Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Er komt geen zon, alleen extreem vroeg en in de late uurtjes.
Waar ik vooral bang voor ben is dat de temperaturen toch boven de 29-30 graden zouden komen. Dan warmt zo'n kuip natuurlijk erg snel op.

Dat groepje is niet extreem groot maar ook weer te groot om ze te tellen. Ik heb dus totaal geen idee.

Vraag me af of het zin heeft een soort van fonteintje te plaatsen, zou het water daarmee afkoelen? Ik verwacht van wel maar geen idee hoeveel. Ook nog een uitdaging natuurlijk om een formosa veilig opvoerpompje te vinden. Wellicht past de kabel onder de deur van de muurkastk door. Dat zou ik moeten bekijken.

Bij ons staat de tobbe ook op een balkon, op het zuiden (met zo weinig mogelijk direct zonlicht). De temperatuur van het water loopt nu al aardig op. Echter is mijn ervaring dat het tijdens hittegolfdagen juist stabiel blijft. Met veel drijfplanten en idd een fonteintje oid is het te doen denk ik.

Ik ben van plan dit jaar de temperatuurverloop bij te houden, om er daarna echt iets over te kunnen zeggen :DD
 
Bij ons staat de tobbe ook op een balkon, op het zuiden (met zo weinig mogelijk direct zonlicht). De temperatuur van het water loopt nu al aardig op. Echter is mijn ervaring dat het tijdens hittegolfdagen juist stabiel blijft. Met veel drijfplanten en idd een fonteintje oid is het te doen denk ik.

Ik ben van plan dit jaar de temperatuurverloop bij te houden, om er daarna echt iets over te kunnen zeggen :DD
Klinkt interessant.
Welke vissen had je in de ton en wat voor fonteintje gebruikte je?
De formosa en zeker de jongen zijn erg klein. Gebruik om die reden ook een filter dat garnalen veilig is.

@Spruitje Welk binnenfilter heb jij bij de formosa in gebruik?
 
In het aquarium waar ze nu inzitten zit een Aqua-flow 100 van AquaFish. Die heb ik op zijn zachtst staan en momenteel zit het filtertje lekker vol prut waardoor er een minimale stroming is. Ook met uitgeknepen filter heb ik er nog nooit jongen in gehad. Hiervoor had ik een hoekfilter van Dennerle, maar daar zijn wel eens jonge visjes achter het filter en het glas komen te zitten, dat is bij de Aquaflow nog niet gebeurd.

Voor een fonteintje zou ik voor de opvoer een stuk filterspons (blauw/zwart) fabriceren, de kleintjes zijn naar mijn idee wel snel/sterk genoeg om erbij weg te blijven. Met een fonteintje moet je echter het waterniveau wel goed in de gaten houden met warme temperaturen, dat verdampt dan sneller. Zou anders kijken voor een bruissteentje, dan heb je en extra zuurstof en een betere uitwisseling van gassen uit de tobbe en minder verdamping dan bij een fonteintje.
 
In het aquarium waar ze nu inzitten zit een Aqua-flow 100 van AquaFish. Die heb ik op zijn zachtst staan en momenteel zit het filtertje lekker vol prut waardoor er een minimale stroming is. Ook met uitgeknepen filter heb ik er nog nooit jongen in gehad. Hiervoor had ik een hoekfilter van Dennerle, maar daar zijn wel eens jonge visjes achter het filter en het glas komen te zitten, dat is bij de Aquaflow nog niet gebeurd.

Voor een fonteintje zou ik voor de opvoer een stuk filterspons (blauw/zwart) fabriceren, de kleintjes zijn naar mijn idee wel snel/sterk genoeg om erbij weg te blijven. Met een fonteintje moet je echter het waterniveau wel goed in de gaten houden met warme temperaturen, dat verdampt dan sneller. Zou anders kijken voor een bruissteentje, dan heb je en extra zuurstof en een betere uitwisseling van gassen uit de tobbe en minder verdamping dan bij een fonteintje.
Sorry @Spruitje voor mijn late reactie. (Veel zorgen om mijn moeder hebben me de afgelopen week volledig in beslag genomen. Ze is inmiddels opgenomen.)

Ik had nooit verwacht dat die Aqua-flows geschikt zouden zijn voor de kleintjes, maar je hebt wel gelijk als je zegt dat de uitstroom al snel heel minimaal wordt - dan zuigt hij natuurlijk ook niet meer zo hard.

Ik geloof niet dat een bruissteentje voor meer gasuitwisseling zorgt dan een fonteintje waarvan het water alsof het uit een douchekop komt terug het water in kleddert. Maar ik denk dat je het ook niet zo bedoeld. Verdamping zal dan denk ik net als jij verwacht aanzienlijk zien met een fonteintje.
Met een fonteintje heb je ook veel oppervlakte beweging en volgens mij koelt het water dan ook af (verdampingswarmte). Denk zelf dat een bruissteentje en fonteintje een mooie aanvulling op elkaar kunnen zijn. Kan ook het een of het ander.

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in het zuiden komt het toch een paar keer per zomer voor dat het over de 30 graden wordt, ook dagen met 33-34 graden halen we een paar keer. Afkoeling van water is dan wel fijn.

Aquaflows heb ik meer dan zat liggen, in alle maten zo ongeveer :rolleyes:

Ik ga eens neuzen tussen de berg spullen die ik nog heb liggen. De kuip is tot aan de rand gevuld 90 liter, dus ik gok op leeg 70 liter. Met het blote oog gezien moet ik een kabel (of 2???) onder tussen de deur, drempel en kozijn krijgen. Probleempje. Maar 1 stopcontact en daar staat de CV op. Geen idee of ik die stekker straffeloos in een stekkerdoos met verlengkabel mag steken.

Edit: net wat dikke kabels onder de deur door gestoken en dit gaat zonder afknellen.
De deur is die van een droge, dichte, muurkast buiten en wordt dus maar heel weinig gebruikt.
 
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in het zuiden komt het toch een paar keer per zomer voor dat het over de 30 graden wordt, ook dagen met 33-34 graden halen we een paar keer. Afkoeling van water is dan wel fijn.

Nog wel warmer ook :deal:

moet er niet aan denken dat we deze zomer weer de 38 graden aantikken (was vooral in het zuiden raak, maar ook in hier in M-NL niet te harden).
 
Nog wel warmer ook :deal:

moet er niet aan denken dat we deze zomer weer de 38 graden aantikken (was vooral in het zuiden raak, maar ook in hier in M-NL niet te harden).
Ja daar heb je gelijk in. En dan is het met de kuip bittere ellende. Moet die verkassen naar de woonkamer waar het dan ook bloedheet wordt. Maar niet anders dan in het bakje natuurlijk.

Ik twijfel nog steeds of het wel zo'n verstandig idee is. Mijn gevoel zegt van niet.
 
De bak staat opgesteld.
Indraaien maar.
Vissen gaan er voorlopig nog niet in.
Al was het maar omdat de temperatuur de 10 graden nog niet eens overschrijdt.
IMG_20200427_145653.jpg
IMG_20200427_145708.jpg
 
Ik woon gelukkig in het noorden, daar wordt het wel warm maar niet zo heet! Daarnaast kan ik mijn kuipen zo plaatsen dat ze vanaf 5u 's ochtends tot een uur of 1 'middags zonlicht krijgen, dat scheelt al een hoop in temperatuur.

@Guppeman, ik ben benieuwd hoe die bak volgroeid!
 
Wat Richard zegt klopt wel. Elk jaar tikken we met gemak de 36 aan met uitschieters naar boven. Vorig jaar de 41,5 en binnen was het toen 32.5
Visjes hadden het zwaar en ik heb toen het water van het filter in het bakje laten plenzen en een ventilator van dichtbij erop gericht.

