Kwakkelende witte goudvis van 13 jaar


Tjonge wat een hersen krakers zo laat op de avond.

Als je twijfel of de 450 nog camelanus heeft dan zou ik helemaal niets delen met de 180. Dan maar anders oplossen.
 
Tjonge wat een hersen krakers zo laat op de avond.

Als je twijfel of de 450 nog camelanus heeft dan zou ik helemaal niets delen met de 180. Dan maar anders oplossen.
Daar twijfel ik inderdaad over. Ik heb niet echt meer iets gezien, maar ik heb de herhaalkuur nog niet gedaan.
Door de cirax met de kuur mee te laten draaien ondervang ik dat misschien.
De goudvisbak moet ook nog een ronde 2 kuur, ergens over anderhalve week-ish.
 
Ik heb de bak zover mogelijk leeggehaald, terug gevuld (en ondertussen emmers leeg blijven halen). En nu haal ik weer leeg, daarna vul ik weer terug, en dan hoop ik dat dat voldoende is voor vandaag.

Heel erg bedankt voor de adviezen!
 
Laatst bewerkt:
Om het makkelijker te maken. Opvoerpomp. 2 grote aquariums met emmertjes lopen kl*ten maakt dit geen leuk klusje.


Tuinslang eraan en in je aquarium hangen stekker erin en weg water. Vullen, handig met tuinslang aan kraan of de pomp andersom gebruiken. Wasbak/badkuip met kraan open laten lopen en pomp in wasbak dan hevelt hij het water van uit de wasbak/badkuip naar aquarium.
 
Om het makkelijker te maken. Opvoerpomp. 2 grote aquariums met emmertjes lopen kl*ten maakt dit geen leuk klusje.


Tuinslang eraan en in je aquarium hangen stekker erin en weg water. Vullen, handig met tuinslang aan kraan of de pomp andersom gebruiken. Wasbak/badkuip met kraan open laten lopen en pomp in wasbak dan hevelt hij het water van uit de wasbak/badkuip naar aquarium.
!!!

Woorden kunnen niet uitdrukken hoe blij ik met deze tip ben van die opvoerpomp.
Tuinslang gelukkig al jaren geleden aangeschaft voor het vullen. Maar die pomp gebruiken om er water uit te pompen, nooit aan gedacht. Aaah! Hoe heb ik dat kunnen missen.

Dank je wel @michelle1 !

Ik zie veel verschillende pompen. Zijn er pompen die beter geschikt zijn voor het afhevelen dan anderen? Ik hoor graag suggesties en tips!
 
Doen allemaal hetzelfde. Hangt af hoeveel geduld je heb en hoeveel je wilt uitgeven. Kijken naar liters per uur. 600 liter per uur afhevelen is 300 liter een half uur. Aansluiting formaat bekijken ivm slangmaat die je erop koppelen kan. Ik heb een since en doet wat het moet doen. Ik hang ding erin en als hij loopt sleep ik hem voort over de bodem waar ik met me andere hand de troep omhoog waaier zodat dit word afgeheveld.
 
Doen allemaal hetzelfde. Hangt af hoeveel geduld je heb en hoeveel je wilt uitgeven. Kijken naar liters per uur. 600 liter per uur afhevelen is 300 liter een half uur. Aansluiting formaat bekijken ivm slangmaat die je erop koppelen kan. Ik heb een since en doet wat het moet doen. Ik hang ding erin en als hij loopt sleep ik hem voort over de bodem waar ik met me andere hand de troep omhoog waaier zodat dit word afgeheveld.
Dank! Ik ga even kijken of het ook lukt door een tuinslang aan mijn dennerle-hevel aan te sluiten (daar zit een terugslagventiel op) en het op die manier af te voeren. Was een tip van een verkoper bij een van de winkels waar ik kom (en die winkel verkoopt ook diploral! Zit er eens wat mee ;) ).

Advies wat ik verder mee kreeg in deze winkel:
- Nu steeds regelmatig een klein deel verversen,
- Cirax filter terug (zit er al in)
- Zeoliet erbij in
- Easy-start toevoegen
- Juwel bio-boost toevoegen

Over de camelanus:
- behandelen met levamicil. Over twee weken nog eens. Beide bakken.
- posthoornslakken behandelen met dacticyd, in quarantainebak.

Advies wat ik in de andere winkel kreeg:
- Had niet zoveel moeten verversen
- PH nagemeten (had wat water meegenomen omdat ik wilde weten hoeveel NO4 edit NH4 zij konden meten).
NO4 NH 4 meten kon niet begreep ik, maar PH wel. die mat op 8.1 Mijn teststrips van JBL geven een waarden van rond 7.
Ik heb toevallig een PH meter nu, die kreeg ik bij de EC meter die ik besteld had. Kan ik straks fatsoenlijk meten.
- Easystart toevoegen
- Zeoliet erbij in
- Aquamaker gebruiken, en na afloop daarvan pas easystart.

Nu lees ik dat aquamaker ongeveer hetzelfde doet als filtermedium (wat ik al heb). Is het zinvol om aquamaker te kopen?
Is het verder zinvol nu iets te doen om de ph te verlagen?

Vanmiddag weer even NO4 edit NH4 gemeten. Kleur zit tussen de 0 en de 0.2 waarde in (echt heel moeilijk te zien). Dadelijk weer wat verversen maar.
Vis is actief, maar heeft een lelijk plekje op zijn zijkant. Vermoed een schub kwijt door het schuren. Geen open wond of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Bij een goudvis zou ik me niet druk maken om de pH
Vanwege de NH4. Bij een hogere pH wordt NH3 > NH4 toch?
Dus als je de NH4 wil verlagen, heeft het dan ook zin om de pH te verlagen?
Zodat NH3 minder snel NH4 wordt?
 
Iets toevoegen uit flesjes met de zeoliet is zinloos. De zeoliet gaat dit opnemen volgens mij. Werkt een beetje als kool maar dan anders :DD

Of je ga filter bacties opbouwen op natuurlijke manier maar dit houd in dat je elke ochtend en avond moet meten met druppels. De NH3 en NO2. Aan de hand van de meting zul je moeten verversen. NH3 moet op 0 dus zul je echt veel moeten verversen als je dit meet. NO2 liefst ook op 0 maar een meting van o.5 moet je even bekijken hoe snel dit 0,1 word. Duurt dit halve dag en meet je s avonds 0,5 kun je uitstellen naar de ochtend. Ideaal is het niet maar iets NO2 kan de NH3 absoluut niet.

Of je gebruik de zeoliet en niets anders. ook meten maar de zeoliet neemt NH3 op en zal het minder hard oplopen. Dat moet je meten en dan zien hoeveel en hoe vaak je moet verversen. De zeoliet laat je zeker een maand erin en als je stabiel draai ga je beetje bij beetje eruit halen aan de hand van meting. De zeoliet hoeft niet in je filter!!! dan kan de rest er gewoon in en bacties kweken.

Ik ga er van uit NO4 dat je NH4 bedoel. NO4 is mij niet bekend. Dit is een reken sommetje met je PH. Eerlijk gezegd is dat al heel lang geleden dat ik dit meet. Dat is fijn tuning waar ik niet aan doe. Zorgen dat je geen NH3 en NO2 heb dan komt het vanzelf goed en goudvissen moet je zo en zo veel verversen dus er is geen kans dat de fijn tuning tests uit de hand lopen. NH 4 is weer een verwerkte vorm van NH3 en iets minder schadelijk maar ook niet fijn.

Het wetenschappelijke verhaal moet je bij een ander wezen ik ken alleen het dummy stukje ;)

Maar fijn om te lezen dat de vis weer zijn ding doet en rond zwemt. Het verversen zal hem goed gebben gedaan.

De winkel die zegt dat je teveel heb ververst zou ik geen info van gebruiken want dat is gewoon een kul verhaal. Door verversen gaat echt niet je biologisch evenwicht naar de knoppen.
 
Afbeelding1.gif


Er is een balans in het water tussen NH3 (giftig ammoniak) en NH4+ (minder giftig ammonium).
Bij een pH van 8.1 is de verhouding NH : edit bij 28.7 graden
8.58% Ammoniak
91.42% Ammonium.

Afhankelijk van je testset zal je meten:
- alleen ammonium
- alleen ammoniak
- het totaal aan ammonium en ammoniak.


Stel je hebt een druppel test die alleen ammonium NH4 meet en de waarde die je daaruit krijgt is 2,0 ppm dan is dat dus 91,42 % aan totale NH in het water bij de pH van 8.1. Je ammoniak is dan 2,0 / 91,42 * 8,58 = 0,187 ppm

Wil je geen ammoniak in het water dan zal de pH onder de 7 moeten komen.

Maar pH verlagen om een lagere NH3/NH4 is brandje blussen, je moet de rootcause aanpakken, dwz je filter moet het gewoon goed doen.
Een goudvis hoort op pH 7 of hoger, maar niet lager.


Dus, nee je moet niet aan je pH gaan sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Over dat evenwicht hierboven, een en ander is ook temperatuur afhankelijk.
Mijn calculator stond nog op 28,7 graden omdat dat de temperatuur van mijn discus bak is.

Bij een temperatuur van 23 graden wat voor mij kamertemperatuur is, en dus geschikt voor een goudvis ligt de verhouding iets anders:
De totale NH verhoudt zich dan als:
5,92% Ammoniak
94,08% Ammonium bij een pH van 8.1
 
Vanwege de NH4. Bij een hogere pH wordt NH3 > NH4 toch?
Dus als je de NH4 wil verlagen, heeft het dan ook zin om de pH te verlagen?
Zodat NH3 minder snel NH4 wordt?
Eigenlijk anders om. NH3 is schadelijker dan NH4. Maar beide wil je gewoon niet en dat is alleen op te lossen door verversen of een boel zeoliet.


Pffff dat krijg je ervan als je alles wil weten. :eek: Dit word een mega topic met schema s en uitslagen. Die goudvis weet niet wat hem overkomt met een perfect watertje na je door berekeningen :DD
 
@rjoemman en @michelle1 : Superbedankt weer! Geweldig!!

Ik heb hier een NH3/NH4 test van HS.
Handleiding en alles bestudeerd van tevoren.
Kaartje erbij met kleurenindicatie.

Dus ik meet een NH4+ waarde (zo staat dit letterlijk op mijn kaartje) van 0,2 mg/L.

Wat ik nu begrijp van @rjoemman is dat ik dit dus nog moet omrekenen naar NH3.
Of, zit die NH3 waarde erbij ingerekend.
want, gecombineerd schijnt de 'goede' waarde 0,25 mg/L te zijn. Staat ergens heeeeeeeeeeel minuscuul op de zijkant van de verpakking.
Dan zou ik dus wel goed zitten?

:unsure:

Ik vind dit onwijs ingewikkeld. Waarom zetten ze dit niet duidelijk in de handleiding :mad:.
 
Pffff dat krijg je ervan als je alles wil weten. :eek: Dit word een mega topic met schema s en uitslagen. Die goudvis weet niet wat hem overkomt met een perfect watertje na je door berekeningen :DD
Ik wil precies genoeg weten om mijn goudvis te kunnen redden. ;)
Goudvis en ik hebben ontzettend veel geluk dat jullie de moeite nemen om het me uit te leggen. Dus ik ben er alleen maar heel dankbaar om!
 
Ik ken dat merk test niet. Ik meet met jbl drops. Die geeft de NH3 waarde en dan moet ik de PH meten en temperatuur en dan het rekensommetje maken. Maar de volgende keer geef ik de uitslag aan @rjoenmann. Veel makkelijker

Als ik NH3 meet heb ik geen tijd om te gaan rekenen want dan is het paniek in de sluier villa. Dan is het kunst en vliegwerk net als jij gister met je emmertjes. Bij mij is het het vissen rek plunderen, filters, zeoliet en verversen en meten. Je wilt gewoon geen meting op dit gebied zien. Nada, niets. Snap wel dat je wil weten hoe het zit. Je krijg zo mooi gratis HBO opleiding goudvis houden :DD
 
Laatst bewerkt:
Hier een foto van mijn instructie/referentiekaartje.

Ik leefde tot zonet in een realiteit waarin ik moest zorgen dat het testwater geel was.
En nu ben ik in de war.
 

Bijlagen

  • hstest.jpg
    hstest.jpg
    181.3 KB · Weergaven: 95
Hier een foto van mijn instructie/referentiekaartje.

Ik leefde tot zonet in een realiteit waarin ik moest zorgen dat het testwater geel was.
En nu ben ik in de war.

