Op marktplaats zal je ook wel eens een geschikt maatje voor fishie kunnen treffen hoor. Ik weet het niet want ik kijk gewoon bij voorbaat niet want dan zie ik ook al die zielige gevallen en zit ik straks met 100 sluiers die ik ga ophalen.
Maar in jouw geval ik zou niet gaan voor 2 waarvan het geslacht niet duidelijk is.
Het blijft altijd een risico een nieuwe vis aan te schaffen ook bij FGS. Maar beter goed kijken en een zo gezond mogelijk exemplaar pakken. Vis die al een week in een vaas zit zal weerstand ws. drama zijn dan haal jij ze op dus verhuisstress eroverheen.
Ik heb een hele tijd terug groot drama gehad, oude vis ziek, die knapte op en uit onverwachte hoek me nieuwe vis dood. Na deze ellende nieuwe vissen in een paar weken tijd vielen die ook om en toen als nog me oude vissen ook.

Ik durf geen meer te halen want de ellende ben ik even zat.
Dus advies in deze ben ik wellicht niet het juiste persoon gezien mijn ervaring
🙄 Je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben............................. Valentijnsdag wellicht mazzel dag
Je moet goed letten op ogen die niet uit de kop puilen, vinnen en staarten mogen niet rafelig eruit zien. Een scheur is geen probleem maar de randen kijken. Kieuwen bekijken, rood/roze van binnen en ze moeten allebei kieuwdeksels open/sluiten. Geen slijm achtige draden in kieuwen. Kijken naar gedrag dat ze niet schrikachtig zijn, zich verstoppen en daar blijven hangen, niet door de bak flitsen. Geen rare plekken en zoals je weet poepgat even checken. dat zijn de hoofdlijnen. Als je iets duurs koop gaat het om de symmetrie van lichaam. 2 anaalvinnen, mooie rug lijn, stand staart en nog wel meer, ook soort bepalend, maar dan word het te nerdy
😉
Kijk eerst maar eens bij Dino zodat je een beetje inzicht heb in de soorten en bij behorend gedrag. Je kunt daar uren rond struinen. Kijk eerst bij de grote lobbesen dan zie je echt wat verschil qua gedrag. Die jongere zijn allemaal wat hyper. Al koop je daar niets dan kun je wellicht een besluit maken dat soort/gedrag lijkt me het beste. Neem gewoon de tijd om goed te kijken. Als je het goed doe zit je voor 30 jaar aan die vis dus je hoef echt niet in een uurtje tijd te beslissen. Je kunt er ook nog een nachtje over slapen toch.