Lekker rustig opbouwen.


Ik heb inmiddels al drie extra schillen gevonden dus ze gaan blijkbaar allemaal gelijktijdig.... Verder is er een plantje wat in drie dagen tijd ook een paar cm is gegroeid zie ik nu. Het zal dan wel goed gaan denk ik.

Wel lichte paniek omdat de verstuurde plantje's een dag extra onderweg zijn, maar ze zijn taai als het goed is en als de wortels maar goed blijven maak ik mij geen zorgen.
 
Ik heb inmiddels al drie extra schillen gevonden dus ze gaan blijkbaar allemaal gelijktijdig.... Verder is er een plantje wat in drie dagen tijd ook een paar cm is gegroeid zie ik nu. Het zal dan wel goed gaan denk ik.

Wel lichte paniek omdat de verstuurde plantje's een dag extra onderweg zijn, maar ze zijn taai als het goed is en als de wortels maar goed blijven maak ik mij geen zorgen.
Zolang het niet vriest dat het kraakt zal het wel meevallen. En ondanks dat het wat kouder is nu, is het ook weer niet zo koud dat alles direct bij Iglo in het schap kan.
 
Ik heb inmiddels al drie extra schillen gevonden dus ze gaan blijkbaar allemaal gelijktijdig.... Verder is er een plantje wat in drie dagen tijd ook een paar cm is gegroeid zie ik nu. Het zal dan wel goed gaan denk ik.

Wel lichte paniek omdat de verstuurde plantje's een dag extra onderweg zijn, maar ze zijn taai als het goed is en als de wortels maar goed blijven maak ik mij geen zorgen.
Wat Ben zegt klopt helemaal, zolang het niet vriest is er niks loos als de plantjes er een dag langer over doen
 
Ondertussen een bestelling gedaan voor de planten specifiek (en een beetje voor de vissen/garnalen om pH wat te drukken naar beneden en CO2 te verhogen indien nodig), het is iets meer dan nodig maar dingen komen later wel weer van pas. De doelstelling gaat nu worden om terrassen op te bouwen i.v.m. de voedingsbodem en behoefte van de planten. Ik ga bewust voor 1 merk zodat ik in de toekomst ooit een oordeel kan vellen over een merk. Carbo was een twijfel, maar bracht mij net over de 75 euro zodat ik geen verzend kosten heb.

Op mijn test set na heb ik nu alles van Colombo, maar ze hebben geen diepvries voer of iets dus daarvoor moet ik uitwijken maar kan nog steeds gaan voor eigen kweek van iets.
Schermafbeelding 2021-12-02 om 22.45.48.png
 
Laatst bewerkt:
De bezorging liet even op zich wachten door de drukte, maar ik heb zojuist mijn plantje's binnen gekregen die er echt super goed en mooi uitzien! Netje's verpakt en geen beschadiging tijdens vervoer gelukkig. Dit gaat echt mooi staan in mijn aquarium en heel blij mee, flink formaat ook.

IMG_2988.JPG
 
Paar mini stukjes Microsorum Pteropus "Windeløv" op kweek gezet (en nu geduldig een maand of twee wachten):

IMG_2993.JPG

 
Bij Frits in Groningen geweest (leuke winkel) en mooie stukje's hout voor een goed prijsje gekocht; hout staat lekker te weken nu. Het hout lag onder de stellingen zonder prijskaartje dus vandaar een redelijk mooie prijs wat mij 100% meeviel. Verder garnalenvoer, diepvriesvoer en lijm meegenomen.

IMG_2994.JPG



Vanavond de Anubias tijdelijk vastzetten op het ander hout wat ik heb (stukje touw of iets) en dan wat stekken maken van een ander plantje.
 
Diepvriesvoer wat ik heb gekocht is het volgende:

IMG_2995.JPG
 
Tirami(moe)su x 15: Dit gaan mijn kweekbakje's worden met wat aanpassingen.

Het doel is om submerge te gaan kweken in de eerste bak met een 14watt licht op een hoogte van ongeveer 30cm. De bakje's zijn ideaal van hoogte voor een voedingsbodem, en een aftop van laagje korrel substraat. Eventueel afhankelijk van de plant kan ik er dan voeding en/of ijzer capsules bij doen.

De bakjes ga ik rondom tig keer inboren en uit de bodemrand her en der een hapje zodat alles mooi kan doorstromen ik krijg dan drie rijen van vijf naast elkaar in mijn bakje van 30x50 met een beetje tussenruimte. Het gebruikte aquarium gaat dus wel volledig ingepakt worden met EPS en zal niet voor show zijn, ik moet alleen even kijken of het lukt om een soort time laps video te gaan maken op den duur en wat dingen regelen zodat ik alsnog wel mooie foto's kan maken voor het vervolg.

IMG_2997.JPG


Vissen/garnalen gaan uit de Juwel omdat dit niet is wat ik wil en toch de planten deels moet voeden op de kweekbak en ze daar dan beter af zijn. Planten wat ik heb doen het goed en wil ze voor de laatste plaatsing in het "show" bakje nog 1 keer goed schoonmaken. Het wachten is op wat artikelen en ik denk dat ik het hout op plexiglas ga vastschroeven vanwege de dikke noesten die wellicht meer dan twee maand nodig zijn om te zinken.

Ondertussen zijn de garnalen onrustig geweest en was er 1 erg lang bezig om een 'keutel' er uit te persen (kromme houding en een aantal uren stil zitten), dus wellicht komt er straks straks zomaar iets jongbroed aan.

Morgen weer meten maar verwacht niet echt iets bijzonders op een beetje nitriet na en zal dan een waterwissel doen.
 
Beide bakje's in tijdelijke opstelling totdat alles afgemaakt kan worden.


1. Wat planten er uit en hout/steen gebruik om tijdelijk wat vast te zetten, alles gaat nog goed (1 mini visje helaas in de afzuiger gekomen) en morgen weer meten:
IMG_2999.JPG



2. Stenen gebruikt om hout te laten zinken (maar ga dit dus mogelijk anders oplossen) en planten tijdelijk vast gezet. Er staat geen licht op en alleen een filter voor doorstroming. 1 pompje voeding en verder niets bijzonders op wat oud water na wat er nog in zat van de eerste periode.
IMG_3001.JPG


Verder blijft nog steeds de twijfel of ik de vissen en garnalen weg ga doen en blijf daar maar over nadenken waar ik goed aan doe..... Ze zijn leuk en mooi en hebben jongen inmiddels en weet dat opnieuw aanschaffen weer duur is. Anderzijds... ze komen mij nu gewoon echt niet uit op dit moment. Ik neig nu naar 70% keuze om ze weg te geven.
 
Visje waarvan ik nog steeds niet weet of deze tot de guppen behoort... heb er een aantal van.
IMG_3011.jpg
 
Laatst bewerkt:
Btw, ik zie rechts Javavaren staan en dat mag niet met de wortelstok in de bodem staan maar kun je het beste opbinden Stef.
 
De Javavaren is 1 grote stok die onder het hout vasthaakt op dit moment, de Windeløv ligt "vast" onder het steentje te wachten op zijn poetsbeurt om het alg van de wortels te halen met een zachte kwast. Ik heb nu nog 1 slak gevonden en 2 eizakjes verwijdert en heb hopelijk nu alles. Nu is het wachten tot morgen voor de levering van wat spullen. De Anubias, Javavaren en mos soorten spreken mij sterk aan en heb dan de drie soorten die ik max wou hebben in een aquarium. Ik wil ergens geen bodem planten er in en slechts wat drijfspul i.v.m. verlichting (later eventueel i.v.m. vissen en opname voeding). Het gekochte hout moet lang weken maar zit ondertussen diverse optie's te bedenken wat ik nog meer kan doen om het vast te zetten en ook zo dat mij aanstaat. Eenmaal de basis er in van hout kan ik definitief de schone planten gaan lijmen/binden zoals het hoort, maar de vissen en garnalen gaan er dan definitief uit naar de reserve bak toe omdat deze niet in mijn plaatje passen. Het is dan een kwestie van laten draaien zodat er een stabiel beeld gaat ontstaan (waarden) en er later naar mijn smaak de juiste vissen bij kunnen.

Wanneer ik klaar ben met de inrichting en alles heb gesplitst gaat alles wat overblijft in de reserve bak en richt dat wel een beetje in voor de vissen zodat het redelijk is.



Edit: Hierna ga ik met plastic bakken aan de slag om planten te kweken voor de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bestelling is binnen en kan dus binnenkort een dagje plannen om de eerste bak te gaan indelen, ik denk dat ik ongeveer nu wel weet wat ik wil gaan doen en hoe ik het ga doen.

In de vissenbak groeien de planten als kool op dit moment, de vissen en garnalen zijn ook lekker actief en vrolijk. Vissen krijgen eerst eten tot ze vol zijn en daarna de garnalen korrels zodat deze blijven liggen voor hun en ze peuzelen er lekker op los. Alles is goed op kleur en geen rare dingen, geen waarde's gemeten en nog geen waterwissel gedaan (alles ziet er goed uit en reageert super). Zoals ik het nu inschat is zoals het nu staat optimaal en zou dit het perfecte moment zijn voor een goede basis meting. Ik heb tijd genomen om met het licht te spelen nam het niet te nauw, er is een lichte cyclus aanwezig nu die aansluit bij mij.

In de tweede bak waar de planten wachten voor verwerking zie ik dat er schuim is ontstaan, ik zie ook duidelijk dat de bladeren groener en glanzender zijn geworden (maar er staat ook alleen maar daglicht op). Het fosfor tekort zet zich niet door zonder toevoeging van mij, dus er heeft heel lang iets lopen snoepen in de voeding bij de vorige eigenaar (gaat om de Java varens uit het 2e hands aquarium) en denk dat het met de bodem te maken heeft gehad en dood grond... De geur is inmiddels van beide bakken ook beduidelijk beter geworden en het water smaakt nu ook frisser zonder bittertje. Mijn vermoeden is dat er iets met suikers is gebeurt en dat dit alles te maken heeft met de planten en voeding.

IMG_3023.JPG
IMG_3024.JPG
IMG_3026.JPG
 
Datum01-12
Tijd15.45
Temp.23.3
NH4 Drup0.05
NH3 Berekening0.02
pH Speciale strip voor pH7.0 / 7.5
KH DrupBij 7 naar oranje
Alkalinity Strip80 mg/L
Nitraat StripZo goed als 0
Hardness Strip100 mg/L +/-
Free Chlorine Strip0
Total Chlorine Strip0

Datum08-12-2021
Tijd19.45
Temp.21.9
etc.< 0.05
..0
..7.5
..6
..80
..0
..125
0
0

Tijd voor een waterwissel op de andere bak en nog een paar dagen geduld voordat ik echt wat ga doen.
 
De eerste test met waterpest; simpel opgezet met de doelstelling om hier een volle bos van te krijgen om vaak gebruik van te kunnen maken voor stekken. Toetje bakje en met de soldeerbout de gaten gemaakt (lekker snel en geen rafels), vervolgens een bodempje en opgebouwd in laagjes met in het midden 1 Nutri cap van Colombo die een half jaar afgifte van voeding geeft; voldoende omdat daarna het bakje leeg kan en opnieuw.

Doordat ik in balkje's ga werken kan ik makkelijk verplaatsen of lokaal op de plant inspelen als ik zie dat ergens iets niet goed staat met planten. Daarnaast is het verticaal tuinieren een goed gebruik van meer oppervlaktevolume. We zullen het zien de aankomende tijd en de rest ga ik ook zo opbouwen in bakjes afhankelijk van type plant.

Esthetisch gezien maakt het voor het kweken niet uit, en de vissen/garnalen hebben er zo ook geen last van, later kan ik met een principe als dit zelfs terrassen bouwen voor planten door bakje's aan elkaar te lijmen met stapelen. Er blijft dan een goede doorstroming door de open ruimte tussen de bakje's en kan makkelijker de hoogte in werken voor de toekomst.

IMG_3029.JPG


IMG_3031.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dat plantje is geen waterpest Stef.

 
Maar goed dat je mijn blunder corrigeert, vanaf het begin dacht ik direct dat het waterpest was (in de zin dat het een soort "algemene" familienaam was) en heb er nooit naar gezocht daarna. Gelukkig komt het redelijk overeen kwa eisen en werkt het ook prima voor mij. Ik moet gewoon een indicator plant hebben waarmee ik makkelijk groei kan zien als ik meerdere kweekbakken ga maken.
 
Maar goed dat je mijn blunder corrigeert, vanaf het begin dacht ik direct dat het waterpest was (in de zin dat het een soort "algemene" familienaam was) en heb er nooit naar gezocht daarna. Gelukkig komt het redelijk overeen kwa eisen en werkt het ook prima voor mij. Ik moet gewoon een indicator plant hebben waarmee ik makkelijk groei kan zien als ik meerdere kweekbakken ga maken.
Nou ik ben ook slecht in namen hoor en Waterpest is een van de weinigen die ik makkelijk kan onthouden;)
 
Ja ik moet daar goed in oefenen hoe alles heet en leren te herkennen wat voor planten het zijn. Ik heb nu de Echinodorus met een nieuw blad wat rood is, dus ik hoop nu makkelijker te kunnen zoeken of het nu de Reni is of de Red meloen word. Zet hem straks in een bakje en dan direct onder het licht, twijfel alleen of ik er een ijzertablet bij ga doen. Het is een beetje zoeken welke voeding het beste is en hoeveel van wat allemaal nu voordat ik een algenplaag krijg.
 
Bij moerasplanten kun je beter altijd wat voeding bij de wortels steken.
 
Lijm, vislijn, steen, hout, kabelbinders, substraat, voedingscapsules, ijzertabletten en klaar. Flink veel weggeknipt van bladeren en wortels wat er niet meer mooi uitzag en ben nu door de planten heen (de rest is niet meer de moeite waard om te bewaren). Aankomende periode maar zien of het werkt en hoe alles gaat groeien. Tijd om alles schoon te maken in huis en de boel netje's opbergen en wachten tot ik nieuwe planten heb om te gaan kweken.

IMG_3035.JPG


PS: Lijmen was mooi en lekker makkelijk, dat is echt een prettige manier om snel iets vast te zetten van kleine plantje's.
 
Met vislijn was iets lastiger voor het mos en wat ander spul, maar dat komt omdat ik snoeklijn heb gebruikt wat erg stug en dik is maar toch vanwege de mooie zachte groene kleur zodat je het niet weer kunt zien. Anubius en varens valt weer tegen om te lijmen als het echt grote planten zijn en heb die nu eerst met kabelbinder vastgezet, het is niet eens heel erg lelijk of storend voor nu; bij opbouwen van landschappen zou ik dat niet doen. De bakje's zelf maken ging super snel en het geeft geen zweefvuil in het water bij het plaatsen als je het even een beetje nat maakt van te voren (maakt het ook makkelijker i.v.m. lucht en de plant die anders omhoog komt). Het is goed te verplaatsen ook, hoewel er een korreltje her en der wel op de bodem valt maar wat er niet toe doet voor mij.

In elk bakje zit nu voeding en bij de Echinodorus ook een ijzertablet, de bakje's kunnen nu een half jaar tot een jaar blijven staan met de plant er in (dus erg prettig dat er zo lang voeding in blijft zitten nu). De bodemlaag bevat ook voeding uit zichzelf met gevriesdroogde bacteriën, als het goed is moet het dus ook vuil gaan afbreken... Verder elke dag een pompje Flora Grow en CO2 toevoegen met het busje, eventueel kan ik een keer kijken naar de vloeibare Carbo als ik beter weet hoe dat werkt en of het echt een voordeel gaat geven in deze bak.

Wat betreft de planten ga ik later nog 1 keer goed snoeien in het blad van sommigen omdat ik toch duidelijk zie dat het slungelige slappe stengels zijn die domweg omhoog naar het licht zijn gegroeid omdat de vorige eigenaar de hele bak met drijfplanten vol had. Ik zie dan toch duidelijk dat veel energie in groei naar het licht is gegaan in plaats van het blad zelf. Gelukkig zie ik wonderbaarlijk snel nieuwe scheuten ontstaan en extra wortels op de stemplanten inmiddels, ook de Anubius schiet nu mooie fijne zijworteltje's extra dus dat stemt mij goed. De "love" varen heeft een poetsgeurtje gehad en zit nu op een steentje vast gebonden en er staan dus een stuk of wat scheuten in een bakje te kweken.

Voor nu is het eerst een kwestie van niets meer doen behalve elke week op maandag even een foto maken en waarden meten (moet mij wel beter verdiepen in waarden en etc.). De CO2 indicator zit er nu wel in wat ook wel prettig is en wil nog even een temperatuurmeter hebben aan de binnenkant omdat ik toch fluctuaties zie in temperatuur, ergens is het totaal niet erg omdat in de avond/nacht de temperatuur klaarblijkelijk een graadje zakt. Ik denk dat het te maken heeft met de kamertemperatuur en het feit dat de thermostaat van het element ook afwijkt van wat ik heb ingesteld.

Ondertussen heb ik de stukken hout die ik heb gekocht even "netje's" geplaatst in het tweede bakje en het komt echt heel mooi uit zoals ik het voor mij zie, maar helaas vrees ik dat het echt lang gaat duren voordat het hout goed verzadigt is. Nu weet ik dat ik met vijver kit het wel vast kan zetten, maar dat doe ik liever nog niet omdat ik langzaam een plantenbestand moet opbouwen voor de bak om in te richten. Verder is het nog even zoeken naar een manier om er nette tunnels in te weten maken met PVC buis zodat niet alle ruimte verloren gaat aan substraat ivm ophoging van het landschap. Helaas kan ik totaal niet tekenen of iets, dus het is even wachten op een dagje dat ik alvast de basis er in kan leggen en maak dan wel een keer een foto.

Ook staat er ondertussen een klein PVC buisje te wachten voor een projectje om verder te knutselen voor de planten kwekerij (zit te denken aan een filter/pomp combinatie en een druppelsysteem op de plantenbakken in het rek) maar zover ben ik eerst nog niet:
IMG_1953 2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Snel een waterwissel gedaan op advies van (reageerde nogal heftig en anders had ik het niet eens door dat het helemaal mis zou gaan):

  • stefanC: doe jij maar een waterwissel
    36 minuten geleden
  • stefanC: straffer zelf doe jij nu maar iedere dag een waterwissel
    35 minuten geleden
  • stefanC: een week of 3

Heb nu zojuist 2/3 vervangen.

 
@stefanC Wil je in mijn topic komen om mij te helpen, zou ik wel prettig vinden; beetje uitdaging kan geen kwaad toch? Je mag bij mij vol los gaan... Leer mij alles en doe het goed! Je valt mij aan in de chat en maakt sarcasme dat je fluitend wegloopt. Ik nodig je uit om mij te helpen en niet weg te lopen... je geeft de indruk veel te weten en zou dan graag van je willen leren. Ik heb dus een waterwissel gedaan van 2/3 doordat jij mij als onbekwaam behandelde, ik mag hopen dat er nu niets mis gaat aangezien alles perfect ging naar mijn idee.

Ik neem aan dat ik niet mijn bacterie cultuur nu ga kwijtraken door 3 weken dagelijks waterwissel.? Immers heeft het filter ruim een jaar gedraaid zonder problemen...
 
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-12-10 om 00.06.14.png
    Schermafbeelding 2021-12-10 om 00.06.14.png
    775 KB · Weergaven: 62
  • Schermafbeelding 2021-12-10 om 00.06.36.png
    Schermafbeelding 2021-12-10 om 00.06.36.png
    424.4 KB · Weergaven: 64
  • Schermafbeelding 2021-12-10 om 00.07.23.png
    Schermafbeelding 2021-12-10 om 00.07.23.png
    159 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Ben even door je geschiedenis gegaan @stefanC veel verder dan het goedemorgen topic en ene like en slechts een enkel linkje naar een andere site of iets komt het niet. Niet echt een eigen mening of wel? Vluchtig chat gebruik om even te blazen en verder net niets.... Dus ongefundeerd aanvallen en niet veel meer? Heb je nu de volle kans om je kennis te delen...

 
Ik neem aan dat ik niet mijn bacterie cultuur nu ga kwijtraken door 3 weken dagelijks waterwissel.? Immers heeft het filter ruim een jaar gedraaid zonder problemen...
In het water zitten zo goed als geen bacterien dus dat kan weinig kwaad en de een ververst wel en de ander weer niet bij de opstart.
Ik ken @stefanC aardig en ik denk dat die je zeker zal proberen te helpen .
 
Beste @Stef Meijer ik wenste jou welgemeend succes toe zonder enige vorm van bijbedoelingen en als jij er iets wil van maken dan moet je dat gerust zelf doen . Je zei iets onzinnigs en iemand in de chat gaf jou meer uitleg wat ik voldoende achtte . Ik kon die persoon ook zijn woorden nog eens herhalen maar vind 1 boodschap dubbel noteren zinloos . Hoe ik mijn forumactiviteiten hier verder invul zijn geheel mijn zaken en moest dit alles nog niet voldoende zijn bestaat er een mogelijkheid hier op het forum om mij te blokkeren . Verder wens ik jou nog heel veel welgemeend succes toe in de hobby .
 
@stefanC Dan heb ik ook lichtvoetig gereageerd in de hectiek en stress van alles om mij heen, liggen we weer op 1 lijn. Maar ik meen het wel serieus dat ik hulp zou waarderen als jij ziet dat ik iets anders moet doen, maar ik zal even rekening houden met de toonzetting dat deze nog niet de muziek maakt.

---

Ondertussen zojuist een lading lawaai bij de brievenbus en ligt er ineens geheel onverwacht een pakketje met allemaal planten. Dus vanavond heb ik weer iets te doen om de boel te planten/binden en etc. Zitten een aantal hele mooie planten bij die ik graag wou hebben en perfect passen bij het plaatje voor later. Voordeel is dat de namen er grotendeels allemaal bij staan en dus direct weet wat ik exact heb en daar op in kan spelen. Ik denk dat ik nu ruim voldoende planten heb om mee te kunnen oefenen en experimenteren voor de toekomst. Mijn CO2 zit net niet op vol groen dus daar ben ik wel tevreden mee voor in de draaiende bak op dit moment.

Ondertussen kwam ik nog een foto tegen van tig jaar geleden (iets minder dan 20 jaar geleden) en mijn eerste filter die ik heb gekocht en omgebouwd met stilstaand bed, bewegend bed en etc.. Wat oude logboeken en etc. De quarantaine bak die in de schuur stond en nog meer leuke zelfbouw projecten. Het is weer even inkomen allemaal :cool:
 

Bijlagen

  • 5EB816E1-BA4D-4B36-88D8-E98A5901F684 2.JPG
    5EB816E1-BA4D-4B36-88D8-E98A5901F684 2.JPG
    141.2 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
15 dagen geleden de 2e hands bak gekocht met alle planten en er de eerste week niet veel mee gedaan, vandaag mag ik toch wel spreken dat de ontwikkeling goed gaat en er nu duidelijk een mooi donker blad is gekomen op kleur sinds een vier dagen. Wellicht heeft de ijzertablet al een beetje invloed, maar verwacht het niet echt en denk dat het voornamelijk in de basis voeding heeft gezeten wat ik toevoegde sins het begin. Maar ben blij dat ik nu de eerste plant ook op kleur heb ( Valt mij wel op dat er nog schade op zit van fosfor tekort.).

De planten die ik vandaag binnen heb gekregen staan nu op temperatuur met een drupje voeding wat niet noemenswaardig is; morgen ga ik daar maar verder mee en ben nu niet fit. Als ik morgen klaar ben met de planten ga ik mijn focus verder leggen op waarden, nog niet aan toe gekomen tot nu toe.

IMG_3039.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo

Terug
Bovenaan