Netjes en geduld is een schone zaak😉
Een keer testen kan nooit kwaad, er zitten op dit forum zat mensen die al die gegevens kunnen interpreteren (not me)
groene alg ontkom je niet aan, iedere aquariaan heeft dat in zijn bak en dient met enige regelmaat zelf de ramen schoon te maken.
je waardes zien er goed uit, je bak begint aardig te rijpen, dat je nauwelijks NO3 meet is logisch er is geen organische belasting
Een beetje groene alg hoort er wel bij hoor, en je aquarium is nog lang niet stabiel. Garnalen willen ook graag een bak met een beetje algen. Meer planten, minder licht, minder voedingsstoffen zijn allemaal oplossingen voor als het uit de hand loopt. Je planten moeten nog echt op gang komen dus zeg ik : geef het tijd. Alg weghalen mag best.
Je bent in de war met NO2 (nitriet) als je nitrietpiek geweest is kun je vissen toevoegen, nitet is uitermate dodelijk voor je bewoners dus die moet absoluut 0 zijn.Bedankt voor je reactie! Maar als ik het goed begrepen heb wacht je met vissen toevoegen tot er een nitraatpiek is geweest. Dan is je filter rijp. Als hij die piek weer kan stabiliseren.
Hoe weet ik wanneer die is geweest en wanneer mijn bak klaar is voor 10-15 garnalen?
Of zou ik nu al meer planten moeten toevoegen? Ik snap er niet veel van zo merken jullie vast al..
Wat betreft organische belasting: Ik had er wel een poosje garnalen voer ingegooid wat aardig vies eruit zag. En daarna ontstond gedurende een week bacteriebloei. Toen dat weer afnam en bijna weg was heb ik dinsdag een kleine waterwissel gedaan. Er ligt nog wel wat dood blad in enzo. Dat laat ik expres.
Je zou eens wat voer kunnen toevoegen. Als je bak goed ingedraaid is zou dat vlot afgebroken moeten worden en geen invloed meer hebben op ammoniak en nitriet.
Ingedraaid is geen absoluut getal. Je moet voldoende bacteriën kweken om de afvalstoffen om te zetten. Heb je die bacteriën niet, dan zullen ze nog moeten groeien wanneer je de bewoners in de bak zet en gaat voeren.
Wanneer je het voer toevoegt, en tijdens de afbraak blijven ammoniak en nitriet 0, en je ziet nitraat wat stijgen, dan is je bak voldoende ingedraaid.
Wanneer je garnalenvoer hebt in pellets, dan zou ik het voor dit gebeuren fijn maken, zodat het beter afgebroken kan worden.
Aan welk tijdsbestek moet ik dan denken? Hoe lang na het toevoegen van het voer ga je meten?
De waterbloei suggereert dat wel. Dan meet je dus een stijging van nitraat ipv nitriet. Dat moet je dan wel ook testen.Het kan zijn dat je een eventuele no2 piek al hebt gehad en vaak zie je dit in week 2-3.
Het kan zijn dat je een eventuele no2 piek al hebt gehad en vaak zie je dit in week 2-3.
De waterbloei suggereert dat wel. Dan meet je dus een stijging van nitraat ipv nitriet. Dat moet je dan wel ook testen.
Nou dat troebele water dat heb ik zeker gezien gedurende ongeveer een week. Waarna het weer wegtrok. Dat is dus al geweest.
Kan het ook zijn dat ik al te laat ben met meten? Dat het allemaal al weer weggetrokken is?
Ik ga het wel proberen. Deze week ammoniak en nitriet meten. Kijken of ik het kan waarnemen.
🙈 Ik voel me lichtelijk dom. Ik ga wel gewoon afwachten. Ik wacht anders gewoon 6 weken voor ik er garnalen in doe. Dan weet ik zeker dat het goed zit met de bacteriën en hoef ik niet zo ingewikkeld te doen….
Ondertussen groeien de plantjes verder en blijf ik voeding toevoegen en het licht iets langer aan. Dan zie ik het wel, ik moet toch eerst nog gaan zoeken waar ik garnalen kan kopen en welke kleur en welk aantal.
Ik zou het jammer vinden als je je dom voelt.
Je kan op verschillende manieren een aquarium houden.
Jij probeert het erg goed te doen en dat siert je denk ik. Je ziet het ook terug in het mooie ontwerp dat je hebt gemaakt. Ik kan je zeggen dat mijn eerste aquarium er een stuk minder elegant uitzag.
Ik zou het voer toevoegen, en de komende week gaan meten. Zelfs wanneer er nog wat troebel water zou komen betekent niet dat je aquarium niet goed is. Dan gaat het juist prima. Zelfs wanneer het er even niet goed of anders uitziet. Maar probeer dat proces even z'n gang te laten gaan.
Weet je al wat voor garnalen je wil nemen?
Ik denk ook voor de gele of rode te gaan. Iets van 10-15 stuks. Maar wil er dan een paar weken gewoon alleen garnalen in houden. Om het aquarium verder de kans te geven te stabiliseren.
Vissen wil ik nog wel maar later denk ik daar pas weer over na. Misschien een paar kleintjes. Maar niet te veel. Het is een aquarium met een klein volume wil niet tot de Max gaan.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.