Kommetjes kommetje (Kommetje)


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
We zijn al een tijdje spulletjes aan het verzamelen voor ons eerste aquarium. Het wachten was op de onderkast die we hadden besteld. Deze week was het zo ver. Hij was klaar dus nu kan het feest beginnen, het inrichten van het aquarium. Maar ik vind het moeilijker dan ik dacht. Ik hoop vandaag ook aan het neerzetten van de plantjes te beginnen.

Maar ik heb ook nog een vraag. Hoe warm moet je het water zetten tijdens de opstart voor de plantjes?
 

Bijlagen

  • E4EBE97F-BDBD-4FC9-9902-C54CAB761069.jpeg
    E4EBE97F-BDBD-4FC9-9902-C54CAB761069.jpeg
    91.7 KB · Weergaven: 149
  • 28C38F16-286C-463E-9725-5C87548A0276.jpeg
    28C38F16-286C-463E-9725-5C87548A0276.jpeg
    116.6 KB · Weergaven: 144
Ik zou gewoon de temp aanhouden die je later ook hebt. Veel succes met je bak.

Dat weet ik eigenlijk nog niet want ik weet niet zeker wat ik erin ga doen. Waarschijnlijk garnalen en rasbora brigittae.
 
Het komt niet heel precies, als je een warme huiskamer hebt is kamertemperatuur voor de planten voldoende, anders zou ik even boven de 20 graden gaan zitten.
 
Ik denk dat je voor die Rasbora een minimaal bakje hebt want je leest vaak dat ze in minimaal 60 cm veel beter uitkomen. Volgens mij is je bakje 30 liter?
 
Ik denk dat je voor die Rasbora een minimaal bakje hebt want je leest vaak dat ze in minimaal 60 cm veel beter uitkomen. Volgens mij is je bakje 30 liter?
Volgens de "Visbestanden per Bakmaat" kunnen ze in 40cm en dat is de cube van Kommetje, 60 liter met een lengte van 40cm.
 
Ik denk dat je voor die Rasbora een minimaal bakje hebt want je leest vaak dat ze in minimaal 60 cm veel beter uitkomen. Volgens mij is je bakje 30 liter?

Nee het is de 60 liter. Als je een aanrader hebt voor een geschiktere soort hoor ik graag hoor! Ideeen zijn welkom!

Komende 4-6 weken toch nog aan het indraaien dus geen haastige beslissingen 🙈
 
Ik heb nog een vraag hoe doseer je die kleibolletjes? 1 per plant bijvoorbeeld?
 
Heb ze gevonden maar vind ze super groot. Maar ja tis gelukt in ieder geval.

Ik heb nog een vraag. Hangt mijn apparatuur zo goed in het water? Of te diep/ondiep? Het regelknopje van de Aquael filter hangt net onder water.

Ik vraag me ook af hoe weet ik nu of het filter hard genoeg staat? Of hoe ik het moet richten etc? Heb de verwarming op 22 gezet. Maar ik doe maar wat…
 

Bijlagen

  • 64BA8B97-A867-4A8B-9A53-ADC149456778.jpeg
    64BA8B97-A867-4A8B-9A53-ADC149456778.jpeg
    119.3 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt:
Volgens mij mag de aquael helemaal onder watet met de uitstroom richting oppervlakte. Temperatuur is prima
 
Volgens mij mag de aquael helemaal onder watet met de uitstroom richting oppervlakte. Temperatuur is prima
Hoe weet ik of de stroming voldoende is in de bak?
 
Op het oog als je plantjes licht bewegen.

Gr. Ed
 
Je kan nog ff kijken door de stroming wat te sturen met je huidige pomp uitstroom.
Ja heb hem een beetje anders gedraaid zodat hij alle plantjes in de bak meer beweegt.

Vanmorgen lijkt het water ook verkleurd te zijn. Maar dat gebeurd geloof ik vaker toch bij de opstart? Daar hoef ik niets aan te doen toch?
 
Het water kan verkleuren door het hout, ik zou er nu zo min mogelijk aan doen. De boel moet nu indraaien.
 
Zijn de testkits voor de waterwaarden per see nodig? Als je voldoende geduld hebt en lang genoeg wacht kun je dan niet zeker weten dat de nitraatpiek voorbij is?
 
Normaliter is 4 wk voldoende maar goed een testset kan nooit geen kwaad natuurlijk. Maar een must is wat overdreven en vaak kan je lfs ook water testen.
 
De nitrificatie-cyclus (in ruime zin een onderdeel van de afvalverwerking in een aquarium) is geen statisch iets. Het werkt niet altijd volgens vaste en voorspelbare lijnen.

In een aquarium wordt afval geproduceerd, daar komen schadelijke stoffen van, en die moeten zo snel mogelijk worden omgezet naar minder schadelijke stoffen. Maar ook de minder schadelijke stoffen moeten niet te hoog oplopen voor de bewoners.

Dit alles is een erg complex geheel, waar veel factoren invloed op hebben. Het aquarium zal steeds de balans zoeken, maar dat kan soms een tijd duren. En soms hebben bepaalde factoren zo'n invloed dat de balans heel lastig behaald kan worden, of extra veel tijd nodig heeft.

Ook een bestaande goede balans kan om zeep geholpen worden doordat bepaalde factoren veranderen.

Die balans is erg belangrijk voor de gezondheid van je bewoners en de planten. Daarom is het van belang geregeld te meten, zeker in het begin. Het is belangrijk in het begin te weten wat er speelt, en op die manier leer je ook de processen in je bak (her)kennen.

Om die reden zou ik zeggen, meten is nodig, zeker in het begin, maar bijna altijd ook later, afhankelijk van de aard van de bak.

Wanneer iemand meer ervaren is en zorgt dat alle voorwaarden zo positief mogelijk zijn, kan het best zijn dat testen nauwelijks nog nodig is. Het is voor je zelf handig na te gaan of je je in die situatie bevindt.
 
Laatst bewerkt:
Het antwoord is sterk afhankelijk van wie je het vraagt. Moet je een koortsthermometer in huis hebben voor als er iemand ziek is? Niet noodzakelijk, wel handig.
 
De nitrificatie-cyclus (in ruime zin een onderdeel van de afvalverwerking in een aquarium) is geen statisch iets. Het werkt niet altijd volgens vaste en voorspelbare lijnen.

In een aquarium wordt afval geproduceerd, daar komen schadelijke stoffen van, en die moeten zo snel mogelijk worden omgezet naar minder schadelijke stoffen. Maar ook de minder schadelijke stoffen moeten niet te hoog oplopen voor de bewoners.

Dit alles is een erg complex geheel, waar veel factoren invloed op hebben. Het aquarium zal steeds de balans zoeken, maar dat kan soms een tijd duren. En soms hebben bepaalde factoren zo'n invloed dat de balans heel lastig behaald kan worden, of extra veel tijd nodig heeft.

Ook een bestaande goede balans kan om zeep geholpen worden doordat bepaalde factoren veranderen.

Die balans is erg belangrijk voor de gezondheid van je bewoners en de planten. Daarom is het van belang geregeld te meten, zeker in het begin. Het is belangrijk in het begin te weten wat er speelt, en op die manier leer je ook de processen in je bak (her)kennen.

Om die reden zou ik zeggen, meten is nodig, zeker in het begin, maar bijna altijd ook later, afhankelijk van de aard van de bak.

Wanneer iemand meer ervaren is en zorgt dat alle voorwaarden zo positief mogelijk zijn, kan het best zijn dat testen nauwelijks nog nodig is. Het is voor je zelf handig na te gaan of je je in die situatie bevindt.
Ja dat is waar en geen bak is gelijk maar goed in het algemeen kun je toch wel stellen dat een normale bak na 4 weken is ingedraaid en dat je dan beetje bij beetje de bewoners kan toevoegen. In de eerste jaren dat ik bakjes had heb ik ook nooit gemeten want ja ik had ook geen testset. Daarom dat ik ook al zei het is altijd handig om dit in huis te hebben of om na 4 weken even je lfs te vragen of zij het kunnen testen voor je.
 
Ja dat is waar en geen bak is gelijk maar goed in het algemeen kun je toch wel stellen dat een normale bak na 4 weken is ingedraaid en dat je dan beetje bij beetje de bewoners kan toevoegen. In de eerste jaren dat ik bakjes had heb ik ook nooit gemeten want ja ik had ook geen testset. Daarom dat ik ook al zei het is altijd handig om dit in huis te hebben of om na 4 weken even je lfs te vragen of zij het kunnen testen voor je.

Helemaal met je eens.

Hee, ik ben mijn aquarium-carriere begonnen met 2 goudvissen in een kom, en toen wist ik niet eens van het bestaan van testsets :) En zelfs als iemand het toen had gezegd had ik waarschijnlijk bedacht dat dat niet nodig was.

Ik wilde het wat breder trekken. Is het strict nodig, nee. Heb je de garantie dat na 4 weken alles goed is in je bak, nee. Heb je dat met meten wel? Nee, maar dan heb je wel de mogelijkheid in te spelen op de situatie. Het leren kennen van je bak is naar mijn mening een goed iets, en oa meten kan je helpen in dat proces. Denk ik.

Daarnaast is het denk ik goed om je als startende aquariumhouder in te lezen over dingen als nitrificatie.
 
Ik ben het in grote lijnen met je eens @Drup maar ik denk dat de ervaren aquariumhouders op dit forum soms onderschatten wat er allemaal voor nieuwe informatie op beginners afkomt. Zo veel dat ik me voor kan stellen dat het ontmoedigend werkt. En om op een leuke manier wat garnalen en visjes in een bakje te houden zijn mensen minstens zo gebaat bij adviezen als: Wacht vier weken met dieren -overvoer niet- zet er niet te veel dieren in, en niet teveel tegelijk - ververs wekelijks een deel van je water-kies dieren die bij je leidingwater passen etc etc. Daar komt geen ph, kh of nitrificatie bij te kijken en is in veel gevallen voldoende om geruime tijd van de dieren en planten te genieten. Als er dan toch iets fout gaat of er de wens is meer te weten over de gegevens van je water kan dat altijd nog. Het is niet voor iedereen de enige interesse en niet iedereen wil (meteen) de diepte in.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de testkits voor de waterwaarden per see nodig?
Ik denk dat de laatste posten wel duidelijk zijn maar mocht je toch tzt testen overwegen dan zou ik je adviseren om te kijken voor een testkoffer van Colombo want die is vrij gunstig geprijsd maar dat even terzijde dus.
 
E8C6BE75-1D47-4694-A4E0-5ABCFB57DC5D.jpeg
Komt dit weer goed met het water of is het erger dan normaal is?
 
Waterbloei zie je vaak de eerste tijd hoor en ik zou hem rustig laten indraaien. Wat schimmel op het hout is ook heel normaal en wat verkleuring van het water door het hout.
 
Oké, bedankt voor de geruststelling!
 
Wat dacht je van een mooie Betta? Echt een super al hiervoor! Eventueel wat garnalen erbij, alhoewel sommige betta's ze nog weleens op willen snoepen🙈
 
Wat dacht je van een mooie Betta? Echt een super al hiervoor! Eventueel wat garnalen erbij, alhoewel sommige betta's ze nog weleens op willen snoepen🙈
Daar ben ik niet weg van om eerlijk te zijn. Vind het een beetje een trieste aanblik een zo’n eenzame vis 🙈 en ik zou het niet zo leuk vinden als er garnalen werden opgegeten voor de kindjes 🤣

Ik wil er niet veel vissen in doen misschien een soort een klein groepje. Ik snap dat de bak niet al te groot is en niet veel mogelijkheden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat te denken misschien Bengaalse vuurtjes of zou dat geen combi zijn met garnaaltjes?
 
Je kan ook kijken naar een leuke Killisoort maar goed de meeste tot ik denk alle visjes zullen wel jonge garnaaltjes pikken dus veel verstopplekken is bij zo n combi belangrijk.
 
Ik zou bij killivissen denken aan een Epiplatys annulatus, ringbandsnoekje, die blijft klein.
 

Terug
Bovenaan