Leg deze overflow ff uit :-S


1620987631856.png


Zomaar een idee... gaat lukken.:rolleyes:
 
Nog een keer een pingpongbal scoren voor drin 🧐
 

Bijlagen

  • 20210514_202325.jpg
    20210514_202325.jpg
    221.6 KB · Weergaven: 103
Wauw wat een constructie. :D Aardige hoogbouw geworden. Heb je hem al getest? Of hoort die pingpongbal er nog in. xD

En die wc-borstel, ehhh, should I ask? Haha.
 
Deze buizen komen bij de gordijnen te staan dus zie je straks weinig van.

Testen doe ik denk ik niet de rest is nog los maar heb geen reden meer waarom deze bouw niet zal werken ;)

Borstel was om baby flessen af te wassen past mooi in de siphon.

Nog naar een opvoerpomp wezen zoeken. Voor 500L bak 6x per uur rond te pompen zou wellicht een 5000L/h pomp nodig zijn voor 1.5m opvoerhoogte. die zijn niet echt budget meer maar ga ook 2 pompen overwegen wellicht om storingen te voorkomen.

De wet-dry filter moet ik denk ik eerst in een budget variant opzetten. Om de bakken op elkaar sluitend te krijgen is nog niet zo makkelijk om een goede bak te vinden. Wil ik toch goed hebben ivm nevel en geluid.
 
Niet verkeerd!
Zal er me eens in verdiepen. IK had vanmiddag een aquamedic DC runner 5.3 in mijn handen voor 215 gaat hem niet worden...
Ik moet me eerst in stapelbakken verdiepen en daar de hoogte van bepalen.
 
FF niet veel kunnen doen maar wel een pomp kunnen vinden:

Is de 9.2 geworden. Deze serie wordt uitgefaseerd en voor de x.3 vervangen waar een wifi op zit waar ik geen interesse in heb en veel duurder is. De 5.2 (5000L/h) bij een opvoerhoogte van 1.2m zou op ongeveer op 80% draaien zonder de bochten meegerekend voor 3000-3500L/h (bak is 530L) dus leek me iets te krap en voor de levensduur wil ik naar 30-50% belasting.
grafiek laat dit goed zien: https://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=433&cid=23

De 5.2 is ook niet overal meer leverbaar en bij de 9.2 zitten weer 40mm aansluitingen waar ik nu ook mee werk.

Ben me ook wat meer gaan verdiepen in de wet/dry filters en kom hier wat uitdagingen tegen om even rustig over na te denken.
Een rotating spray bar lijkt voor beluchting hier de voorkeur te hebben echter is hier bijna geen voorbeeld van te vinden voor inspiratie. Heb wel een ideetje maar mag dan weer pvc gaan passen.

Ook wil ik eens kijken of de pomp ook onder water, maar ook daarbuiten geknutseld kan worden zodat de warmte niet door het water opgenomen wordt als het buiten weer heet wordt. Ook hier nog niets van kunnen vinden.

Als de pomp binnen komt kan ik de overloop testen en instellen op de juiste hoogte. is nu nog gissen... Ook meteen een luchtsteen bij de inlaat zetten kijken of die syphon niet droog valt 🧐

Bij mij loopt mijn draadjes altijd alle kanten op LOL!!!
 
Waarom haal je niet de sproeier uit een vaatwasser of een Gardena tuinsproeier?
Of heb je daarvoor te weinig druk?
 
Met een 40mm overloop lijkt me een behoorlijke debiet te gaan ontwikkellen en zou de vaatwasser sproeier of tuinsproeier te kleine gaten te hebben, ook met het mechanisch vuil wat er doorheen moet.
Ik neig naar een constructie als een sla centrifuge waar ik noppenschuim in leg en waar de bak roteert door de overflow. In de bodem van de bak boor ik dan gaten als spray bar en krijg dan meteen de mechanische filtratie.
Het noppenschuim werkt dan ook als schoepenrad.
 
Valt Opzich wel mee denk ik.
Weet niet hoe grof jouw voer is?
Het granulaat dat ik voer past makkelijk door een vaatwasser sproeier.
Blad materiaal zal wat lastiger worden
 
Voer is geen probleem ze eten netjes alles op. Stront maken kunnen ze lekker.
 
Maar dat zijn toch geen harde brokken van 3mm?
 
Ben nu niet in de stemming om mechanische filtratie uit te leggen op een lage druk systeem...
 
Hevels getest en weer wat bijgeleerd.
Bak van 40L was zoals verwacht te klein maar heb even niks anders. Hierdoor bij de aanzuig vanpomp een bochtje naar beneden voor een vortex te beperken en de lucht die dat meezuigt.
Toch vrij kritisch om de hevelsnelheid goed in te stellen maar gaat wel met een kraan maar niet zuiver genoeg.
Aanvoerbuis met plakband in de koppelingen geperst en daar zuigt het nog iets lucht aan door de vacuum die de hevel maakt. Deze vacuum zuigt ook tevens de buis boven de rand leeg van lucht en ontstaat er vanuit een overflow een volle syphon. Alleen met valse lucht nog niet zo stil als ik wil maar is op te lossen als alles verlijmd wordt.

Primen is doodsimpel. Als de syphonbuis in de sump onder waterniveau zit hoef je enkel aan de terugslagklep te zuigen tot er water in de reservoir zit. Zit die boven niveau dan met een gieter 2L water in de onderste syphon gieten en even zuigen.
Complete syphon stoppen is makkelijkste door de dop waar de slang aan zit los te draaien zonder de stelkraan dicht te gooien.
De onderste syphon kan dan geleegd worden door een broodzak als slurf over de dop te zetten en daarna de dop los te draaien dan valt het restwater in de sump ipv ernaast.

Wel belangrijk om de kraan laag te hebben om veel vacuum te kunnen genereren voor een volledige syphon als dit hoog zit gaat het lastig.
Opstelling is weer uit elkaar. Testen ging met 8000L/h. Meer ging niet omdat de pomp lucht aanzoog.

Met wat inzicht is de sump goed te vullen, echter voor een waterwissel is het wel goed opletten niet te veel er in te krijgen is toch meer opletten als een potfilter maar een grotere bak scheelt ook veel risico.
Uitstroom zo laag mogelijk gezet om bij uitzetten een volle syphon door de pomp de symp in te krijgen zo snel mogelijk. de 2e syphonbuis is lager ingesteld als de laatste syphon naar de sump om hier de overgang van syphon naar overflow naar nul uitstroom te krijgen. Die je dit niet dan blijft de overflow wel 15 minuten na druppellen.

 
En sluiers happen lucht als ze zin hebben.

De 3000L/h instelling heb ik nu ook gevonden en blijkt met 6x bakvulling/h toch te laag voor vuil op de bodem naar de inlaat te sturen dus die wordt straks een spray bar oid en komt een T-stuk of korf voor in de plaats.
 
Lekker bezig weer. Het gaat me haast duizelen als ik hoor waar jij allemaal rekening mee probeert te houden bij het ontwerp en de afstelling van het systeem.

Toch vrij kritisch om de hevelsnelheid goed in te stellen maar gaat wel met een kraan maar niet zuiver genoeg.
Zou een schuifafsluiter hier misschien kunnen helpen? Die schijn je preciezer af te kunnen stellen dan een kraan.
 
Wel de regelbare versie ervan. Wellicht de 32mm versie om een nog hogere valsnelheid te krijgen laatste stuk van 32mm ipv 40 dan is de onderdruk ook groter om te ontluchten dus sneller en minder lucht in de buis.
Had wel het idee dat dit bij 8000L/h makkelijker ging dan bij de 3000L/h
De 5.2 pomp heeft 32mm aansluiting dus lijkt verantwoord voor 3000L/h. Deze syphons zijn 40mm gekozen ivm minder verlies in bochten. Onderdruk kan niet zo laag als overdruk en doe de bochten altijd ruimer als dat kan.
Dus ook op 12mm slang 16mm bochten scheelt enorm.

Gewoon de problemen van een ander mee kopieren is niet mijn ding heb meer voldoening een oplossing te vinden.:D.
Het gaatje wat jij in je hevel hebt zitten werkt dus niet bij mij dat gaf maar 800L/h en de hevel werdt niet onderbroken als de pomp uit gaat. Was wel balen maar zo gaat het ook (beter).
 
