht op dat moment, als m'n gordijn open staat is het al vele malen lichter, ong. net zoals m'n andere foto's (dit was ook met m'n gordijnen dicht), maar dan als ze open staan.

Verder moet ik m'n grond weer stofzuigen en de planten zijn niet gestorven, ze doen het zelfs super goed, vroeger toen ik geen profito toe voegde moest ik 1 keer per maand/2 maanden snoeien, nu elke week/2 weken.

Woensdag krijg ik hout, denk dat ik die rond volgend weekend in m'n bak ga zetten. Hierop bind ik sowieso het javamos wat achter m'n keramieke buis ligt.

Verder denk ik dat ik voornamelijk ga proberen m'n interne filter te bedekken. Als ik weet wat voor 'n hout het is, zet ik er misschien ook de vallisneria tussen, de rechterkant probeer ik gelijk te houden, maar de mosballen gaan eruit.

Als ik ermee bezig ga, haal ik de vissen er in ieder geval uit, de garnalen lukken waarschijnlijk niet. Verder haal ik weer een deel van m'n grind eruit bij m'n filter en verander het in zand. Ik denk dat ik het meeste hout aan de kant van m'n filter plaats en aan de hand van hoeveel het is, kijk ik ook of ik aan de rechterkant hout kan plaatsen.

Mijn aquarium op dit moment:
fDv8GjrIpPVhIMqK8Ws1GeDH9UgSJgQc.jpeg

Heb al een klein 'plattegrondje' gemaakt voor als ik met m'n aquarium aan de gang ga.

bXPxC9G-_cBfdcgwMgzzVdKywUXIzDuH.png

Ik moet alleen even kijken waar de maaskeien komen te liggen.

ARGH. Ik moet in 1x m'n hele bodem vervangen. Heb beginnende bodemrot ontdekt. Waarschijnlijk door de plantenvoeding die ik gebruikte toen ik net m'n aquarium had, aangezien die tabletten blijkbaar nog steeds in de bodem zitten terwijl die allang opgelost moeten zijn.

Ik heb inmiddels een stappenplan gemaakt hoe ik alles wil gaan doen:
1. kokend water over het hout en de maaskeien gooien
2. planten verwijderen
3. vissen eruit vangen en garnalen proberen te vangen
4. grind vervangen voor filterzand (voor lager dan achter)
5. javavaren en javamos op het hout binden
6. hout in het aquarium zetten
7. maaskeien in het aquarium leggen
8. planten op hun plaats zetten
9. garnalenbuis op hun plaats zetten
10. de vissen en garnalen terug zetten.

Als ik een tipje mag geven over de algen. Algen zijn een gevolg van een verstoring in het evenwicht CO2-NO3-PO4.
Zelf stuur ik naar NO3😛O4 in een verhouding 20:2mg/l. Dat tezamen met voldoende CO2 zorgt ervoor dat er een evenwicht ontstaat waarbij de planten goed groeien en de algen niet hoeven te ontstaan. Een klein beetje alg, zoals op de ramen, blijf je altijd wel houden. Maar ook dat is be�nvloedbaar door het juiste voedsel voor de vissen te gebruiken.

Op dit moment zit er draadalg op de MM en Althernanthera reineckii. Beide planten krijgen te weinig licht voor wat ze eisen (ik heb nu 36 watt t8 in m'n aquarium hangen). Ik heb het gevoel, dat het komt doordat ze te sloom groeien (lees: niet). Op de rest zit geen alg, op de waterpest, de limnophilia sessiflora, de javavaren, javamos etc.

Ik heb het gevoel dat het erin is gekomen toen ik de vallisneria giganthea erin plaatste. Deze brak namelijk vaak af, en wat ik begreep vinden algen de suikers die vrijkomen lekker. Ik heb de A. reineckii flink gesnoeid en ik gooi vanavond de MM weg (ben er niet blij mee, groeit niet zoals zou moeten etc).

Verder ga ik vanavond alvast een deel van het grind eruit halen. Zodat er nog een klein laagje in ligt, en dat de planten dus nog wel gewoon grip houden. Morgenochtend krijg ik de spullen en morgenavond ga ik met m'n aquarium aan de gang.

Ik ben al klaar met het "verbouwen"

De bodemrot was veel erger dan ik dacht, het stonk enorm naar rot+sloot en het was enorm zwart ipv wittig.
Nu zit er filterzand van wildkamp in.

M'n aquarium nu:
i3arMhohmtzy8UbXP6uiyvh2dJas4Cs1.jpeg

Verder kwam ik erachter dat ik nog een 3de kuhlii heb. Dus er zijn er 3 echt verdwenen.

Heb je de voedingsbodem achterwege gelaten? Dat kan op termijn namelijk de verrotting veroorzaken.

Ik heb nooit voedingsbodem gehad 😉

Ik had er tabletten van Tetra inzitten:
T700162_p00_a01_v002.png

Die er allemaal half verrot inzaten (ze zouden helemaal op moeten lossen volgens de bijsluiter, je moest ze heel in de bodem doen, Ik deed er 3 per keer. Ik heb ze alle 12 terug gevonden 😡

Hierdoor is het waarschijnlijk gaan rotten.

Op de bodem ligt nu filterzand van Wildkamp
Eerst zat er grind van de Hornbach in.

Hmm dat is apart. Ik heb zelf kleibollen van Dennerle in de bodem zitten en moet eerlijk toegeven dat ik deze ook nog steeds tegenkom. Verder ook geen voedingsbodem. Wat je zou kunnen overwegen is af en toe met een sifon de bodem opzuigen waardoor de rotzooi in de bodem wordt afgevoerd. Heb recent een "stofzuiger" van Eheim aangeschaft. Daarmee verwijder je geen water maar wel het vuil. Of dit met zand ook werkt weet ik niet. Heb zelf korrrels van 2 a 3 mm op de bodem liggen.

Ik heb deze stofzuiger:
hu_21692.jpg

Deze gebruik ik om m'n bodem af te zuigen (1x per week).
Daarnaast gebruik ik 2x per week de stok van m'n ruitenwasset om de bodem voorzichtig om te woelen.

Ik heb het nu nog niet met zand geprobeerd, maar vind het erg stom dat ik bodemrot kreeg.
Het stonk ontzettend en al het grind + zand was ipv wit helemaal zwart.

Ik vind het ook vervelend, maar ja, het was toch m'n bedoeling om m'n grond te veranderen naar zand omdat ik graag cory's wil.

M'n visbestand:
3 Platy's (alle jong gaat weg)
19 neon-tetra's
2 pangio kuhlii's
x aantal mini-japonica
en binnenkort 20 vuurtjes.

Dan wil ik er eigenlijk 6 tot 10 cory pygmaeus in, En het liefste ook een groepje C. Myersi (bijlzalmpjes die max 2,5 cm groot wordt)

Vind het ook erg leuk. Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Oh ja, Het zijn trouwens 3 kuhlii's, geen 2, Er zijn er helaas 3 helemaal verdwenen.

Maar wat zeggen jullie:
Zou het mogelijk zijn of niet?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan