Kwakkelende witte goudvis van 13 jaar


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
TLDR
  • Goudvis kwakkelt al jaren met gezondheid
  • Vertoont sinds een paar dagen wat abnormaal gedrag
  • Is mogelijk in contact gekomen met een camelanus-drager.
  • Dit topic komt voort uit een ander topic over mijn problemen rondom een zieke maanvis: zieke maanvis -groeiende-wond-aan-kop.172002/.

Voorgeschiedenis:
Ik heb deze goudvis 13 jaar geleden met een soortgenoot gekocht. Een oranje vis (de alpha), en een witte. Dit verhaal gaat over de witte goudvis, die nu nog bij me is.
Ik wist in het begin niet goed hoe je een goudvis moet onderhouden. Daardoor zijn de goudvissen in hun beginjaren niet goed gehuisvest geweest, waarschijnlijk ook op slechte waterwaardes, en heb ik een ziekte gemist waardoor de witte goudvis blind is geworden.
In de loop der jaren zijn beide vissen over gegaan naar een rio 180. Daar heb ik, inmiddels een jaar of 2 geleden, een ancistrus bij geplaatst. Tenminste, dat dacht ik, want dat had de winkel me verteld. Het bleek uiteindelijk een pleco te zijn.
De drie hebben lang (tegen de anderhalf jaar aan) vreedzaam samengeleefd. De bak werd wel te krap, de vissen begonnen elkaar wat in de weg te zitten. Zodoende waren we van plan om een grotere rio450 aan te schaffen om de vissen meer ruimte te geven. Vlak voordat we dat konden doen is de oranje alphavis overleden. Dat leidde tot agressief gedrag van de pleco tegen de witte goudvis, die immers blind was, daardoor niet doorhad dat hij te dicht bij de pleco in de buurt kwam, waardoor de pleco is gaan uithalen.
Dit heeft tot ontzettend veel stress geleid bij de goudvis. We hebben de rio 180 toen in twee delen opgedeeld dmv een net, zo snel mogelijk een rio450 geïnstalleerd, en na testen, testen, testen op nitriet de pleco na twee weken kunnen verhuizen naar de 450.

De goudvis is na deze episode enorm opgeknapt. Begon helemaal op te leven, zelfs levendiger dan voor de komst van de pleco, eigenlijk levendiger dan ik hem in jaren gezien heb. Om die reden hebben we ook besloten om de vis solitair in zijn rio 180 te blijven houden. Waar de vis eerder wat afwachtender was, werd hij nu nieuwsgierig, misschien wel aanhankelijk zelfs. Als ik mijn hand in de bak stop komt hij 'kijken', tegen me aan schurken, aan mijn hand happen. Ik bemerk zeker het afgelopen half jaar eigenlijk geen stress meer bij deze vis.

Wel werd hij door de absentie van andere vissen wat onderprikkeld, naar mijn idee. In overleg met de aquariumspeciaalzaak waar ik kom hebben we daarom bedacht om vier kleine siameze algeneters aan de bak toe te voegen. Geen soortgenoten om mee te concurreren om eten en territorium, maar wel wat beweging in de bak. Dat lijkt wel iets positiefs te hebben gedaan.

Wat mijn specifiek op valt aan het gedrag van deze vis (en dit heeft hij dus al jaren, misschien wel al een jaar of 10), is dat hij episodes kent van (buitengewone)activiteit, wat vervolgens weer uitmondt in een soort 'crash', waarbij hij moe wordt, wat schommelender gaat zwemmen, soms ook met wat geknepen vinnen, naar de bodem zakt, en slaapt/rust. Vroeger hing hij dan ook wel eens in de waterpest, tegenwoordig helemaal niet meer.
Wanneer ik de klep van de bak open doe (tijdens zowel de actieve periodes als de crashperiodes) leeft hij steevast weer op, komt me begroeten, anticipeert op eten, gaat vrolijk grondelen, etc.

Een paar maanden geleden begonnen zijn ogen een beetje uit te zetten, alsook wat wittige stipvorming op de vinnen, alsook wat lichte bloeduitstorting bij zijn ene oog/aanzet van de vinnen. Ik heb dit toen behandeld met baktopur direct (bloeduitstortingen en ogen) en esha exit (vermeende witte stip) en zoutbad. Dat hielp eigenlijk matig. Ik ben helaas een beetje vergeten in welke volgorde dit gegaan is en hoe dit precies tot stand kwam (sinds een aantal weken schrijf ik daarom alles wat ik aan de aquaria doe ook op in een agenda). In ieder geval, ik heb dit allemaal in overleg gedaan/ op advies van de aquariumwinkel(s). Omdat niets echt goed leek te helpen, de boel niet verergerde, de vis al jaren kwakkelt, en nog goed at/ levendig zwom (op de crashes na), heb ik toen besloten om niet verder te behandelen (ook omdat me door meerdere winkels op dat punt verteld werd dat er niet veel meer aan te doen was en het hier beter bij kon laten).

Op dit moment zit ik met problemen met mijn andere bak (de rio450), zie ook het topic over de maanvis met gat in de kop. In die bak blijkt camelanus te zitten.

Waarom ik nu weer over de goudvis begin, komt omdat ik sinds een paar dagen wat veranderingen lijk te merken aan met name zijn gedrag. Vis heeft nog steeds actieve periodes (wat fotograferen lastig maakt!), maar lijkt daarin bijna hyper/wat schrikachtiger dan ik van hem gewend ben. Daarnaast vind ik dat hij toch wat veel met zijn vinnen aan het knijpen is. En hij schuurt af en toe met zijn lichaam over de bodem. In zijn bak wonen naast de vier siamezen ook een leger posthoornslakken die een maand geleden (denk ik) naar de goudvis zijn gemigreerd, en misschien drager kunnen zijn van de camelanus. Naar aanleiding van wat vragen van @michelle1 hier nu dit verhaal.


Huidige stand van zaken:
De goudvis heeft goede eetlust en grondelt grondig. Hij krijgt hikari sinking goldfish excel. Knabbelt ook aan de waterpest. Ik voer hem een paar keer per dag een klein beetje hikari. Gaat ongeveer op voordat het de bodem raakt.
Ik heb er eerder niet op gelet, maar nu het idee dat vis beide kieuwdeksels dicht houdt. Van wat ik ervan kan zien zijn de binnenkanten van de kieuwdeksels bordeauxrood/donkerroze gekleurd.
Vis 'gaapt' heel erg soms een klein beetje. Met heel erg soms bedoel ik dat ik hem dat een keer in de afgelopen twee dagen heb zien doen.
Hij schudt zijn kop soms heel erg lichtjes tijdens het zwemmen. Dan zwemt hij tegen een hoek van het aquarium op en neer. Dan weer over de lengte. Dan weer terug en nog een keer.
Hij 'trekt' sinds vandaag ook wat met zijn ene oog (zie ook mijn gifje). Het lijkt wel alsof hij zijn oog wat in zijn oogkas in trekt. Alleen aan een zijde.
Heeft heel af en toe de gewoonte om tijdens/na het grondelen even een hap lucht aan de oppervlakte te halen.
Zwemt momenteel weer vrij actief rond met de vinnen 'open', niets geknepen.
Vinnen zijn niet rafelig of gescheurd.
Ogen staan nog steeds bollig. Heb niet het idee dat dit nu ineens verslechterd is.
Ik zie geen wormen uit hem hangen. Vis lijkt ook niet opgezet. Zijn ontlasting heb ik even een foto bijgevoegd, dit is een foto van gisteren. Vandaag zie ik iets soortgelijks. Een paar dagen geleden was het nog goed.
De laatste tijd heb ik extra water ververst, maar meestal doe ik dit een keer per week, een derde er uit, ik meet dan even hoe het ervoor staat met JBL teststrips en doseer er wat voogle bij. Wat ik er uit haal nadoseer ik met filtermedium
Zit op een juwel rio180 standaardfilter. Bioflow M, met juwel eccoflow 600 pomp. Nitraatfilter, grootporig en fijnporige sponzen. Aquaheat 200W verwarmingselement. Temperatuur zo'n 22, 23 graden. Ouderwetse TL-buizen.


Mijn vragen/opmerkingen:
  • Wat is er mogelijk mis met mijn goudvis? Hoe denken jullie hierover?
  • Zijn er mogelijk nog behandelingen die ik kan proberen?
  • Andere feedback eveneens van harte welkom!
Alvast erg bedankt voor het lezen, jullie advies, en jullie tijd. Speciale dank aan @michelle1 , voor het stellen van ontzettend nuttige vragen waardoor dit topic tot stand is gekomen, de belangstelling, en het meedenken!
 

Bijlagen

  • poo.jpg
    poo.jpg
    206.2 KB · Weergaven: 285
  • goudvis1.mp4
    439.7 KB
  • goudvisgrondelt.mp4
    422.9 KB
  • goudvis.jpg
    goudvis.jpg
    262.8 KB · Weergaven: 250
je zou langzaam de temperatuur naar 30 graden kunnen brengen dat is wat kwekers in azie doen had daar toevalig vandaag ook met een klant over gebruikt ook dezen truk dit staat blijk baar ok beschreven bij veel medicijnen maar het medicijn zelf hebt je niet nodig ik weet niet of het deze ogen kan op lossen hoor maar enig wat ik weet dat echt kan werken

of in een gezonden vijver buiten zul wel echt heel lang over moet wenen met druppel methode
 
Nu overzetten naar een vijver is einde oefening, veel te groot temperatuursverschil, dat overleeft de vis niet

Naar 30 graden doen is ook niet aan te raden, ook dat zal ongetwijfeld einde oefening zijn.

Wat dan wel weet ik niet maar wil je toch waarschuwen voor bovenstaande adviezen van Gpatton want dat is gewoon spelen met de dood
 
Nu overzetten naar een vijver is einde oefening, veel te groot temperatuursverschil, dat overleeft de vis niet

Naar 30 graden doen is ook niet aan te raden, ook dat zal ongetwijfeld einde oefening zijn.

Wat dan wel weet ik niet maar wil je toch waarschuwen voor bovenstaande adviezen van Gpatton want dat is gewoon spelen met de dood
komt het weer aan hoor goud vissen woorden in de woestein gekweekt om mee te beginnen simpelen maar komt wel vaker voor hier dat je gewoon verkeerde informatie verspreid
 
Het is niet moeders mooiste maar ziet er ook verder niet zwaar gehavend uit. De ogen zullen nooit meer goed komen maar ook al is hij blind hij red zich wel zolang hij gewoon eet. Dat hij botst en bij raam omhoog zwemt zal komen door dat hij blind is.

Dat stuk poep ziet er niet echt goed uit. Ik zou de levamicil als je binnen heb bij hem gebruiken. Dat is voor interne wormen maar als hij kieuwworm heeft zal dit ook opgelost worden. Zou zo en zo het verversen groter gaan doen. Trek maar elke week 80 % eruit voorlopig. Dat de vis nog net onder water zit. Daarna terug schakelen naar 50% als je waardens dit toelaten. Tracht vers water op dezelfde tempratuur van aquarium toe te voegen. Vooral niet te koud. Met afhevelen, planten uitschudden en over je bodem waaieren zodat je nog wat ellende afhevel richting riool.

Je zit met die slakken. Ik weet niet of levamicil slakken de nek om draait. Als je ze weer in de 450 zet heb je kans dat ze de camelanus weer inbrengen. Zou die slakken even apart zetten en kijken naar een oplossing voor deze. Ik weet niet slakken en medicatie. weer een nieuw topic bij slakken ;)

De goudvis is aardig bejaard. Ze kunnen 30 worden maar ik vind 13 al een wonder.

De ogen zou ik verder laten voor wat het is en als dit veranderd weer verder kijken.

De discussie temperatuur zou ik ook laten voor wat het is. De kans op bacterieel bij de ogen is aanwezig en verhogen van temperatuur is dan weer niet handig. Bij sommige parasieten is dit wel een oplossing maar de ogen lijkt me geen parasitair probleem.

Het beste is een afstrijkje laten maken dan heb je meer inzicht maar dit is ook niet altijd voor handen en om op stap te gaan met een blind oudje is ook wel erg stressvol.

Ik hoop dat je gauw uit je reeks van ellende ben want al die zieke vissen om te verzorgen is ook geen pretje. Succes en we horen hoe het gaat (y)

Vergeten. Doe na de kuur even een paar dagen alleen gekookte gepelde doperwten voeren. Dit laxeerd en blaast even de darmen goed door. makkelijkste is zak diepvries erwten de grootste. Handje in bakje met water en even in magnetron kook erover. Af laten koelen en veeltje eraf en voeren. Vinden ze erg lekker. Misschien in begin zal hij even raar doen maar vreten ze goed. Op een gegeven moment zie je alleen maar groene drollen dat is prima. Even niets anders geven.
 
Laatst bewerkt:
@gpatton , @Nicolientje-W en @michelle1 : heel erg bedankt voor jullie input en feedback! Heel erg fijn!
Ik houd de vis voorlopig op zijn 23 graden. Van de zomer (met de hittegolf) heeft de watertemperatuur een paar dagen lang wel de 30 graden aangetikt. In deze periode is mijn andere goudvis overleden (deze leek overigens niet ziek en had voor zover bekend ook geen ziektegeschiedenis). Ik weet niet of het een met het ander verband houdt, maar het voelt voor mij beter om de temperatuur nu op 23 graden te laten.
@gpatton, wat is de reden dat het ophogen van de temperatuur kan werken? Ik weet hier niet zo veel van af, zou je me willen uitleggen wat een temperatuurverhoging doet (zodat ik (voor een volgende keer) weet waarom ik dat wel of niet toe kan passen)? Heeft dat te maken met dat parasieten dat minder goed verdragen (zoals ik een beetje uit de opmerking van @michelle1 begrijp)?
@Nicolientje-W ; ik ga mee in je inschatting dat een overplaatsing naar een vijver nu niet het beste is voor deze vis. Op grond van zijn voorgeschiedenis denk ik dat ik hem daar eerder mee belast dan dat ik hem er plezier mee doe.

@michelle1 : ik vind het geweldig fijn dat je hier even voor me naar hebt gekeken, en dat je me zo uitgebreid uitlegt hoe ik dit nog aan kan pakken. Dat water verversen heb ik de laatste dagen al zo'n beetje om de 3 dagen gedaan, maar zal ik zeker ook even op blijven letten en wat meer. Ik probeer de temperatuur inderdaad zo constant mogelijk te houden (hij krijgt dus al vers lauw water bij). Die slakken zal ik tzt even proberen te verzamelen (ik denk echt dat het er minstens 50 zullen zijn alleen al uit de rio 180), en in de (nu vrijgekomen) quarantainebak op vers water zetten, en even proberen te achterhalen hoe ik die kan 'ontwormen'. Misschien toch dacticyd? Dit lijken ze goed te trekken. Dan zal ik ook maar de slakken uit de rio450 erbij zetten, want die bak gaat immers ook gelevamicileerd worden:DD.

Wordt vervolgd! Ik hoop dat ik jullie voor de rest van dit jaar geen drama's meer hoef te melden ;). Nogmaals superbedankt allemaal!
 
Temperatuurverhoging wordt vaak toegepast om parasitaire aandoeningen zoals Witte Stip te bestrijden. De veroorzaker daarvan (Ichthyopthirius multifiliis) kan niet tegen hoge temperaturen. Bacteriele infecties verergeren daarentegen vaak bij verhoging van de temperatuur, omdat veel bacteriestammen zich prima voelen bij temperaturen boven de 27 graden.

De troebele, rode ogen kunnen ook het gevolg zijn van een bacteriele infectie. De vis kan daar prima mee leven, en uit je filmpjes blijkt ook dat hij zich prima redt, normaal beweegt en eet. Ik heb zelf een goudvis gehad die 17 jaar oud is geworden, de jouwe is ook van minstens middelbare leeftijd. Waterwissels zijn belangrijk bij goudvissen, ik doe zelf bij de mijne iedere 3 dagen een 60% waterwissel. Met de behandeling die @michelle1 adviseert en een goed verversbeleid kan je vis nog jaren mee. Zo te lezen is hij wel aan je gehecht en heeft hij er duidelijk nog zin in.

Welke Siamezen heb je er trouwens bij zitten? Er zijn verschillende soorten die onder die naam worden verkocht, en ze worden allemaal redelijk groot. Dat kan je bak straks wel belasten, en de ene soort is verdraagzaam naar soortgenoten, terwijl de andere territoriaal kan worden als hij volwassen is. Zie de link voor de verschillen.

 
@Giebeltje , heel erg bedankt voor de uitleg! Helder! Je stipt een paar nuttige dingen aan ook waar ik zeker even op ga letten.
Ook erg dank voor de link wat betreft de siamezen (algeneters), erg handig en leerzaam! Ik heb nu een schooltje van 4 Crossocheilus oblongus erbij zitten. Waarvan de grootste nu een cm of 4, denk ik. Ik heb nog een ander aquarium (rio450),waar ik er nog 3 heb wonen. De gedachte was dat, mocht het toch niet goed samen gaan, ik de siamezen nog zou kunnen verhuizen naar de andere bak.

@michelle1 ; ik heb op oudjaarsavond eens even geprobeerd om de goudvis wat erwten te voeren. Nou, dat was een hit! Ik heb 'm even uit de hand gevoerd, en hij pakte het eigenlijk al vrij snel gewoon aan, dus dat lukt in ieder geval! Hoe vaak mag een goudvis eigenlijk erwten krijgen?

Heb flink wat water ververst de afgelopen dagen, vis is actief, het lijkt eigenlijk allemaal wel goed te gaan. Heb hem niet meer zien schuren. Wel ben ik wat bezorgd over de ontlasting. Heb 'm tussendoor nog wel een 'normale' poo zien doen, maar ook het witte slierterige verhaal.
Een van mijn posthoornslakken uit deze bak heb ik ook betrapt op een slierterige poo met doorzichtige intermezzo's. wat me een beetje doet vermoeden dat er misschien toch worm zit, dus ik denk dat ik je advies op volg om ook hier een levamicilkuur te doen. Heb gisteren alvast 70 posthoornslakken uit deze bak naar mijn quarantainebak overgeplaatst. Zal nog even gaan uitzoeken hoe ik dat het beste kan behandelen.
 
Bij darm of zwemblaas problemen kun je wel een dag of 5 alleen doperwten geven.

Ik geef denk 2 a 3 keer in de week een portie. Ook wel eens 1 a 2 dagen alleen doperwten. tuinbonen vinden ze ook erg lekker. ook diepvries, zelfde behandeling en even wat kleiner maken.
 
@michelle1 dank je wel voor de info! Hoe lang kook je de erwten in de magnetron? Ik heb ze eerder steeds rond de 10 minuten gezet op 600W. Vandaag ook weer wat erwten gegeven. Ging erin als Hikari! ;)

Ik blijf wel een beetje bezorgd, want de vis lijkt met momenten toch niet helemaal lekker. Ontlasting was vandaag weer niet goed. Wit, haast transparant. Losse schub op de bodem van de bak. Wel goede eetlust en ook de hele dag aardig actief, voor zijn doen. Maar die ontlasting (zie foto) zit me gewoon niet lekker. Vind de vis ook erg schrikachtig met momenten.

Daarom zit ik nu ook te twijfelen of ik niet nu gewoon moet gaan starten met behandelen met dacticyd. Dat heb ik nu namelijk wel in huis. Levamicil is nog niet geleverd, zal er ook niet zijn voor dinsdag op zijn vroegst gok ik. Als ik geluk heb.
Wel heb ik nog geen worm gezien in deze bak. De enige link die ik nu met camelanus wormen heb zijn eigenlijk de posthoornslakken die uit mijn met camelanus geinfecteerde andere aquarium komen, en mogelijk de goudvis hebben besmet toen ik ze in mijn goudvisaquarium gezet heb. En als symptoom de ontlasting die niet goed is.

Als er geen sprake zou zijn van het wormenprobleem zou ik, zoals de situatie nu is, nu ook denken aan flagelaten. Vanwege het kleurloze en slierterige van de ontlasting, en de uitpuilende ogen van mijn goudvis (lees net op de verpakking dat dat een symptoom kan zijn). Ik heb Flagellex in huis, kan dat behandelen. Wat denken jullie ervan? Is het wijzer om te wachten op Levamicil, om nu Dacticyd in te starten, of om eerst te behandelen met Flagelex? Of om iets heel anders te doen?
Een kuur duurt 48 uur, voor zowel Dacticyd als Flagellex.

Ik wil niet te lang wachten met behandelen en de problemen daarmee mogelijk erger laten worden (ik wacht eigenlijk al 3 dagen nu op die levamicil, maar dat duurt nu echt te lang). Ik heb ook geen (eerdere) ervaring met flagelaten / camelanus, weet dus ook niet heel goed wat ik moet herkennen, hoe het ziekteverloop is, en wanneer het beter is om af te wachten of juist wel heel snel te handelen. Hoor heel graag wat jullie ervan denken, want ik ben op het moment een beetje lost in symptomen... En daardoor ook niet helemaal zeker over wat ik nu het beste kan doen.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken en het lezen!
 

Bijlagen

  • poo2.jpg
    poo2.jpg
    295.1 KB · Weergaven: 134
De diepvries erwten doe ik een handje in magnetron iets van 1.5 minuut alleen de kook erover en dan laat ik even afkoelen.

Zou de dactacyd opstarten. De camelanus heb je zeker gezien de flagalten niet dus de kans op camelanus is groter dan de flagelaten. De 48 uur en dan de nabehandeling met manaus. De ontlasting ziet er toch uit dat er wat loos is in de darmen.
 
@michelle1 dank!
Dactycid zit er inmiddels bij in vanaf 3 uur vanmiddag. Van tevoren eerst 50% waterwissel gedaan.
Vis is een pooper-trooper. Ik heb echt met hem te doen. Leek eerst niet helemaal lekker, beetje schommelend en stijfjes en langzaam zwemmen. Nu nog steeds wat traag en schommelend. Nu is hij ook flink aan het doorpoepen en ook veel aan het gapen. Knijpt niet met zijn vinnen, lijkt ook geen jeuk te hebben.
Ontlasting begon eerst transparant, met luchtbubbels, daarna stukken solide verwerkte hikari. Nu volgt een erwtenslinger aan de kleur te zien. Ik zal 'm de komende dagen dan even de erwten blijven geven. Heb overigens nog geen worm gezien. Kan ik daar iets uit afleiden?

Wat is de gemiddelde stoelgangdoorlooptijd van een goudvis? Weten jullie dat? Heb vanochtend wat erwten gegeven maar ook op oudjaarsdag, was even benieuwd in hoeverre hij wel of niet te maken heeft/had met verstopping.
 
Drie seconden na het vorige bericht is vis een paar flinke luchtbellen via zijn achterste kwijt geraakt, daarna even op de bodem 'gecrashed' leek het wel. Daarna zwemt ie dan wel weer okay-ish rond. Hoort dit bij een reactie op de Dacticyd-kuur?
Heb mijn andere vissen allemaal lang niet zo heftig er op zien reageren, vandaar dat ik een beetje bezorgd ben of hij het wel goed verdraagt.
 
Stoelgangdoorlooptijd? Bij de mijne poepen ze 's avonds en 's nachts wat ik ze de ochtend ervoor heb gegeven, ik vind het 's ochtends meestal tussen de planten. Soms zitten er luchtbellen in de drollen, waardoor ze blijven drijven. Ik voer iedere dag anders, in een vaste volgorde. Ik herken de vis die het poepje heeft geproduceerd aan de dikte/lengte ervan.
 
@michelle1 dank!
Dactycid zit er inmiddels bij in vanaf 3 uur vanmiddag. Van tevoren eerst 50% waterwissel gedaan.
Vis is een pooper-trooper. Ik heb echt met hem te doen. Leek eerst niet helemaal lekker, beetje schommelend en stijfjes en langzaam zwemmen. Nu nog steeds wat traag en schommelend. Nu is hij ook flink aan het doorpoepen en ook veel aan het gapen. Knijpt niet met zijn vinnen, lijkt ook geen jeuk te hebben.
Ontlasting begon eerst transparant, met luchtbubbels, daarna stukken solide verwerkte hikari. Nu volgt een erwtenslinger aan de kleur te zien. Ik zal 'm de komende dagen dan even de erwten blijven geven. Heb overigens nog geen worm gezien. Kan ik daar iets uit afleiden?

Wat is de gemiddelde stoelgangdoorlooptijd van een goudvis? Weten jullie dat? Heb vanochtend wat erwten gegeven maar ook op oudjaarsdag, was even benieuwd in hoeverre hij wel of niet te maken heeft/had met verstopping.


De dactycid zoals staat omschreven pakt tevens kieuwworm aan dus wellicht had hij hier ook wat last van gezien het gapen. De ene vis is gewoon wat gevoeliger voor medicatie dan anderen. Ik heb ook wel gehad dat 2 lekker doen wat ze horen te doen en 2 half dood op de bodem liggen.

Je heb verschillende soorten wormen. Grotendeels is niet met het blote oog te zien.

Zou gewoon even die 48 uur alleen doperwten geven zodat de shit even goed door blaast. Na de dactycid voer weer beetje gaan opbouwen icm erwten.

De gemiddelde doorloop tijd van shit is niet te zeggen. Dat is bij allemaal verschillend. Witte slierten ontlasting kan ook ontstaan bij stress. Ik heb er eentje die witte slierten geeft na verversing. Halve dag later is het weer over. Is natuurlijk ook afhankelijk van soort voer, hoe vaak en hoeveel je voer en spijsvertering bij warmere temperatuur gaat sneller. Smakkers die boven in liggen te happen happen wat meer lucht dus wat meer luchtbellen in de poep. Hier met 4 is de hele dag wel shit te vinden in verschillende afmetingen en soms denk ik een anaconda te zien.................... Niet te geloven wat ze kunnen produceren.

Het staat niet vast dat de vis last heeft van camelanus maar een wormen kuurtje kan zo en zo geen kwaad zeker gezien je ze op zeker heb gezien bij je manen. het is ook wellicht verstandig om even je spullen die je gebruik te ontsmetten. Emmers etc die je in beide bakken gebruik. Ik doe dit met dun bleekwater even uurtjes laten staan en dan heel goed afspoelen en zet ik buiten in de wind te drogen.

Hoe gaat het nu met de manen aquarium? Zie je daar nog wormen?
 
@michelle1 , wederom enorm bedankt voor je aanvullende informatie! Top!

Ik moest heel hard lachen om je anaconda-opmerking.

Doperwten ga ik doen. Gelukkig neemt hij ze van me aan. Ik geef hem steeds kleine beetjes, twee of drie per voerbeurt, dat dan een paar keer per dag.
Wat me vooral op valt is de hoeveelheid winden die hij gisteren liet, dat is nieuw. Dus ook losse bubbels, niet in de uitwerpselen.
Eerst maar even deze kuur afmaken, kijken we wat dat doet. Vandaag lijkt ie in ieder geval redelijk okay te zijn.

Goed dat je me wijst op het ontsmetten (en hoe!) Ga ik doen!

Met de andere bak, voorzichtig optimistisch. Ik heb geen wormen meer gezien. Wel heeft een van mijn manen nu een witte vlek op zijn voorvin en poepen ze nog wat in slingers (het verdere verhaal met nog een foto staat in het topic over Ariël). Heb het idee dat die Dactycid wel iets opgelost heeft. Dus ik overweeg om nu gewoon te wachten tot komende zaterdag (dan is het precies 2 weken geleden dat de eerste ronde die bak in ging), dan te behandelen met Levamicil (als dat dan eindelijk eens geleverd is:unsure:, dat duurt wel lang nou) en anders een tweede ronde Dactcycid.
 
Een werd vervolgd.
Dacticyd heb ik er gisteren na 48 uur uitgehaald. Vis is actief, maar zag ik nog twee keer over de bodem schurken vandaag.
Heeft eetlust, maar ik heb hem nog niet zien poepen vandaag. Ligt ook niks op de bodem. Was gisteren nog wat winderig. En gisteren nog steeds wat transparante uitwerpselen. Maar ook een prop normale 'erwt'.
'Fluttert' een beetje met zijn rugvin soms. Gaapt nog af en toe.
Heeft twee (kuur)dagen alleen maar erwten gehad, sinds vanmorgen weer wat hikari goldfish zinkende excel erbij.
En ik heb even een foto van zijn rugvin gemaakt, want daar zit ik ook even met argusogen naar te kijken.
Wat denken jullie, mogelijk stip, of niet? Hoor graag wat jullie ervan vinden, en ook wat ik het beste kan doen, aangezien hij net uit een wormenkuur komt en over anderhalve week ronde 2 in moet, het eventuele snelle medicatie achter elkaar niet zo wenselijk is, en dergelijke (zit nu op dag 2 na de kuur en 2 dagen bevoogled).

Hartelijk dank vast voor het meekijken!
 

Bijlagen

  • IMG_20210106_171907.jpg
    IMG_20210106_171907.jpg
    203.5 KB · Weergaven: 136
Op elke vis leeft wel wat aan ellende en ellende vind medicatie niet fijn. Die proberen te overleven en zullen de vis wat meer irriteren. Het vinnen flikkeren en gapen zijn allemaal tekenen dat de vis geirriteerd word door van alles maar dit gaat hopelijk vanzelf over zo gauw de ellende het loodje legt. Hoe sterker de weerstand van de vis is des te beter hij zelf van alles kan afweren. De weerstand van je vis kun je niet meten/weten. Dat ze af en toe eens schuren of gapen is niet meteen alarm. Een geheel schone/ellende vrije vis bestaat niet.

Zou nu gewoon even lekker met rust laten en laten bij komen en weer aansterken. Medicatie heeft altijd gevolgen voor de weerstand van de vis. De darmen zullen ook even tijd nodig hebben. Lekker wat vaker schoon water op temperatuur geven en goed eten dan komt het hopelijk wel goed met hem. Gewoon goed observeren.

De vinnen lijkt niet op stip. Als er stip in het spel is dan zie je heel snel als of de vis bestrooit is met zout/suikerkorreltjes. Kleine ophopingen op de huid. Soort kleine propjes zo iets.
 
@Michelle, dank je wel voor je antwoord en expertise. Ben ik echt heel erg blij mee. Je legt het helder uit. Heel prettig!

Deze verkleuringen op de rugvin zijn relatief nieuw. Omdat vis ook sinds een paar dagen zijn oog de oogkas in 'trekt' (wat er best creepy uit ziet) zit ik me af te vragen of ik iets mis (en of ik vis plezier doe om daar wat aan proberen te doen).

Voorlopig erwten en reinheid, rust en regelmaat. Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het meedenken, meelezen, en meeleven!
 
@Michelle, dank je wel voor je antwoord en expertise. Ben ik echt heel erg blij mee. Je legt het helder uit. Heel prettig!

Deze verkleuringen op de rugvin zijn relatief nieuw. Omdat vis ook sinds een paar dagen zijn oog de oogkas in 'trekt' (wat er best creepy uit ziet) zit ik me af te vragen of ik iets mis (en of ik vis plezier doe om daar wat aan proberen te doen).

Voorlopig erwten en reinheid, rust en regelmaat. Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het meedenken, meelezen, en meeleven!

Van dat oog durf ik niets over te voorspellen. Alles hangt en staat met hoe sterk de vis is. Kuurtjes medicatie verzwakt de vis wat, dus allerlei medicatie na elkaar is niet echt top. Zoals nu roei je wormen uit maar als vis erg verzwakt exploderen de parasieten ellende op de vis. Ik heb ook ellende gehad met een vissen oog. Staat in me foto album. Deze heeft het helaas na veel medicatie en rust niet gered.

Ik heb een microscoop zodat ik wat meer inzicht heb wat er gebeurd bij de vis maar bacterieel is ook niet allemaal te zien en heel onvoorspelbaar.

Parasieten verdedigd de vis zich zelf ook waardoor hij meer slijmhuid gaat aanmaken wat je kunt zien. Maar zoals ik al aan gaf de vis zal altijd parasieten op zich dragen. Als het teveel is kun je een kuurtje geven zodat je wat weg haal maar de vis moet dan ook weer herstellen om het weer af te weren na het kuurtje.

Helaas hoe goed je je best probeer te doen soms loopt het gewoon niet goed af meer dan je best kun je niet doen.

Misschien kan zijn dat de vis gewoon nog zijn oog spieren kan gebruiken maar dat die dan het oog naar binnen trekken. Geen flauw idee.

Lekker goed voeren en afwachten maar. Heb je nog het potje diploral mee besteld bij de levamicil?
 
@michelle1 , wederom super bedankt voor je erg duidelijke uitleg. Top! Alle informatie duizelt me soms een beetje, en je legt het goed begrijpbaar uit. Heel fijn!

Diploral. Ik dacht al dat ik iets was vergeten. Ga ik morgen bij de winkel proberen te halen.
Vandaag eindelijk bestelling binnen.

Had ook NH3/4 test besteld, net uitgevoerd, NH4 bleek te hoog (0,2mg). Net 60% water er uit gehaald.
Afgelopen dinsdag na de dacticyd 50% er uit gehaald.
Heb afgelopen tijd wel regelmatig NO2 en NO3 gemeten; NO2 altijd nul, NO3 zat twee weken terug rond 50, daarna met vaker verversen afgezakt naar 25 en 10.

Heb het artikel van @Giebeltje gelezen die de stikstofcyclus uit legt, heel erg duidelijk, veel aan gehad @Giebeltje!

Als ik het goed begrijp zit er nu een wisselwerking in wat de goudvis uit scheidt die het NH4 omhoog brengt, maar, gezien de stevige waterwissel eergisteren en het nu al te hoge NH4, waarschijnlijk te weinig goede bacteriën in de bak om het om te zetten naar NO2>NO3?

Ik heb nog easylife easystart (staat inmiddels wel al geopend sinds september in de koelkastdeur), is het wijsheid om die er nu bij te doen? Zijn er andere dingen die ik toe kan voegen (easylife filtermedium) om de NH4 omlaag te krijgen? ph zat net voor het wisselen rond 7.
 
Oei, oei. Dat is niet goed dat de NH zo hoog is. Dit is niet best voor de vis. Een NO2 hoog is niet best maar de NH nog minder.

Bactopur direct werkt zeker op je biologisch evenwicht en de dactycid weet ik niet wat de samenstelling van is. Kan goed zijn dat dit ook gevolgen heeft. Niet te hopen dat de vis al weken lang in hoge NH zwemt want dan vrees ik het ergste. NH geeft brand verschijnsels, vooral de kieuwen worden aangetast. Dat is z on beetje het belangrijkste orgaan van de vis.

Als je nu alleen NH hoog meet en geen NO2 is je biologisch evenwicht totaal dood anders zou je ook wat NO2 meten. Dat zou een teken zijn dat de bacties groeien en tenminste bezig zijn maar geheel zeker weet ik dit niet. Daar heb je een bactie nerd voor nodig. Misschien dat @DanielHoogland je kan helpen met dit maar die is al een tijdje niet op het forum. @jandk of @rjoemman heeft volgens mij ook bactie verstand.

Je zult zo en zo die waarde naar 0 moeten zien te krijgen. Verversen, verversen en verversen. Als je 0,2 meet en je ververs 50% dan blijft 0,1 over dat is nog lang niet goed. Weet niet wat er nog meer rond zwemt en hoeveel liter aquarium en filter de goudvis heeft maar de goudvis is mega vervuiler.

Er zijn meer zaken dat zorgt dat de NH oploopt. Voer resten, vuil uit bodem.

Ik heb 4 sluiers op z on 350 liter en als filters niet kunnen verwerken ga ik dit niet oplossen met 1 verversing van 80%. Dan is het s avonds al weer te veel. Bij zulk soort zaken maak ik gebruik van zeoliet in extra filters maar hier zijn sommige geen fan van omdat het weer een langzamere opbouw geeft van bacties die je nodig heb maar soms is het nodig om crisis waardens op te lossen.

Zou even echt veel gaan verversen desnoods 100 % en blijven meten. S ochtends en s avonds en als je NH meet wederom verversen.

De vis geen eten geven ivm opbouw vervuiling is geen optie. De spijsvertering moet blijven draaien na de kuur en hij moet sterk blijven om te herstellen na wat hij na allemaal achter de kiezen heeft.

De diploral zal je niet zo even kunnen kopen in LFS. Koop dan iets van fishtamin ofzo een vitamine druppel ofzo. Voer week je hierin en dan voeren zodat hij rechtstreeks binnen krijg. Kan ook in water maar gezien je zult groots moet verversen is dit zonde.

Wat een toestand bij je met al die vissen..................

Kun je de vis niet overzetten in een ander goed draaiend aquarium? Als de temperatuur wat hoger is geeft niet alles beter dan in een NH rond te zwemmen. Dan kun je eerst weer zijn verblijf rustig in orde brengen.

Succes maar weer:rolleyes:
 
Michelle zegt het al:
verversen verversen verversen verversen

Ik zou ruim 120% tot 150% verversen!!
Dat doe je met 2 slangen.
Met slang 1 trek je eerst 80 to 90% water eruit.
Net genoeg dat je vis nog kan zwemmen laat je erin maar dat bevat nog teveel ammonium.

Met slang 2 ga je vervolgens met water op de juiste temperatuur bijvullen.
En terwijl je vult trek je met slang 1 weer het water eruit dat is deels ammonium water en deels schoon water dus eigenlijk verdund ammonium maar nog in te hoge concentraat.
Dit laat je met 2 slangen even 5 a 10 min doorspoelen.
Uiteindelijk heb je dan 100% schoon water zonder dat de vis is droog komen te staan.
Water zonder ammonium nitriet of nitraat.
 
Bovenstaande blijf je dagelijks herhalen indien je hoog ammonium of hoog nitriet meet.
Kost effe tijd en wat water maar alleen zo gaan je vissen overleven.
Ondertussen blijf je de vissen voeren zodat je filter bacterie cultuur op gaat bouwen.
 
Als je ammonium blijft meten kan je ook wat snelgroeiers toevoegen voor tijdelijk.
Een bosje waterpest bijvoorbeeld.
Gewoon als drijver erin gooien.
 
@michelle1, superdank voor je antwoord! Echt een bloemetje voor je hoor, hoe je me hiermee helpt.
Soms komt ellende in bulk. Enige wat je er aan kan doen is proberen het op te lossen.

Nog even wat info.
Goudvis zit in een rio 180. 180L dus.
Er zitten vier kleine siameze algeneters bij van 3 cm lengte.
Bioflow M filter, eccoflow 600 pomp. In het filter grootporig, fijnporig en nitraat, tijdelijk ook koolstof.
Vlak voor de dacticydkuur er uitgehaald: een ciraxfilter. Zit er nu niet in. Heeft het zin om deze weer terug te plaatsen?

Bodem is naar mijn idee aardig schoon. Ik heb grondig stofgezogen de afgelopen dagen/weken. Stenen, planten, alles, opgehaald en losse troep uit het grind. Kwam zonet weinig vuil meer mee.


@rjoemman, ook superdank voor je heldere uitleg en stappenplan! Top!
Er zit heel veel waterpest al in de bak. Vis houd ervan. Als habitat en lunch.


Over het overplaatsen: mijn enige andere 'NO4-safe optie' is de rio450, (net ook gemeten en is in orde zit dat tenminste mee) maar dan zet ik een blinde goudvis in een onbekende omgeving met veel uitstekend hout, en maanvissen, en dat gaat denk ik niet goed.
Of ik moet hem in mijn quarantainebak zetten (waar nu 100 posthoornslakken in zitten).
Dan denk ik dat het nu verstandiger is om te doen wat @rjoemman zegt, en de hele bak door te spoelen.

Nog twee vragen:
  • Heeft het zin om die easystart nog toe te voegen? Liever gezegd, kan het kwaad om dat niet te doen?
  • Heeft het zin om een van de twee fijnporige filtersponzen uit mijn rio450 te halen, die op formaat te knippen, en in mijn rio180 te importeren?

Ik ga weer even meten hoe het er nu voor staat, en aan de bak, zogezegd.

Komt goed! Tenzij het niet zo is.
 
Dat heb ik ook gedaan, het vreet ook nitraat, en groeit als kool. Ook op die bos waterpest ontstaat biofilm, vol met bacterien die ammonium/ nitriet naar nitraat omzetten. Mijn vissen knabbelen er soms ook van, en het geeft extra zuurstof af.

EasyStart bevat bacterieculturen, dus als je het nog hebt staan denk ik niet dat het kwaad kan om die toe te voegen als alle medicatie uit de bak is gefilterd.

Fijnporige filtersponzen zijn vooral goed om zweefvuil op te vangen .
 
Laatst bewerkt:
Ik zou vooral de sponzen van de rio450 met rust laten voordat je ook daar een onbalans krijgt.
Je werkt met de interne juwel filters?
Ik zou gaan kijken naar een extern potfilter of iig iets van siporax in het filter toevoegen.
 
Oja 180 en de siamesen had je al gemeld. Sorry soms hou ik niet alles meer evengoed bij

Pfff, wat een toestand.

De posthoorn quarantaine bak zou ik in ieder geval niet doen met oog op de camelanus.

De 450 zou hij wel op prijs stellen ;) Het hout is minder gezien hij blind is en de manen geen idee hoe die staan/stressen van een goudvis erbij. Een hele goede combi zal het niet echt zijn.

De cirax eruit is niet een hele goede zet geweest en stop maar weer terug hoewel deze wel dood zal zijn. War sponzen over zetten is een goed idee. Easy start zal geen kwaad kunnen maar ik ben bang dat je elke dag flink zal moeten verversen dus gooi je het ook weer zo het riool in. Maar nu staat het in de koelkast waar het ook wat nutteloos staat te zijn.

Niet meer planten gaan poetsen en stenen schoon maken etc. Op alles groeit bacties. In je bodem wroeten zoals planten eruit te trekken en weer ingraven kan NH3/4 pieken geven.

Nou ja jij hoef je voorlopig even niet te vervelen met 50 emmertjes water halen ;)

Komt vast goed na een tijdje...............
 
@michelle1 en @Giebeltje en @rjoemman dank jullie allemaal enorm voor het meedenken/meeleven! Schrijf nu met het rustieke geluid van vullende emmers op de achtergrond. ;)

Medicatie is er inmiddels uit. Easystart stop ik erbij in. Want inderdaad anders staat het ook maar in de koelkast te staan.
Planten staan niet in de bodem geplant. Goudvissen trokken alles los, dus nu drijft er een waterpestjungle die met zuignappen deels aan de achterwand is vastgezet.
Ga nu van de bodem afblijven, en de rest ook.

@rjoemman dat was gezellig en buitengewoon behulpzaam geweest! Nu is het ik op crocs. Handiger, want lichter en waterproof.
 
Ik zou vooral de sponzen van de rio450 met rust laten voordat je ook daar een onbalans krijgt.
Je werkt met de interne juwel filters?
Ik zou gaan kijken naar een extern potfilter of iig iets van siporax in het filter toevoegen.
Ja daar heeft hij wel weer een goed punt. Je wilt ook niet dat de 450 balans omvalt. Misschien dan 1 klein sponsje eruit en kijken of deze in balans blijft?

Volgens mij kun je ook sponzen enten. Een spons met drek boven op de sponzen van de 180 uitknijpen.

Mijn prioriteit zou de goudvis wezen maar rjoemman heeft een zwak voor vissen met streepje. Die hebben een streepje voor ;)

Als het te hoog oploopt en je kunt het niet bijbenen met verversen gewoon zeoliet halen.
 
In de rio450 zitten twee grote fijnporige sponzen, en een grote grove. Die van de 180 past 2,25x in één van de 450.

Even nadenken.

Ik kan dat ciraxding ook in mijn rio450 zetten nu. Dan laat ik hem daar voor een paar dagen, neemt ie hopelijk wat cultuur over, plaats ik hem later terug in de 180. Is dat wat?

"probleem": in de 450 zit (nog steeds misschien) camelanus. Ronde 2 van die kuur start zaterdag. Dus: nu cirax er in, mee laten draaien op de kuur, dan maandagavond overzetten naar de rio 180?
 
Mijn prioriteit zou de goudvis wezen maar rjoemman heeft een zwak voor vissen met streepje. Die hebben een streepje voor ;)

"All fish are equal. Some are more loveable than others" :DD .
 

Terug
Bovenaan