Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020

Ben benieuwd welke temperatuur schommelingen jullie dan verwachten. Heb zelf bakken staan van circa 240 liter en daar heb ik meestal tussen 5 en 8 graden verschil tussen dag en nacht. S ochtend zon daarna schaduw
 
Ben benieuwd welke temperatuur schommelingen jullie dan verwachten. Heb zelf bakken staan van circa 240 liter en daar heb ik meestal tussen 5 en 8 graden verschil tussen dag en nacht. S ochtend zon daarna schaduw
Ik weet niet of je het al geschreven hebt, dan heb ik het gemist.
Heb jij je bakken ingegraven of niet?
 
Heb de bakken niet ingegraven. Staan wel tegen een schuurkant aan in de luwte, dan krijg ik wat minder rommel in de bakken
 
Ik heb mijn kuip ingegraven, maar heb niet echt getemperatuurd. Alleen aan het eind van de zomer 's ochtends even checken omdat ik ze niet te koud wilde laten worden. Ze gingen altijd heerlijk in het zonnetje liggen net onder het water oppervlak, dus op zich zoeken ze de warmte wel op hoor. Maar goed, te heet en daardoor zuurstofarm lijkt me zeker niet goed. Het is nu nog te koud, heb nog geen vissen in de kuip gedaan, wat ik wel weer wil doen dit jaar.
 
Wat voor filter gebruiken jullie in die bakken buiten? Ik ben ook van plan iets in de tuin te gaan maken en speel met het volgende idee:

Screenshot_8.png

Ik heb nog een ~250L ronde ton staan waar ik wellicht een mooi filter van kan maken. Het een en ander dan via zwaartekracht in elkaar over te laten lopen met op de laagste bak een opvoerpomp terug naar het filter. Wat denken jullie hier van? Het is voor die twee (misschien 3) speciekuipjes wellicht wat overdreven maar door het waterlevel hoog te houden in de ton kan ik wel mooi extra volume creëren wat de temperaturen en water waardes wellicht wat stabieler kan houden.

Ander idee is om gewoon sponsfilters op lucht te gaan gebruiken. Waarschijnlijk meer dan genoeg maar dit is gewoon leuk om te bedenken en wellicht uit te voeren.
 
Zolang je hoogteverschil kan behouden zie ik daar absoluut geen probleem in!

Je hebt van die speciale zwembad doorvoeren (voor dingen met een ronding).
 
Ik gebruik zelf geen filter. Drijfplanten, zuurstoplanten stuk of 3 bossen en een oeverplant. Op 200 liter houd ik max 15 vissen denk dat het niet nodig is. Tenminste 2 jaar geleden niet. Maar misschien hebben andere een andere mening
 
Ik ga ook maar eens gewoon beginnen. Het is lastig om een doorvoer te vinden voor een ronde tank die niet al te groot is.. 110mm kan ik vinden maar voor 40mm weer niet. Die fabriek komt later wel ;)

Toch vind ik het altijd wel prettig om nog een beetje beweging in zo'n bak te hebben dus ik ga beginnen met in elke kuip gewoon een sponsfiltertje op lucht. Kijken hoe dit zich deze zomer gaat ontwikkelen.
 
Ook geen filter, begin met weinig vissen. En ze breiden niet zo snel uit, zodat de bacterien en planten prima de kans krijgen zich aan te passen aan de grotere vervuilende biomassa.
 
Toch maar een kuip buiten gezet. Nog geen planten behalve 3 grote stukken hout die erin komen. Eén stuk nooit kunnen gebruiken omdat het net te groot was voor de bak. De andere twee stukken ben ik zodanig op uitgekeken dat ik ze niet meer wil gebruiken in een bak.
Het hout moet dus nog inwateren.

De gedachte hierachter is dat we altijd zeggen nooit een ronde kom te gebruiken. Met het hout op de bodem (en deels boven het water) hoop ik als er vissen in komen, ze wat meer mogelijkheid te bieden om zich te oriënteren.

Kan ik ondertussen bedenken wat er voor planten in gaan. Vind dat erg lastig omdat ik de vijverplanten helemaal niet ken. Heb nog tijd ;-)

Of er vis in komt weet ik nog niet. In elk geval kan ik op deze manier de temperatuur eens monitoren tijdens de dagen met 30+.
 
Een bodem erin Nicole of ga je deze in potten / bakken zetten?
 
Een bodem erin Nicole of ga je deze in potten / bakken zetten?
Was eigenlijk van plant potten te gebruiken (mandjes). Alleen nog eens over nadenken hoe potten die op waterhoogte komen aan de rand bevestig. Zit te denken aan S-haken.
Moet ook nog een gaatje als overloop in de kuip, al krijgt hij helaas alleen maar druppels regen.

Mocht ik er een bodem in leggen dan wordt dat een dun laagje filterzand zodat ik de formosa ook zie, want voor een kuip hebben ze de perfecte schutkleuren.
 
Kleine gaatjes bovenin maken en ze met Tie-wraps vastzetten, dat is wat ik bij bv Rachel O'leary zie en zelf ook wel gebruikt heb.
Haar Youtubekanaal is sowieso een aanrader voor iedereen die vis houdt, hierbij haar playlist met 4 volledige seizoenen 'summer tubbin', ze is net met de 5e begonnen: https://www.youtube.com/user/msjinkzd/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=2
 
Hier is het vandaag ook van start gegaan!
14-05-2020.JPG

Het geheel moet natuurlijk nog aangekleed worden en er moeten nog plantjes in.. Maar het feest kan beginnen!
 
Vandaag begonnen met een paar simpele plantjes.

Zuurstofplanten:
Elodea (Waterpest)
Stratiotes aloides (Krabbenscheer)

Drijfplanten:
Salvinia natans (Vlotvaren)
Pistia Stratiotes (Watersla)
En eentje die ik niet zeker weer, wellicht Hydrocharis Morsus-ranae (Kikkerbeet). Zat in een trio van drijfplanten waar geen namen bij stonden.

15-05-2020.JPG

Luchtpompje staat op de laagste stand maar geeft nog best wat stroming. Ook zien jullie mijn test met uitspoelen van zand. Bovenste bakje heb ik het zand niet uitgespoeld en bij de onderste wel. In beide bakjes ligt een heel dun laagje zand om contrast te krijgen.. Kijken naar een zwarte bodem zag je niet zoveel.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook kuipen in andere kleuren.
als je zand niet wast kan het wel een paar dagen duren voordat het water weer helder wordt
nieuwe zand/grind was ik altijd en voor in mijn aquarium kook ik het ook een minuut of 5 (buiten want dat ruikt niet lekker)
 
als je zand niet wast kan het wel een paar dagen duren voordat het water weer helder wordt
Oh ja ik weet wat 'ze' zeggen, maar ik wilde het zelf gewoon zelf eens testen. Nu met twee bakjes kon ik een mooie vergelijking maken. Zoals ik er op dag twee nu tegen aan kijk had ik beter 5 minuten extra kunnen besteden voor het wassen van het zand maar dat weten we dus weer voor de volgende keer. Mij benieuwen hoe lang het nu gaat duren voor de stofwolk is gaan liggen, al heb ik geen haast. :)
 
O je bent al twee dagen verder dat had ik niet begrepen.
als het gewoon wegenzand is of iets dergelijks zit er soms enig klei op de korrels.
Als dat in je water zit en het blijft in beweging wordt het eigenlijk nooit helemaal helder.
Die deeltjes zijn fijn genoeg om te blijven zweven door je luchtpompje
 
Het is erg fijn zilverzand, zou in principe vrij moeten zijn van klei maar het is wel super fijn. Zoals ik het nu zie werkt het luchtpompje inderdaad niet mee maar ik wacht het even af. Ik kan altijd het luchtpompje een paar dagen uit laten staan om te zien of dat helpt. Mooie test zo.

Wat voor vis gaan jullie plaatsen? Ik zit zelf te denken aan een groepje chinese danios (Tanichthys albonubes) die ik in de winter dan naar binnen ga halen.
 
Was bij mij een leuke aanbieding van de danio in de buurt. Een euro per stuk. Had er 20 gehaald. Heb ze 2 weken geleden al naar buiten gedaan, had ze vanmiddag een beetje gevoerd aangezien ik ze niet zag ,door het troebele water, kwamen toch eten en zagen er goed uit.
 
Ik heb afgelopen dagen veel videos van die Rachel O'leary gekeken en vind het allemaal bijster interessant. Ik dacht redelijk van mijn MTS af te zijn maar ik heb buiten nog genoeg ruimte voor meer haha!
Ook leuk dat 'tubbing' in haar vocabulaire een werkwoord is geworden. "Lots of my friends in x region are already actively tubbing!" :D

Ik ben wel benieuwd naar foto's van jullie 'tubs'!
 
Vijver van 6000 liter. Er zit ook nog 2 waterlelies in en een beetje waterplant. Gaas is veiligheid voor de kinderen. Op dit moment zwemt er een groepje zebra danio in.
 

Bijlagen

  • 20200516_101624.jpg
    20200516_101624.jpg
    359.2 KB · Weergaven: 233
5 bakken op mijn werk staan. 2 bakken van 240 liter, 2 bakken van 200 liter en 1 ton voor de jonge vissen van 200 liter. In elke bak komt nog heel lis te staan. Voor de rest heel veel drijfplanten en waterpest
 

Bijlagen

  • 20200507_130126.jpg
    20200507_130126.jpg
    178.7 KB · Weergaven: 224
Hier staat de kuip buiten. Ik wil minimaal een luchtpompje kunnen aansluiten en als dat toch aangesloten is dan er ook maar een sponsfilter op zetten.
Problemo... ik heb in de muurkast maar 1 stopcontact en daar zit de combiketel op aangesloten.

Ik heb geen idee wat het maximale verbruik in Watt van die ketel is en dus ook niet of ik hem straffeloos kan aansluiten op een verlengkabel (max 2300 Watt).
Ik heb het service bedrijf gebeld maar nog geen monteur gesproken. Ik kreeg diverse keren te horen dat de veiligheid waarschijnlijk niet gegarandeerd is als ik een stekkerdoos gebruik. Nog geen monteur gesproken, ik word er later door gebeld.
Waarschijnlijk is het een optie van een enkel, een dubbel stopcontact te laten maken. Overweeg dat afhankelijk van de kosten.

Anders puzzelen of ik via een kattenluikje een lange zuurstofslang van de keuken naar de kuip kan leggen. Waarschijnlijk nog de snelste en eenvoudigste oplossing.

Edit: topic over gemaakt: https://aquaforum.nl/threads/combiketel-aansluiten-op-stekker-blok-ivm-luchtpomp-aansluiten.168692/
 
Laatst bewerkt:
Een combiketel op gas? Die gebruikt wat stroom betreft nooit veel en moet zeker op een verlengsnoer kunnen. Koop een beetje stevige bij de hardwarezaak en niet zo eentje bij de action. Zo'n luchtpompje buiten is veel handiger want dan zit je niet in de keuken met dat gebrom. Ik heb 'm zelf in de schuur gezet.
 
Een combiketel op gas? Die gebruikt wat stroom betreft nooit veel en moet zeker op een verlengsnoer kunnen. Koop een beetje stevige bij de hardwarezaak en niet zo eentje bij de action. Zo'n luchtpompje buiten is veel handiger want dan zit je niet in de keuken met dat gebrom. Ik heb 'm zelf in de schuur gezet.
Ja is inderdaad eentje op gas.
Ik heb een muurkast (buiten) vlak naast de kuip. Luchtslang kan perfect onder de deur door zonder knellen.

Luchtpomp resoneert daar wel heel erg, harde zware brom. Zou hem op moeten hangen wat met de meeste luchtpompen best lastig is kwam ik achter. Hij mag de muur / leidingen niet raken.

Heb nog een netje waar Siporax in zit. Daar kan ik mooi de luchtpomp in doen en dan midden in de ruimte ophangen, dus zo ver mogelijk van de muren - dan moet het gebrom minder zijn.
Hij maakt daar nu echt heel veel herrie tot nu toe maar goed, daar moet een oplossing voor zijn te vinden. Experimenteren.

Goed stekkerblok is uiteraard een vereiste.
 
Het hele weekend heb ik het pompje uit gehad en vanmorgen was de mistige bak nog onveranderd. Nog nooit zo fijn stof gezien wat niet wil neerslaan maar goed ik heb ook nooit eerder gewoon zilverzand gebruikt :p
Vanmorgen vroeg dus toch besloten om het zand alsnog uit te spoelen anders zit ik de hele zomer straks met een mystery bak.

18-05-2020.JPG

Vanmorgen was het water 11 graden. Vind het nog wel erg koud voor vissen en ik moet sowieso nog indraaien.
 
Het hele weekend heb ik het pompje uit gehad en vanmorgen was de mistige bak nog onveranderd. Nog nooit zo fijn stof gezien wat niet wil neerslaan maar goed ik heb ook nooit eerder gewoon zilverzand gebruikt :p
Vanmorgen vroeg dus toch besloten om het zand alsnog uit te spoelen anders zit ik de hele zomer straks met een mystery bak.

Bekijk bijlage 298803
Vanmorgen was het water 11 graden. Vind het nog wel erg koud voor vissen en ik moet sowieso nog indraaien.
Weer wat wijzer toch?

Ik zie dat jij ook sponsfilters draait.
Welke heb jij gekocht? Ik vind die ronde grote niet voor bv 200 liter (ik houd van overcapaciteit). Ik vind wel dan die hoek-sponsfilters van dat formaat.
 
Weer wat wijzer toch?

Ik zie dat jij ook sponsfilters draait.
Welke heb jij gekocht? Ik vind die ronde grote niet voor bv 200 liter (ik houd van overcapaciteit). Ik vind wel dan die hoek-sponsfilters van dat formaat.
Ik heb de "NSF-D200L" gekocht bij devisvoerwebwinkel.nl


Er zit een uitstroomricht pijpje bij en een rechte pijp naar boven. Voor de vijver gebruik ik die rechte pijp naar boven.
 
Ik heb de "NSF-D200L" gekocht bij devisvoerwebwinkel.nl


Er zit een uitstroomricht pijpje bij en een rechte pijp naar boven. Voor de vijver gebruik ik die rechte pijp naar boven.
Ah dankjewel! Naar dat model was ik inderdaad op zoek!

Edit: besteld
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag over de luchtpomp.

Gisteren volgend sponsfilter besteld (vertraagd bij PostNl dus ik heb hem nog niet).


De luchtpomp in de muurkast plaatsen was toch geen optie. Waar ik hem ook hing, een vreselijke herrie. Ik denk dat de kale muren, de ketel en de leidingen er voor zorgen dat het zo hard resoneert. De muurkast is tegen de woonkamer aangebouwd en daar kon ik hem nog horen. Natuurlijk ook niet leuk voor de buren.
Nu heb ik niet de stilste pomp (had ik nog liggen), Tetra APS 150. Geeft 150 liter per uur.

Omdat de optie muurkast afviel geprobeerd via het kattenluik in de keukendeur te werken. Gelukt, met dik 6½ meter luchtslang. Dat is veel en ik denk te zien dat er een beetje minder lucht uit het luchtsteentje komt? Extra weerstand door de lange slang?

Vraag: Ik vraag me af of met bovenstaand filter 150 liter per uur voldoende is. Ik moet toch een stillere pomp kopen, dan maar meteen de juiste.
Wat raden jullie voor luchtpomp aan?
 
Ik heb zelf onderstaande luchtpomp gekocht van 270 l/u en merkte geen verschil toen ik het pompje testte met een meter luchtslang en nu het in de tuin ligt met zeker 10 meter per pompje (luchtpomp heeft twee aansluitingen dus ik heb twee slangen getrokken).

Stil is dit pompje zeker niet. Nu heb ik wel de capaciteit helemaal op minimaal gezet en dan valt het mee maar voluit is die ook buiten de schuur te horen, wat jammer is. Als iemand weet welke luchtpomp wel stil is houd ik mij aanbevolen!

In mijn zoektocht naar een luchtpomp nog wel een gevonden die stil schijnt te zijn, maar slechts 150 l/u doet. Voor mij was dit te weinig en ik vond hem ook wat prijzig. Maar goed, zelf dus geen ervaring mee. Ik heb nog wel een Eheim luchtpomp die 100 l/u doet en super stil is maar geen idee of de grotere modellen ook zo stil zijn.
 
Stil is dit pompje zeker niet. Nu heb ik wel de capaciteit helemaal op minimaal gezet en dan valt het mee maar voluit is die ook buiten de schuur te horen, wat jammer is.

Dankjewel voor het delen van je ervaringen. Die Resun moet ik voor in de keuken dus niet hebben.
Ik twijfel ook hoor of er nu minder lucht uit het steentje komt dan toen de luchtslang kort was. Misschien suggestie.
Die tweede luchtpomp, de doorzichtige ken ik ook niet. Nooit van dat merk gehoord.


Heb er twee draaien, de 400 (twee slang aansluitingen en beide zijn "regelbaar")

Ik was net naar die luchtpompen van Eheim aan het kijken.

Ik heb maar 1 uitgang nodig. Kan ik een uitgang helemaal uitschakelen? Vermoed dat dat niet kan en als je het wel doet het membraan er flink van te lijden heeft.
Anders is het natuurlijk een optie die tweede uitgang wel te laten blazen maar verder niet te gebruiken.


Met de 150 liter per uur voluit heb ik eigenlijk meer dan zat oppervlakte beweging, zou eigenlijk niet meer moeten worden. Zal even afwachten hoe een en ander functioneert met het sponsfilter. Luchtpomp is gauw gekocht. Heb mijn keuze gemaakt voor een Eheim. Omdat ik niet nog meer oppervlakte beweging wil ben ik geneigd toch een 150 l/h te kopen in plaats van de 200. Zullen zien.

Luchtpomp erbij is ook goed mocht er eentje stuk gaan - en het zijn de kosten niet.
 
Terug
Bovenaan