Kommetjes kommetje (Kommetje)


Thnx, leuk dat je enthousiast bent! Hier op het forum heeft men de meest bijzondere dingen al voorbij zien komen denk dat men nergens meer van op kijkt.
Best tof toch, dat iedereen hier een eigen ecosysteem met vissen op start, eigenlijk wel vergelijkbaar met een aquatische mini-planeet zo in je (huis)kamer. En dat proces delen met gelijkgestemden via het internet, ik vind het geweldig dat het kan, en dat je het doet.

Maar erg mijn best gedaan op het uiterlijk en alles goed positioneren enzo. Vond het een uitdaging dus leuk als mensen het leuk vinden!
Ik vind het er mooi uit zien! Ben ook echt benieuwd nu hoe het aquarium zich verder gaat vormen en ontwikkelen!
 
Helemaal niet, alleen in zo’n wat kleinere bak drijf je de vissen nogal snel in het nauw denk ik als je er zo een arm in steekt. Lijkt mij tenminste heb er natuurlijk geen ervaring mee. Maar zal eens proberen met een sponsje of pasje. Dan kom ik er wel achter of het werkt voor me.
Daar wennen de vissen vanzelf aan en als je het tijdens het verversen doet klotst er ook geen water over de rand en als je klaar bent vul je de bak weer bij
 
Vandaag is mijn bestelling anubias nana binnen gekomen. Maar ik had in vitro plantjes besteld en ze zijn echt zooooo klein. Ik dacht ik klem het tussen mijn hout maar het zijn echt miniatuur plantjes. Zou ik ze ook gewoon op een steen ofzo kunnen lijmen? Heb wel van die superfish lijm.

Verder zie ik vandaag witte schimmelwolkjes aan de uiteinden van mijn hout maar dat is normaal toch?
 
Ja, die kun je op je hout plakken.
Op aquaplantsonline zie ik bij een beoordeling staan:

Geachte klant, Hartelijk dank voor uw beoordeling. De Nana is inderdaad mooi maar wat klein omdat het wintertijd is voor sommige planten. Ze krijgen dan minder licht in de kassen. De foto's zijn een indicatie van hoe de plant eruit ziet. Met vriendelijke groet, Aquaplantsonline.


Schimmel op nieuw hout is normaal, een beetje weghalen kan bij je standaard waterwissel, met de slang opzuigen.
 
Lijm is prima inderdaad en schimmel kun je weghalen maar dat komt dan vaak weer terug en ik zou de natuur zn gang laten gaan en dat trekt dus wel weg.
 
Ik laat de bak maar ff met rust verder want heb zondag al wat water gewisseld. Misschien ff genoeg gerommeld. Straks komt als het goed is ook mijn potje voer. Hoe veel moet ik er dan in doen?
 
Een of twee staafjes
Heb er eentje bij gegooid. En de anubias zitten er ook bij. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat groeien. Over een weekje maar weer eens kijken hoe het erbij staat.
83BE53F0-F407-4668-B4EE-7A8FF43B0021.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik baal als een stekker. Bij het water wisselen en teruggieten woelde ik de bodem per ongeluk weer om. Nu is helaas het water weer helemaal troebel geworden terwijl het helder is geweest. 😔 ik had toch gewoon meer geduld moeten hebben denk ik.
 
Geduld is een heel moeilijk proces. Teruggieten via een vergiet oid, of zoals ik doe met een heel klein pompje.
 
Ik lees hier op het forum berichten dat Purigen helpt om het water in je bak helder te krijgen. Het zou ook verkleuringen van hout uit het water halen.

Zou dit helpen of niet verstandig tijdens het indraaien en verwijdert het ook dingen die je nodig hebt? En is het schadelijk voor garnalen bijvoorbeeld?
 
Dat wat het doet dat klopt maar het haalt ook organische stoffen uit je water en daardoor zul je minder nh3/4,no2 en no3 hebben maar de eerste hebben de bacterien wel nodig om een goede bacteriecultuur te vormen.
Ik zou het dus niet alleen bij het indraaien gebruiken want als je het eruit haalt dan zal de bacteriecultuur imo te klein zijn om alles om te zetten.
 
Als je geduld hebt wordt je water vanzelf helder. De verkleuring door het hout verdwijnt ook vanzelf, maar dat duurt van weken tot maanden. Ik ben niet van de kunstmatige filtermaterialen. Zoals @jessicapilon al zei: Daar zit je min of meer aan vast dan.
 
Oké daar ga ik niet aan beginnen dan
 
Ik heb het een tijd in de Fusion gebruikt en na verloop van tijd er uitgehaald maar ik zag dat ik staghorn kreeg en ik denk dat dit kwam omdat er door de Purigen niks meer werd afgevangen en ik wat nh3/4 had en dat is een boost voor Staghorn.
Nadat de bacteriecultuur was aangepast was de alg ook voorbij.
 
Ik heb het een tijd in de Fusion gebruikt en na verloop van tijd er uitgehaald maar ik zag dat ik staghorn kreeg en ik denk dat dit kwam omdat er door de Purigen niks meer werd afgevangen en ik wat nh3/4 had en dat is een boost voor Staghorn.
Nadat de bacteriecultuur was aangepast was de alg ook voorbij.
Ik begrijp het. Geduld is alles in dit geval. Ik ga gewoon verder afwachten, plantenvoeding toevoegen en zie wel wanneer de waarden goed zijn. Heb een testkoffer moet alleen nog uitzoeken wanneer ik het beste een test kan doen. En denk dat ik de uitkomst dan hier moet posten om er wijs uit te worden maar komt goed 🙈
 
Ik ben nu 2,5 week ongeveer verder met mijn bak. En heb gemerkt dat je gewoon je standaard dingetjes moet doen, waterwissel, klein onderhoud etc. en verder niets. Wacht af en blijf af hahaha. Opeens gaat het als een tierelier groeien.
 
Ik twijfel alleen een beetje hoeveel plantenvoeding ik toe moet voegen. Ik gebruik all in one van planted box. En was van plan laagste dosering aan te houden. Ik gebruik namelijk geen c02 en niet super veel licht. Mijn bak zou 60 liter zijn maar ik denk na bodem enzo nog 50 liter.

Dus ik doseer dan 5 ML per week. Denken jullie oké?

Ik vind het hout heel mooi maar nu weet ik het ff niet. Veel schimmel en gekleurd water weet niet of ik het nog een keer erin zou willen. Het zal wel over gaan.

Maar heb nogal een perfectionistisch oog wat zich overal aan stoort. 🙈
 
Bij wat jij nu aan planten hebt zou ik voor minder dan de helft van de laagste dosis gaan. Maar dat is niet op basis van eigen ervaring met AIO van planted box.
 
Laatst bewerkt:
Bij wat jij nu aan planten hebt zou ik voor minder dan de helft van de laagste dosis gaan. Maar dat is niet op basis van eigen ervaring met AIO van planted box.
Oh, oké. Omdat ze nog zo klein zijn of vanwege het aantal?
 
Omdat ze klein zijn. Kleine planten hebben minder nodig dan grote.
 
Duurt het lang voordat de schimmel van het hout weer verdwijnt?
 
Dat kan wel een paar weken duren. Je kunt het gedeeltelijk afhevelen als je het heel erg stoort, maar dat helpt alleen voor het aanzien
 
Dat kan wel een paar weken duren. Je kunt het gedeeltelijk afhevelen als je het heel erg stoort, maar dat helpt alleen voor het aanzien
Het ziet er een beetje goor uit, die grote witte wattenplukken 😔
 
Ik moet eerlijk toegeven dat ik op het moment een beetje teleurgesteld ben over hoe het eruit ziet allemaal. Ik had het me iets anders voorgesteld. En vraag me af of dit nog goed komt ik ben al 2,5 week onderweg… Tis vast ongeduld maar mooi is anders…
07F92985-FDCA-4769-8366-072FE085E77C.jpeg
AF9DA590-E044-42AB-B5E1-2F1DB3916BFB.jpeg
 
Ik snap overigens je teleurstelling, maar het wordt vast snel beter
 
Ik kan het gewoon niet laten 🙈 schimmel verwijderd van het hout hier en daar. Ramen even schoongewist en ongeveer 25% van het water gewisseld. Dat moest omdat het water werd meegezogen met schoonmaken.

Er begint wel mooi groen en fris blad te verschijnen hier en daar. In het ergste geval moet ik maar iets meer geduld hebben voor de bacteriën op orde zijn.
29EF9CE4-9DEC-4EB0-A60C-D765E73639B3.jpeg
 

Terug
Bovenaan