Met vislijn was iets lastiger voor het mos en wat ander spul, maar dat komt omdat ik snoeklijn heb gebruikt wat erg stug en dik is maar toch vanwege de mooie zachte groene kleur zodat je het niet weer kunt zien. Anubius en varens valt weer tegen om te lijmen als het echt grote planten zijn en heb die nu eerst met kabelbinder vastgezet, het is niet eens heel erg lelijk of storend voor nu; bij opbouwen van landschappen zou ik dat niet doen. De bakje's zelf maken ging super snel en het geeft geen zweefvuil in het water bij het plaatsen als je het even een beetje nat maakt van te voren (maakt het ook makkelijker i.v.m. lucht en de plant die anders omhoog komt). Het is goed te verplaatsen ook, hoewel er een korreltje her en der wel op de bodem valt maar wat er niet toe doet voor mij.
In elk bakje zit nu voeding en bij de Echinodorus ook een ijzertablet, de bakje's kunnen nu een half jaar tot een jaar blijven staan met de plant er in (dus erg prettig dat er zo lang voeding in blijft zitten nu). De bodemlaag bevat ook voeding uit zichzelf met gevriesdroogde bacteriën, als het goed is moet het dus ook vuil gaan afbreken... Verder elke dag een pompje Flora Grow en CO2 toevoegen met het busje, eventueel kan ik een keer kijken naar de vloeibare Carbo als ik beter weet hoe dat werkt en of het echt een voordeel gaat geven in deze bak.
Wat betreft de planten ga ik later nog 1 keer goed snoeien in het blad van sommigen omdat ik toch duidelijk zie dat het slungelige slappe stengels zijn die domweg omhoog naar het licht zijn gegroeid omdat de vorige eigenaar de hele bak met drijfplanten vol had. Ik zie dan toch duidelijk dat veel energie in groei naar het licht is gegaan in plaats van het blad zelf. Gelukkig zie ik wonderbaarlijk snel nieuwe scheuten ontstaan en extra wortels op de stemplanten inmiddels, ook de Anubius schiet nu mooie fijne zijworteltje's extra dus dat stemt mij goed. De "love" varen heeft een poetsgeurtje gehad en zit nu op een steentje vast gebonden en er staan dus een stuk of wat scheuten in een bakje te kweken.
Voor nu is het eerst een kwestie van niets meer doen behalve elke week op maandag even een foto maken en waarden meten (moet mij wel beter verdiepen in waarden en etc.). De CO2 indicator zit er nu wel in wat ook wel prettig is en wil nog even een temperatuurmeter hebben aan de binnenkant omdat ik toch fluctuaties zie in temperatuur, ergens is het totaal niet erg omdat in de avond/nacht de temperatuur klaarblijkelijk een graadje zakt. Ik denk dat het te maken heeft met de kamertemperatuur en het feit dat de thermostaat van het element ook afwijkt van wat ik heb ingesteld.
Ondertussen heb ik de stukken hout die ik heb gekocht even "netje's" geplaatst in het tweede bakje en het komt echt heel mooi uit zoals ik het voor mij zie, maar helaas vrees ik dat het echt lang gaat duren voordat het hout goed verzadigt is. Nu weet ik dat ik met vijver kit het wel vast kan zetten, maar dat doe ik liever nog niet omdat ik langzaam een plantenbestand moet opbouwen voor de bak om in te richten. Verder is het nog even zoeken naar een manier om er nette tunnels in te weten maken met PVC buis zodat niet alle ruimte verloren gaat aan substraat ivm ophoging van het landschap. Helaas kan ik totaal niet tekenen of iets, dus het is even wachten op een dagje dat ik alvast de basis er in kan leggen en maak dan wel een keer een foto.
Ook staat er ondertussen een klein PVC buisje te wachten voor een projectje om verder te knutselen voor de planten kwekerij (zit te denken aan een filter/pomp combinatie en een druppelsysteem op de plantenbakken in het rek) maar zover ben ik eerst nog niet: