Kommetjes kommetje (Kommetje)


Bengaals vuurtje zowel als ringbandsnoekje zullen wel een jonge garnaal pakken
 
Ik ga erover lezen!

Het water begint gelukkig alweer helder te worden, dus dat is wel fijn! Heb er verder niets aan gedaan.

Het wachten duurt wel lang vind ik šŸ™ˆ en ik wacht pas vier dagen. Wordt nu al ongeduldig.
 
Om op te starten heb ik de lamp 6 uur per dag ingeschakeld. Omdat we best een lichte huiskamer hebben valt er sowieso wel licht op de bak. Maar is het genoeg? Of zouden de plantjes het te weinig vinden?
 
Ik houd op dit moment acht uur aan, maar daar ben ik in stapjes vanaf zes uur naar toe gegaan. Zodra de zon enigszins schijnt doe ik een gordijn dicht, hij staat hier dan ook dicht bij het raam.
 
Ik houd op dit moment acht uur aan, maar daar ben ik in stapjes vanaf zes uur naar toe gegaan. Zodra de zon enigszins schijnt doe ik een gordijn dicht, hij staat hier dan ook dicht bij het raam.
Hier kan geen zon in het aquarium vallen. Alleen gewoon daglicht. Dat scheelt. Dan ga ik dat ook doen. Elke week een half uurtje langer ofzo
 
Ik denk dat bij de meeste lfs de lampen boven de planten zeker 8 uur of meer branden dus ik begin nooit zo laag met het aantal uren en meestal start ik met zo n 8-10 uur licht.
Ik denk dat de intensiteit meer van belang is voor de ontwikkeling van algen tijdens de opstart. Zelf gebruik ik dan ook vaak niet teveel licht en evt icm drijvers.
 
Ik denk dat bij de meeste lfs de lampen boven de planten zeker 8 uur of meer branden dus ik begin nooit zo laag met het aantal uren en meestal start ik met zo n 8-10 uur licht.
Ik denk dat de intensiteit meer van belang is voor de ontwikkeling van algen tijdens de opstart. Zelf gebruik ik dan ook vaak niet teveel licht en evt icm drijvers.
Ik had alle plantjes in vitro dus ze waren nog niet verwend šŸ™ˆ aan de intensiteit kan ik helaas niets veranderen.

Drijvers is op zich wel een goed idee natuurlijk.
 
Ik heb net de Colombo testkoffer cadeau gekregen dus dat is wel cool.

Ik vraag me alleen af of het indraaien goed gaat. Bovenin het aquarium drijft een olieachtig uitziend laagje. En ook wat belletjes. Het aquarium ruikt ook wat maar niet overdreven. Het ruikt een beetje naar aarde maar stinkt niet ofzo.

Het is ook nog niet helder geworden maar het is pas dag 6 dus wellicht moet ik gewoon geduld hebben:
 
500E9097-832B-4364-A6D8-5177D53941F0.jpeg


Na een week redelijk helder maar beetje bruinig water. Het lijkt okƩ te gaan.
 
Is het een probleem om nu het water te wisselen vanwege de kleur? Of gaan dan alle goede bacteriĆ«n verloren? Of kan ik gerust de helft eruit halen en opnieuw vullen? Het wordt namelijk steeds donkerder van kleur ondertussen is het water lichtbruin, het lijkt wel thee šŸ™ˆ
 
Laatst bewerkt:
Als je er na de waterwissel een klein beetje voer in doet zie ik geen bezwaar. De bacteriƫn gaan vooral in het filter, de bodem etc. zitten maar hebben wel wat voedingsstoffen nodig om zich te kunnen ontwikkelen.
 
Als je er na de waterwissel een klein beetje voer in doet zie ik geen bezwaar. De bacteriƫn gaan vooral in het filter, de bodem etc. zitten maar hebben wel wat voedingsstoffen nodig om zich te kunnen ontwikkelen.
Ik heb alleen plantenvoeding geen visvoer in huis
 
244CDCD5-31D5-4914-8AD3-36D96C26746D.jpeg

Modderwater šŸ™ˆ
 
Bij de Crypto s zou ik ook voeding bij de wortels doen want dat is een moerasplant.
Dat heb ik gedaan. Heb bij de plantjes die in de bodem staan ook een kleikorrel van JBL erbij gestoken.
 
Het is bij het indraaien wel verstandig een beetje voer in het bakje te doen. Plantenvoeding is iets anders
Kan dat garnalenkies ook zijn? Dan ga ik daar een potje van kopen. Iemand een aanrader wat goed voer is?
 
Kan dat garnalenkies ook zijn? Dan ga ik daar een potje van kopen. Iemand een aanrader wat goed voer is?
Dat kan zeker garnalenvoer zijn. Veel merken zijn goed. Ik heb van Bassleer maar dat is zeker niet de enig goede
 
Dat kan zeker garnalenvoer zijn. Veel merken zijn goed. Ik heb van Bassleer maar dat is zeker niet de enig goede
Ik heb vandaag een derde van het water verwisseld. Was wel een beetje een gedoe. Nooit eerder gedaan natuurlijk. Het water is iets helderder weer. Maar de ruiten waren ook helemaal vies geworden en zelfs het filter is wat bruinig van het water. Maar daar heb ik niets aan gedaan. Dus heb meteen een magneetwissertje besteld. En garnalenvoer die jij ook hebt.

Heb weer een klein beetje plantenvoeding toegevoegd. Ik laat het even verder indraaien zo. Volgende week vrijdag eens waterwaarden meten dan zit ik op twee weken.
 
Glas maak ik schoon met een nieuw pannensponsje. Goed opletten dat er geen zand tussen komt. Water verversen is een gedoe, ik leg altijd een handdoek klaar. Filter hoort bruin te zijn en moet je zo min mogelijk schoonmaken.
 
Die raammagneten zijn echt ondingen daarmee ga je hele diepe krassen trekken op je glas omdat er zand en grind tussen gaat zitten
 
Heb evengoed wel een magfloat voor mijn Malawibak, maar ik kom daarmee niet dicht bij het zand.
 
Maar gaan jullie met een pasje over het raam terwijl de bak vol is? Met water en vissen?

Als in ik steek mijn arm onder water?
 
Mooi aquarium! Rol net je topic in. Wat leuk dat je de ontwikkeling hier bij houdt!

Maar gaan jullie met een pasje over het raam terwijl de bak vol is? Met water en vissen?

Als in ik steek mijn arm onder water?
Ik wel. Zelf gebruik ik daarvoor een plukje filterwatten van een grote zak die ik hier heb liggen. Even opletten dat er geen draadjes los van komen. En in een rustig tempo met hele kleine bewegingkjes, anders wordt het zo'n golfslagbad ;).
 
Angst om in het water te komen? nergens voor nodig, de vissen zullen daar niks aan over houden en jij ook niet, wel eerst goed je handen wassen met zeep

Helemaal niet, alleen in zoā€™n wat kleinere bak drijf je de vissen nogal snel in het nauw denk ik als je er zo een arm in steekt. Lijkt mij tenminste heb er natuurlijk geen ervaring mee. Maar zal eens proberen met een sponsje of pasje. Dan kom ik er wel achter of het werkt voor me.
 
Mooi aquarium! Rol net je topic in. Wat leuk dat je de ontwikkeling hier bij houdt!


Ik wel. Zelf gebruik ik daarvoor een plukje filterwatten van een grote zak die ik hier heb liggen. Even opletten dat er geen draadjes los van komen. En in een rustig tempo met hele kleine bewegingkjes, anders wordt het zo'n golfslagbad ;).

Thnx, leuk dat je enthousiast bent! Hier op het forum heeft men de meest bijzondere dingen al voorbij zien komen denk dat men nergens meer van op kijkt.

Maar erg mijn best gedaan op het uiterlijk en alles goed positioneren enzo. Vond het een uitdaging dus leuk als mensen het leuk vinden!
 

Terug
Bovenaan