Ik zeg altijd, bij twijfel niet doen... ik denk dat ik daar maar beter naar kan luisteren in dit geval.
 
Mijn bak staat de hele dag in de schaduw.
Op het heetst van de strijd is het water 29 graden geweest. ( Analoge thermometer).
De visjes trokken dat wel.
De typische koudwaterplanten niet.
Duizendblad en waterpest verslijmden waar je bij stond.
 
Ik heb al sagittaria subulata en sterrenkruid als (sub) tropische planten in de tobbes gehad, waarvan vooral de subulata mij verbaasde over hoe hard de plant is. Hoge temperaturen en net onder het vriespunt kan die in elk geval aan, ze bloeien ook er mooi! Iets wat ik die plant in het aquarium nog nooit heb zien doen. Sterrenkruid wordt snot na een vorst, maar groeit wel ontzettend snel en geschikt als 'spawningmop'. Wellicht dat een Echinodorus het goed zou doen in jou bak @Guppeman? Of crypto's?
 
Dank voor de suggestie.
Best een goed plan.
 
Vanochtend heb ik een tijdje bij de vijvertjes gezeten en beslist de vuurgarnalen er in te doen. Ongeveer 15 garnalen van mini tot groot in elke bak gedaan.
IMG_20200508_110237.jpg

IMG_20200508_110317.jpg


De bakken zitten al bomvol muggenlarven en wormpjes!

Heeft iemand anders nog meer last van wegduikertjes in het water? Ik ontdekte twee grote op vliegen/kever lijkende insecten op het oppervlakte en sindsdien zitten de bakken vol met duikertjes.
Ik probeer ze nu één voor één uit te vissen als ik ze zie, maar ik weet niet of ze ook echt schadelijk zijn voor garnalen en vissen.
 
Ik schep elke morgen de muggenlarven met een netje uit de buitenbak en gooi ze in de winterbak.
De guppen kunnen voorlopig nog niet verhuizen.
Te koud.
Het water is amper 10 graden.
 
als je een buiten bak koeler wilt houden bij warm weer bij warm weer zou je een vat kunnen ingraven het liefst gedeeltelijk in het grondwater.
als je het water hier doorheen pompt neemt het grondwater een deel van de warmte over.

Vat kan tevens als extra filter dienst doen
 
Ik betwijfel of de gemeente staat te juichen als ik een gat graaf totaan het grondwater.:DD
 
Ik heb een oude speciekuip staan die al jaren, misschien wel 15 jaar oud is. Deze heeft enkel gefungeerd als tijdelijk onderkomen voor vissen en bv voor het tijdelijk bewaren van planten. Doordat hij zou oud is, is de kuip natuurlijk ook brozer. Wellicht niet het beste idee om zo'n kuip naar binnen te halen als het nodig is ivm hoge temperaturen.

Nou zag ik deze https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip-rond-90-liter-xh-66-5x36-cm/274271/artikel.html

Staat bij dat er geur vanaf komt. Zou het voldoende zijn deze een seizoen, wellicht een jaar (afhankelijk van de wintertemperaturen) evt met kool en grote waterwissels, geschikt te maken voor vissen het volgend jaar? Die kuipen dragen nieuw volgens mij allemaal een geur bij zich.

Tja blijf spelen met de gedachten van formosa buiten.
 
Zou het voldoende zijn deze een seizoen, wellicht een jaar (afhankelijk van de wintertemperaturen) evt met kool en grote waterwissels, geschikt te maken voor vissen het volgend jaar?
Geen idee. Zelf zit ik echter ook te spelen met het idee om buiten wat bakken te maken en had wat anders maar ook betaalbaar gevonden. Ubbink Victoria fonteinbassin rond 60cm kost bij de intratuin zo'n €16,49 en zou mijn inziens veiliger moeten zijn voor vis. Bij de Hornbach kan ik die echter niet vinden.

 
Geen idee. Zelf zit ik echter ook te spelen met het idee om buiten wat bakken te maken en had wat anders maar ook betaalbaar gevonden. Ubbink Victoria fonteinbassin rond 60cm kost bij de intratuin zo'n €16,49 en zou mijn inziens veiliger moeten zijn voor vis. Bij de Hornbach kan ik die echter niet vinden.

Twijfel twijfel.

Ik denk dat ik die goedkopere (die van mijn link) in huis ga halen. Scheelt toch wel veel in prijs en bij die van jouw link is het ook niet gegarandeerd dat hij niet meurt bij aankoop en dat er geen weekmakers uit vrijkomen.
Een extra kuip is voor mij ook goed in het geval dat ik de visjes met evacueren naar een kuip. Alleen formosa vangen uit een zwarte kuip kuch kuch.

Ik zag ook een witte kuip maar die haalt die 90 liter niet. En hoe meer liters hoe minder de temperatuurschommeling zullen zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een vierkante of rechthoekige kuip. Die bij Hornbach = 60 liter. Te weinig vind ik. Dus ik moet nog eens verder zoeken. Al vermoed ik dat een ronde kuip meer waterdruk kan hebben?

Ik denk dat ik de gok wel ga nemen en hem deze zomer leeg laat draaien. Nog even goed over nadenken.
 
Hah percentueel gezien is het verschil inderdaad erg groot.. Praktisch gezien zou ik voor die €8,74 geen risico willen lopen. Ubbink is een vijvermerk en er staat bij dat die ook voor een kleine vijver gebruikt kan worden. Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

Ik denk dat ik twee van die Ubbink bakken ga halen en die in de tuin ga graven, waarbij eentje net iets hoger komt te staan en overloopt naar de tweede. Leuk projectje voor deze maand!
 
Hah percentueel gezien is het verschil inderdaad erg groot.. Praktisch gezien zou ik voor die €8,74 geen risico willen lopen. Ubbink is een vijvermerk en er staat bij dat die ook voor een kleine vijver gebruikt kan worden. Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

Ik denk dat ik twee van die Ubbink bakken ga halen en die in de tuin ga graven, waarbij eentje net iets hoger komt te staan en overloopt naar de tweede. Leuk projectje voor deze maand!
Ik kende Ubbink niet als vijvermerk, nu ik dat weet ga ik inderdaad een andere keuze maken.
Wel nog Ubbink benaderen of deze kuipen perse ingegraven moet worden of dat ze ook op de grond gebruikt kunnen worden - dus of ze voor dat laatste stevig genoeg zijn.
Met van die gegoten vijvers in allerlei vormen kan dat in elk geval niet.
 
Rond is technisch gezien gelukkig de sterkste vorm om een vloeistof in te bewaren dus ik verwacht geen probleem. Maar ben benieuwd op hun antwoord.
 
Blijkbaar naar de verkeerde Ubbink gestuurd (ubbink.nl) vandaar dat ik de kuip ook niet op hun website kon vinden.

Het antwoord was:
Dit is geen product van Ubbink bv te Doesburg. Ik kan u dus helaas niet voorzien van meer informatie.

Ik zoek later wel naar de juiste website van de juiste Ubbink.
 
Al mijn bakken komen bij de Hornbach/Bauhaus weg, ik heb ze altijd direct gevuld met water en minstens 3 weken met water en planten laten staan.
Mijn groep Heterandria formosa hadden zich uitgebreid van 6 visjes naar meer dan 30, mijn garnalen kolonie is explosief gegroeid en ook de Aphanius Mento's zijn van 5 stuks naar 29 stuks (toen bij uitvangen, er is wat dood gegaan van het winter) gegaan. Ik durf te beweren, met eigen ervaring, dat die stank niets doet met de gezondheid van de vissen en garnalen :)
 
Al mijn bakken komen bij de Hornbach/Bauhaus weg, ik heb ze altijd direct gevuld met water en minstens 3 weken met water en planten laten staan.
Mijn groep Heterandria formosa hadden zich uitgebreid van 6 visjes naar meer dan 30, mijn garnalen kolonie is explosief gegroeid en ook de Aphanius Mento's zijn van 5 stuks naar 29 stuks (toen bij uitvangen, er is wat dood gegaan van het winter) gegaan. Ik durf te beweren, met eigen ervaring, dat die stank niets doet met de gezondheid van de vissen en garnalen :)
Met de garnalen zou je het moeten merken, die zijn toch al zo gevoelig.
 
Ik denk dat met 1 keer goed schoonmaken vooraf.
het meeste al kwijt bent.

Volgens mij wordt er bij het persen een soort olie gebruikt om ze te lossen uit de matrijs.
en is dat het gros van wat je ruikt
 
Toch ben ik nieuwsgierig over dat in of op de grond. Ga er toch eens een mailtje aan wagen. Altijd goed om te weten.
http://leo-aquarium.blogspot.com/2007/03/het-buiten-houden-en-kweken-van.html
Hier is iemands blog die 10+ kuipen in de grond heeft.

Ik denk dat de watertemperatuur minder heftig zal schommelen als een kuip is ingegraven, maar ik denk dat je ook al een eind kan komen door de kuip slim neer te zetten in de tuin. Als je de kuip bijvoorbeeld de hele dag in de zon hebt staan daan zal het wel sterk gaan schommelen. Heb je de kuip alleen in de ochtend en avond in de zon, of alleen 's middags een paar uur, dan zal het wel stabieler zijn. Ik heb de kuipen nu de hele ochtend en middag in de zon staan, maar ik ga er nog iets voor zetten zodat het minder heet wordt.

Maar goed, helemaal stabiel zullen de temperaturen nooit worden.
 
http://leo-aquarium.blogspot.com/2007/03/het-buiten-houden-en-kweken-van.html
Hier is iemands blog die 10+ kuipen in de grond heeft.

Ik denk dat de watertemperatuur minder heftig zal schommelen als een kuip is ingegraven, maar ik denk dat je ook al een eind kan komen door de kuip slim neer te zetten in de tuin. Als je de kuip bijvoorbeeld de hele dag in de zon hebt staan daan zal het wel sterk gaan schommelen. Heb je de kuip alleen in de ochtend en avond in de zon, of alleen 's middags een paar uur, dan zal het wel stabieler zijn. Ik heb de kuipen nu de hele ochtend en middag in de zon staan, maar ik ga er nog iets voor zetten zodat het minder heet wordt.

Maar goed, helemaal stabiel zullen de temperaturen nooit worden.
Ik denk ook niet dat de temperaturen stabiel moeten blijven, lichte schommelingen lijken me geen kwaad kunnen omdat dat geleidelijk gaat. Schaduwplek lijkt me wel slim ja.
Mijn grootste zorg zijn de hoge temperaturen in de zomer. We tikken hier in het zuiden toch regelmatig de 34 (en zelfs hoger) aan, in de schaduw. Ingraven is hier geen optie. Ik wil dit jaar eens gaan testen wat de watertemperatuur doet.
 
http://leo-aquarium.blogspot.com/2007/03/het-buiten-houden-en-kweken-van.html
Hier is iemands blog die 10+ kuipen in de grond heeft.

Ik denk dat de watertemperatuur minder heftig zal schommelen als een kuip is ingegraven, maar ik denk dat je ook al een eind kan komen door de kuip slim neer te zetten in de tuin. Als je de kuip bijvoorbeeld de hele dag in de zon hebt staan daan zal het wel sterk gaan schommelen. Heb je de kuip alleen in de ochtend en avond in de zon, of alleen 's middags een paar uur, dan zal het wel stabieler zijn. Ik heb de kuipen nu de hele ochtend en middag in de zon staan, maar ik ga er nog iets voor zetten zodat het minder heet wordt.

Maar goed, helemaal stabiel zullen de temperaturen nooit worden.
Leuke link! Heb hem opgeslagen alsook de pagina over Heterandria.
 

Terug
Bovenaan