Lekker rustig opbouwen.


Excuse, even mijn ASS burn-out momentje door te weinig slaap en drukte van dingen regelen. Maar heb ondertussen met af en toe tussendoor een hapje eten wel ruim 24 uur geslapen inmiddels.

Voor vandaag weer lekker schoonmaken en opruimen, administratie is gelukkig grotendeels gebeurt (claimen van zaken) voor wat ik wou plus website en dingen waar ik op zat te broeden. Alleen volgende week een aantal afspraken staan voor diverse zaken waarvan 1 lastig bleek te zijn (afhuren 300+m2) voor kweekruimte, vervolgens de gemeente, KvK, BTW en UWV. En nu nog met een ontwerper om de tafel voor logo gebeuren en etc. Later deze week en de aankomende week bedrijfsplan schrijven (kan op een kladje) en ben dan vrijwel klaar, geen directie financiële injectie nodig. Afschrijven van BTW doe ik niet voor de aankomende maanden omdat het niet nodig is ondanks dat ik wel over het drempelbedrag heen ga. Maar vanuit huis werken en je stroom, water gas weer laten splitsen is ook lekker onhandig bij dit soort zaken.

Ondertussen een "nieuwe" laptop om mijn persoonlijke dingen te scheiden van de rest zodat het niet door elkaar gaat lopen wat een bende is en niet werkt. Dan mijn "kantoortje" indelen met alles en ben er wel. Degelijke administratie bijhouden voor de boekhouding en dan winkeltje gaan spelen op den lange duur.

---

Iets wat ik in een ver geleden heb geleerd en mij altijd bij is blijven staan was het beginnen van een zaak met een geheel plan van aanpak openbaar bespreken totdat een ondernemer met genoeg geld het hele plan jatte en de boel claimde waardoor ik geen kant meer op kon. Domweg je www. naam gekaapt laten worden om terug te moeten kopen voor 2500,00 euro en dat soort gein...

Pas later bij het opzetten van verenigingen en dergelijke kwam alles op gang het wordt het steeds makkelijker om je weg te vinden hoe de paden te bewandelen en deed het dan ook meermaals voor diverse zaken om domweg direct weer door te verkopen. Helpen het plan te maken, opzetten, subsidie waar mogelijk en etc. Erg leuk maar nooit voor mijzelf bedoelt. Wat ik nu doe ligt in het verlengde van een oude wens en sluit prima aan, kan gebruik maken van connectie's en via gezamenlijke inkoop gunstiger werken. Maar dat zijn dus de dingen die je opneemt in een plannetje smeden zonder direct te vertellen hoe of wat. Meenemen wie je conculaga's zijn, of je arbeidts gehandicapten kunt in dienst nemen en sociale voorzieningen voor werkschap meenemen voor toekomstige plannen.

Het kan dan groot en heftig overkomen alsof het een spelletje is en even zo gebeurt is, maar er komen een flink aantal zaken bij kijken wanneer je vooruit gaat denken. Eenmaal denkend aan vermogen in vastgoed moet je ook direct weten dat de maatschap opzetten weer 2000,00 kost en etc. Mensen in dienst nemen en verzekeringen of verzekeringen en bestemmingsplan überhaupt te samen zijn al van invloed op elkaar. Wie mag auto rijden (voor inhuren) en waar moet deze aan voldoen en je spullen te verzekeren, immers koop je regelmatig in uit Duitsland of Polen.

Stel je koopt een product in zonder CE hoe krijg je die dan alsnog wel? En dan een certificaat voor je ingrediënten als je zelf iets maakt stelt ineens niet meer veel voor... Maar het moet wel allemaal even meegenomen worden voor toekomstplannen als je echt iets wilt beginnen op den duur.

Gelukkig is het voor mij "speels" en geen eis, dus kan na een aantal maanden besluiten het gehele plan overboord te gooien. Maar alles weer even netje's regelen kan wel een nachtmissie worden zonder slaap omdat je om de haverklap wakker gaat worden om snel weer iets op te schrijven en later weer uit te zoeken, breekt mij af en toe wel op.

---

Klein dingetje is nog een ruimte vinden die in het najaar niet gebruikt wordt door ene kweker maar wel wereldwijd kan inkopen voor mij zodat het gunstig is op bepaalde vlakken. Dus timing is ook wel een dingetje.... Maar ook je inkoop voor een productlijn in kleur kan lastig zijn vanwege schoonmaak van persen en mallen, gelukkig wel ervaring mee vanuit polen waar het spotgoedkoop is.


PS: Bleh, nu wel weer serieus genoeg met een klein beetje inhoudt zonder de diepte in te gaan. Dus nu gewoon weer saaie leuke onderwerpen (en clown) tussentijds :) Lekker verder rustig opbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Was het maar zo makkelijk allemaal, nog even los van plantenkennis en etc. Maar voornamelijk vergunningen en etc kost een vermogen. Warmtepompen, panelen en etc is iets wat je direct mee moet nemen in je plan om bestaansrecht te hebben.

Ik geef mijzelf een half jaar om te besluiten of ik dit echt ga doen en ervaring op te doen/experimenteren. Maar voor nu hou ik het lekker bij de kweker in wording en daar kan ik wel netje's werken en uitschrijven zonder inhoudelijke kennis.
 
Ja er komt veel bij kijken denk ik en ik zou het ook hobbymatig houden en wat je kan verkopen is mooi meegenomen.
 
Het blijft voor nu gewoon een leuke hobby en wat er vroeg of laat gaat gebeuren zie ik dan wel weer, maar feitelijk gezien heb ik geen conculega's op termijn. Slechts gaat het er om dat nu alles vast staat mocht ik door willen zetten op welke manier dan ook. Maar voor hobby matige verkoop hoef ik het niet te doen (hoogstens leuk meegenomen).
 
Geniale zet gedaan vandaag (afgelopen nacht), ik laat een logo ontwerpen op basis van minimale gegevens en als inspiratie een "muziek" nummer.
Geen enkel idee wat er uit gaat komen maar het is maar een test opdracht voor iemand uit Pakistan die net afgestudeerd is als ontwerper en ik ben de eerste klant :) Dus ja, dan geef iemand minimale info en "volledige" vrijheid om uit te testen want voor de kosten kon ik het niet laten.

Ondertussen staan er een paar planten emerse op kweek en die gaan heel snel! Echt een intense verschil vergeleken met de andere testbak, ben dan ook heel benieuwd wat ze gaan doen zodra ze weer sub gaan; Leuk om te testen.
 
Dat heerlijke gevoel dat in 1 keer alles uit gaat aan verlichting en de systemen overschakelen.... Prachtig.

Morgenvroeg tijd om al het water te wisselen en te gaan meten, zie dat er een kraamlaag op 1 bak zit waar het filter ook raar zit om eerlijk te zijn (en slakken vanuit de oude bak). Ondertussen een kraantje voor CO2 goed fout staan en was de bak aan het vergiftigen kwam ik achter (beetje jammer en invloed op bepaalde planten). Windlelove vrij van baardalg en dat door stukje stroming en toppen boven het water. Morgen alles weer hussen op de bak met slakken na, pest hekel aan die dingen. En vervolgens weer planten stekken die er nu aan toe zijn en te groot worden.

---

Maandag afspraak voor een oud telefoonnummer van mij en woensdag KvK. Verder prepaid kaartje voor oude telefoon en boekhouding vrijwel klaar maar moet nog even een nieuwe printer hebben. Ondertussen even gekeken naar sponsoring van forums en daar viel mij de bek van op zo duur dat het is, met dat geld kan ik behoorlijk wat server ruimte gebruiken en zelf dingen opbouwen, echt van geschrokken! Maar wie weet voor de toekomst wel interessant en zie het dan wel weer omdat het bedrijf straks eerst slaapt en het dan later wel een keer interessant kan zijn.

---

Gelukkig hoef ik niets meer doen en staat alles geregistreerd en kan het dus inslaap vallen vanaf volgende week, ik laat alleen nog door mijn ontwerper wat dingen regelen voor eigen vormgeving. Maar in feite is mijn stappenplan volledig gedaan en heb ik niets gemist volgens oude concepten op een heel klein beetje boekhoudt kennis na wat weer opgefrist moet worden.

^ klinkt allemaal simpel, maar is het niet!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan