Lekker rustig opbouwen.


Ik volg het niet meer.

Maar siporax gaat jaren mee. En mocht je het idee hebben dat het verstopt zit (wat eigenlijk goede bacterien zijn) kun je het ook weer als nieuw maken.
Gewoon nachtje in de bleek zetten. Daarna goed spoelen en nachtje in azijn.
Dan goed drogen.
Is het weer als nieuw.
 
Ik zag er totaal geen sarcasme in, ik dacht gewoon dat we elkaar begrepen... Volgens mij zijn we het allemaal eens dat Sipo prima jaren mee kan en soms het wat eerder versleten is dan anders afhankelijk van omstandigheden. Regenereren of "uitspoelen" bij vervuiling is wel duidelijk genoeg naar mijn idee. Afijn, zal wel goed zijn.

---

1 garnaal dood en uitgerekend degene die eitje's heeft gelegd een dikke week daarvoor... Zou betekenen dat het beestje maar maximaal 7 jaar oud is geworden naar mijn vermoeden. eitje's zijn niet meer te zien die verstopt in de bak aan de achterkant zaten in een stuk mos, paar dagen geleden nog geprobeerd foto's te maken maar dat lukte niet goed.

Verder weer als de pest guppen erbij gekregen kwam ik gisteren achter die ook tussen de planten verstopt zitten.

---

Polijsten op een teststuk glas in een lege bak had totaal geen effect, ik gebruikte dat middel voor koplampen polijsten van auto's maar de krassen op het aquarium zijn te diep om weg te krijgen.

---

Testbak met hydrokorrels mislukt weer, dus stop daarmee en ga dan op potgrond boven water en een test op substraat doen onder water.

---

Thermostaat van 100 watt blijkt gewoon kapot te zijn, wat ik ook draai aan de knop maakt niet uit en hij blijft op 24,5 staan. Ik kan hem dan later wel op iets gebruiken waar ik het water dan op 24,5 wil hebben.

---

Filter waar thermostaat bij in zit heeft nu watten bij aanvoer waar de verwarming zit, schuim en dan 50gram siporax. Siporax 50 gram is voor 170 liter water geschikt (draai het zelf maar op 50 +/- ) met een maximale voer verwerking voor de vissen met 6,8 gram per dag. Het bakje zelf qua maat, gaswisseling oppervlakte zou tot maximaal 15 kleine vissen kunnen tot een lengte van 3cm als ze volwassen zijn. Ik draai hem nu op een bak waar planten in zitten met een beetje bacto start, waterverbeteraar en zo nu en dan een mini beetje voer wat ik er in gooi of mijn water wat ik het aquarium haal tijdens de wissels. Met een leuk ingedraaid bakje kunnen er dan wel vissen in volgens de regels na een aantal weken. Nu zit er een redelijk dikke substraat bodem in die ook nuttige bacteriën heeft dus zit daar echt ruim voldoende

---

Wissels grof uitgerekend komt dus achteraf wel boven de 20% ben ik achter gekomen omdat ik om de paar dagen (ongeveer 2/3 dagen) 4,5 liter vervang of net iets meer. Ik blijf dan wel mijn grotere wissels eens in de 4 weken aanhouden met iets kouder water. De reden van om de paar dagen wat water wissel doen is voorkomen dat ik die grote schommelingen krijg die ik in het begin een keer heb gehad met een wissel waarbij ik osmose en kraanwater gebruikte.

---

1 Stuk hout blijft nog steeds omhoog komen helaas tijdens het inrichten van een bakje, ik heb de emmer met het hout in de douch staan nu, dus elke dag blijft daar vers water in komen voor uitspoelen zodra ik mij wil gaan douchen. Voordeel is nu wel dat er geen slijm of schimmel opkomt.

---

Stekken van het mooie plantje die ik direct goed heb gedaan naar mijn idee heb ik zojuist gecontroleerd en heeft idd prachtig mooie wortels gezet, dat principe van kweken op de nutribase met flora base pro blijkt het super goed te doen in het aquarium zelf. De drijvers die ik nog over had slaan nu wel aan zonder kap en beginnen eindelijk nieuw blad te zetten.

IMG_3219.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik aankomende maand niet meer reageer of slechts amper met halve zinnen is het niet omdat ik er geen zin meer in heb, maar mijn medicatie is vanaf morgen verdubbelt en de eerste keer was de eerste twee maand ook 1 grote wazige blur waarbij ik even van de aardbodem werd afgeveegd gevoelsmatig. Laatste twee maand steeds drukker en heftiger geworden met PTSS (en daarmee mijn gedachten en ASS gedrag) en de zooi dus nu even flink op de rem vanaf morgen omdat ik teveel gewend ben aan de Xanax waardoor de werking niet meer voldoende was. En nu vervolgens nog een half jaar wachten op de PTSS kliniek..... zucht.

Merkte het de laatste twee week zelf extreem door bepaalde nare gedachten die ik wou uitvoeren. Erg chaotisch en heel snel boos op de wereld en niet meer slapen en maar ziekelijk aan het fiepen (pre-occupatie). Gelukkig zelf nog op tijd geweest om naar de huisarts te gaan vandaag om aan te geven dat het behoorlijk mis gaat. Afijn, morgen weer goed gesedeerd en weer rust als het goed is.

 
Sterkte komende tijd, hoop dat je langzaamaan weer wat mag opkrabbelen
 
Stef wat vind ik dit ontzettend erg voor je! Onwijs knap dat je zelf op tijd was en naar de huisarts bent gegaan! Veel succes en sterkte de komende tijd😊
 
Sterkte ermee ik weet er helaas alles van, maar met mij is het goed gekomen dus er is altijd hoop(y)

Gaat ook wel goed komen, maar het begin was even compleet verkeerd binnen de hulpverlening.

Mijn PTSS kwam pas na een paar jaar na de gebeurtenissen en op dat moment begon mijn ASS ook extreem in te grijpen met onrust. Uiteindelijk een psychiater die doorkreeg dat er iets heel anders speelde (eerste behandelaars dachten aan schizofrenie), dus vroeg aan mij om eens los te gaan met muziek en alles uit te leggen tijdens het creëren van mijn verhaal en beleving op dat moment (mocht toen een nacht los gaan via mail). De volgende dag stond de hulpverlening bij mijn huis met medicatie om mij tot rust te brengen omdat ik eindeloos door bleef gaan en het absurt begon te worden en te extreem dat ik niet meer kon stoppen. Het stond op dat moment al vast dat er sprake was van zeer duidelijke autisme en die week nog een zooi onderzoek ter bevestiging voor de administratie.

Eenmaal dat gehad hebbende kwam ik bij een arts binnen die psychiatrie terecht i.v.m. klachten over kleuren en of hij daar eens zijn blik op wou werpen vanuit het autisme team. Doordat men toen wist dat ik autisme had werden de vragen compleet anders gesteld en vertelde ik pas dingen die er toe deden voor onderzoek. Die middag kreeg ik direct te horen dat ik zo snel mogelijk naar een neuroloog moest i.v.m. epilepsie. Dikke maand later een half uur bij de neuroloog en 10 minuten later medicatie in handen voor epilepsie en was binnen ene weekje of 5 ineens grotendeels van mijn kleuren af. Maar alles ging mis omdat ik niet vertelde dat ik ook begon te schokken midden in de nacht en bijten, plassen en etc. Er is nooit naar gevraagd dus gaf ook nooit dat antwoord en wist zelf niet dat ik epilepsie had omdat ik het al mijn hele leven heb en alleen de kleuren de grootste pest waren voor mij; eerlijk gezegd dacht ik ook telkens aan psychoses of iets omdat je iets ziet wat er niet hoort te zijn.

Door de onderzoeken zien ze ineens dat je allemaal wonden hebt op je huid en dat het een vorm van psoriasis is met zware ontstekingen waar ik maar niet vanaf kan komen die om de haverklap weer opspelen (laatste weken weer heel erg geworden op voeten en benen). Ik schaamde mij er voor dus sprak daar ook nooit over en zag het nut er niet van in. Maar de ontstekingen en koorts lokken weer epilepsie uit dus kom je in een spiraal terecht. Vervolgens weer erg onrustig aan het worden en de ASS wat erger begint te worden en achteraf gezien de Xanax voor PTSS en etc wat al lang niet meer goed werkte door gewenning dus alles stapelt op.

Tussentijds nog even mijn meisje die opbelde in de jaren daarvoor en vertelde dat ze uit de bus viel en 5 dagen later vrijwel volledig verlamt was door een zware operatie van een ruggenmerg tumor. Ze zou nooit meer kunnen lopen en was opgegeven bij het revalidatie centrum na 8 maanden intern en kon dat niet accepteren, dus alles op alles om haar te laten lopen (wat gelukt is) maar ondertussen baan, huis, spaargeld, vrienden en alles weg; en daarna was zij ook weg.

Op een gegeven moment trekt de hulpverlening alles overhoop en blijkt er een brief te zijn van tig jaren geleden waar ik 11 was en onderzoek is gedaan naar epilepsie, er is vervolgens een brief verstuurd die nooit is aangekomen voor het bijhouden van een dagboek. Aangezien ik maar 11 was en slechts "hersen dokters" zag die vroegen wat er anders aan mij was, maakte ik de connectie daarna dat ik in mijn hersenen ziek was en ben dat voor de buitenwereld ook zo gaan leven. Het paste prima in het plaatje omdat door ASS ik toch al raar was achteraf gezien. Nadeel is dat ik ergens een jaar daarna op een nacht besloten heb 1 persoon voor de buitenwereld te hebben die "gek" is en 1 persoon die in mijzelf zat en vroeg of laat het tegendeel zou laten zien. Helaas is dat te ver gegaan en is de ander persoon in mij een eigen leven gaan volgen met alles er op en er aan, dus je leeft in een grote leugen op den duur. Vervolgens komt alles nog even ter sprake van mishandeling en zooi wat op papier staat bij het ziekenhuis en de politie dus brokkelt je hele gemaakte wereld af.

Ik kwam ook steeds verder in de problemen toen ik uit huis ben gegaan, binnen no time een leuke baan en een jaar verder met een MAVO tussen mensen werken die allen universitair zijn afgestudeerd op rechten. op je 21e een huis kopen en dure auto en etc. Maar door geen diploma te hebben kon ik niet in de loonschaal komen en kreeg maar toelages en etc om te compenseren. Op een gegeven moment komt een manager er achter dat ik systemen kon manipuleren en kreeg dan elke dag ene lijst met "werkzaamheden" volgens de "regels" maar je mag er dan met niemand over praten en krijgt gewoon een leuke bonus extra.

Pas een aantal jaren weet ik wat er allemaal speelt en flipte in het begin omdat ik niet meer wist wie ik was zonder epilepsie en de kleuren, alles stort dus in en werd een losgeslagen kanon op dat moment met justitie en alles erbij aan trammelant. Vervolgens denkt men nog dat je ondertussen een zwaar alcoholverslaafde bent geworden met zware verwaarlozing en net niets kunt. Krijg je een OGGZ medewerker die aanhoudend bij je deur blijft komen en niet stopt dus laat je die maar binnen op den duur en valt er nog meer in duigen omdat dan ineens blijkt dat alles schoon, mooi en luxe is. Eindeloos veel mooie projecten doe van reviseren van versnellingsbakken, aangeleerd programmeren, studie psychologie aan de uni deed, astronomie, overal papier ligt met ingewikkelde dingen van berekeningen en etc etc. Zien ze chemicaliën in je huis en met 1 verkeerde uitspraak ben je ineens een "gevaar" en krijg je bezoek aan de deur dat mijn handelingen en zoektochten op internet bijgehouden worden en dat je moet opletten met wat je doet omdat ze anders de boel in beslag gaan nemen.

Gelukkig is een jaartje geleden er overleg geweest tussen alle instantie's (gemeente, politie, hulpverlening en etc.) en is aangegeven dat ik niets meer moet aan behandeling of wat dan ook en geheel vrij spel heb in wat ik wil en maar moest aangeven wanneer ik er aan toe was en wat ik dan wou. Ik heb eerst gevraagd om medicatie wat helemaal mis is gegaan in het begin en waar ik stug een half jaar mee door heb gezet omdat ik wou dat het werkte maar kreeg heftige epilepsie daarvan. Vervolgens even gekeken naar wat kan werken en relatief veilig was dus vroeg Xanax maar moet dat dan zelf betalen en het ging ineens binnen een paar weken extreem goed, geen angsten meer die extreem waren, naar buiten kunnen gaan zonder problemen, boodschappen doen zonder koptelefoon of laat in de avond, maar helaas blijk ik nu gewend te zijn aan het middel. De laatste maanden waren al niet lekker en zat echt te zoeken naar een nieuwe hobby waar ik alles in kwijt kon van ziekelijke berekeningen als ik dat zou willen, techniek en natuur dus aquariums was iets wat perfect paste bij mij gezien 30 jaar vissen en vijvers te hebben gehad maar liep al op mijn einde de laatste tijd.

Afgelopen twee weken ging het pas heel hard achteruit met hevige zelfmoord gedachten en vandaag besefte ik ineens dat ik direct naar de huisarts moest omdat ik rare onbewuste voorbereidingen aan het doen was. Ik ben er gelukkig op tijd bij naar mijn idee omdat ik merkte dat de gedachten niet klopte en logisch waren.

Voor nu maar extra medicatie om rustig te blijven met de hoop weer beter te slapen (en genoeg energie om dingen af te maken), dan de behandeling en zal daar wel weer wat anders krijgen wat zwaarder gaat worden omdat je dan wellicht pas echt "doordraait". Ik heb mij wel voorgenomen om absoluut eerlijk te zijn of het nu leuk is of niet, en als men het niet prettig vind dan zijn het te zwakke behandelaars en moeten ze maar een betere vinden.

Beetje persoonlijk allemaal, maar boeie.... Ik blijf hier toch wel jaren op het forum dus dan weet de oude garde direct wie ze in huis hebben. Dit hele verhaal is dus ook grotendeels de reden dat ik alles zelf wil uitzoeken en testen omdat ik anders niets meer heb om mij in te verdiepen en domweg aannemen alle plezier er uit gaat halen voor mij.




Allermooiste nummer wat er maar bestaat voor mij om mijn verhaal te voelen:
 
Wauw Stef ik bewonder je open en eerlijkheid enorm. Wat een verhaal, hopelijk word je de komende tijd goed geholpen!
 
Ik heb gewoon het geluk gehad dat er een forensisch psychiater was die ineens een connectie zag tussen de video's, afbeeldingen en getallen, anders was er nooit iets gebeurt. En een klein detail wat een hint gaf was dat ik van de trap ben "gevallen" als kind van twee en mijn tong heb ingeslikt en gestikt ben door op mijn achterhoofd te vallen; beetje reanimatie en kon na een 5 tot 10 minuten weer ademen volgens het verhaal maar mocht niet naar het ziekenhuis van mijn vader.

Gulukkig heeft mijn moeder mij later naar de huisarts gebracht en pas toen is het balletje gaan rollen van mishandeling. Ik heb dus een hersenbeschadiging op mijn visuele cortex.

De onzichtbare gorilla​

 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-01-19 om 00.07.26.png
    Schermafbeelding 2022-01-19 om 00.07.26.png
    1,019 KB · Weergaven: 79
  • Schermafbeelding 2022-01-19 om 00.06.17.png
    Schermafbeelding 2022-01-19 om 00.06.17.png
    1.1 MB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Ik heb je hele verhaal niet gelezen want dat zou mij teveel triggeren, d evraag is ook of het verstandig is voor jouw om zoiets openbaar te zetten, het maakt je enorm kwetsbaar
 
Ik heb je hele verhaal niet gelezen want dat zou mij teveel triggeren, d evraag is ook of het verstandig is voor jouw om zoiets openbaar te zetten, het maakt je enorm kwetsbaar
Is jezelf kwetsbaar opstellen dan verkeerd? Ik vind het juist heel erg moedig als iemand dat durft, het is soms ook een onderdeel van verwerking(heb ik bij mijzelf gemerkt) en zelf zou ik dan ook graag zien dat er niet zo'n taboe heerst op psychische/psychiatrische ziektes. Ik vind het zelf ook geen probleem om mijn verhaal te vertellen en uit te leggen.
(Dit is trouwens geen verwijt, naar niemand!)

@Stef Meijer
Misschien wel fijn als je, voor je een uitleg geeft over je verdere levensloop en diagnoses, om er "Triggerwarning" boven te zetten? Dan kan iemand inderdaad zelf beslissen of diegene het hele stuk wil lezen of toch liever overslaat?
 
Is jezelf kwetsbaar opstellen dan verkeerd? Ik vind het juist heel erg moedig als iemand dat durft, het is soms ook een onderdeel van verwerking(heb ik bij mijzelf gemerkt) en zelf zou ik dan ook graag zien dat er niet zo'n taboe heerst op psychische/psychiatrische ziektes. Ik vind het zelf ook geen probleem om mijn verhaal te vertellen en uit te leggen.
(Dit is trouwens geen verwijt, naar niemand!)

@Stef Meijer
Misschien wel fijn als je, voor je een uitleg geeft over je verdere levensloop en diagnoses, om er "Triggerwarning" boven te zetten? Dan kan iemand inderdaad zelf beslissen of diegene het hele stuk wil lezen of toch liever overslaat?
Ik zeg niet dat het verkeerd is, alleen als je op een openbaar forum je hele doopcill plaatst is de kans aanwezig dat kwaadwillenden er andere dingen mee gaan doen
 
Het was niet echt geheel de doelstelling om alles te plaatsen maar had ook zoiets van... meh, nu weet iedereen hoe of wat en snapt men de hectiek en de intense noodzaak om muziek te gebruiken door ASS. Maar over een paar dagen kan alles wel gewist worden door een beheerder en iedereen die het moest of wou lezen heeft het nu wel gezien. En om hier nu diep in te gaan op mijn leven is ook verder niet zozeer meer de bedoeling en is het forum ook niet voor bedoelt.

Vanochtend bewust de medicatie nog niet geslikt zodat ik vanmiddag nog 1 aquarium kon kopen en ophalen voor een spotprijsje. 60x30x30 +/- met goede kap, geen verlichting, verwarming of filter. Maar heb nu 5 mooie aquariums en alles wat ik nodig ben aan filters, verwarming, verlichting en bodembedekking. Ik heb ook nog 25 kilo klein steen in verschillende maten en kleuren (vijver substraat oorspronkelijk). Kan de rest wel via internet bestellen mocht ik iets nodig zijn van mooie planten.

Morgen de auto achter het huis en in schorsing omdat ik voor een lange periode niet meer mag autorijden nu... :madd: Gaat dus een half jaar zonder auto worden en kan dan ook niets meer ophalen aan aquariums. Er is 1 voordeel, ik kan hem nu technisch gezien even verder aanpassen en intern afbouwen als campertje. Verder pak ik wel een quad als vervoer omdat dat domgevoeg wel mag volgens de wet.. Gelukkig is die al aangepast en watergekoeld inmiddels dus kan die wel lekker vooruit (kracht).

Ondertussen zit mijn extra dosis er al een mooi poosje in en kan vertellen dat mijn reactie en coördinatie nu hard achteruit gaat. :LOL: Zou nu ook echt niet meer in een auto willen stappen en het is dan levensgevaarlijk.

---

Super schone bak en geen vastgeplakte poster gelukkig.
IMG_3221.JPG


Vissen en garnalen gaan in 50cm bakje voor nood en zo snel mogelijk gratis weg na de wisseling met alles, ik krijg steeds meer en heb een poging gedaan met tellen maar zit weer tegen de 20 jonge guppen aan en volgens mij zijn er wel garnalen bij gekomen omdat ik stippen zie in de bak waarvan ik niet goed kan zien wat het is. Maar hoe dan ook wil ik er nu vanaf en is het een plaag aan het worden dus zet ze hier wel op het forum om gratis af te halen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Stef..

Respect en complimenten voor je reflectie en je power..

Deze teks jongen.. Hold on..

 
Eindelijk een nacht lekker geslapen sinds een paar maand en direct weer vol energie... :) Wat een intens verschil direct :giggle:

Stelling verandert, bakken verder schoongemaakt (nog niet helemaal af omdat van 1 het verf af moet die nu nog in gebruik is), lampen gemonteerd (nog 1 extra voor als ik meer licht nodig ben), filter expirimentje's klaar voor de planten bakken. Komt dus nog een 60cm bij en 1 van 50 eventueel of hou wat ruimte er tussen voor CO2 en spul. Bovenkant van plaat morgen maar even isoleren en preserveren i.v.m. vocht. Volgende week 300+ stekpotten binnn en dan maar eens lekker gaan opsplitsen en indelen op soort van planten en wat ik wil stekken. Alleen nog even zoeken naar ronde staven hout voor Anubias soorten om op te binden of toch de watten methode gaan testen. Met de lampen zou ik het zo doen dat sterk behoevende planten direct onder het licht komen en anderen er een beetje naast. Al mijn rest lampen wat ik nu heb berg ik eerst wel op en wellicht komt dat ooit van pas bij verkoop of iets. Voor de duidelijkheid, er komen dus geen vissen in!

Ondertussen set Land Rover Defender velgen verkocht dus weer wat extra inkomsten om uit te breiden van planten, kan daar wel een zooi van kopen nu :) En er staan nog veel meer reserve onderdelen waar ik nog even mee wacht voor de verkoop.

Heerlijk dagje :daisy:

IMG_3225.JPG



Onder de glazenbakken komt 1 bak van 270x30x30 dus +/- 220 liter op de gok met het externe filter wat ik nu gebruik op mijn draaiende aquarium. Deze ga ik met roosters opdelen aan de binnenzijde voor drijfplanten en wellicht een grondbewoner van iets i.v.m. vuil omwoelen voor het filter. Dus 1 zijde bak in en andere zijde de bak weer uitvoer.
 
Laatst bewerkt:
De onderkant is vrij simpel met een paar balkje's zodat ik kan schuiven en er nog een extra lamp bij kan (zelfde soort) die ik nu nog ergens anders op gebruik. MDF onderkant wil ik met radiatorfolie bekleden voor warmte, vocht en reflectie. Het smalle stuk boven de bakken gaat gewoon wat opslag worden van spullen wat ik vaak nodig zal zijn. Voor in de toekomst heb ik nog ruimte om naast de stelling een CO2 fles te plaatsen met een aantal regelaars per bak en dan met magneetklep als ik zover ben en dat geld wil besteden Mirs ik dat netje's op 5 baken kan maken op 1 fles.

De keuze om met de glasbakken te werken komt door het feit dat de plastic bakken die ik wou gebruiken net niet uitkomen en vrij laag zijn; en ze zijn duurder dan de glazen bakken die nu gemiddeld maar 15 tot 20 euro kosten. Dan maar even geen ingerichte bakken en doe dat later wel als ik meer planten heb en wat betere (en grotere) aquariums heb opgekocht.

Onderste complete lange bak wil ik met spatwaterdicht TL doen als ik de juiste kleurwaarde en pax kan vinden, maar moet dat nog even uitzoeken en niet naar gekeken tot nu toe. Het wou er dan extreem dicht op het water komen om ook de restwarmte te gebruiken vanwege de lengte en oppervlakte bovenkant bak (haar dat ik dan met 100Watt verwarming uit kan komen en niet een energie slurpend systeem maak). Daarnaast geeft de overplakte een mooie gelegenheid om hout in te weken voor later om leuke dingen mee te doen.

Lampen bovenzijde zonder reflectie scherm.
IMG_3226.JPG


Slechte tekening van bakken met pomp en doorstroming. Komt dan de spraybar op voor verdeling onderzijde. Verwarming komt ook aan onderzijde in het midden over breedte.
IMG_3227.jpg
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort een nieuw topic voor dit gebeuren met de gehele opbouw en etc, dus even een grove impressie zonder mooie afwerking en voor het idee (komt nog weg Sipo bij in op elke bak en ongeveer 50 gram.

IMG_3228.jpg


IMG_3231.JPG


IMG_3232.JPG



Ondertussen ook een luchtpomp voor in de nacht met alle kranen en rommel. 4 trays (plus allemaal extra blokken) en iemand kijkt nog even voor een grote inkoop van gaaspotten met wol. Planten kan ik wellicht een deal mee sluiten en alles vissen gaan volgende week weg (aquariumzaak).
 
Laatst bewerkt:
Wil van alles vertellen wat ik heb gedaan en waar ik mee bezig ben (verlichting, stroom, planten, voedingsplan en etc.), maar schrijf het later netje's uit voor mijn ander topic. Toch alvast even een foto's van iets doms zonder ingewikkelde toelichting.

Kan nu meer dan 500 stekken maken op verschillende manieren.
IMG_3245.jpg


15 stekken in totaal van 3 soorten.
IMG_3243.JPG


Noodopslag om andere aquariums leeg te halen (morgen weer verder daarmee).
IMG_3241.JPG


Morgen weer verder met stroom, ik ga dat anders doen dan wat ik eerst wou (voelde niet veilig). En mijn licht en CO2 plan verder uitwerken hoe ik dat handig kan indelen.
 
Laatst bewerkt:
Het is echt super leuk om te doen, maar vraag me niet wat het inmiddels heeft gekost.... (kon ik een heel dik aquarium met alles er op en er aan van kopen).

Ik verwacht nog wel dat ik in de toekomst wat moet verschuiven van de bakken omdat ik net niet lekker uitkom met de 60cm bakken en een stukje over blijf houden waar een 30x30x30x zou moeten staan nu, maar door isolatieplaat past het net niet 100% naar wens. Verder heb ik een CO2 systeem uitgezocht met allemaal losse onderdelen zodat ik op 1 grote fles 5 bakken kan draaien met magneetklep. Ik wacht daar nog wel ene poosje mee vanwege de kosten en echt een beetje moet gaan terugverdienen op den duur.

Omdat de 60x30x30 een lekkere maat is voor mij ga ik ook al mijn planten daar op richten voor de kweek; zeggende tot 40cm zonder snoei. De soorten is even tig keer over nadenken van wat ik wil, het moet allemaal goed geschikt zijn voor Nano en garnaal bakken.

O ja, ondertussen nog een leuke website aan het maken voor dit gehele gebeuren.
 
10 euro per maand op 4 jaar voor 3 bakken met 30 ppm Co2 (inclusief BTW). 95% opname ongeveer (geen zichtbare CO2 meer). Kan wellicht nog veel langer mee maar wou rijkelijk rekenen voor de test en heb dus flinke overcapaciteit; Uiteraard met magneetklep.

 
Laatst bewerkt:
Ondertussen meermaals een poging gedaan om de CO2 diffuser in de pomp weg te werken en dat is wel groot een succes, maar het afstellen van een Colombo set is een regelrechte ramp en waardeloos als je het dagelijks met de hand zou moeten doen (gelukkig wel kranen, extra diffusers en magneet klep deze week binnen, dus eenmaal goed afgesteld ben ik er vanaf). Ik betaal straks 10 euro per maand, maar kan de kosten nog iets drukken als ik na de eerste fles overstap op een fles van 2,5 tot 5 kilo mits het in de bestemde hoek past. De fles mag dan ongeveer 110 euro kosten met vulling maar ben dan geen kleppen nodig als het goed is (heb nog van alles in de schuur). Het is dan ook even zoeken naar de juiste maten van wat past, maar dan nog een flesje koelen naar 0 tot -2 gaat er niet meer inzitten wat met kleine flessen tot 1 kilo nog wel kan. Nu is het wel zo dat ik een hoge diepvries heb met een vulling van max 10% (gemiddeld een paar pizza's) dus kan er wel rekening mee houden indien nodig.

Waterafvoer voor hevelen is opgelost op een super simpele manier, maar aanvoer op temperatuur is een grote ellende doordat ik wel heel makkelijk koud water kan krijgen (7 graden op dit moment), maar geen warmwater toevoer heb en dan weer moet kloten onder de leidingen van de ketel zelf ben ik achtergekomen. Ik wil dit graag netjes hebben zodat ik een "keuken/spoel" blokje heb voor alles. Dus wellicht is domweg eerst maar een slang aanvoer vanuit de ketel de meest goedkope en makkelijkste oplossing (alles zit met speciale buizen die je moet "krimpen" en ik kan alleen maar solderen met koper). Ik kan nog op zijn max bedenken om een grote vat te gebruiken met pomp voor water op temperatuur en dan ook direct osmose kan gebruiken en de pH kan instellen waar ik niet echt om sta te springen i.v.m. mijn houten vloer en de locatie van het vat. De oplossing is dan weer underlaymend platen gebruiken maar die had ik willen gebruiken voor ene wand in de toekomst.

Verder moeten de aquariums weer uit de stelling omdat 1 niet goed staat op een vreemde manier en een bakje daardoor niet vlak staat ondanks EPS er onder voor extra warmte en verdeling van gewicht. Mijn gedachte was ook dat het EPS wel de boel voor twee mm vlak zou zetten maar dat gaat nu niet op dus moet het hoe dan ook oplossen. Gelukkig is het wel een bak die maar voor 1/3 gevuld hoeft te worden mat water waardoor er maar een beperkt gewicht in zit en heeft het bakje wel van zichzelf een "onderstel"; maar dat is rommel naar mijn idee.

Mijn folie voor reflectie en warmte straling is nog niet lekker gelukt om vast te krijgen; gaat los als ik platen optil doordat het iets klemt aan de zijkanten. Wat ik nog kan bedenken is bootlak gebruiken ter preventie waar ik nog ruim voldoende van heb tegen "rotting" en dan de zijkanten niet bedekken met de folie.

Hopelijk slapen vannacht 2 Xanax gelijktijdig blijkt redelijk te werken maar wel suf en sloom overdag, en anders aankomende nacht maar weer verder knutselen zodat het netje's gaat worden. Merk dat het heen en weer slepen met spullen en stekken 1 grote puinzooi geeft en maar aan het dweilen blijf.

Fuck:
IMG_3250.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bak leeg, vissen vangen en vaarwel vriendje's. Ondertussen bij de zaak nieuwe spullen gekregen waaronder twee plantjes om mee te testen.

IMG_3253.jpg
IMG_3254.JPG
IMG_3255.JPG


Duidelijk emerge allebei gezien het blad formaat en aantasting (smelt). Benieuwd hoe het met stekken gaat straks.
IMG_3256.JPG


En nu 1 aquarium schoonmaken en ontdoen van verf. Ondertussen een halve bestelling binnen (magneetklep) en de rest is maar weer afwachten.... Hopelijk nog tijd genoeg om de stelling leeg te halen en aan te passen, heb even wat overlegd van het hoe of wat ik het beste kan doen.

Ook een test gedaan met Sera lamp 82cm die 44 euro zonder adapter kost en dat viel heel erg tegen met de PAX meter... Veel te duur en geen instellingsmogelijkheden. Ik ben dus goedkoper uit om eenmaling een grote partij "Hygger" op te kopen op den duur (BTW aftrek uiteraard).
 
Laatst bewerkt:
Review Colombo CO2 Advance set 95 gram.
Paar dagen getest nu en de conclusie is heel simpel, het is bagger zonder magneetklep! Het is een ramp om dagelijks in te stellen een kost veel tijd, je bent echt een 5 minuten bezig om je bellen goed te krijgen (en geen garantie dat het goed blijft). Over de verdeling durf ik weinig te zeggen omdat ik hem in een pomp heb verwerkt en dat werkt dan weer super voor de verdeling.

Voor 72 euro zou je op een nano bakje vast en zeker een half jaar met een busje van 95 gram kunnen doen, maar zonder magneetklep zou ik het absoluut afraden (ook een zeer korte slang zodat je het niet makkelijk onder in een kast kwijt kunt). Tevens denk ik dat je voor een 50 euro meer wellicht een complete set kunt kopen wat vervulbaar is (maar dan zonder magneetklep). Of dat beter af te stellen is kan ik geen oordeel over geven, maar ik denk dat ervaringen van anderen die iets anders gebruiken wel advies kunnen geven.

Kort omschreven: Voor Nano 30 liter leuk met heel veel werk voor dagelijks instellen; heb je veel ruimte om er makkelijk bij te komen zou al een goot voordeel kunnen geven. En anders gewoon basis setje wat prima werkt tot 50 liter (kan meer dan 6 weken mee) en niet al te veel eisende planten.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren in de avond nog ellenlang staan te testen met CO2 omdat op een vreemde manier de pomp niet alles opnam en CO2 lekte, na een dik uur was ik er klaar mee en ben ik gestopt (magneet klep werkt wel).

Midden in de nacht wakker en berekeningen aan het doen voor van alles en nog wat met planten en etc. Voornaamste doel is planten bij elkaar zoeken die in 1 bak kunnen met gelijke waarde voor optimale groei en een mooie combi gevonden voor 2 bakken.

Uiteindelijk toch nog de ergernis dat de CO2 niet goed werkte en kon de boel er even uithalen om te controleren en heb mijn euvel ontdekt.... ik bleek per ongeluk een verkeerde onderklep te hebben gebruikt van een eerdere test die niet optimaal werkte. Achteraf heel dom omdat ik meer pompen heb en nooit heb gecontroleerd welke ik er in had zitten... Zucht.

Voor nu bijkomen omdat ik een poosje heb geslapen doordat ik vannacht geen slaap heb gehad.
 
Ik heb de kleppen (afsluiting) aan de onderkant er uitgehaald en aangepast om daar de diffusor in te zetten, maar niet elke klep was netje's gelukt waardoor de opname er naast liep.

Edit: Zal op termijn wel laten zien omdat ik nog iemand met een 3d printer nodig ben om het echt mooi te maken.
 
:oopss:Het moment wanneer je tijdens het schoonmaken van een aquarium in de modder een garnaal en twee baby guppen tegenkomt die leven.... Gelukkig nog een extra opvangbak staan waar ze nu in zitten maar er zit geen pomp of verwarming op.... (zitten wel planten in tijdelijk), temperatuur is net boven de 18 graden gemiddeld dus het moet maar even voor nu, kan ze niet in de kweekstelling gooien.

Lekkere dag vandaag met heel veel puinhoop maken en echt ziekelijk hoeveel grind, korrels substraat en weet ik het over de grond. Van die momenten dat weer iets valt of dat je een zakje fijnzand per ongeluk omver tikt.... Zucht. En echt overal bakje's en weet ik het aan troep, het is echt een tering zooi en ben blij als morgen alles schoon is.

Stelling staat weer recht inmiddels, bleek gewoon troep onder een pootje te zitten wat ik had gemist, dus alle bakken nu mooi recht en bezig met stroomgebeuren wat nog niet wil vlotten, het is erg rommelig maar wel functioneel. Zit mij nog niet lekker en moet er morgen nog maar eens naar kijken hoe het beter kan.

Ondertussen zijn alle slakken echt morsdood inmiddels, wat een plaag kan dat zijn en wat een pest als ze meeliften met nieuwe planten. In de reserve bak zitten ze nog wel vanwege het feit dat de planten die daar in staan ik niets meer mee kan, het is te groot om zelf te gebruiken en voor de kweek kan ik er ook niets mee. Ik heb mijn eigen bak niet behandeld dus er zitten een stuk of 10 in die zich wel gaan voorteken vrees ik.

Verder wil ik opzoek naar een grote ronde bak/vaas met platte voet die ik kan gebruiken om een plant in te zetten op een draaiplaat voor foto/video.

De twee planten die ik bij een aquariumzaak heb gekregen doen/zijn echt super slecht... Als je planten koopt via internet en je krijgt dit effect kan ik mij goed voorstellen dat mensen er de pleur in hebben (uiteraard moeten ze bijtrekken). Alles via het forum zelf blijft het echt super goed doen tot nu toe!


Afijn, ik heb het er maar druk mee maar kon nog geen nette update doen in mijn ander topic en wou toch even wat vertellen omdat ik dat leuk vind.
 
Wanneer je plan langzaam begint te ontvouwen en alles op zijn plaatst valt (zou bijna denken dat ik weet waar ik mee bezig ben):

 
Soms is het zo lekker om "stom" te zijn:

I walk in like Joker
 

Heerlijk als niets meer werkt! #BlackBadge. / zit een grapje in afhankelijk van je explorer (maakte de grap in safari).

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan