Krabben in mijn aquarium


En nou weer beneden ok ik hou erover op. Maar ze zijn dus echt leuk.
 
Ja ik heb ook een hekel aan spinnen.
 
20190516_225408.jpg


Nu zit ie hier. I5 min later.
 
20190609_224633.jpg


Nu maakt ie met zijn lichaam een hoek van 90 graden want zijn poten staan tegen de achterwand maar hij kijkt me recht aan.
 
geinig die thai micro krabben hebben geen land nodig
 
Mooie krabjes zo in je bak. Qua kleur vallen ze goed op.
 
Btw, ik lees er net iets over maar wat blijven die klein zeg met zo n 1,5 cm. Is de eerste keer dat ik deze zie dus.
 
Btw, ik lees er net iets over maar wat blijven die klein zeg met zo n 1,5 cm. Is de eerste keer dat ik deze zie dus.
ja leuke beesjes staan ckkr op me lijst van hebben:p
 
In een speciaalbakje zijn die ook erg leuk lijkt me zo toe.
 
Ik ga ze steeds leuker vinden :thumbs:
 
De mooiste dingen krijg ik niet op de foto. Ze klimmen bijv bovenop die stok en dan springen ze 10 omhoog om naar het wateroppervlak te komen en dat lukt dan niet en dan vallen ze spartelend naar beneden.

Soms zie je ze ook echt bewust naar beneden springen of vallen. Ze kunnen ook zwemmen wel heel kort 15 cm of zo. Ik wil er echt nog 3 bij.

Als ze hun poten helemaal uitstrekken zijn ze nu zo'n 5 cm van nagel tot nagel.

Ik heb op het wateroppervlak een eilandje met een soort jungle houtachtig terrarium spul maar daar zie ik ze nooit op is ook niet makkelijk om even snel te bekijken. Boven zie ik ze vaak op de drijfplanten of achter een stuk eheim slang. Ik heb ook pvc buis holletjes zowel onder als boven water naast alle hoekjes tussen stapeltjes stenen. Verschalen doen ze onder water in een hol. Althans daar heb ik 1 x bij mijn aquarium verhuis een zooi krab onderdelen gevonden.
 
geinig die thai micro krabben hebben geen land nodig

Klopt. Ik ga er nu nog even van dromen, maar ze komen nog wel in mijn bak... Eerst weer ff lekker sparen na de aanschaf van mn aquarium.... Gezien ze geen land nodig hebben zijn ze heel leuk in een aquarium. En ze zijn schattig klein. Door maffie en zijn krabben merkte ik hoe leuk ik zo vond :) dus ben ik op zoek gegaan naar een soort die wel in mijn kleine bak kan...
 
Let echt op zorg bij krab dat je bak pot en pot en pot dicht zit. Want niet alleen kunnen ze echt heel makkelijk ontsnappen het is ook het enige aquarium dier dat ik ooit heb meegemaakt dat echt per se wíl ontsnappen dat is heel duidelijk te merken aan het gedrag.

En ze zijn ook beresterk. Ik heb in mijn bak een stuk spiderwood (dat stuk op de foto hierboven trouwens ) van 40 cm lang en ik heb een krab dat een keer anderhalve cm zien optillen. Natuurlijk was t waarschijnlijk een soort wip idee en onder water dus lichter maar toch.

Er wordt op sites gewaarschuwd dat ze deksels kunnen optillen.

En moet je je voorstellen dat je even 30 meter rotswand moet beklimmen om een frisse neus te halen of dat je een val (of afdaling) van 80 meter maakt op een houten vloer en dat je dan weer vrolijk gaat rondrennen. Want zo liggen de verhoudingen ongeveer en dat laatste heb ik al meegemaakt.

En als er 1 ontsnapt en je merkt het niet dan is ie er dus geweest. En dat heb ik ook al een keer meegemaakt helaas.

Het beste wat je kan doen bij kans op ontsnappen is altijd een dingetje, bord of schaaltje, met water op de grond hebben want daar gaan ze dan inzitten heb ik ergens gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Dit doet ie net wat m dan bezielt geen idee. Proberen er uit te stappen of zo. Of kopje duikelen. Ze springen ook echt. Soms denk je echt wat zit ie daar zielig hij is toch niet ziek of dood en dan poinggg zit ie ineens 30 cm verderop.
20190610_234632.jpg
 
In mijn topic over mijn aquarium https://aquaforum.nl/threads/beginnerbakje-2-0-van-maffie666.162750/post-2046982

Staan vanaf bovengenoemde link een foto van hoe ik een lege krab zag hangen aan de waterspiegel en terwijl ik dat plaatste zag ik hoe de "nieuwe" krab, of een medebewoner er met de schaal vandoor ging. Staan ook paar foto's van.

Maar ik kreeg ineens een geinig idee. Als ik nou zo'n opening in mijn lichtkap helemaal openmaak en dat middels een tunneltje van gaas verbind met een bakje bovenop de lichtbak dan kunnen ze daar volgens mij perfect chillen op het droge en kan ik ze daar verse vis voeren en alles. Zie t helemaal voor me. Nou ja bijna helemaal.

Mijn drijvend eiland was laatst omgedonderd vandaar.
 
Dat is iid een geinig idee.
Je kunt ook een gat maken onderin dat bakje wat aansluit op de opening in je deksel, dan laat je een tak vanuit je aquarium doorsteken tot in dat bakje
 
Inderdaad een leuk idee en ben benieuwd hoe de uitwerking is. Dat moet fijnmazig gaas zijn maar wel stevig.
 
Ik had vandaag toch weer een krab op de vloer lopen zeg. Maar dit keer liep ie rustig naar me toe en kon ik 'm zo weer in de bak zetten. Echt balen is dat. Blijkbaar zit er toch nog een plek waarschijnlijk bij al die slangen waar ze zich doorheen kunnen wumen. Ik heb er nu tijdelijk nog wat watten bijgepropt. Maar ik heb wel een oplossing bedacht voor hun buitenverblijf.


Daar maak ik een gat bij in de bodem en dat gat doe ik boven zo'n voermachine gat in de lichtkap. En dan een klimrekje in en uitaquarium. De kweek bak plak ik op delichtbak met ducttape. En ik vul 'm met jungle bodem substraat en leg er wellicht wat pvc buisjes in. En dan een steen waarop ik verse vis of biefstuk of whatever op kan leggen. En een blok kalk of zo. Nou dan moeten ze toch wel gelukkig kunnen worden of nie?

Ze gedragen zich tegenwoordig ook echt agressief tegen de botias op de bodem tijdens het voeren ziet er eng uit maar de vissen trekken zich er echt helemaal niks van aan.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig dat je deze keer hem nog hebt kunnen terugplaatsen maar zijn dus echte acrobaten zeg.
 
Ja het is best wel heel vervelend en net als de vorige keer komt het door geknoei met pompen en slangen. Ik heb daar 2 speciale inkepingen voor maar wil ik in in beide 2 slangen en 2 of meer stroomkabels en dan moeten die inkepingen groter en dan ontstaat er blijkbaar ontsnappingsruimte.

Het liefst had ik die verbinding met die pompen helemaal ok en spoot ik verder alles vol met purschuim maar dat is uiteraard geen optie.
 
Ik heb dat met de Dwergklauwkikkertjes in een 60cm bakje en heb er voor nood maar ducktape opgeplakt om de gaten zo goed en zo kwaad als het kan af te dichten.
 
Dit ding plak ik boven zo'n luik aan de achterkant van mijn lichtkap. Dat luik haal ik dan weg. De krabben kunnen via 't takje 't aquarium uit en inklimmen. Aan weerszijden van het gat leg ik kleine voederbakjes, dekseltje of zo. Achter die witte kabelgoot komt een bergje jungle bodem substraat en een paar pvc pijpjes. De kap die er op komt heeft flexibele ventilatie openingen maar als k veel condens zie prik ik er gewoon nog een paar gaten bij.
 

Bijlagen

  • IMG_20190711_184102.jpg
    IMG_20190711_184102.jpg
    53.1 KB · Weergaven: 112
Er handig zo Maffie en ik ben benieuwd hoe het er straks in de praktijk uitziet.
 
Erg slim bedacht en origineel! :thumbs:

Ben net als John er benieuwd hoe het er straks uit gaat zien en hoe ze er gebruik van gaan maken.
 
Dit is het deksel van het kasje op de plek waar het straks komt
IMG_20190711_192741.jpg
IMG_20190711_191147.jpg

De onderkant met plasticjes van DE oploskoffie deksels als voederbakjes
IMG_20190711_192827.jpg


En dit hoe mijn slaapkamer er nu ongeveer uit ziet
 
Laatst bewerkt:
Op je slaapkamer zullen we dit keer niet letten hoor;)
 
Volgens mij is daar werk in uitvoering. Mis alleen nog de oranje pilonnen en de afzettingslinten. :stop:

:)
 
Krabben buitenverblijf bij maanlicht
IMG_20190711_225722.jpg
 
Er werd totaal geen gebruik gemaakt van het buitenverblijf dus ik heb het verwijderd.

Ik zoek nu naar andere oplossingen voor dingen die blijven drijven zoals goeie stevige drijfplanten die echt stevig blijven of mogelijk drijfhout of wellicht zelfs een waterlelie zoals in een vijver.

Het gaat goed met de krabben ze vervellen en groeien nog steeds. Ze eten veel spiderwood. Krabbenvoer kan ik ze niet geven want daar maken de vissen een zooitje van voordat er een krab bij kan.
 
Jammer hoor na al die moeite die je gedaan hebt. Is het misschien een idee hout op te hangen? Bv via zuignappen waar je touw aan vast maakt?
 
Er werd totaal geen gebruik gemaakt van het buitenverblijf dus ik heb het verwijderd.

Ik zoek nu naar andere oplossingen voor dingen die blijven drijven zoals goeie stevige drijfplanten die echt stevig blijven of mogelijk drijfhout of wellicht zelfs een waterlelie zoals in een vijver.

Het gaat goed met de krabben ze vervellen en groeien nog steeds. Ze eten veel spiderwood. Krabbenvoer kan ik ze niet geven want daar maken de vissen een zooitje van voordat er een krab bij kan.

Nee? Dus jij dacht, ik maak wat, ze moeten er gelijk in gaan. Waarom geef je ze geen tijd om te ontdekken. zenuwpietje.
 
Is toch niet vreemd, met 1 dag. zoiets heet geduld./ he
 
Nee? Dus jij dacht, ik maak wat, ze moeten er gelijk in gaan. Waarom geef je ze geen tijd om te ontdekken. zenuwpietje.
Normaal als ik 2 minuten een piepklein openingetje openslaat zijn ze vertrokken en rennen ze over de grond.

Dit ding heeft er bijna 3 weken opgezeten soms met krabbenvoer en ook een paar dagen met een stuk tonijn uit blik.

Ik ga het er wel weer op zetten maar eerst ga ik heel veel gaten in die kap boren zodat het echt open lucht lijkt en geen sauna.
 

Terug
Bovenaan