Wat is er nieuw

Kaylee_D's Incorrecte Zuid-amerika biotoop (Rekord 800)

Zo is dat. Gewoon vis in die glazen broodtrommel stoppen

kaylee_D zei:
Ik twijfel nog of ik een koppeltje/harempje neem of dat ik kies voor bijv. 2 dames. Maar ik ben ook met een aantal die veel meer van killi's weten aan 't overleggen hoe en wat.

?! 30*20*20 , dat is nog kleiner dan zo'n aqua 40 he! Ik weet niet of je als eens killi's hebt gehad maar die worden nog aardig lang hoor 😛

kaylee_D zei:
Ik twijfel nog of ik een koppeltje/harempje neem of dat ik kies voor bijv. 2 dames. Maar ik ben ook met een aantal die veel meer van killi's weten aan 't overleggen hoe en wat.

Lees je �berhaupt wat velen hier tegen je zeggen? Dat kleine bakje is een vaas, geen aquarium.

Nienepien zei:
kaylee_D zei:

Lees je �berhaupt wat velen hier tegen je zeggen? Dat kleine bakje is een vaas, geen aquarium.

Bestand voor je bakje
0E148F39-0F05-42BA-A68A-0A6933CA5A48_zpsktdyesiw.jpg

Wees wijs en houd hier allen slakken en garnalen in.
Of haal een ander bakje bij Hornbach ofzo..

Er zijn mensen die net zo lang gaan zeuren en zoeken tot ze een antwoord vinden wat ze wel past, ook al staan er 99 negatieve adviezen tegenover, die ene positieve is aanleiding genoeg toch de plannen door te drukken. Dieren houden om het dieren houden, ten koste van het welzijn. Erg jammer hoor.

Alsof ongenuanceerd roepen zo veel nut heeft....

Het getuigd in ieder geval niet van enige kennis over hoe bepaalde killi's toch jarenlang succesvol worden gehouden, gekweekt en onder liefhebbers worden verdeeld. Voorbeeld: http://www.alfanita.se/fishroom.htm

Niet dat daarmee gezegd is dat het altijd maar goed gaat en Kaylee goed zal afgaan, maar voor het gebrek aan alle nuance zoals hier in dit topic is geen enkele mij overtuigende grond.

~ Ivo

Zeg dan nooit meer dat een vis te klein zit 🙂

Van die 12 liter blijft een liter of 9 effectief over. En daar wil je een paar vissen in houden?? Ik ga maar even niks zeggen :daisy:

Kaylee, ik zou ook zeker daar geen permanente bak voor vissen van maken hoor. Eigenlijk kan dat niet en zou je er beter garnalen in kunnen houden. De Killi s worden wel 5 cm en zoals al eerder gezegd door andere leden zal de vrouw geen kant op kunnen als de man zou gaan jagen.

Mascha&Ivo zei:

Het getuigd in ieder geval niet van enige kennis over hoe bepaalde killi's toch jarenlang succesvol worden gehouden, gekweekt en onder liefhebbers worden verdeeld. Voorbeeld: http://www.alfanita.se/fishroom.htm

Niet dat daarmee gezegd is dat het altijd maar goed gaat en Kaylee goed zal afgaan, maar voor het gebrek aan alle nuance zoals hier in dit topic is geen enkele mij overtuigende grond.

~ Ivo

Ik heb de bedoelde site even bekeken maar daar zijn de bakjes groter dan 12 liter/8 liter netto. Daar zitten ze tussen de 14 en 25 liter ongeveer. Tja ieder zn ding maar een vis van 4 a 5 cm zou ik niet in een bakje van 8 liter netto gaan houden. Althans niet als permanent onderkomen. Voor de kweek is het misschien net even iets anders 😉.

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

De nuance is dat er best garnalen in kunnen of slakken, maar als permanent verblijf voor vissen is de bak gewoon te klein. Als kweekbak zou het kunnen, al vind ik dat ook klein, maar voor enkele dagen is dat ok�, of de eerste dagen voor jongbroed.
Ik vind bettamannen in jampotten ook zo tenenkrommend, al is dat schijnbaar de normale manier om de dieren te houden.

Dat iets heel veel gedaan wordt, maakt het in mijn ogen nog niet de juiste manier.

Nienepien zei:
Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

De nuance is dat er best garnalen in kunnen of slakken, maar als permanent verblijf voor vissen is de bak gewoon te klein. Als kweekbak zou het kunnen, al vind ik dat ook klein, maar voor enkele dagen is dat ok�, of de eerste dagen voor jongbroed.
Ik vind bettamannen in jampotten ook zo tenenkrommend, al is dat schijnbaar de normale manier om de dieren te houden.

Dat iets heel veel gedaan wordt, maakt het in mijn ogen nog niet de juiste manier.

+1

Jampotten? 5 l.potten bedoel je zeker?
Tja ,als je ert een 100 mannen hebt,dan ieder zijn pot,he.

Heeft een van jullie de link die ik doorstuurde (serieus) bekeken?
Kijk bv. eens verder dan die kleine killi bakjes om te constateren dat er grote zijn voor grote vissen die ruimte nodig hebben. Dit zijn geen mensen die onvoorzichtig met hun dieren omgaan.
Komt bij dat dit wel degelijk permanente bakjes kunnen zijn -ook bij twee kwekers waar wij wel eens in huis zijn geweest.
Is een kwestie van goed onderzoek doen naar bv. zwem- en (gesuggereerd maar lang niet altijd is die suggestie terecht!) jagend gedrag.
Chromaphyosemions bv. hangen de hele dag op dezelfde plek en ook om te eten of te paren (jagen doen genoeg Chromaphyosemions niet) verplaatsen ze zich zo min mogelijk.
Je ziet het ook terug bij visjes uit een ander genus: Parosphromenus die volgens de echte kenners en liefhebbers zelfs goed in 5 tot 8 liter zouden kunnen. En ga nu niet stellen dat dit dierenbeul zijn want het gaat hier om mensen die proberen de soorten voor uitsterven te behoeden nota bene. Die gaan niet zuinig om met zulke tere en bedreigde visjes. Die killi kwekers is er overigens evenzo alles aan gelegen een bepaalde locatievariant in stand te houden.

Maar och het is zo makkelijk gesteld zo'n keiharde minimumeis voor vissen.

En het moge toch duidelijk zijn dat wij hier de vissen graag in een adequaat aquarium zien en bij twijfel is dat liever een maatje groter dus over een nacht ijs gaan we ook niet.

Mascha&Ivo zei:
Heeft een van jullie de link die ik doorstuurde (serieus) bekeken?
Kijk bv. eens verder dan die kleine killi bakjes om te constateren dat er grote zijn voor grote vissen die ruimte nodig hebben. Dit zijn geen mensen die onvoorzichtig met hun dieren omgaan.
Komt bij dat dit wel degelijk permanente bakjes kunnen zijn -ook bij twee kwekers waar wij wel eens in huis zijn geweest.
Is een kwestie van goed onderzoek doen naar bv. zwem- en (gesuggereerd maar lang niet altijd is die suggestie terecht!) jagend gedrag.
Chromaphyosemions bv. hangen de hele dag op dezelfde plek en ook om te eten of te paren (jagen doen genoeg Chromaphyosemions niet) verplaatsen ze zich zo min mogelijk.
Je ziet het ook terug bij visjes uit een ander genus: Parosphromenus die volgens de echte kenners en liefhebbers zelfs goed in 5 tot 8 liter zouden kunnen. En ga nu niet stellen dat dit dierenbeul zijn want het gaat hier om mensen die proberen de soorten voor uitsterven te behoeden nota bene. Die gaan niet zuinig om met zulke tere en bedreigde visjes. Die killi kwekers is er overigens evenzo alles aan gelegen een bepaalde locatievariant in stand te houden.

Maar och het is zo makkelijk gesteld zo'n keiharde minimumeis voor vissen.

En het moge toch duidelijk zijn dat wij hier de vissen graag in een adequaat aquarium zien en bij twijfel is dat liever een maatje groter dus over een nacht ijs gaan we ook niet.

Ik ga toch echt met Mascha&Ivo mee in dit geval. Killi's zijn speciale vissen met speciale eisen. De grote van de bak dient afgestemd te zijn op het soort. Dat kan ook inhouden een kleine bak!

Zoals ik wel vaker hier zeg is dat er wel heel snel geroepen wordt: je bak is te klein, kan niet, mag niet....

Vaak klopt het ook , maar kijk a.u.b. ook wat verder dan alleen een stelregel voor bakmaat en liters per vis.

In dit verband vindt ik het zelfs erg jammer dat er zo wordt gereageerd. Kaylee laat osn met trots meegenieten van haar hobby, die ze in mijn ogen zo perfect mogenlijk probeert uit te oefenen...dan is dit soort commentaar toch wel erg sneu...

Dit is een forum en ik vind dat de mensen hier het nog heel netjes houden hoor.
Ik vind 30 bij 20 en 20 geen bak voor een vis, geen enkele. Als kweekbak, misschien, maar niet als permanente woning.

Zap: zou je iets niet mogen zeggen als je iets fout vindt, alleen om iemand te sparen?

Nienepien zei:
Dit is een forum en ik vind dat de mensen hier het nog heel netjes houden hoor.
Ik vind 30 bij 20 en 20 geen bak voor een vis, geen enkele. Als kweekbak, misschien, maar niet als permanente woning.

Zap: zou je iets niet mogen zeggen als je iets fout vindt, alleen om iemand te sparen?

Van mij mag je alles zeggen hoor 😉

Maar soms wordt er naar mijn idee iets te snel geoordeeld zonder dat men goed op de hoogte is.

30x20x20 is zeker geen vissenbak, voor 99% van de vissen. Dus in het algemeen heb je zeker gelijk. Een betta hoort niet in een cup, een goudvis niet in een 40 liter bak, klopt allemaal.

Maar hier gaat het over killivissen. Als men zich hierin zou gaan verdiepen weet men ook gelijk waarom ik commentaar heb gegeven.

Ik begrijp je wel hoor Zap, en ik bedoelde mijn vraag meer in het algemeen, niet specifiek op wat ik zeg 🙂

Laten we dit topic niet verder vervuilen en Kaylee de gelegenheid geven te laten zien welke vissen ze in het bakje gaat stoppen.

Lijkt me een goed plan!

Kaylee succes met wat je aan het doen bent, zal t zeker gaan volgen :thumbs:

@Mascha&Ivo Dit had ik inderdaad al gelezen, dat bepaalde killi's wel in de bak kunnen, ik kijk dan ook specifiek naar de vissen die niet veel zwemmen/jagen.

Update:
2 foto'tjes van 1 van m'n jonge endlers. Ik heb geen foto's van m'n bakken en ben druk aan 't beslissen welke killi ik in m'n nieuwe bak wil gaan houden. Op vivarium ga ik sowieso rondkijken en vragen en misschien ook een koppeltje kopen.

endlerjong%201%2011-11-2015_zps4qsu9pc5.jpg

endlerjong%201%20zonder%20flits%2011-11-2015_zpsrpd0zs9y.jpg

Foto'tje van m'n Rekord800 en aqua-30:
11-11%20aqua-30_zpszkcgiaxa.jpg

11-11%20rekord800_zpsggtilink.jpg

Heb in m'n grote bak alleen helaas wat algen (staghornalg, draadalg en beginnende blauwalg).

Dat is een heel lijstje van algen 😡
Wat doe je om de oorzaak van de algengroei aan te pakken?

Ik heb sowieso al de waterwaardes gemeten, op No3 na zijn die netjes. No3 blijft nog steeds op 0 staan, erg raar, dat was ook al voor de herstart. In de andere 2 bakken is die netjes rond de 10.

Ik haal in ieder geval steeds de staghornalg en de draadalg weg, voor de blauwalg ga ik morgen even Kno3 halen, en dan ga ik dat in de bak doen en daarna de bak lichtvrij afdichten. Op de voorgrond op een paar kleine stukjes het blauwalg, de baardalg zit voornamelijk achter bij de waterpest in de hoek en de staghornalg op het rechterstuk hout. hoe ik die 2 ga aanpakken weet ik nog niet

Verduisteren heeft al bij meerdere mensen geholpen als symptoom bestrijding, maar daardoor neem je helaas niet de oorzaak weg.

Misschien kan je eerder de oorzaak zoeken bij b.v. filtering, Co2 gebrek en voedingsstoffen voor je planten.

Je zou een apart topic hiervoor kunnen aanmaken zodat je meerdere opties kunt krijgen om het probleem op te lossen,
en gelijk even vermelden waaruit je filtering bestaat, de waterwaarden en je verversingsbeleid.

Vandaag heb ik de 4 jonge endlers die op kleur zijn uitgevangen om ze in een aparte bak voor de jonge endlers te zetten. Dit zodat ik niet door de war raak met de volwassen mannen.
1:
1_zpsnm72qc0x.jpg

2:
2.1_zpshbutg7yb.jpg

2_zpskzknrkgs.jpg

3:
3_zpsutadwkzi.jpg

4:
4.1_zpsf0uwfkxl.jpg

4.2_zpsuxyfwb3e.jpg

4.3_zps92hjqenm.jpg

en m'n 2 platy vrouwen:
platy%20jong_zpscbnbwkf3.jpg

platy%20jong%202_zpsyabupfxe.jpg

foto'tjes van alle 12 de endler mannen:
tiger_zpselztflzx.jpg

oud%201_zps2a4in7ru.jpg

oud%202_zps46i21r60.jpg

oud%203_zpsfscq9xbj.jpg

4_zps5hg6gafc.jpg

5_zpsx2a5uma8.jpg

6_zps5jn5snk8.jpg

7_zpszu3lcpz5.jpg

7.2_zps64mnik6s.jpg

8_zpsdda9e9i8.jpg

9_zpspaybfkqe.jpg

10_zpscyoqc5io.jpg

11_zpsnoua0vtj.jpg

112_zpsnsy91kuq.jpg

De blauwalg is inmiddels weer weg, hopen dat 't nu wel weg blijft. Volgende week woensdag ga ik een nieuwe bak overnemen, een rekord600 en dan ga ik m'n plastic 31*21*21 als 2de quarantainebak gebruiken. Over de visbestanden twijfel ik nog, maar ik denk dat 't deze wordt:

30*20*20 -> betta
aqua-30 -> Mini-japonica en de killi's
Rekord600 -> Albino ancistrus, vuurgarnalen, endler koppel en ik denk een schooltje Boraras maculatus, Zebra danio of Boraras uropthalmoides
Rekord800 -> Wildkleur ancistrus, platy, endlers, helena slakken en eventueel een oppervlaktevisje.

Kwa planten neem ik waarschijnlijk:
Wat komt in welke bak:
Rekord800:
4 � 5 stukken hout, 1 stuk met mos, 1 stuk met javavaren en op de rest anubias
Planten:
2x Anubias barteri (heb ik al)
1x Anubias nana (heb ik al)
1x Echinodorus bleheri (heb ik al)
2x Rode tijgerlotus
2x hoornblad
3x Staurogyne repens
3x Vallisneria asiatica
1x Microsorum pteropus/ javavaren

Rekord600:
komt 2 stukken hout in, 1 met mos en 1 met anubias
1 echinodorus, soort onbekeknd
2x hoornblad
1x Hydrocotyle leucocephala
1x Groene tijgerlotus
2x Echinodorus magdalenensis

30*20*20:
1 stuk hout
2x Cryptocoryne usteriana
2x Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras)
Cryptocoryne wendtii (heb ik al)

Zebradanio's willen wel meer ruimte dan 60cm want ze houden van zwemmen. Naar mijn mening is 1 meter wel het minimale.

Ancistrusen die rond de 15cm worden horen ook niet thuis in 60 en 80cm bakjes. Al doen veel mensen het helaas wel.

Ik had er ooit een die 17-18 cm was. zelfs een meter bak vond ik al klein lijken voor hem.
Botia zei:
Ancistrusen die rond de 15cm worden horen ook niet thuis in 60 en 80cm bakjes. Al doen veel mensen het helaas wel.

Ik heb weer nieuwe visjes & garnalen. En nog iets heel leuks (onderaan) 😀

Een nieuwe platy man (foto niet goed, was toen nog erg druk en zat nog niet veel water in de QA bak)
platy%201_zpsdequiqqa.jpg

De nieuwe vuurtjes:
vuurtje_zpsdslpldaf.jpg

vuurtje%202_zpsurqqt0lp.jpg

Verder heb ik ook 3 Cory sterbai, 2M, 2V ringbandsnoekjes (had er ook nog 2V gekocht, maar die zijn gelijk de dag daarna overleden), 2 waaierhandgarnalen en 2 tylo's gekregen. Ik wil er nog 4 sterbai's bij gaan kopen.

De bestanden in de bakken (alvast de extra vissen die in quarantaine zitten en die er nog bij komen al meegerekend)
80cm:
1M, 2V platy
x aantal endlers (wil max 5M, 10V)
koppel ancistrus wildkleur
5/7 Corydoras sterbai
misschien nog 1 extra levendbarende soortje die niet kruist met endlers en platy's.

60cm:
1M, 2V endlers
1M, 1V albino ancistrus en een blinde mini ancistrus (groeit niet meer denk omdat die niet kan zien)
2M, 4V ringbandsnoekjes
vuurgarnalen

35cm:
3 koppels Aphyosemion australe
mini-japonica garnalen

30cm:
betta

De bakken zelf:
80cm:
80cm_zps04rmvvxx.jpg

60cm:
60cm_zpse4af1swf.jpg

35cm:
aqua-30_zpsml9brhrp.jpg

30cm:
30%20cm_zpspcrcurkr.jpg
[/quote]

En gister een "cadeautje" gekregen 😀. Is de Superfish panorama 60 (47*33*33 bakmaat, kap niet meegerekend)
nieuwe%20bak_zps3em1sgfg.jpg

Hier komen waarschijnlijk oto's OF cory's in, en dan een harempje guppen (moscow black, moscow blue of panda) en misschien kegelvlekjes of een oppervlakte visje erbij

De foto'tjes (van de visjes nog niet heel goed, maar dat komt omdat ik zo min mogelijk stress wil veroorzaken):
Nog in de koelbox:
20160611_213558_zps4qzfnxls.jpg

Even op de grond gelegd (1 emmer er niet bij)
20160611_220326_zpsbhwjenun.jpg

de plantjes die ik heb gewonnen:
20160611_234645_zpspsoo6cws.jpg

2 koppels bleeding heart endlers:
Bleeding%20Heart_zpsd8fyn5ag.jpg

5 koppels Campoma nr 46 "snake" endlers:
Campoma%2046%20snake_zpsurngppbq.jpg

7 koppels Center peacock (hiervan had ik 5 koppels gewonnen):
Center%20Peacock%202_zpslxaqqq1g.jpg
Center%20Peacock_zpsxoaip7dw.jpg

2 koppels Staeck endler/wildgup:
Staeck_zpstf0ll3pt.jpg

10x Phalloceros caudimaculatus, zijn nog jong, geslachten nog niet allemaal bekend
Phalloceros%20caudimaculatus_zpsvnhle3up.jpg

Phalloceros%20caudimaculatus%202_zpsfn7q4ymd.jpg

eigen stam:
eigen%20stam_zpsa9ums0l7.jpg

eigen%20stam%202_zpsmx5vmolz.jpg

m'n stelling:
20160612_105052_zpstlylyvvd.jpg

Ik heb naast de bakken in m'n stelling ook de 47cm (met 1 ancistrus en 4 mannelijke endlers ) staan en de 60cm.

De 35cm in de stelling (aqua-30) en de 47cm gaan beide weg, daar komt 1 bak van 45x28x28 en 2 bakken van 30x20x20 voor in de plaats.

De bakken die ik dan heb:
3x 30x20x20
4x 45x28x28
1x 60x30x40

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan