Wat is er nieuw

Kweken van biofilm

Biofilm dun of dik of variabel, dat willen we heel graag in de bakken.
Ingedraaid of gerijpt heet dat ook.

Het in een negatief daglicht stellen evt gebaseerd op flutinformatie , maakt de internetinfo nog onbetrouwbaarder.
Als nu iemand zoekt naar info betreffende biofilm, kunnen ze op dit topic terechtkomen.
Dus stel ik hier dat in het aquarium de biofilm zeer wenselijk is.
En voor open wonden in de hospitaal mogen ze van mij lekker blijven cleanen en ontsmetten voor een celletje meer of minder, voor mijn part vliegenmaden bij inzetten.
Biofilm is essentieel voor al het leven van micro tot macro.

Point made😀
Ligt er aan wat voor biofilm het is .
Biofilm van afval lijkt mij minder gezond dan biofilm van boom bladeren .
 
Dat was te letterlijk solly !
Had moeten zijn minder gezond dan biofilm van boom bladeren .

Kunt u mij het vergeven😟
Maar dan nog blijft mijn vraag: waar basseer je dat op dat biofilm op een filter minder gezond is dan op een blad?
 
Een feit is toch dat van een blad direct de gezonde stoffen in de bacteriën komen die dus een biofilm zouden maken .
Bij een biologisch filter worden in het water aanwezige deeltjes en stoffen door bacteriën gebonden en zo uit het water gehaald dit zal ook gebeuren in kleine schaal als er biofilm aan een ingang of uitgang van een filter zit dus met ammoniak en nitriet .
 
Biofilm van afval lijkt mij minder gezond dan biofilm van boom bladeren .
Volgens mij krijg je een biofilm door de bacterien die het blad afbreken en dat zijn dat de heterotrofe en de nitrificerende weer als ik het goed heb.
 
Maar dan nog blijft mijn vraag: waar basseer je dat op dat biofilm op een filter minder gezond is dan op een blad?

Om het allemaal wat kortgezegd te houden;

Verschillende bacteriën leven van verschillend materiaal.
Bacteriën nemen de voedingsstoffen van waar ze eten tot zich op, wat dan weer wordt opgenomen door de bewoners die deze biofilm eten.

Komt de biofilm van een dood blad, dan hebben de bacteriën het materiaal uit het blad tot zich genomen. Komt het van het glas, dan komt enkel de voeding uit het water in de bacteriën, wat theoretisch minder goede bouwstoffen bevat, zoals cellulose.

Groeien de bacteriën op afval, dan is het zelfs mogelijk dat de bacteriecultuur giftig is. Komt in je bakkie natuurlijk niet zomaar voor.

Maar ik denk dat zolang je maar het één en ander aan plantenafval in je bak het allemaal zo'n verschil niet zal maken de bewoners zullen eenmaal eten waar ze behoefte aan hebben, en dingen zoals cellulose treft men ook gewoon in het voer van de beestjes aan.
 
Waar haal je de biofilm op een filter dan vandaan ?
 
Om het allemaal wat kortgezegd te houden;

Verschillende bacteriën leven van verschillend materiaal.
Bacteriën nemen de voedingsstoffen van waar ze eten tot zich op, wat dan weer wordt opgenomen door de bewoners die deze biofilm eten.

Komt de biofilm van een dood blad, dan hebben de bacteriën het materiaal uit het blad tot zich genomen. Komt het van het glas, dan komt enkel de voeding uit het water in de bacteriën, wat theoretisch minder goede bouwstoffen bevat, zoals cellulose.

Groeien de bacteriën op afval, dan is het zelfs mogelijk dat de bacteriecultuur giftig is. Komt in je bakkie natuurlijk niet zomaar voor.

Maar ik denk dat zolang je maar het één en ander aan plantenafval in je bak het allemaal zo'n verschil niet zal maken de bewoners zullen eenmaal eten waar ze behoefte aan hebben, en dingen zoals cellulose treft men ook gewoon in het voer van de beestjes aan.
Helemaal gelijk 🙂

ik denk dat de bewoners wel selectief zullen zijn.
Want niet ieder blad is gezond .
 
Komt het van het glas, dan komt enkel de voeding uit het water in de bacteriën, wat theoretisch minder goede bouwstoffen bevat, zoals cellulose.
Maar goed in een bak zonder planten zal weinig of geen cellulose zijn denk ik maar waar halen de bacterien dat dan weg?
En tref je op ramen dan geen heterotrofe aan want die voeden zich met organische stoffen en die zullen toch niet in het water zitten want deze bacterien verwerken het afval en nemen het dan op lijkt me. Volgens mij heb je in het water dan alleen anorganische stoffen die worden "gemaakt" door de organische.
Nou ik merk wel dat dit weer een heel scheikundig gedoe is zeg😱
 
Tav topicstarter:

Wat ik me afvraag, hoe kom je bij deze gedachte? Het klinkt als een onderwatervariant van vlees van koeien die gras eten is gezonder dan dat van koeien die worden grootgebracht op sojabonen.

Heb je (wetenschappelijke) artikelen of informatie die dit idee van jou ondersteunen, of is het iets dat voortkomt uit je eigen gevoel voor logica?
 
Wat ik me afvraag, hoe kom je bij deze gedachte? Het klinkt als een onderwatervariant van vlees van koeien die gras eten is gezonder dan dat van koeien die worden grootgebracht op sojabonen.

Heb je (wetenschappelijke) artikelen of informatie die dit idee van jou ondersteunen, of is het iets dat voortkomt uit je eigen gevoel voor logica?
Aan wie is deze vraag gericht Marjan?
 
Hier een heel stuk over cellulose en bacterien en nog wat meer maar mij gaat dit tever maar wellicht leuk om te lezen voor enkelen onder ons:

 
Hier een heel stuk over cellulose en bacterien en nog wat meer maar mij gaat dit tever maar wellicht leuk om te lezen voor enkelen onder ons:


Ik lees in dat stuk veel dingen over bacteriën, maar niet op het gebied waar topicstarter het over heeft.

Niet alleen heeft topicstarter het er over dat de ene biofiom gezonder zou zijn voor garnalen/vissen? Maar ook dat het zinnig zou kunnen zijn dat apart te kweken voor de bewoners.

Ik zie dat zelf niet. Volgens mij is alles in het aquarium bedekt met biofilm. De bacteriën daarin zijn geen grazende koeien, ze gebruiken als voeding wat er langsdrijft. En ik geloof niet dat je bewoners specifiek naar een soort biofilm kan sturen.

Wij gebruiken ook groente/bladeren in de bak voor slakken en garnalen, maar dan rechtstreeks. In die groente/bladeren zitten gezonde stoffen voor die bewoners, waaronder mineralen voor hun huisjes en skeletten. Maar dat gaat rechtstreeks, niet via de biofilm.

En ja logisch, groente/blad is organisch en zal naast gegeten worden ook afgebroken worden door bacteriën en andere micro-organismen. Die (vaak?) in een biofilm zitten die ook gegeten wordt. Garnalen doen hier bijna niet anders dan grazen van alle oppervlakken.

Ik zou zelf geneigd zijn te proberen een gezond, kloppend milieu in de bak te creeeren, waarmee je volgens mij automatisch ook al veel (gezonde) biofilm in je bak krijgt. En verder goed en gezond voer.
De samenstelling van het voer kan grote invloed hebben op het mineralisatie-proces in je bak (C:N ratio), en heeft daarmee volgens mij veel impact op de kwaliteit van het "milieu" in de bak.

Aanv.
Misschien geef ik niet die indruk, maar los van wat ik typte vind ik dit een interessant en leuk experiment. De voornaamste reden dat ik er zo bovenop duik is dat het mijn aandacht trekt. Ik zal proberen het te blijven volgen.
Wie weet heeft hij (zij?) iets heel nieuws ontdekt 🙂 Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees in dat stuk veel dingen over bacteriën, maar niet op het gebied waar topicstarter het over heeft.
Nou misschien volg ik het niet maar de bacterien zorgen toch voor de biofilm en dus het ontstaan daarvan?
 
Dit haal ik uit de info van aquainfo namelijk:

Hoe vormt zich een biofilm? Nou dit gebeurd in een aantal stappen

  • Beginfase: Bacteriën bevinden zich voornamelijk nog in het water. Als hier voldoende voedingstoffen zijn dan kunnen ze goed in het water groeien en een waterbloei is het gevolg, vaak zichtbaar als een witte mist. De remedie is wachten tot de voedingstoffen zijn opgebruikt of water verversen met water waarin weinig voedingstoffen zitten.
  • Migratiefase: De bacteriën zoeken een geschikt substraat waar voor hun de omstandigheden gunstig zijn. Dit substraat hoeft zich dus niet in een filter te bevinden maar kan ook de bodem, ruiten of planten zijn. Bij een hoge bacteriedruk zijn zelfs de vissen aan de beurt. Soms met dodelijke afloop.
  • Koloniseringsfase: De bacteriën beginnen zich te delen en vormen kleine losse kolonies op het substraat. De bacteriën scheiden stoffen af die door andere bacteriën opgemerkt worden. Zodra die stoffen een bepaalde concentratie overschrijden (de kolonie bacteriën is dan groot genoeg) komt een genetisch mechanisme in werking dat er voor zorgt dat de bacteriën exopolysacchariden gaan uitscheiden.
  • Biofilmvormingsfase: Als de kolonie groot genoeg is en de drempelconcentratie wordt overschreden worden dus exopolysacchariden uitgescheiden. En zo vormt zich een biofilm waarin de bacteriën de voor hun meest gunstige omstandigheden kunnen creëren.
 
Dit haal ik uit de info van aquainfo namelijk:

Hoe vormt zich een biofilm? Nou dit gebeurd in een aantal stappen

  • Beginfase: Bacteriën bevinden zich voornamelijk nog in het water. Als hier voldoende voedingstoffen zijn dan kunnen ze goed in het water groeien en een waterbloei is het gevolg, vaak zichtbaar als een witte mist. De remedie is wachten tot de voedingstoffen zijn opgebruikt of water verversen met water waarin weinig voedingstoffen zitten.
  • Migratiefase: De bacteriën zoeken een geschikt substraat waar voor hun de omstandigheden gunstig zijn. Dit substraat hoeft zich dus niet in een filter te bevinden maar kan ook de bodem, ruiten of planten zijn. Bij een hoge bacteriedruk zijn zelfs de vissen aan de beurt. Soms met dodelijke afloop.
  • Koloniseringsfase: De bacteriën beginnen zich te delen en vormen kleine losse kolonies op het substraat. De bacteriën scheiden stoffen af die door andere bacteriën opgemerkt worden. Zodra die stoffen een bepaalde concentratie overschrijden (de kolonie bacteriën is dan groot genoeg) komt een genetisch mechanisme in werking dat er voor zorgt dat de bacteriën exopolysacchariden gaan uitscheiden.
  • Biofilmvormingsfase: Als de kolonie groot genoeg is en de drempelconcentratie wordt overschreden worden dus exopolysacchariden uitgescheiden. En zo vormt zich een biofilm waarin de bacteriën de voor hun meest gunstige omstandigheden kunnen creëren.
Maar op welke manier heeft dat voor jou te maken specifiek met dat wat de topicstarter wil?

Er is onder "normale" omstandigheden in water altijd sprake van groei van biofilm, maar ik dacht dat topicstarter een aparte extra gezonde biofilm wil kweken voor zijn bewoners. Een biofilm die gezonder is voor de bewoners door de manier waarop het ontstaan/gekweekt is.
 
Jij zei dat je in dat stuk veel over bacterien las maar bacterien en een biofilm staan niet los van elkaar. Om te laten zien hoe dit zicht ontwikkelt heb ik dat stukje van Aqua info gepost.
Of er een ongezonde biofilm is dat durf ik niet te zeggen. In onze bakken zal dat denk ik niet of amper voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Tav topicstarter:

Wat ik me afvraag, hoe kom je bij deze gedachte? Het klinkt als een onderwatervariant van vlees van koeien die gras eten is gezonder dan dat van koeien die worden grootgebracht op sojabonen.

Heb je (wetenschappelijke) artikelen of informatie die dit idee van jou ondersteunen, of is het iets dat voortkomt uit je eigen gevoel voor logica?
Ik heb wetenschappelijke artikelen gelezen en ook logica.
Begrijp alleen de vergelijking niet van de koeien ¿
Dit lees ik wel over de moerbeiboomblad waar mee ik dit begonnen ben .

Moerbei bladeren

✓ Een uitstekende bron van natuurlijke voedsel voor garnalen dwergkreeften, slakken en kleine meervallen!
✓ Rijk aan vezels, vitaminen en mineralen!
✓ Helpt bij de verschaling (vervelling) van garnalen!

Dit zit niet in de biofilm wat ergens anders zit ivp een boomblad .
 
Begrijp alleen de vergelijking niet van de koeien
Even off-topic

Dat zal misschien komen omdat de vergelijking niet klopt. Koeien worden niet grootgebracht op sojabonen maar krijgen naast gras, kuilgras en mais ook mengvoer,, brokken waar sojaschroot in is verwerkt..

 
Ik heb wetenschappelijke artikelen gelezen en ook logica.
Begrijp alleen de vergelijking niet van de koeien ¿
Dit lees ik wel over de moerbeiboomblad waar mee ik dit begonnen ben .

Moerbei bladeren

✓ Een uitstekende bron van natuurlijke voedsel voor garnalen dwergkreeften, slakken en kleine meervallen!
✓ Rijk aan vezels, vitaminen en mineralen!
✓ Helpt bij de verschaling (vervelling) van garnalen!

Dit zit niet in de biofilm wat ergens anders zit ivp een boomblad .

Jij gaf eerder aan dat je denkt dat biofilm op moerbeiblad gezonder is omdat de bacteriën daarin groeien van de stoffen in het moerbeiblad.
In zekere zin zeg je daarmee dat je een, voor bewoners gezondere biofilm krijgt doordat deze groeit op een gezonde ondergrond waar de bacteriën uit de biofilm stoffen hebben opgenomen. Dus dat de bacteriën gezonder zijn door wat ze eten.

Wellicht heb ik dat helemaal verkeerd geinterpreteerd 🙂
En ja, moerbeiblad wordt hier ook als lekkernij gezien. Evenals brandnetel. We hebben om die reden beiden in de tuin.

Succes met je experiment en ervaringen verder 🙂
 
Jij gaf eerder aan dat je denkt dat biofilm op moerbeiblad gezonder is omdat de bacteriën daarin groeien van de stoffen in het moerbeiblad.
In zekere zin zeg je daarmee dat je een, voor bewoners gezondere biofilm krijgt doordat deze groeit op een gezonde ondergrond waar de bacteriën uit de biofilm stoffen hebben opgenomen. Dus dat de bacteriën gezonder zijn door wat ze eten.

Wellicht heb ik dat helemaal verkeerd geinterpreteerd 🙂
En ja, moerbeiblad wordt hier ook als lekkernij gezien. Evenals brandnetel. We hebben om die reden beiden in de tuin.

Succes met je experiment en ervaringen verder 🙂
Dank je Drup 🙂
 
Ik geloof niet dat verschillende bacteriën groeien op verschillende oppervlakten dan wel materialen binnen hetzelfde aquarium. Een aquarium is een (grotendeels) gesloten systeem en daar komen dus niet zomaar invloeden bij. Via de lucht kan van alles aanwaaien, maar dat is dan al betrokken in het systeem voordat bv. een nieuw type blad wordt toegevoegd. Je kan een groter onderscheid maken in soorten bacteriën dan aeroob en anaeroob, want dat is kort door de bocht, maar ik ruik een broodje aap als het gaat over bacteriën die voedingsstoffen opnemen van het materiaal waar ze op groeien en daardoor een betere voedingswaarde zouden hebben.

De samenstelling van een biofilm zou binnen een gesloten systeem als een aquarium overal in meer of mindere mate hetzelfde moeten zijn. Met de introductie van een nieuw materiaal, bv. een blad, ontstaat niet plots een nieuwe soort bacterie.
 
Wist je dat buifilm afvoerbuizen kunnen verstoppen !
In en de uitlaat van de filter dus ook .
Daar heb je ongewenst biofilm 🙂
 
Ik reinig de buizen dan ook af en toe en niet alleen de spraybar.
 
Ja daar heb ik ook een set van en om in de slangen te komen een borsteltje aan een soort dikke visdraad om goed de hele slang te kunnen doen.
 
Zoiets als deze dus:
 
Ik geloof niet dat verschillende bacteriën groeien op verschillende oppervlakten dan wel materialen binnen hetzelfde aquarium. Een aquarium is een (grotendeels) gesloten systeem en daar komen dus niet zomaar invloeden bij. Via de lucht kan van alles aanwaaien, maar dat is dan al betrokken in het systeem voordat bv. een nieuw type blad wordt toegevoegd. Je kan een groter onderscheid maken in soorten bacteriën dan aeroob en anaeroob, want dat is kort door de bocht, maar ik ruik een broodje aap als het gaat over bacteriën die voedingsstoffen opnemen van het materiaal waar ze op groeien en daardoor een betere voedingswaarde zouden hebben.

De samenstelling van een biofilm zou binnen een gesloten systeem als een aquarium overal in meer of mindere mate hetzelfde moeten zijn. Met de introductie van een nieuw materiaal, bv. een blad, ontstaat niet plots een nieuwe soort bacterie.
De organische resten van plantaardige of dierlijke herkomst worden het eerst door bacteriën omgezet in bruikbare stoffen zodat de vissen en of garnalen het kunnen opnemen.
Het zelfde als bij een mens in onze darmen leven vele soorten bacteriën die ons voedsel omzet in vitaminen en verteerbare stoffen.
Als een bacterie afval van poep of ander rommel tot zich neemt dan zal de desbetreffende bacterie niet gegeten worden door vissen en of garnalen.
De vissen en of garnalen krijgen bij mij verschillende soorten voer denk dat een ander vorm van bacterie zal kunnen ontstaan.
 
Die andere vorm van bacterien groeien dan toch nog steeds uit de excrementen van de bewoners dus toch weer uit, poep en rommel, .
Dan rijst mij de vraag wat jij als optimaal zult beschouwen, welke bladeren en welk voedsel is dan wenselijk.
 
Die andere vorm van bacterien groeien dan toch nog steeds uit de excrementen van de bewoners dus toch weer uit, poep en rommel, .
Dan rijst mij de vraag wat jij als optimaal zult beschouwen, welke bladeren en welk voedsel is dan wenselijk.
Bijna ieder blad is goed .
Die kun je vinden op internet .
Voedsel wordt algemeen opgegeten door vissen en of garnalen.
Wat er over blijft wordt door bacterie opgenomen en die kunnen weer als voedsel dienen voor vissen en garnalen.
 
Goed, maar welke rommel moet er dan niet in?
 
Waarschijnlijk iets wat niet in een aquarium thuishoort .
Definieer dan rommel ?
 
De organische resten van plantaardige of dierlijke herkomst worden het eerst door bacteriën omgezet in bruikbare stoffen zodat de vissen en of garnalen het kunnen opnemen.
Ik zit niet zo in de scheikunde maar is het niet zo dat afbreekbare stoffen door de heterotrofe bacterien in nh3/4 worden omgezet en daarna in no2 en weer in no3 door de nitrificerende?
Mij is niet bekend dat er meer stoffen vrijkomen bij de omzetting die planten of vissen kunnen gebruiken.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan