Kwakkelende witte goudvis van 13 jaar


Ben ik weer met een meekijkertje!
Gisteren heb ik mijn 130 (oké inmiddels 150) posthoornslakken uit de levamicil gehaald, en dat betekent dat ik weer een bak vrij heb om goudvissen in aan te kunnen kijken!

Dus ik ben maar weer even op marktplaats gaan kijken en kwam deze advertentie tegen:

Twee bakloze stakkertjes. Klein, ook nog, aan de waterpest te zien.
Zou dit mogelijk iets kunnen zijn voor Fishie? Ik hoor graag jullie mening hierover!
 
Ik kijk expres niet op marktplaats. Teveel ellende. Arme beestjes.

Je weet niet wat het is. 2 mannetjes bij fishie :madd: Puber mannetjes beuken op alle dikke buikjes om te oefenen dus is Fishie wellicht de pineut.

Vind ook de ogen erg uit de kop staan. Dat is ws. bacterie druk. Zitten nu in een vaas ofzo.. De lichamen duiden op torpedo s en zijn over het algemeen de wat snellere rakkers.
 
Ik kijk expres niet op marktplaats. Teveel ellende. Arme beestjes.

Je weet niet wat het is. 2 mannetjes bij fishie :madd: Puber mannetjes beuken op alle dikke buikjes om te oefenen dus is Fishie wellicht de pineut.

Vind ook de ogen erg uit de kop staan. Dat is ws. bacterie druk. Zitten nu in een vaas ofzo.. De lichamen duiden op torpedo s en zijn over het algemeen de wat snellere rakkers.
Helder. Dus eigenlijk zeg je, beter niet via marktplaats, geen risico nemen, maar gewoon naar de fancy goldfish store en daar een lieve vriendin voor hem uitzoeken?
Inderdaad, arme dieren. Dat van die ellende was ook waarom ik dacht, mogelijk geef ik dan zo'n marktplaatszieligerd een kans op wat minder ellende.
Maar je hebt een goed punt, ik weet inderdaad niet wat ik ermee in huis haal.
Dank je wel voor je expertise!
 
Nee ik zeg niet, dat je niet van marktplaats kan halen.

Ik snap het gevoel zeker wel. Maar je moet aan jezelf en fishie denken. Iets uit zoeken wat bij jullie past.
 
Nee ik zeg niet, dat je niet van marktplaats kan halen.

Ik snap het gevoel zeker wel. Maar je moet aan jezelf en fishie denken. Iets uit zoeken wat bij jullie past.
Je hebt gelijk.
Je hebt het in je vorige bericht ook heel treffend gezegd: ik weet niet wat ik in huis haal via marktplaats.
Op zo'n foto als die van de advertentie zie ik 'gewoon' twee vissen, en weet jij te herkennen dat de ogen wat 'uit staan', dat soort dingen vallen mij niet gelijk op.
Als ik met een lege bak zou beginnen, dan heb ik alleen mezelf ermee als ik een miskoop/adoptie doe, maar ik begin niet met een lege bak.

Ik heb de mensen van de advertentie een bericht gestuurd met wat vragen, maar geen antwoord gehad.
Vervolgens kwam dezelfde advertentie online maar dan van iemand anders, daar heb ik ook op gereageerd en ook geen antwoord op ontvangen. Ik laat het verder ook hierbij, en marktplaats voorlopig voor wat het is.

Hopelijk komend weekend naar de Fancy Goldfish store! Ik heb inmiddels contact opgenomen met de eigenaar en het verhaal uit de doeken gedaan, wat een aardig persoon! Dus ik ben erg benieuwd! Zou wat zijn he, Fishie een blind date op valentijnsdag haha.

Met Fishie gaat het de laatste twee dagen trouwens weer wat beter! Hij is een stuk actiever! Ben ik weer een beetje opgeluchter om.
 
Op marktplaats zal je ook wel eens een geschikt maatje voor fishie kunnen treffen hoor. Ik weet het niet want ik kijk gewoon bij voorbaat niet want dan zie ik ook al die zielige gevallen en zit ik straks met 100 sluiers die ik ga ophalen.

Maar in jouw geval ik zou niet gaan voor 2 waarvan het geslacht niet duidelijk is.

Het blijft altijd een risico een nieuwe vis aan te schaffen ook bij FGS. Maar beter goed kijken en een zo gezond mogelijk exemplaar pakken. Vis die al een week in een vaas zit zal weerstand ws. drama zijn dan haal jij ze op dus verhuisstress eroverheen.

Ik heb een hele tijd terug groot drama gehad, oude vis ziek, die knapte op en uit onverwachte hoek me nieuwe vis dood. Na deze ellende nieuwe vissen in een paar weken tijd vielen die ook om en toen als nog me oude vissen ook. :'( Ik durf geen meer te halen want de ellende ben ik even zat.

Dus advies in deze ben ik wellicht niet het juiste persoon gezien mijn ervaring :rolleyes: Je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben............................. Valentijnsdag wellicht mazzel dag

Je moet goed letten op ogen die niet uit de kop puilen, vinnen en staarten mogen niet rafelig eruit zien. Een scheur is geen probleem maar de randen kijken. Kieuwen bekijken, rood/roze van binnen en ze moeten allebei kieuwdeksels open/sluiten. Geen slijm achtige draden in kieuwen. Kijken naar gedrag dat ze niet schrikachtig zijn, zich verstoppen en daar blijven hangen, niet door de bak flitsen. Geen rare plekken en zoals je weet poepgat even checken. dat zijn de hoofdlijnen. Als je iets duurs koop gaat het om de symmetrie van lichaam. 2 anaalvinnen, mooie rug lijn, stand staart en nog wel meer, ook soort bepalend, maar dan word het te nerdy ;)

Kijk eerst maar eens bij Dino zodat je een beetje inzicht heb in de soorten en bij behorend gedrag. Je kunt daar uren rond struinen. Kijk eerst bij de grote lobbesen dan zie je echt wat verschil qua gedrag. Die jongere zijn allemaal wat hyper. Al koop je daar niets dan kun je wellicht een besluit maken dat soort/gedrag lijkt me het beste. Neem gewoon de tijd om goed te kijken. Als je het goed doe zit je voor 30 jaar aan die vis dus je hoef echt niet in een uurtje tijd te beslissen. Je kunt er ook nog een nachtje over slapen toch.
 
@michelle1, Super bedankt voor je uitleg en je advies. Vooral ook waar ik op moet letten, dat is echt heel erg fijn dat je dat voor je opgeschreven hebt. Geweldig!
Wat super rot gewoon van je sluiers, ik snap helemaal dat je het even niet meer aandurft met nieuwe vissen erbij. Echt naar... :cry:.
Het is inderdaad altijd een risico, als je een nieuwe vis bij zet. En dat het ook met 'nieuwe' vissen flink mis kan zijn weet ik ook van m'n maanvisdrama... dat was ook een opeenstapeling van pech (het gaat overigens nu erg goed met alle vissen in die bak).

Ik ga inderdaad gewoon eens kijken dit weekend bij FGS. En om advies vragen ook. Je hebt gelijk dat ik niet over één nacht ijs hoef ;).
 
Klein updateje over Fishie en zijn zoektocht naar een Michelle!
Ik was eigenlijk van plan dit weekend de FGS te vereren met een bezoekje om een leuke vriendin voor hem uit te zoeken, maar daar kwam het weer en wat andere dingen tussen (*kuch zieke maanvis die mogelijk de quarantainebak nodig gaat hebben), dus dat wordt nu een weekje opgeschoven. Wordt vervolgd dus, maar ik wilde degenen die dit lezen en volgen niet laten zitten met een cliffhanger ;).

Met Fishie gaat het momenteel wel goed! Hij heeft nog steeds zijn passieve episodes, maar trekt daarna wel weer wat bij, ik denk dat hij nu 'stabiel kwakkelt' en dat vind ik een hele prestatie van hem. Ik denk dat een vriendinnetje daar ook nog een positieve rol in gaat spelen. Ben heel benieuwd.
Raden jullie het me aan om ook een vis van FGS nog een poos in quarantaine te houden voordat ik haar met Fishie laat kennismaken?
 
Lijkt me een goed idee. Soms hebben nieuwe vissen iets onder de leden, dus zeker in quarantaine voor je haar bij Fishie neerzet. Quarantainebak naast Fishie zodat de nieuwe aanwinst toch wat "gezelschap" heeft.
 
goed om te lezen dat fishie weer rond kwakkelt.

Zeker even in quarantaine houden. Na een paar dagen als je denk hij zwemt mooi rond ga je water uitwisselen zodat ze aan elkaars bacterieen wennen. Dit ga je steeds meer opbouwen. Water uit aquarium in quarantaine bak en andersom. Natuurlijk geen zwaar vervuilt water. De quarantaine goed NO2 en NH3/4 meten. Vaak is een filter nog niet goed afgestemd op de nieuwe mega vervuiler. Als je intern filter in quarantaine heb zou ik deze even bij fishie in aquarium plaatsen. Kan deze al aan het werk.

Alles geheel uitsluiten kun je niet maar quarantaine is wel verstandig.
 
Dank jullie wel @Giebeltje en @michelle1 !
Ik ga jullie stappenplan volgen.
Ik heb de quarantainebak inmiddels al draaien vanaf zaterdag (vanwege mijn mankerende maanmannetje). Moet nog even zien of dat nodig blijkt voor hem.
De timing ook weer. Gunstig, want stel dat ik er net een mooie nieuwe goudvis in had zitten, dan had ik een probleem ;)).

Als je intern filter in quarantaine heb zou ik deze even bij fishie in aquarium plaatsen. Kan deze al aan het werk.
Uitstekende tip dit!!
Door je opmerking realiseer ik me nu dat ik dat filter misschien ook standaard ergens in een van mijn bakken bij zou kunnen hangen en mee zou kunnen laten draaien. Toch?
Op die manier heb ik 1. extra biologische filtercapaciteit en 2. altijd al een ingedraaid filter wanneer er eens een vis apart gezet moet.
Kan ik na zo'n quarantaineperiode het filter schoonmaken, oude materiaal er uit, nieuwe er in, en dan bouwt er zich vanzelf weer een cultuur in op.

Of maak ik nu een denkfout?
Ik zit even te denken aan dat je dan ook zit met extra stroming. Dat is misschien een ding? Het moet geen kermis worden voor ze.
De quarantainepomp is overigens een eccoflow 300, in een juwel bioflow 1. Een klein filtertje waar twee kleine stukjes spons in werd meegeleverd, ik meen fijnporig filterspons.
Is het handig om dit te vervangen door wat anders en zo ja, wat is daarin aan te bevelen?
 
Geen denk fout hoor. Je bent best een slimme goudvis nerd.:cool:

Ik heb 2 interne filtertje in aquarium hangen voor zulk soort zaken. Stroming kun je dempen. OutFlow tegen raam aanzetten. Breek de sterke stroming en als je goed richt pakt hij je bodem mee. (y) Harde media erin. Balletjes, staafjes je heb zoveel van zulk soort zaken weet de technische naam niet. Die houd de meeste bakties en minste onderhoud.

Nu je een vis wil halen geen filtervulling veranderen gewoon even bij fishie zetten anders moet dat filter een maand gaan indraaien.
 

Terug
Bovenaan