Wat is er nieuw

Kaylee_D's Incorrecte Zuid-amerika biotoop (Rekord 800)

m'n aquarium nu:
JtdCL1Sla8-yp4A3XsDVaUFZcd3G3_A-.jpeg

inmiddels is de temperatuur in m'n bak nog maar 23,3/23,2 dus de temperatuur wordt zelfs lager, de temperatuur op m'n kamer is 22 graden.

Is mooi zo,hoor.

De lampen houden het zo.
Mot niet naar 22 graden gaan,he.

nee, daar zorg ik zelf ook voor 😉 ik vind 23 al veel beter, had gister wel kort (ongeveer 2 uur) m'n raam open staan, maar denk niet dat dat veel uitmaakt. Ik hou in ieder geval goed bij wat m'n temperatuur is, dit schrijf ik minimaal 3x per dag op.

Alle gouramies zijn nu gaan hemelen. Nu is m'n bestand:

20 neon-tetra's
6 pangio kuhlii's
x aantal mini-japonicas
1 vuurgarnaal

Ik zit nu te denken voor de bovenlaag.
Ik zit te twijfelen tussen 3 manieren:
1:
6 (2M, 4V) P. Annulatus
6 (2M, 4V) F. Gardneri

2:
6 tot 12x P. Annulatus OF F. Gardneri

3:
5 (1M, 4V) F. Gardneri
10 carnegiella myersi

Wat raden jullie aan?

Gardneri bivakkeert meer rond de bodem en is dus geen bovenlaag soortje, maar op de bodem heb je de kuhlii's al. In jouw bakmaat zou ik niet zo snel twee soorten voor 1 laag adviseren. Dus dat is de annulatus de logische keus eigenlijk, maar je kan ook eens kijken naar Epiplatys dageti.

~ Ivo

de E. Dageti vind ik niet heel kleurrijk, daarom heb ik voor die niet gekozen. Ik dacht dat de F. gardneri op de bovenlaag zwom (werdt aangeraden op een ander forum) en had dus die erbij. Ik ga even kijken of ik dan de P. Annulatus of C. Myersi neem.

Ik heb in de meterbak 4 Gardneri s zwemmen en moet zeggen dat ze hier in alle lagen zwemmen.
Ik schat in dat ze net zo vaak bovenin als onderin vertoeven.
Ook heb ik daar 4 Kuhli s zwemmen maar dat botst nooit moet ik zeggen. Nu heb ik erg veel beplanting en de Kuhli s zitten veelal dus verstopt.

Bij mij wordt de beplanting ook steeds meer, binnenkort ga ik bij APO mm bestellen, net zoals ik eerst had. Verder laat ik waarschijnlijk de nep elodea densa erin zitten, vind dat er namelijk best mooi uitzien (wel ervoor zorgen dat het "klipje" goed in de bodem zit 😛). Dus dan blijft die voor de echinodorus staan. voor de steen en voor de a. reineckii en L. sessiflora (rechts) plant ik de mm. hopen dat 't snel uitspreid en over de hele voorgrond zit.

Dan laat ik het anders verwoorden: het is geen oppervlaktesoortje zoals we dat woord meestal gebruiken. Natuurlijk maken ze wel eens een uitstapje naar boven, maar dat maakt het nog geen direct alternatief voor de annulatus.

~ Ivo

Dan blijf ik nog even denken tussen de annulatus en myersi. Zijn er toevallig ook nog andere mooie/kleurrijke bovenvisjes die niet/niet snel aggressief zijn naar andere vissen?

Oh ja, aangezien m'n plantenvoeding bijna op is (plantastart van tetra) wil ik bij m'n bestelling bij APO gelijk plantenvoeding bestellen. Wat raden jullie aan? het liefste wat makkelijks wat je niet dagelijks hoef te geven. Plantastart hoef ik maar 1x per maand 2 tabletten te geven, alleen helaas kan ik daar moeilijk aan komen en APO heeft het niet. Wat raden jullie aan?

Ik heb nu gekeken wat voor 'n vissen ik echt mooi vind. Dit zijn de vissen die ik heb uitgekozen:
C. Chuna
C. Myersi
C. dadyburjori
D. pathirana
P. annulatus
R. xiphidius

Welke ik kies weet ik nog niet, de C. Myersi heb ik het liefste alleen als er ook nog een andere kleurrijk visje bij kan.

De L. sessiflora groeit goed, ik ga al het kroos wat bovenop (het is van Salvinia natans en Pistia stratiotes naar kroos gegaan, waarschijnlijk meegekomen met de neon-tetra's) vervangen voor waterpest, dit omdat het kroos heel veel warmte binnenhoudt en ik last krijg van algen, volgens mij draad en baardalg, de draadalg op m'n achterwand, ga vanavond dus ook weer voeding toevoegen en baardalg op m'n steen en planten (echinodorus). De waterpest heb ik net op m'n stage gekregen, hier hebben ze ook een klein aquariumpje waar waterpest inzat, wat te snel groeide en ik dus best een stukje van mocht hebben. de alternanthera reineckii groeit wat minder, volgende maand nieuwe micranthemum micranthemoides kopen en spullen voor de filter.

Helaas heb ik ook last van slakjes, komkommer helpt niet goed, de val werkt niet (gaan eronder zitten ipv erin of erop), dus haal ik ze nu telkens met het schepnetje van de ruit als er weer slakken opzitten.

m'n aquarium nu. morgen waarschijnlijk even met m'n pa m'n externe filter aansluiten (eheim 2213)
b0GzKEbWJfEJwbyOPytfs4C08GzAEjcX.jpeg

Jawel, een blauwe met o.a. een echinodorus. Ben er erg blij mee, maar heb de foto gemaakt met nachtfotografie gedeelte van m'n mobiel, daardoor lijkt het alsof er geen op zit.

