Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Dat is nog een hoop werk zo'n aquarium buiten! Wel tof dat je het zo goed aanpakt. Ik neem aan dat Guppen wat gevoeliger zijn voor lagere temperaturen, is 17 graden wat jou betreft het minimum?
Die 17 graden is in die zin het minimum omdat ik dat de ondergrens vindt dat die beestjes het nog een beetje naar hun zin hebben.
Dan zie ik ze nog achter elkaar aan zitten, eten zoeken enz.
Een paar seizoenen geleden had ik het kacheltje er wel ingehangen maar vergeten de stekker in het stopcontact te stoppen.:oopss:
Het was aan het einde van het seizoen, het water was aan het eind van de dag al gedaald naar zo'n 16-17 graden en was 's morgens gedaald naar 12 graden.
Toen lagen ze op apegapen op de bodem.
Een overlevingstoestand die " in lethargie gaan" wordt genoemd en in principe dodelijk is omdat het all systems down is.

Ik heb als de bliksem de kachel aangesloten en heel langzaam, graadje voor graadje de temperatuur omhoog gebracht.
Eerst naar 14-15, de volgende dag naar 15-16 en uiteindelijk 16 -17 graden.
Op één ouder vrouwtje na hebben ze het allemaal overleefd, maar het was wel een leermoment van jewelste.
Dus proefondervindelijk: Guppen kunnen tegen 12 graden.
Net....

Dat bubbeltjesplastic erom is even een klusje, maar als het 2 minuutjes duurt is het lang.
Eromheen houden en knijpertjes op de rand.
Klaar.
En ik haal de spraybar even weg en richt de kale gebonden straal net onder het oppervlak zodat de isolerende luchtlaag die zich tussen de bubbeltjes en het oppervlak vormt zoveel mogelijk in tact blijft.
De volgende dag haal ik alles weg, gaat de spraybar er weer op en wordt de boel weer doorgelucht zeg maar.

En het is inderdaad veel werk zo af en toe.
Op het frustrerende af soms.
Zo heb ik altijd een continu gevecht tegen alg.
Draadalg vooral.
De bak staat al op een plek waar altijd schaduw is, maar toch...

Dit jaar keurig de bak in laten draaien.
Alle waardes na 4,5 week binnen de grenzen.
Vorige week de vissen erin en tadaaaa.
Op hemelvaartsdag opeens een flinke temperatuurstoename. ook het water schoot van 17 graden in de ochten naar 21 in de avond. En dat had effect.
's Morgens dacht ik: lijkt het water nu groen te worden?
En 's avonds kon ik de achterwand niet meer zien.

Ik ben tegen chemische middelen, probeer het bakje zoveel mogelijk zijn beloop te laten (mini biotoopje zeg maar) maar hier ben ik toch even chemische oorlogsvoering gaan toepassen met AlguMin van Tetra.
En het lijkt zijn werk te doen.

Maar als dit weer zo'n vechtseizoen wordt is dit wel de laatste keer.
Dit wordt het vijfde seizoen dat ik een bak buiten neerzet, en het is heerlijk om met een pilsje in de hand naar de visjes te kijken, maar als het nú al weer een strijd lijkt te worden terwijl de zomer nog moet beginnen hou ik ermee op.
Dan zijn er in september gratis 6 guppen en 4 rouwtetra's af te halen.
 
Bedankt voor de uitgebreide omschrijving @Guppeman en jammer om te horen dat het zo'n gevecht is soms. Wellicht een idee om de zijkanten en voorkant te voorzien van verduistering, eventueel iets als schermen gemaakt van vijverfolie wat je kunt weghalen als je met een biertje in de tuin wilt genieten? Dan zou je alleen de bovenkant open houden.
 
Ja, dat heb ik geprobeerd vorig seizoen.
Met vuilniszakken.
Ik was niet onder de indruk van het effect.
Maar misschien dat die nog teveel licht doorlaten en gaat het met vijverfolie beter.
Is een idee.
 
Even kijken of de video nu afspeelt, net mislukte het.
Sorry dat hij niet scherp is, ik weet niet wat ik fout doe. Op de telefoon rag scherp maar zodra ik hem naar de PC haal hartstikke wazig.
Hopelijk kunnen jullie zien wat ik bedoel. Is de hoeveelheid uitstroom normaal voor een sponsfilter? Het is halfom water, halfom lucht.

Sponsfilter voor 200 liter en een luchtpomp van 150 liter per uur.
 
Lastig te zeggen, bij mij komt er in ieder geval meer uit. Wat voor merk / type luchtpomp heb je en hoe oud is die? Ik merk namelijk dan bij veel luchtpompjes die ik gebruikt heb de output na verloop van tijd erg terug loopt.
 
Lastig te zeggen, bij mij komt er in ieder geval meer uit. Wat voor merk / type luchtpomp heb je en hoe oud is die? Ik merk namelijk dan bij veel luchtpompjes die ik gebruikt heb de output na verloop van tijd erg terug loopt.
De luchtpomp is een Tetra ASP 150, geen idee hoe oud maar zéér zelden gebruikt. Lag hier voor noodgevallen, voor bv tijdens een medicatiekuur.

Overigens zit de folie (3 lagen)om de kuip. Voordat ik naar bed ga meet ik de temperatuur van het water, dan morgenvroeg weer. Mogelijk moet ik hem onderlangs nog wat strakker zetten.

Ik realiseer me net dat ik de spons uit het water heb gehad en terug gezet had zonder de lucht eruit de knijpen. Lijkt er momenteel op dat er meer water uit komt.
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud is het pompje?
Ik had hier nog een Rena pomp liggen.
Een gedegen merk uit vervlogen tijden.
Wilde ik laatst ook gebruiken.
Hij deed het heel even heel goed en het werd snel minder en minder.
Bleek dat het rubber van het balgje verdroogd was.
Dus er vielen allemaal gaten in.
En de bubbels die ik nog zag komen leken wel wat op wat ik op jouw filmpje zie.

Ik heb het gerepareerd met ouderwets bandenplaksel.
Even opens chroeven, balgje insmeren met zeepsop, aanzetten, uitstroompijpje afdekken met je vinger en kijken of je wat zie bubbelen.
Zo ja, gewoon plakken of je een band plakt.
De mijne heeft het alweer een seizoen volgehouden.
 
Bleek dat het rubber van het balgje verdroogd was.
Aan dat soort dingen had ik nog niet gedacht.

Ik heb nog een vrij nieuw 100 liter pompje. Ga die er voor de aardigheid eens op zetten. Staat nu op de artemia kweekset. Wil wel een zien wat die doet.

Ik ga nu de Eheim erbij kopen en dan pas de Tetra openmaken. Ben aan het indraaien en als ik de boel verpruts moet het filter wel door blijven draaien.
 
Je kunt vaak ook een nieuw membraam kopen.

Deze bijvoorbeeld voor jouw pompje.
Of bij de Hornbach al zijn ze daar momenteel allemaal uitverkocht.
 
Je kunt vaak ook een nieuw membraam kopen.

Deze bijvoorbeeld voor jouw pompje.
Of bij de Hornbach al zijn ze daar momenteel allemaal uitverkocht.

Had niet verwacht dat die er voor Tetra zouden zijn!
Ik weet niet of ik dat aantrekkelijk vind wat betreft de prijs. Daar komen natuurlijk verzendkosten overheen. Wel een Hornbach "in de buurt" maar ivm Corona zal ik daar niet heen gaan. Ondanks dat maar een beperkt aantal mensen binnen mag. Heb het er niet zo op. Zie de Eheim 200 liter ook voor 23 euro. Gratis bezorging ook nog eens. Amazon.nl Voor een tientje meer heb ik dan een hele nieuwe pomp.

Denk dat ik toch voor een Eheim ga.
 
Na een nacht van 12,5 graden (teletekst) is de temperatuur in de kuip gezakt van 16.6 naar 15,8 graden. Dit is met de isolatie van 3 lagen noppenfolie.

Zonder noppenfolie zakte de temperatuur zo'n 4 - 4.5 graden.
Noppenfolie om een kuip die niet is ingegraven is dus een aanrader zolang het niet bloedheet wordt, want dan wil je natuurlijk 's nachts de warmte graag kwijt.
 
Dat is inderdaad een hele verbetering. Net even bij mij gekeken en daar is het water 13c geworden vannacht.
 
Het probleem van de zeer minimale (tot niks) uitstroom is denk ik opgelost.

Vanmorgen heb ik het filter nog eens uit elkaar gehaald om te zien of ik het verkeerd in elkaar had gezet. Alles bleek goed te zitten en het kon nog maar 1 ding zijn.

Ik heb beide pijpjes gebruikt voor de uitstroom en het buisje waar de lucht doorheen gaat richting de spons, bestaat feitelijk uit twee buisjes die in elkaar geschoven zijn. Daar zou lucht kunnen lekken. Ik heb op een van de (lucht) buisjes vaseline gesmeerd en de boel weer in elkaar gezet.

Ik had alleen graag meer oppervlakte beweging dus overweeg het buisje met "eendenbek" weg te laten en het luchtslangetje rechtstreeks aan te sluiten op het zwarte gedeelte. Moet kunnen toch?
Inmiddels een nieuwe luchtpomp gekocht, een Eheim.

Tadaaaaaaaa!
Hoe simpel kan een oplossing zijn.


 
Zo hoort het inderdaad!

Ik heb die eendenbek ook weg gelaten want in zo'n ronde bak is een circulaire stroming ideaal en die krijg je door de bubbels recht omhoog te laten gaan. Als het goed is zat er ook nog een los recht buisje bij en die gebruik ik. Dan sluit je de luchtslang inderdaad op het zwarte nippeltje op het sponsfilter zelf aan en dan die enkele buis naar boven.

Dan krijg je zeg maar zo'n flow:
Screenshot_2.png
 
Zo hoort het inderdaad!

Ik heb die eendenbek ook weg gelaten want in zo'n ronde bak is een circulaire stroming ideaal en die krijg je door de bubbels recht omhoog te laten gaan. Als het goed is zat er ook nog een los recht buisje bij en die gebruik ik. Dan sluit je de luchtslang inderdaad op het zwarte nippeltje op het sponsfilter zelf aan en dan die enkele buis naar boven.

Dan krijg je zeg maar zo'n flow:
Bekijk bijlage 299399
Ik ga meteen aan de slag. Veel beter zoals jij dat gedaan hebt.
 
Al een tijdje zag ik dat mijn Goudelritsen zich erg druk gedragen aan het oppervlak en onder de lelies. Een lelieblad zit helemaal onder de eitjes en het meest gevlekte mannetje was die dus aan het bewaken. Waarschijnlijk worden de jongen opgegetendoor de andere vissen, dus heb het blad in de kuip gedaan. Hoop dat ik er nu wat overhoud.
De eenzame Mento in de vijver bij de andere geplaatst.

Het zijn trouwens nog dezelfde vissen van jaren terug en zijn veel groter geworden dan wat er in de beschrijvingen staat. De grootste Elritsen zijn zeker een cm of 10, de A. Mento zo'n 6 cm. Ja buiten doen ze het goed.
Af en toe draadalgen scheppen, maar de planten beginnen aan te slaan, dus die zullen ook langzaam weer verdwijnen.
 
Met de noppenfolie om de kuip blijft de temperatuur veel stabieler. Overdag loopt hij niet zoveel op en 's nachts koelt hij ook minder af.
Terwijl het buiten inmiddels 23 graden is, is het water slechts 16,6
Het hoogste verschil tussen dag en nacht was 1,2 graden, tegen 4 - 4½ zonder de folie.

Ik had nooit verwacht dat de noppenfolie (3 lagen weliswaar) zo'n verschil zou maken.
 
Leuk om te zien dat het toch goed helpt.

Bij mij gaat de temperatuur van zo'n 13c in de ochtend tot 15,5c in de namiddag.
 
Gister 10 danios uitgezet in de vijver. Ik heb getwijfeld tussen wildkleur en goud en uiteindelijk toch voor wildkleur gekozen. Je ziet ze in de vijver wat minder goed maar dat is ook de bedoeling, zo hebben ze wat meer kans om te overleven en ik vind de wildkleur veel mooier. De vijver is nog jong zo'n week oud maar de twee sponsfilters heb ik 2 weken laten meedraaien in een aquarium en daarna nog een week in de ronde tobbe dus die zijn nu ook 4 weken 'ingedraaid', voorlopig zal ik de danios nog wat bijvoeren.

Over een paar weken zet ik er nog een schooltje van 10 stuks bij van een andere leverancier en dan is het afwachten. Mij benieuwen hoeveel ik er over hou aan het eind van het seizoen!
 
Gister 10 danios uitgezet in de vijver. Ik heb getwijfeld tussen wildkleur en goud en uiteindelijk toch voor wildkleur gekozen. Je ziet ze in de vijver wat minder goed maar dat is ook de bedoeling, zo hebben ze wat meer kans om te overleven en ik vind de wildkleur veel mooier. De vijver is nog jong zo'n week oud maar de twee sponsfilters heb ik 2 weken laten meedraaien in een aquarium en daarna nog een week in de ronde tobbe dus die zijn nu ook 4 weken 'ingedraaid', voorlopig zal ik de danios nog wat bijvoeren.

Over een paar weken zet ik er nog een schooltje van 10 stuks bij van een andere leverancier en dan is het afwachten. Mij benieuwen hoeveel ik er over hou aan het eind van het seizoen!
Leuk!
Hoe was de temperatuur van je water vanmorgen? Hier was het behoorlijk afgekoeld,
 
Die drijvers zijn niet allemaal gegroeid hoor in die korte tijd. Ik had nog een emmertje over uit een aquarium ;)
 
Hier zitten de volwassen danio rerio sinds een week weer buiten, eigenlijk hoe ons vissenavontuur überhaupt begon. Ze hebben het goed naar hun zin geloof ik, veel meer zwemruimte. Over een maand volgen 5 jongen die nog aan het groeien zijn. Volgende week wil ik zien of de garnalen het misschien ook kunnen uithouden buiten..

Ik schep elke dag wat draadalg in wording weg en dat lijkt te werken, geen enkele last van verder. Wel is er kennelijk hardnekkige bruinalg (plakkerig met belletjes, geen blauwalg) meegekomen via plantjes van het tuincentrum en dat groeit dat lekker door.. Heeft iemand daar tips voor (of dus tegen)? Ik krijg het vooral niet weg van de planten. Aan de zijkanten van de tobbe schraap je het in principe zo weg, maar het hoeft geen steriele bak te blijven.
Het lijkt de waterwaarden niet te beïnvloeden, die zijn vrijwel stabiel.
 
AguMin van Tetra.
Dikke kans dat je het daar mee weg krijgt.
 
Hier sterft het waterpest dat ik erin heb gedaan langzaam af :mad:. Het wordt grijs en doorzichtig. Ik ga het er uitscheppen voordat het uit elkaar gaat vallen en ik nu al een berg rotzooi op de bodem heb liggen.
Ik ga dinsdag naar Intratuin om bij de vijverafdeling waterpest te kopen. Kan ik gelijk wat water/overplantjes meenemen. Ik zou ook naar Hornbach kunnen gaan, wat raden jullie aan? Bij Hornbach kom ik eigenlijk nooit, geen idee wat ze voor vijverafdeling hebben. Bij Intratuin vind ik hem klein.

Onder tussen draait de kuip lekker in, 9 dagen nu.
De temperatuur van het water blijft laag. Ondanks dat het de afgelopen dagen zo'n 22 graden was buiten, is de temperatuur van het water slechts 15,1. Scheelt maar 1,5 graad met vanmorgen.
 
Ik zit hier ook pas op 14.5c en vanmorgen was dit 11c! Vanmiddag heb ik de plantjes toch her pot met nieuwe vijveraarde en de bosjes wat opgedeeld. Afgedekt met grind omdat dit er leuk uit zag en wat grind gestort in de ondiepe vijverrand. Idee was voor extra plek voor bacteriën te groeien en het geeft wel leuk contrast met de donkere vijverbak zelf. Water is nog wat troebel met het gerommel van de planten.

Ik heb ook dit stukje tuin even verder afgemaakt en ben tevreden. Vanmorgen nog een vistelling gedaan en alle 10 de chinese danios zijn er nog.

IMG_1125 (2).JPG

De vijver staat echt tussen de bomen en af en toe komt er een streepje zon op te staan maar hij staat nooit in de volle zon. Volgens mij wel een ideaal plekje zo. So far so good.
Van een speciekuip in de grond tot een 'echte' vijver en dat alleen maar door dit topic ;)

Ik heb zelf goede ervaringen met de intratuin maar dit kan per vestiging natuurlijk verschillen. Hornbach heb ik zelf niet in de buurt dus daar kan ik niet over oordelen.
 
Ik zit hier ook pas op 14.5c en vanmorgen was dit 11c! Vanmiddag heb ik de plantjes toch her pot met nieuwe vijveraarde en de bosjes wat opgedeeld. Afgedekt met grind omdat dit er leuk uit zag en wat grind gestort in de ondiepe vijverrand. Idee was voor extra plek voor bacteriën te groeien en het geeft wel leuk contrast met de donkere vijverbak zelf. Water is nog wat troebel met het gerommel van de planten.

Ik heb ook dit stukje tuin even verder afgemaakt en ben tevreden. Vanmorgen nog een vistelling gedaan en alle 10 de chinese danios zijn er nog.

Bekijk bijlage 299799
De vijver staat echt tussen de bomen en af en toe komt er een streepje zon op te staan maar hij staat nooit in de volle zon. Volgens mij wel een ideaal plekje zo. So far so good.
Van een speciekuip in de grond tot een 'echte' vijver en dat alleen maar door dit topic ;)

Ik heb zelf goede ervaringen met de intratuin maar dit kan per vestiging natuurlijk verschillen. Hornbach heb ik zelf niet in de buurt dus daar kan ik niet over oordelen.
Leuk leuk! en lekker bezig!
Mooi om te zien hoe je langzaam deze vijver vorm aan het geven bent.
 
Vandaag naar Intratuin geweest. Vijverafdeling. Hulp gevraagd maar daar werd ik niet veel wijzer van. Wilde toch met iets naar huis dus koos dat kant en klaar drijvende ding. Tenminste een start. Hopelijk gaat die (bonte) waternavel de randen bedekken.
Verder waterpest gekocht (poging 2). Salvina natans en Pista stratiotes.



Zou graag de randen van de kuip bedekken, rondom :) maar heb geen idee waarmee. Ik wil ook niet rondom vijvermandjes hangen want dan verlies ik zoveel watervolume.
Geen plaats voor potten voor de kuip, tenminste voor het grootste deel niet. Dan kan een deur niet meer open.

Komt tijd komt raad. Maar gewoon van dag tot dag bekijken en zien hoe dit eruit gaat zien.
Hebben jullie een suggestie hoe ik de randen zou kunnen bedekken? Ik ben een echt noob als het op vijverplanten aan komt.

Iemand die weet wat dat bonte grasje voor soort is?


kuip[1].JPG
 
Leuk die vijver van jou krijgt ook al echt vorm. Lekker vol is die al zo :)

Dankjewel :)
Benieuwd of ik nu de juiste waterpest te pakken heb.

Dat hout erin breekt in het echt de ronde lijnen van de kuip wat. En ja vol, het gaat nog voller worden hoop ik... ik heb gemerkt dat de formosa bij mij het best gedijen in een bakje dat flink beplant is. Dan overleven de meeste jongen.
Omdat de planten een flinke tik gekregen hadden die verwijderd en ik zag al die tijd geen jongen meer. Bij de LFS hadden ze niet de planten die ik wilde dus "maar iets" meegenomen. Oa een jonge Anubias barteri. Die is losgekomen en drijft nu en zie met regelmaat jongen (zo klein als naaldjes/splinters) boven zo'n blad beschutting zoeken.

Dus ik probeer in de kuip veel drijvers te krijgen en ook beschutting onderwater. Hopelijk is daar het hout ook goed voor.
Want èn de bodem goed beplant èn veel drijvers, dat gaat niet lukken.

Bonte kalmoes misschien.

Ik denk dat je gelijk hebt. Verkoper zei dat die zo'n 60-80 cm hoog zou kunnen worden en dat zie ik bij de beschrijvingen online ook staan. Patroon van het blad komt ook overeen. Zie dat er ook een mini versie is.
 
Ik vind het leuk om te zien hoe dit topic veel meer leeft dan de topics van voorgaande jaren! En helemaal dat hij blijkbaar genoeg inspireert tot het aanschaffen van een heuse vijver :p

Hier 3 vd 4 tobbes klaar, baalde ontzettend want dacht niet van het groene water af te komen. Van dichtbij bekeken en bleek dat dit allemaal draadalg was! Draadalg weggehaald en heb nu 3 kraakheldere tobbes
ervoor terug gekregen. Deze week wil ik de Tanichthys albanubes naar buiten doen, net als de Aphanius mento's die nog steeds in hun wintertobbe in onze loods staan.
 

Terug
Bovenaan