Het gaatje wat jij in je hevel hebt zitten werkt dus niet bij mij dat gaf maar 800L/h en de hevel werdt niet onderbroken als de pomp uit gaat. Was wel balen maar zo gaat het ook (beter).
Wil jij hem volle bak laten hevelen dan, en vervolgens de uitstroom (en daarmee het gehevelde volume) zelf afregelen? Of begrijp ik het dan verkeerd.

Het gaatje is er bij mij om een volledige hevel te voorkomen. Als ik hem dichtstop gaat het ding ineens 10x harder lopen. Als dat is wat je wilt, is dat prachtig. Anders is het levensgevaarlijk. XD
 
met een 5mm gaatje stroomt er alleen water uit wat boven het laagste punt van de laatste syphon staat wat dan 800L/h is dus echt weinig. Met een slangetje er in naar de aquarium op dezelfde hoogte als dit laagste punt (zoals bij topic filmpje) zorgt voor een automatische hevel, maar die is niet te stoppen door de flinke onderdruk dus is er een dikkere slang nodig en die heeft dus ook tijd nodig.
Door deze aanpassing kan hij inderdaad een hevel opbouwen tot minimaal 8000L/uur en die moet met een kraan geknepen worden. De hoge uitstroomsnelheid zorgt dat een vacuum het water in de slang zuigt en dus ook de lucht uit het systeem waardoor hij stil wordt, maar ook meer debiet (water met lucht is minder water dan alleen water ;) ) Hierdoor komt het waterniveau in de sump weer op pijl maar heeft fijn afstelling nodig om op niveau te blijven.

Als de pomp stil valt loopt de sump dus met een flinke stort vol en stopt direct als de slang lucht aanzuigt, dan wordt de syphon onderbroken en wordt het weer een overflow. De slang staat bij mij iets lager dan de minimale water niveau en stopt meteen de overflow omdat het waterniveau net iets lager komt te staan in de syphon om een overflow te kunnen worden. De pomp uitstroom staat dus een paar mm boven minimale waterniveau en bij uitzetten hevelt die ook al het water terug in de sump. NA uitzetten stroomt de sump vol door 2x40mm buis dus iets van 16000L/h. Daarom is hij ook zo snel gestopt.

Waar ik nu wel aan zit te denken is om er een extra 12mm slang met lus (syphon) en T-stuk er langs te T-wrappen als een extra syphon systeem waardoor ook het drooglopen van de sump voorkomen kan worden dan hoef ik de kraan bij aanslag niet na te stellen. Eigenlijk een Herbie Syphon dus om de maximale waterniveau te begrenzen in het aquarium. Dat doet deze heven dus net niet: voorkomen dat de sump droog staat als de kraan net iets te strak staat.

Als hij de volle bak kan hevelen kan het dus ook op alle snelheden. Ik heb denk ik maar 5-6x bak nodig maar heb de capaciteit voor 18x.

Nadeel van die slang in de bak is is dat er wel degelijk een korf op moet die zuigt echt hard. Ik kan nog 40mm knietjes proberen maar dat wordt een beetje rommelig en gaat het doel van bodemafzuiging teniet.
Is ook nog kijken of dat zinvol is want 3000L/h verzet geen vuil op het zand maar ik wil de buis wel laag genoeg mbt grote waterwissels zodat ik niet iedere keer hoef te primen.

Ja als je snapt hoe het werkt kan je iets maken🧐 Daarom heb ik het maar eerst getest.
 
Ik moet zeggen dat ik er aan de hand van alleen jouw woorden moeilijk een voorstelling van kan maken. In jouw hoofd zal het verhaal duidelijk zijn, maar e.e.a. duidelijk maken voor mensen die niet bij ieder begrip de context kennen, is weer een stap verder...

Niet dat ik dat nu van je zou willen vragen --al is het maar omdat jouw eigen begrip der dingen het belangrijkst is-- maar een schematisch plaatje kan soms heel veel helderder zijn. ^^

Hoe het ook zij: zolang je bij het afstellen van het systeem enige marge houdt, die bij stroomuitval of een verstopping voorkomt dat de hoofdbak of het bioloog overstroomt, doe je alvast iets goed. ;)
 
Basis hetzelfde als eerste post maar met dikkere slang dus reageert veel sneller met hogere debiet en beter voor onderhoud met een droogvalbeveiliging en makkelijk primen.
Echter geen ruimte voor een noodoverloop als herbie bij een syphon. als de bak te vol raakt is de sump te laag dus moet er beter een parrallel erbij van slang ;)
 
Hee nu...

Toch nog een handeling erbij waar ik geen antwoord op kan vinden:

Hoe doe je een grote waterwissel met een sump?
Als de pomp uit is zie je op het filmpje dat de waterlijn in de "sump" bak 1cm van de rand af zit en de overflow staat dan stil.
Lijkt mij dat er dan een waterwissel gemaakt kan worden tot onder de overflow, dan de pomp aan zetten om de bak leeg te maken, pomp uit en het verschil boven de overflow niveau weer terug in de sump laten lopen en de sump bijvullen?

En verdampt water bijvullen als de pomp stil staat toch?

Lijkt me vrij kritisch met bijvullen iets hoger dan de overflow en de vloer staat blank...

vdo was van een 30L bak maar heb er een van 86L besteld om dit nog eens te installeren en dan eens een waterwissel gaan doen. Wellicht valt het wel mee... effe anders dan bij een potfilter.
 
Voor mijn wissels gebruik ik een hevel buis waarmee ik 80% kan verversen
Die buis hang ik over m’n overloop en laat het water dan via een 3 weg kraan het riool in lopen ipv het bioloog in.
Bioloog staat dus ook stil bij mij tijden het legen.

voor vullen laat ik het schone water m’n eerste vak binnen lopen en zet ik mijn 3weg klep weer naar het bioloog en start de pompen weer.
Zodra er genoeg water is gaat de hevel buis weer van de overloop af en draait alles weer als normaal.

als je het maximale vul nivo hebt bepaald van je bioloog start je je pomp(en) en zet je een “Max” streepje op je bioloog.
Zodra je pompen lucht gaan happen zet je een “min” streepje en zo heb je een nivo aanduiding waarmee je kan werken
 
Klinkt als een goed plan!
Dan staat je pomp tijdens het vullen vrij lang lucht aan te zuigen toch?
De Aquamedic slaat na 2 minuten af als die geen water krijgt.
 
Nee start de pomp zodra er voldoende water in het pompvak is
De hevel met de vul slang is bij mij voldoende om de pompen niet droog te laten lopen
 
30mei 2021 alweer dat deze auto syphon in mijn bak mee draait. 1.5 jaar verder zonder problemen. Start goed op en stopt direkt als de bakniveau onder het buisje komt. In de filterbak is het waterniveau ook zeer strak in te stellen door die maximaal af te vullen bij een WW en dan de bakwater net tegen het luchtbuisje. Met opstarten loopt de bak niet over en de filter ook niet als de pomp stopt.

Een paar weken geleden wel een overloop in de bak gemaakt (gat boren, doorvoer er in, bochtje omhoog en een inlaat korf er op. Met een slang in een boog de mechanisch filter op. Hier geprobeert zoveel mogelijk NIET vertikaal te monteren om het geluid te dempen en dat doet ie goed.
Deze voert tijdens het opstarten het teveel aan water weet terug weer terug de bak in en ook de mogelijkheid om de syphon iets af te knijpet waardoor ik ook meteen een oppervlakteskimmer heb dus de Superfish skimmer is vervallen.
Niveau regeling in de bak en filter zijn ook wat beter te managen en het hele systeem is ook zeer rap stiller na opstarten.

Gelukkig steeds minder last van algen op het pvc na wat in de bak zit. De inlaat is onderaan groen.
De syphon schets weer eens erbij gepakt en nog eens bekeken. Kan er dus nogal wat buis weglaten door een doorvoer te gaan gebruiken, Echter de buis voor hevelstop zou dan nog steeds over de bak heen lopen dus nog enkele dagen bezig geweest om iets fatsoenlijks te schetsen en nog eens een paar dagen knutselen om iets werkbaars te maken.
De grootste uitdaging is om alles stabiel te krijgen en ook dat het goed schoon te maken is en 100% zeker dat het werkt voordat ik nog een keer een gatenboor in de bak zet. Of 2...

Foto1: je moet een keer naar de bouwmarkt wat halen om te passen om er achter te komen wat handig is en wat helemaal niet. Dan hou je nog wel eens wat over.
Foto2: eerste vernieuwde schetsen gebaseerd op het ontwerp uit de eerste post van dit draadje maar volledig geminimaliseerd de 3e schets wordt in spiegel gebouwd.
Foto3: Onderdelen tellen voor de bouwmarkt wat uiteindelijk niet echt compact werdt en lastig te reinigen.
Foto4: De basis is gelegd. De 32mm dop wordt de hevelstop (was luchtslang) met een enkel gat er in naar beneden gericht maar draaibaar om in te stellen. De 40MM dop wordt inlaatkorf. Na de kogelkraan komt een schuifkraan.

Daarna nog geen concrete plannen hoe dit naar de filterbakken te leiden. De snelheid van het opstarten en stoppen zal een benodigd volume buffer bepalen waar een filter op kan opstarten.

De filterinstallatie krijgt later een update. Het mechanisch filter zou ik graag voor een rollermat plaatsen. Dan kan ik ook op vakantie door de filterwatten er niet in te doen. Ik wil niet afhankelijk zijn van filterrollen die niet lokaal te verkrijgen zijn.
Of dat past in 60cm inbouwhoogte is nog even afwachten. En eigenljk vind ik die rollermatten ook vrij prijzig om daar eens lang over te denken.
 

Bijlagen

  • DSC03644.JPG
    DSC03644.JPG
    285.7 KB · Weergaven: 43
  • DSC03643.JPG
    DSC03643.JPG
    189.5 KB · Weergaven: 42
  • DSC03642.JPG
    DSC03642.JPG
    226.9 KB · Weergaven: 43
  • DSC03641.JPG
    DSC03641.JPG
    295.9 KB · Weergaven: 43
2e hands zijn ze niet heel duur meer en vrij goed verkrijgbaar via marktplaats.
Ik heb wat fleecerollen uit Duitsland besteld en heb nu voor ruim een jaar voorraad (kon niet kleiner bestellen)

Je weet niet wat je mee maakt met zo’n fleeceroller op je aquarium, zo gigantisch helder als dat je water word
 
Ben er benieuwd naar! De filterwatten halen er ook erg veel uit in mijn voorfilter. De nafilter na de pomp wordt ook donker. Die vangt de biofilm in het filtersysteem en slangen mooi op. Die draaide de nek om van alle slakken binnen 2 weken.
Toch blijft er altijd wel iets van zweefvuil rondgaan omdat in mijn 500L bak slechts 0.5L filterzand zit waar de sluiers veel mee grondelen en dan stuift het een beetje. Alleen maar goed zoon werkploeg;). blijft de vaste ontlasting over die ik afhevel dus veel vuil zit er al niet meer in het systeem, maar nog wel iets wat een klein deel van de siporax kleurt. Dat kan een rollermat mooi opnemen dan kan Halamid wellicht komen te vervallen.

Had ook gezien dat een rollermat ook het water voor planten te voedingsarm kan maken en voor sluiers is dit wellicht een voordeel om een waterwissel te verlengen, maar voor de vissen ook wel gezond denk ik. 80% waterwissel per 4 dagen is ook best intensief.

Het lastige van een open wattenfilter met rollermat is de hoogteverschil om het een beetje te kunnen laten werken maar ik denk dat ik al wat werkbaars heb bedacht.

Eerst nog precies bepalen waar de gaten in de bak moeten komen.
En deze bestellen. Best moeilijk te vinden:
Is ook nog een dingetje om een goede lengte buis te in te schatten na de kranen zodat de turbulentie na de kraan niet tot sproeien komt. Is nu ca 40cm wat een rustige uitstroom geeft boven waterniveau.

Moet later eens uitzoeken wat voor rollermat past waar een voorfilter op kan. Zal Marktplaats eens bij gaan houden thx!
 
Ja je hebt 2 verschillende types rollermat.
Je hebt de theiling die je extern kan plaatsen en je hebt de clarisea, innovitech en bubble magus die je intern moet plaatsen.
Als ruimte beperkt is in je filter maar je hebt wel ruimte naast je filter is de theiling een hele mooie.

Nadeel aan de theiling is dat de goedkopere fleece die ik nu gebruik niet op de standaard houder past van de theiling, als je die weg kiest moet je daar dus ff creatief mee zijn.
Clarisea past de goedkopere fleece goed op, de rest geen ervaring mee
 
Als ik die prijzen zo zie is het wel heel verleidelijk om er zelf een te bouwen. zoiets kan je in bijna elke bak wel maken... Heb je er een voor een paar tientjes!

FF alles in elkaar gelijmd vanmiddag. Morgen ff een stuk hardboard voorboren als boormal en meteen ff passen of het netjes zit. De doorvoeren zijn nog niet vastgelijmd.
De bak boren zal nog ff moeten wachten denk ik. houdt nogal wat in om de bak tot 3 cm leeg te krijgen, vissen in de badkuip met de media en een luchtsteen om daarna alles weer terug en op te ruimen.
Volgend Weekend MiniMe op logeren dus rustig de tijd om eens verder te verdiepen.
Op Alie zijn genoeg vertragingen op 6,12 en 24V te vinden met 7-8rpm die in een pvc koker passen.
32mm dop komt 1 luchtgat in de zijkant. De 40mm dop wordt een inlaatkorf. Pas nadat de doorvoeren verlijmd zijn . Denk dat ik de doppen op de kopse kant of in de vaseline zet of in aquariumkit om zeker te zijn dat die niet doorlekken als de pvc bochten verlijmt worden.
Wachten tot de lijm droog is gaat ff niet de bak moet toch weer gevuld worden en met 10mm dik glas en 2 gaten ben je toch ff bezig.

Wil eigenljk ook een zandafscheider maken zodat de inlaatkkorf nog lager zou kunnen en meer vaste ontlasting mee kan zuigen. Heb je dit ooit eerder ergens gezien?
 

Bijlagen

  • DSC03664.JPG
    DSC03664.JPG
    307.6 KB · Weergaven: 37
Als ik die prijzen zo zie is het wel heel verleidelijk om er zelf een te bouwen. zoiets kan je in bijna elke bak wel maken... Heb je er een voor een paar tientjes!

FF alles in elkaar gelijmd vanmiddag. Morgen ff een stuk hardboard voorboren als boormal en meteen ff passen of het netjes zit. De doorvoeren zijn nog niet vastgelijmd.
De bak boren zal nog ff moeten wachten denk ik. houdt nogal wat in om de bak tot 3 cm leeg te krijgen, vissen in de badkuip met de media en een luchtsteen om daarna alles weer terug en op te ruimen.
Volgend Weekend MiniMe op logeren dus rustig de tijd om eens verder te verdiepen.
Op Alie zijn genoeg vertragingen op 6,12 en 24V te vinden met 7-8rpm die in een pvc koker passen.
32mm dop komt 1 luchtgat in de zijkant. De 40mm dop wordt een inlaatkorf. Pas nadat de doorvoeren verlijmd zijn . Denk dat ik de doppen op de kopse kant of in de vaseline zet of in aquariumkit om zeker te zijn dat die niet doorlekken als de pvc bochten verlijmt worden.
Wachten tot de lijm droog is gaat ff niet de bak moet toch weer gevuld worden en met 10mm dik glas en 2 gaten ben je toch ff bezig.

Wil eigenljk ook een zandafscheider maken zodat de inlaatkkorf nog lager zou kunnen en meer vaste ontlasting mee kan zuigen. Heb je dit ooit eerder ergens gezien?
Ja het is een beetje fleece op een rolletje, nivo schakelaar en een motortje om de vieze fleece op te rollen.
Veel meer is het niet..
Een roostertje voor het fleece langs te geleiden en je bent klaar
 
Idd echt te simpel voor het geld. Paar platen op maat bestellen, gatenboor er in en wat pvc buis.
Zal er eens in gaan verdiepen icm een watten voorfilter. Wellicht krijg ik er een zandafscheider ook bij verzonnen.
Merk dat mijn nafilter ook goed zijn best doet dus daar een HOB versie bij zou zomaar kunnen.

'T goeie nieuws is dat ik om ca 11:00 alles ging voorbereiden met als laatste planning de boormachine uit de garage te halen.
Nou dat is een hele waslijst geworden:
Duck tape, mallen maken, aftekenen op de ruiten, vaseline, PET dop doorboren om te koelen,lijmvlakken opschuren,vuilniszak eronder hangen(bodem opengeknipt) en in een emmer gezet, oude theedoeken in de bak ducktapen, vissen in de badkuip, luchtsteen in de filter, afhevelen tot 1cm water(meteen de ruiten kuisen en bodem algen krabben), verwarming uit, en meer wat ik nu ff niet kan verzinnen. Sticker verwijderaar en wc papier ook handig!
Werdt 13:00 en kon eigenlijk wel beginnen. Tijdens het hevelen ook meteen met de bovenste gat begonnen en met de praxis boor toch 25 minuten om een 45mm gat er in te schuren. Doorvoer erin bocht verlijmen en in samenstelling het onderste gat aftekenen op de ruit.
En nog een keer herhalen. Na het verlijmen goed de ruiten schoongemaakt van duck tape en ca 15 minuten later de bak weer vol laten lopen. De doppen met dik plastiek in de doorvoeren gedrukt in de hoop dat die goed af zouden sluiten, om sneller te drogen een luchtslangetje er in gestopt voor frisse lucht, Echter na 10 minuten ging die borrellen.... Niks aan te doen moet die maar van buitenaf verder uitharden dus de rest er op geassembleerd.
Kraan ook vanaf de zijkant te bedienen mocht de bak ooit tegen een muur komen.
Deze week een keer de doppen in de bak doorboren inlaatkorf+ syphonstopper.
Eerste test dus even het water met lijmoplossing(??) aftappen. Daarna een buis naar de voorfilter om te testen. Kan niet fout gaan maar ben wel erg benieuwd hoe snel de overloop naar syphon omschakelt.

Daarna zou ik me eigenlijk moeten verdiepen in een isolatie van de bak voordat het echt kouder wordt. Totaal is dit 600L maar met een winterse kamertemperatuur die voor mij ergens op 16C of minder mag zijn is isolatie toch relevanter dan ff een andere filter opzetten.

De "stelbare" skimmer zat er al en is mooi stil door minimaal vertikaal te gebruiken.
Bij de auto-syphon minder relevant echter de plaatsting van de stelkraan is dan wel fijn als die redelijk laat in de aanvoer zit de aanvoer komt boven een wattenfilter dus niet submerged en om de turbulentie van de stelkraan en sproeien te voorkomen moet en nog ca 30-40cm buis na komen en wellicht een verauwing 40-32mm
Liefst met een slang ipv buis vanaf de kraan echter een 40mm is best stug dus een 32mm testje wil ik ook doen of dat werkt. Testen met een 32mm auto syphon liet zien dat de opstart een stuk langer duurde waardoor de pomp droogviel na 80L opvoer. De 40mm switched veel aangenamer.

Ik ben er nog niet helemaal klaar mee maar volgens mij heb ik nu een zeer goed werkende auto-syphon zonder primen en redelijk makkelijk te maken variant geknutseld. IMO ook beter dan een reguliere overloop/bean Animal constructie. Vreemd dat ik deze variant zelf nergens kan vinden.
Een sump wil ik dan ook super simpel 1 kamer houden.

Ja de korf staat redelijk ver van de zijruit, maar de sluiers hebben geen achteruit versnelling en kunnen zichzelf best makkelijk klem zwemmen vandaar... Sukkel proof en stomp zoveel als kan.

Eerst isoleren.
 

Bijlagen

  • DSC03665.JPG
    DSC03665.JPG
    259 KB · Weergaven: 38
  • DSC03666.JPG
    DSC03666.JPG
    277.8 KB · Weergaven: 38
  • DSC03667.JPG
    DSC03667.JPG
    298.2 KB · Weergaven: 38
  • DSC03668.JPG
    DSC03668.JPG
    284.4 KB · Weergaven: 43

Terug
Bovenaan