Wat is er nieuw

Kommetjes kommetje (Kommetje)

Denk dat het toch wel goed was om wat water gewisseld te hebben want het water is super helden geworden. Denk dat er misschien toch een beetje te veel afvalstoffen in het water zaten om te verwerken het ziet er nu stukken beter uit. Zit nu morgen op drie weken. Heeft het nu zin om de testkit erbij te halen of helemaal niet?
E82D9423-71F2-4827-A25A-0EA2F9B23E66.jpeg

Je bacteriën hebben voedsel nodig, dus geef maar een klein stukje voer. Ik vind je planten nog niet zo groot, dus als je na het testen er garnalen in doet heb je snel een voedingstoffen-overschot. Dus weinig dieren tegelijk.
Iets heel anders. Bij zo'n bakje zonder lichtkap zie je al snel een kalkrand. Aks je het water op hetzelfde niveau houdt wordt dat geen lelijke band. Een klein streepje met stift aan de zijkant helpt het peil hetzelfde te houden.

Ik heb echt niet veel water gewisseld. Er liggen ook wat rottende blaadjes nog in.

Ik wilde niet nu testen om er meteen wat in te doen hoor. Meer om te zien hoe het ervoor staat. Wil sowieso vier weken wachten. En dan beginnen met 10 garnalen ofzo en verder niks voorlopig.

Dat van die stift is een top idee! Thnx!

Een keer testen kan nooit kwaad, er zitten op dit forum zat mensen die al die gegevens kunnen interpreteren (not me)

Een keer testen kan nooit kwaad, er zitten op dit forum zat mensen die al die gegevens kunnen interpreteren (not me)

Ik zelf ook niet 🙈 zal het vanavond eens proberen en zien of er iets uitkomt waar iemand iets mee kan. Zelf hou ik een logboek bij om iets te kunnen nazoeken etc.

Ik heb ook groene alg gezien net op een steen. Als ik het een beetje begrepen heb, betekend dit dat er meer organische belasting is in het water dan de planten kunnen opnemen uit het water. Waardoor alg ontstaat door een overschot?

Wat betekent dat het filter verder moet indraaien of ik meer planten moet hebben? En moet ik deze alg verwijderen?

Een beetje groene alg hoort er wel bij hoor, en je aquarium is nog lang niet stabiel. Garnalen willen ook graag een bak met een beetje algen. Meer planten, minder licht, minder voedingsstoffen zijn allemaal oplossingen voor als het uit de hand loopt. Je planten moeten nog echt op gang komen dus zeg ik : geef het tijd. Alg weghalen mag best.

Heb een paar dingen gemeten:

Ph 7,5
NO2 0-0,5
NH3 0
NO3 tussen 0-5

Kan iemand hier iets over zeggen of had ik nog andere dingen moeten meten mbt het indraaien? Die NO3 is eerder 0 dan 5…

groene alg ontkom je niet aan, iedere aquariaan heeft dat in zijn bak en dient met enige regelmaat zelf de ramen schoon te maken.

je waardes zien er goed uit, je bak begint aardig te rijpen, dat je nauwelijks NO3 meet is logisch er is geen organische belasting

groene alg ontkom je niet aan, iedere aquariaan heeft dat in zijn bak en dient met enige regelmaat zelf de ramen schoon te maken.

je waardes zien er goed uit, je bak begint aardig te rijpen, dat je nauwelijks NO3 meet is logisch er is geen organische belasting

Bedankt voor je reactie! Maar als ik het goed begrepen heb wacht je met vissen toevoegen tot er een nitraatpiek is geweest. Dan is je filter rijp. Als hij die piek weer kan stabiliseren.

Hoe weet ik wanneer die is geweest en wanneer mijn bak klaar is voor 10-15 garnalen?

Of zou ik nu al meer planten moeten toevoegen? Ik snap er niet veel van zo merken jullie vast al..

Wat betreft organische belasting: Ik had er wel een poosje garnalen voer ingegooid wat aardig vies eruit zag. En daarna ontstond gedurende een week bacteriebloei. Toen dat weer afnam en bijna weg was heb ik dinsdag een kleine waterwissel gedaan. Er ligt nog wel wat dood blad in enzo. Dat laat ik expres.

Een beetje groene alg hoort er wel bij hoor, en je aquarium is nog lang niet stabiel. Garnalen willen ook graag een bak met een beetje algen. Meer planten, minder licht, minder voedingsstoffen zijn allemaal oplossingen voor als het uit de hand loopt. Je planten moeten nog echt op gang komen dus zeg ik : geef het tijd. Alg weghalen mag best.

Ik kan best nog even geduld hebben hoor met het toevoegen van dieren. Dat de planten langzaam starten heeft er denk ik ook mee te maken dat ik alles in vitro kocht. Het waren zulke minuscule plantjes. Ze zijn echt al wel gegroeid. Maar het licht staat nu pas 7 uur aan per dag. Ik wil het langzaam verder opschroeven naar 8 uur. Misschien groeien ze daarom oook niet hard.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Maar als ik het goed begrepen heb wacht je met vissen toevoegen tot er een nitraatpiek is geweest. Dan is je filter rijp. Als hij die piek weer kan stabiliseren.

Hoe weet ik wanneer die is geweest en wanneer mijn bak klaar is voor 10-15 garnalen?

Of zou ik nu al meer planten moeten toevoegen? Ik snap er niet veel van zo merken jullie vast al..

Wat betreft organische belasting: Ik had er wel een poosje garnalen voer ingegooid wat aardig vies eruit zag. En daarna ontstond gedurende een week bacteriebloei. Toen dat weer afnam en bijna weg was heb ik dinsdag een kleine waterwissel gedaan. Er ligt nog wel wat dood blad in enzo. Dat laat ik expres.
Je bent in de war met NO2 (nitriet) als je nitrietpiek geweest is kun je vissen toevoegen, nitet is uitermate dodelijk voor je bewoners dus die moet absoluut 0 zijn.

Waarom zou je meer planten willen toevoegen dan? ikzelf zou gewoon wachten tot het uit zichzelf gaat groeien.

In vitro duurt wat langer in het begin, maar komt echt goed. Je vingers jeuken om iets te doen, maar het is net als tuinieren. In het begin lijkt er niets te groeien en kom je een maand later is het helemaal groen. Je licht kan nu wel naar 8 uur.

En als ik garnalen zou willen toevoegen over een week. Moet ik dan nog een keer meten en als het no2 dan 0 is kan het? Of langer wachten tot de planten groter zijn ofzo? Wil geen diertjes het onnodig moeilijk laten hebben.

Je zou eens wat voer kunnen toevoegen. Als je bak goed ingedraaid is zou dat vlot afgebroken moeten worden en geen invloed meer hebben op ammoniak en nitriet.

Ingedraaid is geen absoluut getal. Je moet voldoende bacteriën kweken om de afvalstoffen om te zetten. Heb je die bacteriën niet, dan zullen ze nog moeten groeien wanneer je de bewoners in de bak zet en gaat voeren.

Wanneer je het voer toevoegt, en tijdens de afbraak blijven ammoniak en nitriet 0, en je ziet nitraat wat stijgen, dan is je bak voldoende ingedraaid.

Wanneer je garnalenvoer hebt in pellets, dan zou ik het voor dit gebeuren fijn maken, zodat het beter afgebroken kan worden.

Je zou eens wat voer kunnen toevoegen. Als je bak goed ingedraaid is zou dat vlot afgebroken moeten worden en geen invloed meer hebben op ammoniak en nitriet.

Ingedraaid is geen absoluut getal. Je moet voldoende bacteriën kweken om de afvalstoffen om te zetten. Heb je die bacteriën niet, dan zullen ze nog moeten groeien wanneer je de bewoners in de bak zet en gaat voeren.

Wanneer je het voer toevoegt, en tijdens de afbraak blijven ammoniak en nitriet 0, en je ziet nitraat wat stijgen, dan is je bak voldoende ingedraaid.

Wanneer je garnalenvoer hebt in pellets, dan zou ik het voor dit gebeuren fijn maken, zodat het beter afgebroken kan worden.

Aan welk tijdsbestek moet ik dan denken? Hoe lang na het toevoegen van het voer ga je meten?

Aan welk tijdsbestek moet ik dan denken? Hoe lang na het toevoegen van het voer ga je meten?

Dat is wat lastig aan te geven omdat ik niet weet hoeveel bacteriën jij in je bak hebt nu.

Voor het geval je iets hebt aan deze vereenvoudigde uitleg:

Voer, vissepoep, bladafval, dat is organisch afval. Dat wordt omgezet door heterotrofe bacteriën. Die vermenigvuldigen zich razendsnel, ongeveer elke 5 tot 10 minuten. Normaal zitten die in een glibberig laagje op de ruiten, op en in de bodem, bijna overal. Wanneer er te weinig van dit soort bacteriën zijn voor de taak, dat worden die snel gemaakt. Soms wordt je water zelfs wat troebel, meestal wittig (of lichtbruin wanneer er ook een kleuring in het water zit.
Dat is goed, die bacteriën zwemmen door het water en gaan binnen een dag tot enkele dagen een plaatsje zoeken ergens in de bak. Dat is dus een zichtbare positieve groei in je aquarium, en gaat vanzelf weg.

Die bacteriën zetten dat afval om naar oa ammoniak, een niet organische stof. Dan komt er een volgende type bacteriën om de hoek kijken, en die vermenigvuldigen zich veel trager, denk aan een verdubbeling ongeveer elke 12 tot 24 uur, afhankelijk van de omstandigheden in je bak. Ze zullen zich blijven verdubbelen tot ze met voldoende zijn. Door deze bacteriën wordt de ammoniak omgezet naar nitriet.

Daarna moeten de bacteriën gaan groeien die dat nitriet omzetten naar nitraat. Die bacteriën verdubbelen ongeveer even snel, iets langzamer.

Nou heb je, neem ik aan al bacteriën in je bak. Dus verdubbelingen zetten al best zoden aan de dijk. Maar omdat het echt een keten is, en we niet weten bijvoorbeeld, of je voldoende heterotrofe bacteriën hebt, is het lastig in te schatten wanneer je wat gaat meten.

Ik persoonlijk zou het elke dag meten nu, ongeveer op hetzelfde moment.
Eerst alleen ammoniak en nitriet, en wanneer je 1 van die 2 gaat zien ook de nitraat.

Nou dat troebele water dat heb ik zeker gezien gedurende ongeveer een week. Waarna het weer wegtrok. Dat is dus al geweest.

Kan het ook zijn dat ik al te laat ben met meten? Dat het allemaal al weer weggetrokken is?

Ik ga het wel proberen. Deze week ammoniak en nitriet meten. Kijken of ik het kan waarnemen.

Het kan zijn dat je een eventuele no2 piek al hebt gehad en vaak zie je dit in week 2-3.

Het kan zijn dat je een eventuele no2 piek al hebt gehad en vaak zie je dit in week 2-3.
De waterbloei suggereert dat wel. Dan meet je dus een stijging van nitraat ipv nitriet. Dat moet je dan wel ook testen.

Dat denk ik namelijk omdat ik dus garnalenvoer in de bak heb gegooid een stick daarna ontstond er ongeveer een week erg troebel water. En dat is daarna weer weggetrokken.

De waterbloei suggereert dat wel. Dan meet je dus een stijging van nitraat ipv nitriet. Dat moet je dan wel ook testen.

Dit had ik nog niet begrepen, wel zonde want ik had de testkit gewoon al liggen. Beetje dom van mij. Ik dacht na vier weken doe je een meting en die is goed of niet goed. Ik heb van alles wel gelezen maar dit er niet uit gehaald.

Het is ingewikkeld om te snappen als je een beginneling bent. Maar ik wil het dan graag helemaal goed doen. Ben nogal precies aangelegd. 🙈

Laatst bewerkt:
Nitraat is NO3. Dat kan je testen. Nitriet is NO2 en moet nul blijven. Je hebt allebei al eerder getest. Dat je nogal precies bent aangelegd is bij het testen alleen maar een voordeel. En dat het veel nieuwe informatie is is duidelijk. Volgens mij komt het allemaal goed.

Nou dat troebele water dat heb ik zeker gezien gedurende ongeveer een week. Waarna het weer wegtrok. Dat is dus al geweest.

Kan het ook zijn dat ik al te laat ben met meten? Dat het allemaal al weer weggetrokken is?

Ik ga het wel proberen. Deze week ammoniak en nitriet meten. Kijken of ik het kan waarnemen.

Nee, niet te laat met meten.
Meten is op dit moment nog niets anders dan dat jij je eigen bak, en de processen daarin leert herkennen.
Wanneer je je bak goed kent zal je waarschijnlijk ook een stuk minder gaan testen. Meer af en toe, om te checken of dat wat je in je bak ziet gebeuren ook klopt met dat wat je meet.

En er is nooit 1 nitrietpiek. Of maar 1 moment dat je troebel water krijgt.

Bacteriën ontwikkelen zich in je aquarium wanneer er meer voer voor ze beschikbaar is. En wat voer is ligt dus aan het soort bacterie.

Fictieve getallen : stel je hebt 100 heterotrofe bacteriën in je bak, en op regelmatige basis voldoende organisch afval om die 100 bacteriën eten te geven, dan heb je daarin een balans in je bak.

Ga je nu morgen meer organisch afval in je bak doen, zeg voldoende voor nog eens 100 bacteriën, dan moeten ze zich gaan vermenigvuldigen. Dan heb je weer kans op troebel water. En omdat er dan dus meer ammoniak ontstaat (bijproduct van de omzetting van het organisch afval), zullen er dus ook meer bacteriën moeten komen om de rest van de kringloop op te vangen.

Je hoopt altijd een balans te creeren. Maar die kan makkelijk verstoord raken. Bijvoorbeeld door medicijngebruik wat bacteriën aantast, door het toevoegen of toepassen van middelen die organisch afval wegvangen (purigen, zeoliet), door het schoonmaken van de bak, door planten die het beter of slechter gaan doen, door uitbreiding of teruggang in bewoners/voer, door volledig overhoop halen van de bodem, door het schoonmaken van het filter etc.

De meeste van deze dingen geven, mits je een goed gerijpte bak hebt (dat is nog een stapje verder dan ingedraaid), nauwelijks verstoring, zeker niet dusdanig dat je het ziet. Maar je zal altijd tegen de situatie aan kunnen lopen dat je een dusdanige hik in de balans krijgt, dat je water weer troebel wordt, en/of dat ammoniak en nitriet weer meetbaar gaan worden.

Overigens, het lijkt alsof @Drup en ik verschillende antwoorden geven, dat is niet zo. @Drup heeft helemaal gelijk, ik probeerde het simpel te houden door stapjes niet te benoemen.

Overigens, het lijkt alsof @Drup en ik verschillende antwoorden geven, dat is niet zo. @Drup heeft helemaal gelijk, ik probeerde het simpel te houden door stapjes niet te benoemen.

🙈 Ik voel me lichtelijk dom. Ik ga wel gewoon afwachten. Ik wacht anders gewoon 6 weken voor ik er garnalen in doe. Dan weet ik zeker dat het goed zit met de bacteriën en hoef ik niet zo ingewikkeld te doen….

Ondertussen groeien de plantjes verder en blijf ik voeding toevoegen en het licht iets langer aan. Dan zie ik het wel, ik moet toch eerst nog gaan zoeken waar ik garnalen kan kopen en welke kleur en welk aantal.

Je bent niet dom, ook niet lichtelijk. Je stelt verstandige vragen en het is een steile leercurve. Weet je je eerste rijlessen nog? Ik wel. Wat overweldigend veel bedieningshandels en -pedalen had zo'n auto. Nu stap je in, kijk je automatisch in je spiegel bij het wegrijden, denk je niet meer na bij het schakelen etc. Het komt vanzelf...

🙈 Ik voel me lichtelijk dom. Ik ga wel gewoon afwachten. Ik wacht anders gewoon 6 weken voor ik er garnalen in doe. Dan weet ik zeker dat het goed zit met de bacteriën en hoef ik niet zo ingewikkeld te doen….

Ondertussen groeien de plantjes verder en blijf ik voeding toevoegen en het licht iets langer aan. Dan zie ik het wel, ik moet toch eerst nog gaan zoeken waar ik garnalen kan kopen en welke kleur en welk aantal.

Ik zou het jammer vinden als je je dom voelt.

Je kan op verschillende manieren een aquarium houden.

Jij probeert het erg goed te doen en dat siert je denk ik. Je ziet het ook terug in het mooie ontwerp dat je hebt gemaakt. Ik kan je zeggen dat mijn eerste aquarium er een stuk minder elegant uitzag.

Ik zou het voer toevoegen, en de komende week gaan meten. Zelfs wanneer er nog wat troebel water zou komen betekent niet dat je aquarium niet goed is. Dan gaat het juist prima. Zelfs wanneer het er even niet goed of anders uitziet. Maar probeer dat proces even z'n gang te laten gaan.

Weet je al wat voor garnalen je wil nemen?

Aanvulling, er komt enorm veel kijken bij het houden van een aquarium, zelfs na jaren en jaren ga je nog nieuwe dingen bijleren. Niemand verwacht nu dat jij alles ineens helemaal goed doet of dat je alles weet. Juist met het stellen van de vragen leer je bij, en ook dat ga je waarschijnlijk niet allemaal ineens onthouden.
Zolang je je vragen stelt zullen mensen proberen je de goede kant op te helpen.

Ik zou het jammer vinden als je je dom voelt.

Je kan op verschillende manieren een aquarium houden.

Jij probeert het erg goed te doen en dat siert je denk ik. Je ziet het ook terug in het mooie ontwerp dat je hebt gemaakt. Ik kan je zeggen dat mijn eerste aquarium er een stuk minder elegant uitzag.

Ik zou het voer toevoegen, en de komende week gaan meten. Zelfs wanneer er nog wat troebel water zou komen betekent niet dat je aquarium niet goed is. Dan gaat het juist prima. Zelfs wanneer het er even niet goed of anders uitziet. Maar probeer dat proces even z'n gang te laten gaan.

Weet je al wat voor garnalen je wil nemen?

Bedankt voor het compliment over de inrichting! Daar ben ik zelf ook redelijk tevreden over gelukkig.

Ik denk vuurgarnalen, van die gele of blue fairy garnalen. In ieder geval een makkelijk soort. Het is niet leuk als het meteen mis zou gaan. Eigenlijk wilde ik chrystal red garnalen maar begreep dat de waterwaarden een stuk preciezer moeten zijn. En ik heb niet zoveel zin om daar zo bovenop te moeten zitten. Wil vooral plezier beleven aan de hobby.

• Leuk
Waarderingen: Drup
Ik heb zelf alleen ervaring met neocaridina garnalen, dus de citroengele, de rode etc. Niet met de caridinagarnalen zoals de crystal reds. Dat is mij te ingewikkeld.

Wij hadden altijd citroengarnalen. Enorm veel plezier aan gehad. Nu hebben we rode, ook enorm leuk. Momenteel krijgen we heel af en toe heel andere kleuren, we hebben 1 citroengele, 1 prachtig blauwe, 1 chocoladebruin, bijna zwart, erg leuk.

Ga je ook nog vissen nemen later?

Ik denk ook voor de gele of rode te gaan. Iets van 10-15 stuks. Maar wil er dan een paar weken gewoon alleen garnalen in houden. Om het aquarium verder de kans te geven te stabiliseren.

Vissen wil ik nog wel maar later denk ik daar pas weer over na. Misschien een paar kleintjes. Maar niet te veel. Het is een aquarium met een klein volume wil niet tot de Max gaan.

Ik denk ook voor de gele of rode te gaan. Iets van 10-15 stuks. Maar wil er dan een paar weken gewoon alleen garnalen in houden. Om het aquarium verder de kans te geven te stabiliseren.

Vissen wil ik nog wel maar later denk ik daar pas weer over na. Misschien een paar kleintjes. Maar niet te veel. Het is een aquarium met een klein volume wil niet tot de Max gaan.

Goed idee denk ik om eerst een poosje alleen de garnalen te houden. Ook leuk. Ik vind het tenminste erg leuk. Wanneer je er goed naar kijkt zijn het enorm leuke beesten.

Volgens mij kunnen er best wat kleine visjes in je bak. Ik zou dan alleen wel wachten tot de huidige planten groter zijn, of wat hogere planten bij plaatsen. Vissen vinden het vaak fijn om plekken/planten te hebben waar ze zich onder of tussen kunnen verstoppen. Ze komen er dan ook wel tussenuit.
Wij zijn begonnen met citroengarnalen en later ember tetra's. Ik vond dat zelf een prachtige kleurcombinatie. Maar er is zoveel mogelijk 🙂

Of iets van corydoras habrosus op de bodem? Die zullen minder die hogere planten nodig hebben.
Veel is afhankelijk van je smaak ook denk ik.

Bedankt voor je leuke suggesties! Ga het eens bekijken.

Ik heb nog een bakje in vitro mos staan wat ik eigenlijk nog op een steen wil lijmen. En ben nog van plan nog wat drijfplantjes toe te voegen dan komt de bodem en de bovenlaag wat naar elkaar toe dat is misschien ook leuk!

Goed idee die drijfplanten! Als je nieuwe planten toevoegt moet je ze (tenzij weer in vitro) vijf dagen in een emmer met water bewaren en het water wisselen. Er worden nogal wat bestrijdingsmiddelen gebruikt waarvan sommige schadelijk voor garnalen. Hou je bij de drijvers in de gaten dat ze niet al het licht wegnemen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan