@Giebeltje , dank je wel! Wat mooi ook dat je het herkent! Goudvissen zijn gaaf!
Ik zit nog even wat na te denken. Vandaag is het 'behandeldag' en ik ben er nog steeds niet helemaal over uit. Ik leg 'm graag even voor aan jullie, want twee weten meer dan één. Het is nogal een boel tekst en een boel om te overdenken, excuses voor het ongemak, en zeer zeker enorme dankbaarheid voor het lezen en meedenken! Ik ben jullie sowieso eeuwig dankbaar ook voor al jullie voorgaande adviezen en meedenkingen, het helpt!
edit. Scroll voor de 'samenvatting' even omlaag. 😉
Naar aanleiding van wat
@michelle1 zei over de mogelijke kieuwwormen. Vis heeft symptomen die die richting op wijzen: het tegen de pomp in zwemmen, en het gapen, en eerder ook het schuren.
Vooral van de laatste tijd zijn dat gapen en het tegen de pomp inzwemmen is ook iets van de laatste weken.
Ik vind ook dat hij veel 'hapt', zo'n beetje in de 'lucht', gewoon tijdens het zwemmen, alsof hij probeert om voedsel te ondervangen.
Die Dacticyd die hij al heeft gehad, die werkt daar ook tegen, tegen de kieuwwormen. Zowel tegen nematoden als huid- en kieuwwormen. Levamicil alleen tegen nematoden.
Dus ik zit eigenlijk te denken, als ik ga behandelen, dan is mijn beste optie nu eigenlijk die Dacticyd omdat die meerdere dingen tegelijk ondervangt. Zowel de symptomen die kunnen passen bij kieuwwormen, als de camelanus (die ik, nog steeds niet in deze bak heb waargenomen). Het gapen lees ik nergens terug als symptoom van de camelanus, maar is de laatste tijd wel echt een ding.
Wat betreft de Dacticyd hink ik op twee gedachten.
1. Vis verdraagt dit middel. Ik heb het al gegeven en hij trekt het.
2. En daar zit een beetje mijn punt ook: Het gapen is er niet door opgehouden.
De poo is soms goed (er ligt nu een anaconda) en soms The Ghost of Lunchtime Past (want dan is het gewoon shitty, wit en doorschijnend).
Manaus heeft ook een middel tegen huid/kieuw/lintwormen. Bilocil. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan overwegen dit te geven, maar, dan behandel ik alleen de huidkieuwlintwormen, en niet de camelanus.
De Dacticyd behandelt allebei, maar de vraag is, hoe fatsoenlijk. Mijn ervaring met de dacticyd in mijn andere bak (rio450) is niet per se slecht, want de wormen heb ik eigenlijk niet meer gezien na die eerste ronde Dacticyd.
Wat betreft de goudvis. Die was pre-Dacticyd wel wat schrikachtiger dan na de kuur. Heb het idee dat het dus wel iets uitgehaald heeft, maar omdat hij kwakkelt, lastig om waar te nemen wat door de kuur komt en wat door fluctuaties die hij al heeft.
Dan het gapen.
Ik ben even terug gaan zoeken/lezen en kwam hier een bericht over tegen uit 2011. Daar worden mogelijke oorzaken voor gapen genoemd:
1. zuurstoftekort in de bloedsomloop
2. parasitaire infectie/ bacteriële infectie > waardoor kieuwen worden aangetast
3. Hyperammoniakemie. Een te hoog ammoniakgehalte in het bloed, eigenlijk veroorzaakt door een vertraagde stoelgang.
(zie ook
https://aquaforum.nl/threads/kunnen-sluiers-gapen.46766/)
Zoals ik dit begrijp kan het gapen dus ook ontstaan als gevolg van darmproblemen (punt 3). Dus, beredenerend, als Vis zit met een darmparasiet die zijn stoelgang ontregelt, dan zou daarmee de ammoniakgehalte in zijn bloed kunnen oplopen waardoor hij gaat gapen.
Of, het gapen is een direct gevolg aan een probleem met zijn kieuwen. Hetzij bacterieel van oorsprong of parasitair (2).
Wat ik nog wel te zeggen vind voor een bacterie, is dat hij o.a. ook met zijn ogen zit. Dat dus een poosje geleden ook weer wat verslechterd is (daar heb ik toen die baktopur direkt voor gegeven, in oktober, wat niet echt iets leek uit te halen). Maar het gapen is wel 'nieuw', echt sinds een paar weken, denk ik.
Nog even bij zeggen: die baktopur-kuur was met de tl verlichting aan, want ik wist toen nog niet dat dat uit moest. Dat las ik hier pas op het forum achteraf.
Wat ik zie aan de kieuwen: niks. Ze gaan langzaam open en dicht, synchroon met wanneer hij hapt. Binnenkant bordeauxrood. Ik zie geen beschadigingen. Wel hapt vis de laatste tijd vaker dan vroeger even een bel lucht op.
Sorry, het werd weer een enorm verhaal. Omwille van de leesbaarheid:
TLDR, Korte samenvatting van alle wikkens en wegens.
- Passen de symptomen (gapen, tegen de pomp in zwemmen) van Vis in het wormenprobleem, of zijn het twee losse problemen?
- Moet ik dan behandelen en zo ja, waar voor, en waar tegen.
Wel behandelen: dan neig ik om toch een volledige kuur te geven omdat je daarmee ook de filters saneert van het mogelijk wormengebroed.
Maar, behandelen met wat?
Wormen:
> kan met Dacticyd (nematoden + huidkieuwlintwormen), effectiviteit niet helemaal gegarandeerd.
> kan met levamicil (alleen nematoden), mis daardoor behandeling voor mogelijke huid/kieuwwormen.
> kan mogelijk met Bilocil, maar dan geen behandeling voor nematoden.
Gapen:
> nu ongeveer het meest afwijkende in zijn gedrag. Kan onderdeel zijn van kieuwwormen, kan ook andere oorzaak hebben.
mogelijk een ontstaansgeschiedenis in bacterieel probleem. Laatste tijd beduidend vaker aan het gapen.
Niet/anders behandelen: als de vis te fragiel is om te behandelen of er geen baat bij heeft.
> vis lijkt me momenteel sterk genoeg, ik denk dat hij één behandeling wel aan kan, maar marathonbehandelingen zijn gewoon niet wenselijk.
> Het is niet zeker wat hij heeft. Daardoor ook onzeker of hij baat heeft bij een behandeling tegen kieuwwormen.
> Het is niet zeker dat er camelanus in de bak zit/zat.
> Gapen kan ook onderdeel zijn van een bacteriële infectie. Zijn opbollende ogen kunnen daar ook verband mee houden. Heeft het zin om een kuur baktopur direkt te overwegen?
Nu even koffie. En erwten
😉.