Ja die test moet geel zijn. Ik denk dat je dan andersom moet rekenen om te zien hoeveel NH3 heb.. Aangezien het geen bedragen zijn moet je even wachten op rjoemman met zijn berekening. Denk dat hij dan ook je PH en temperatuur moet weten.
 
Ammoniak is gevaarlijk bij een waarde groter dan 0,02 mg/l

Wanneer je bij een pH van 8.1 en temp 23 graden ammonium (NH4+) meet van 0,20 ppm dan is dat gelijk aan 94,08 %
D.w.z. je ammoniak (NH3) is dan 5,92 % en gelijk aan 0,0126 ppm.

Dus je zit echt op het randje van gevaar!
Hierbij ga ik er dus van uit dat jouw testset ALLEEN ammonium meet.


Indien het toch het totaal aan ammonium en ammoniak is en dat is dan 0,20 ppm
Dan is het aandeel ammonium 0,1904 ppm
En ammoniak 0,0096 ppm


Hoe dan ook, je meet ammonium of totaal ammonium+ammoniak bij een pH groter dan 7 dan moet je je echt zorgen maken.

Zoals michelle eerder al zei: verversen verversen verversen verversen verversen verversen verversen verversen verversen verversen
En niks anders dan verversen verversen verversen verversen verversen verversen

:DD:DD:DD
 
En daarom is een Goudvis moeilijker dan een Discus :DD:DD:DD:DD
In een Discus aquarium met een pH van 6.4 is het onmogelijk om giftig ammoniak uit de stikstofkringloop te krijgen.
Dat beetje ammoniak wat de vissen bij de kieuwen uitademen gaat direct omgezet worden naar ammonium.
 
@michelle1 dank je wel.
Het is me alleen niet duidelijk of het nu een gecombineerde test is of niet. Staat op het doosje dat het een NH3/NH4 test is dus geeft me te denken dat het allebei samen is.
Op de zijkant van het doosje staat: 'In een goeddraaiend aquarium dient de ammonium/ammoniakwaarde onder 0,25 mg/l te zijn. '
De laatste test die ik gedaan heb geeft een kleur aan die ik zowel kan uitleggen als de 0 mg/l waarde, en in ander licht de 0,2mg/l waarde.

Moet ik dat interpreteren als een 'zit nog net goed-waarde?'

@rjoemman
Watertemperatuur is 23 graden.
pH was vanmiddag 8.1

En heel erg super bedankt ook voor je berekening en uitleg! Dat waardeer ik heel erg.
Ik ben 0 goed met cijfers. Dit is erg moeilijke materie voor mij. Ik volg het met moeite en hele stukken ook niet, om eerlijk te zijn.

Over het verversen: gisteren in totaal zo'n 390 liter ververst. Het is een 180L aquarium.
 
En daarom is een Goudvis moeilijker dan een Discus :DD:DD:DD:DD
In een Discus aquarium met een pH van 6.4 is het onmogelijk om giftig ammoniak uit de stikstofkringloop te krijgen.
Dat beetje ammoniak wat de vissen bij de kieuwen uitademen gaat direct omgezet worden naar ammonium.
Je hou altijd dat sommige mensen gaan voor gemakkelijk en 2D beeld met streepjes :DD:DD
 
Op de zijkant van het doosje staat: 'In een goeddraaiend aquarium dient de ammonium/ammoniakwaarde onder 0,25 mg/l te zijn. '
De laatste test die ik gedaan heb geeft een kleur aan die ik zowel kan uitleggen als de 0 mg/l waarde, en in ander licht de 0,2mg/l waarde.

Die uitspraak op het doosje is een beetje onzinnig en alleen geldig bij een gemiddelde pH van 7 en een gemiddelde temperatuur van 21 graden.

Ga er maar van uit dat jij de totale waarde NH3 en NH4 meet.
Dan zit je dus niet direct in de gevaren zone.

Helemaal 0 zal een ammonium test nooit zijn.
Ook in mijn aquarium meet ik altijd wel een ieniemienie beetje ammonium.
Dat is goed, want het ammonium moet natuurlijk naar nitriet en uiteindelijk nitraat worden omgezet.
 
Die uitspraak op het doosje is een beetje onzinnig en alleen geldig bij een gemiddelde pH van 7 en een gemiddelde temperatuur van 21 graden.

Ga er maar van uit dat jij de totale waarde NH3 en NH4 meet.
Dan zit je dus niet direct in de gevaren zone.

Helemaal 0 zal een ammonium test nooit zijn.
Ook in mijn aquarium meet ik altijd wel een ieniemienie beetje ammonium.
Dat is goed, want het ammonium moet natuurlijk naar nitriet en uiteindelijk nitraat worden omgezet.
Dank je wel! Dit maakt het voor mij iets beter te bevatten!

Die 0,2 waarde (totaalwaarde) mat ik gisteren, voor het leeghalen van alles, ook.
Nu is hij qua kleur ergens dubieus tussen 0,2 en 0.

Ga ik even een stap terug, naar hoe ik nu het beste verder kan.
Wat @michelle1 beschreef over twee wegen uit de crisis:
- zeoliet-weg (snel NH3 er uit)
- bacteriecultuurweg (de natuurlijke weg)

Raden jullie me hier iets specifiek wel of niet aan?
Welke manier is voor een meetleek als ik het verstandigst?
 
Ik heb gewoon de Colombo test koffer.
Die voldoet voor wat wij doen met onze bakken.
Veel leden hier gebruiken deze koffer of de wesdijk kloon maar die is niet meer te krijgen dacht ik.

IMG_20210108_195632.jpg


IMG_20210108_195537__01.jpg
 
Dank je wel! Dit maakt het voor mij iets beter te bevatten!

Die 0,2 waarde (totaalwaarde) mat ik gisteren, voor het leeghalen van alles, ook.
Nu is hij qua kleur ergens dubieus tussen 0,2 en 0.

Ga ik even een stap terug, naar hoe ik nu het beste verder kan.
Wat @michelle1 beschreef over twee wegen uit de crisis:
- zeoliet-weg (snel NH3 er uit)
- bacteriecultuurweg (de natuurlijke weg)

Raden jullie me hier iets specifiek wel of niet aan?
Welke manier is voor een meetleek als ik het verstandigst?

Dit is door niemand te voorspellen. Dit hangt af van je meting. Als je je waardens met verversen op 0 kan houden is prima. Loopt het te snel op en/of word het echt te hoog gebruik je de zeoliet. Je meet s ochtends en s avonds dan kun je een beetje bepalen hoe snel en hoeveel waardens oplopen.

Geen een aquarium is hetzelfde dus daarom ga je meten en je moet dan gaan overzien wat in jou situatie het beste te doen is. Ik heb wel meting gehad van 0,6 dat ging ik zelfs niet met 2 x 100 % op 0 krijgen dus moet je wat anders bedenken. Ik ga echt niet s nachts me bed uit om te verversen dat word iets te gek. Maar lekker slapen als je weet dat het s nachts gaat oplopen is ook niet het geval. Het is ook niet voor iedereen te doen 2x per dag te verversen. Dat hangt weer af hoeveel vrije tijd je heb.

Kun je het op 0 krijgen en houden dan zonder zeoliet. Lukt het niet omdat je waardens stijgen en kun je het niet op 0 houden omdat je teveel moet verversen gebruik je de zeoliet. Met zeoliet moet je evengoed blijven meten en wellicht verversen. Niet te voorspellen maar zeoliet grijpt wel in op hoge waardens.
 
@rjoemman en @michelle1 ,
Net nog een keer opnieuw even rustig al jullie berichten over hoe dat zit met NH3 en NH4. Ik begin steeds beter te begrijpen nu hoe alles in elkaar haakt. Dank jullie wel!
Die testkoffer ga ik morgen bestellen, samen met de pomp. Goede tips!

Ik heb net nog een keer gemeten met de HS test en de JBL strips.
Wat betreft de NH3/NH4 combinatie: Ik meet eigenlijk alweer/nog steeds die waarde tussen 0 en 0,2 (afhankelijk of je in het licht of in de halfschaduw kijkt). In het licht lijkt het op een 0 waarde.
Ik meet NO2 = 0, en NO3 zo'n beetje tussen de 10 - 25 mg/l ppm
Teststrip geeft een pH tussen 7,2 en 7,6 maar die vertrouw ik niet zo.

Die waarde van de NH3/NH4 is nu 24 uur constant (heb gisteren na verversen gemeten, vanmorgen, vanmiddag en vanavond). Loopt dus in ieder geval niet op.

Voor vandaag durf ik het hier wel bij te laten, morgenochtend ga ik weer meten.
Is het verhoogd, verversen en zeoliet er in, is het constant, ververs ik alleen.
 
@rjoemman en @michelle1, heb nu toch de zeoliet toegevoegd.
De kleur van de test zit me toch niet helemaal lekker, en heel veel meer NO3 meet ik op het moment ook niet. Dus heb ik gedacht better safe than sorry.
Zeoliet zoals @michelle1 al zei gewoon in een bijgeleverde zak op de bodem van het aquarium, dus niet in het filter.

Heb vandaag weer zo'n 70 - 80% water ververst.
Vis lijkt het redelijk te maken. Eet goed, is erg actief, uitwerpselen lijken ook genormaliseerd.

Heb ik nog wat vragen. (sorry :DD).

Heeft het zin om nu easy start toe te voegen?
En/of filtermedium?

Op zondag 17 januari moet ik een tweede ronde camelanus-kuur starten.
Dan moet ik het zeoliet er dus uithalen. Hoe moet ik dit bewaren?

De levamicil moet er 6 dagen in blijven, na afloop 80% verversen.
Wat moet ik doen als in deze tijd het NH3/NH4 weer op loopt?
Verversen en nadoseren?

De dacticyd hoeft er 'maar' 48 uur in te blijven.
Is het te overwegen om, bij slechte NH3/NH4 metingen, na te behandelen met dacticyd in plaats van levamicil omdat de kuur korter is?
 
Zoals @michelle1 al zei, Zeoliet absorbeert alles, inclusief de Ammonium en Nitriet, het heeft dus geen zin om, als de Zeoliet al in het aquarium ligt, nu de Easy Start toe te gaan voegen. Pas na de kuur, als de medicatie uit het water is, kun je filtermedium en Easy Start toevoegen om de bacteriecultuur weer op gang te brengen.
 
@rjoemman en @michelle1, heb nu toch de zeoliet toegevoegd.
De kleur van de test zit me toch niet helemaal lekker, en heel veel meer NO3 meet ik op het moment ook niet. Dus heb ik gedacht better safe than sorry.
Zeoliet zoals @michelle1 al zei gewoon in een bijgeleverde zak op de bodem van het aquarium, dus niet in het filter.

Heb vandaag weer zo'n 70 - 80% water ververst.
Vis lijkt het redelijk te maken. Eet goed, is erg actief, uitwerpselen lijken ook genormaliseerd.

Heb ik nog wat vragen. (sorry :DD).

Heeft het zin om nu easy start toe te voegen?
En/of filtermedium?

Op zondag 17 januari moet ik een tweede ronde camelanus-kuur starten.
Dan moet ik het zeoliet er dus uithalen. Hoe moet ik dit bewaren?

De levamicil moet er 6 dagen in blijven, na afloop 80% verversen.
Wat moet ik doen als in deze tijd het NH3/NH4 weer op loopt?
Verversen en nadoseren?

De dacticyd hoeft er 'maar' 48 uur in te blijven.
Is het te overwegen om, bij slechte NH3/NH4 metingen, na te behandelen met dacticyd in plaats van levamicil omdat de kuur korter is?
Ik zelf zou gaan voor de levimacil. Uit ervaring weet ik dat dit op zeker werkt. De dactycid heb ik nooit gebruikt en ik weet niet wat hier als werkzaam ingedrient in zit dus daar durf ik niets stelligs over te zeggen. Ik vind als je iets doe kun je het beter maar goed doen als je de mogelijkheden in huis heb. Zeker ook voor je maantjes.

Ik weet ook niet of de dactycid je biologisch evenwicht om zeep heeft geholpen. Iets moet dit hebben veroorzaakt. Water verversingen heeft dit zeker niet veroorzaakt wat een LFS jou had verteld.

Inderdaad zeoliet, kool en uvc eruit.

Duimen dat je 17 stabiel draai en anders inderdaad verversen en bij doseren.

Fijn om te lezen dat je kwakkelende vis weer actief is en dat je weer kunt genieten van de uitwerpselen. :cooll: Waar je al blij van kunt worden...............

Edit. vergeten. probeer je zeoliet wel in de stroming te krijgen. Ik hang de zak voor de filter uitlaat met een lijmklem.
 

Terug
Bovenaan