Weer even een foto van mijn aqua met lampie uit. Ik ga niets meer doen tegen de slakken, hooguit ze eruit halen met m'n schepnetje.
KlYTeKpfpGJ93CVKaiStksRrAr6tDeAc.jpeg

Helaas heb ik redelijk veel last van draadalg (gister dit weggehaald, daardoor zie je het niet goed op de foto) wat kan ik hieraan doen?

M'n aquarium nu:
P5ogRxKqfUCRQ2UJzeaBawOx5wNNuoIX.jpeg

M'n ma heeft gister gratis Vallisneria giganthea, javamos en eikenbladvaren kunnen halen in de buurt, dus dat staat er nu ook in.

Sow, een flinke pluk filterwatten pakken en flink poetsen die ruiten, anders krijg je het er straks bijna niet meer af 😉

Het was toen een beetje wazig ivm net geplantte planten 😉 nu is het inmiddels veel erger en ga ik vandaag/morgen even schoonmaken. Was een week op vakantie en dan houd niemand het bij :S

Het komt door de steen die er in zat, heb die er nu uitgehaald, normaal na 2 dagen had ik al een plak draadalg, en nu na 2 dagen zie ik helemaal geen alg meer. Dus waarschijnlijk zat in die nepsteen een stofje waar algen dol op zijn.

Lijkt mij sterk dat je algen van een steen krijgt.
Hoe lang staat je licht aan?

Voeg je voeding toe? Wat voer je en hoe vaak?

Mijn aquarium lamp staat uit m'n hoof 8 of 10 uur aan, Voeding voeg ik plantastart van tetra toe, 1x per maand zoals de verpakking zegt. Ik heb m'n voer gecombineerd en in m'n droogvoer is dan standaard vlokken met garnalenvoer er door heen en 1x per week 5 goudviskorrels (om dat op te krijgen). daarnaast voer ik 1 � 2x per week diepvries. Ik voer dagelijks 1x en op zaterdag krijgen ze geen voer.

Verder heb ik nog steeds geen algen gezien.

Nog steeds geen last van algen gehad. Ik heb wel alle planten anders gezet, en ik moet zeggen, het ziet er veel beter uit.

De foto's
Helemaal:
F9MTfV7fc7KK1ddyk2Kx_u8azZvxwMqN.jpeg

Links:

Midden:

Rechts:

Het is nog een beetje wazig omdat ik net klaar ben met het verplaatsen. De mosballen worden allebei nog rechts voorin neer gelegd en dan is het klaar.

Hoe m'n aqua nu is:
2B86c0rHyASHELNb4r2f1kU-ktb8uwF9.jpeg

Ik ga het javamos als "paadje" gebruiken denk ik, vind de pluk te groot om het te laten liggen zoals nu.

Verder moet ik de mosbal nog even op de plaats leggen en m'n aqua bijvullen.

Ik heb vandaag een 1x gebruikte sera Aqua test box (met pH-waarde, Totale hardheid, Carboonhardheid, Ammonium/Ammoniak, Nitriet, Nitraat, Fosfaat, IJzer, Koper) gekocht. Nu wil ik vanavond de eerste paar testen doen, alleen welke testen is het belangrijkste om nu te doen?
Volgens mij is het belangrijkste, PH, KH, GH, Nitriet en nitraat? of kan ik ook beter al andere doen?

Ijzer,koper, zal er niet in zitten,hoor.
Zou er meer zuurstofplanten inzetten,en minder valesneria.
Of heeft dat een bedoeling?

Er zit al waterpest in, maar dat moet nog groeien, had daar een hele bos van weg moeten gooien ivm algen. Verder zitten de volgende planten erin:
valisneria gigantea
waterpest
alternanthera reinec (1 miezerig steeltje)
valisneria spiralis
echinodorus argentin
Eikenbladvaren
javamos
mosballen
javavaren
micranthemum micranthemoides

Dus tot nu toe de volgende testen sowieso doen:
PH
KH
GH
Nitriet
nitraat

Heb het javamos toch niet als paadje gebruikt, maar achterin gelegd om de onderkant v/d vallisneria te bedekken, daarnaast de mosballen rechts in de hoek gelegd. Vind het er nu nog beter uitzien:
r9KPL0o7fyQvyFd-TEIbaCjCYz8sEy5F.jpeg

Ik heb nog niet getest, dit ga ik morgen met m'n pa doen, Ik heb hooguit PH getest, op dit moment tussen de 7,5 en 8.

Morgen ga ik de volgende testen dan doen:
PH
KH
GH
Nitriet
nitraat
Fosfaat.

Vandaag heb ik de volgende testen gedaan: PH, KH GH. Morgen ga ik de volgende serie waardes testen, dit ivm dat ik het liever aan het begin niet allemaal te gelijk wil gaan testen.

De waardes, getest met een sera aqua test box:
PH = 8.1 of 8.2. de kleur ligt dicht tegen 8 aan, maar dreigt een klein beetje naar 8.5
GH = 20, ik weet het alleen niet zeker, aangezien ik niet goed kan zien wat nou diepgroen is
KH = 8

Een foto'tje van m'n aquarium. Heb net m'n eheim 2213 aangesloten, daarom is het water wat troebel:
RwXEDhkOarfFzghlnzkWQNckKdnc_-Qn.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan