Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Ik moet zeggen dat ik hier geen enkel visje meer heb gezien, misschien eentje. Maar de zwarte kuip is donker door de planten en het hout dus wellicht zie ik ze daarom niet. Ook is het water erg verkleurd door het hout. Wel een reden om volgend jaar te kiezen voor een witte kuip
Een laagje zand op de bodem doet wonderen!

Ik zie de danios in de vijver wel af en toe, al moet ik wel goed zoeken naar die bruine ruggetjes ;)
 
Een laagje zand op de bodem doet wonderen!

Ik zie de danios in de vijver wel af en toe, al moet ik wel goed zoeken naar die bruine ruggetjes ;)
Ik heb er een laagje zand in liggen, had idee van jou gepikt :DD
Kan lastig tussen het hout, de drijvers en het waterpest door kijken, denk dat dat het probleem is. Vandaar dat ik toch het hout eruit wil halen. Met name het hout en de drijvende waterpest nemen het zicht weg.
 
Van de gelegenheid gebruik gemaakt en het hout eruit gehaald. Kwam rode wormpjes tegen die voornamelijk in de bodem leven, maar blijkbaar ook tot in de waterpest waren gezwommen/gekropen.
Omdat ik graag wil weten waar het hier om gaat, een topic aangemaakt, namelijk hier (klik).

Ook meteen nog een fotootje gemaakt van hoe de kuip er nu uit ziet. Vorige week heel veel Salvina natans eruit gehaald, oppervlak zat er voor de helft dicht mee. Nu mag het weer groeien.
Enneh die pot? Had ik hout mee verzwaard en vergeten eruit te halen. Komt goed ;-)
Best kaal zo zonder het hout.
Links en onder van de Pistia boven, ligt het vol met een mooie laag waterpest, amper te zien op de foto.

Die drijvende mand met de planten bevalt niet echt, planten groeien vooralsnog niet goed en al helemaal niet over de rand heen. Leerpuntje voor volgend jaar.

IMG_0100.JPG
 
Nicole, heb jij bacterien toegevoegd bij de opstart van je kuip? Ik denk dat dit de sleutel tot succes is voor helder water ( dat heb je al ) en goed groeiende planten.
Ik heb nitraat en fosfaat toegevoegd vanaf dat er planten in gingen, dat eenmalig. Mocht ik duidelijke tekorten gaan zien voeg ik denk ik wel weer een heel klein beetje nitraat en fosfaat toe. Tot nu toe niet nodig geweest.
De waternavel en kalmoes doen het niet zo goed als z eeruit zien , veel geel blad dicht bij het substraat.

De enige planten die het goed doen zijn de lobelia (helaas maar 1 stengel), de Salvinia, Pistia en de waterpest (die ontploft).
 
Ik heb nitraat en fosfaat toegevoegd vanaf dat er planten in gingen, dat eenmalig. Mocht ik duidelijke tekorten gaan zien voeg ik denk ik wel weer een heel klein beetje nitraat en fosfaat toe. Tot nu toe niet nodig geweest.
De waternavel en kalmoes doen het niet zo goed als z eeruit zien , veel geel blad dicht bij het substraat.

De enige planten die het goed doen zijn de lobelia (helaas maar 1 stengel), de Salvinia, Pistia en de waterpest (die ontploft).
Wat zijn de maten van dat bakje Nicole?
 
[SUP]l[/SUP]
Heb je er ook last van dat de eenden kroos zo gaat woekeren? Een keer in de 2 weken haal ik meer als de helft weg?



Woekert voorlopig niet, de watersla wel, ga denk ik enkel de zijscheuten ervan behouden om toch wat meer in het water te kunnen kijken. Tot nu toe ben ik zeer content over de kuip voor een goed ingelezen beginneling ( oa hier op het forum ?? )
 
Ik kwam deze lijst tegen op het forum:
 
Heb 4 bakken buiten staan van circa 200 liter waar ik vandaag sponsfilters op heb aangesloten . Degene met verzwaarde voet, alleen nu blijven ze niet staan weten jullie er wat op? Heb de filters alvast voor september gekocht en laat ze nu alvast indraaien ga mijn bakken binnen laten 'overwinteren'.
 

Bijlagen

  • 20200711_155041.jpg
    20200711_155041.jpg
    284.5 KB · Weergaven: 135
Spons met de hand uitknijpen, er zit een hoop lucht in de spons zelf. Ik heb ook gemerkt dat als je te veel lucht geeft ze gaan drijven, ik vermoed dat er wat lucht de spons in ontsnapt.
 
Thanks voor je reactie. Maar wat is teveel lucht? Ik zit op ongeveer 600 liter per uur per sponsfilter
 
Dat is wat te veel. ;)

Ik begreep 60/70 liter per uur per sponsfilter normaal zou zijn. Ik gooi er zelf in mijn vijver iets van 100 liter per uur per filter doorheen.
600 liter per uur is meer iets voor een bruissteen, niet voor een sponsfilter.
 
Dat is wat te veel. ;)

Ik begreep 60/70 liter per uur per sponsfilter normaal zou zijn. Ik gooi er zelf in mijn vijver iets van 100 liter per uur per filter doorheen.
600 liter per uur is meer iets voor een bruissteen, niet voor een sponsfilter.
Zat is te denken hoe ik het nu zelf had berekend. Nu was het al zo dat het niet echt duidelijk word vermeld welke capaciteit je nodig hebt voor je luchtpomp maar heb op dit forum gelezen dat je capaciteit ongeveer moet linken aan wat je voor een normale filter ook doet. Je bak x 2 a 3.
 
Zat is te denken hoe ik het nu zelf had berekend. Nu was het al zo dat het niet echt duidelijk word vermeld welke capaciteit je nodig hebt voor je luchtpomp maar heb op dit forum gelezen dat je capaciteit ongeveer moet linken aan wat je voor een normale filter ook doet. Je bak x 2 a 3.
Maar 2 à 3 keer de hoeveelheid liters lucht is toch nog niet hetzelfde aantal liters water in dit geval?

Ik probeer het te visualiseren maar krijg het plaatje miet echt goed in mijn hoofd.
 
Ik heb even een screenshot gemaakt van de topic :
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200712-110630_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200712-110630_Samsung Internet.jpg
    197.6 KB · Weergaven: 131
Tja ik wil niet zeggen dat diegene die dat post ongelijk heeft, maar het is maar gewoon wat iemand schrijft he, net zoals ik dat doe ;)

Als je 600 l/u door zo'n sponsfilter gooit dan ontsnapt er een beetje lucht naar de spons zelf en gaat hij drijven. Doe je niets aan behalve minder lucht geven. Een berekening van zoveel lucht per liter had ik zelf nog nooit van gehoord. Naar mijn mening zijn sponsfilters er om biologisch te filteren en dan heb je niet zoveel flow nodig. Mechanisch filteren doen ze weinig dus ik zie het nut er niet van in om er veel lucht doorheen te blazen. Je wil gewoon wat stroming door die spons creëren en wat beweging aan het oppervlakte en daar is 100 liter per uur meer dan voldoende voor.
 
Tja waar doe je goed aan.
Ik heb zelf de Eheim 400 liter per uur. Komt neer op 2 x 200 liter die beiden geknepen kunnen worden.

Schat dat ik nu 200 liter per uur geef, met het idee dat dit meer stroming/menging van het water geeft dan 100 liter/uur. Sponsfilter heeft helemaal niet de neiging tot drijven.
Of dat nodig is? De ervaring van @DanielHoogland geeft eigenlijk al aan van niet.
 
Ter vergelijking: Ik heb mijn "aquariumrek" (3x 80cm aquariums kaal zonder substraat of planten) met 6 sponsfilters +2 bruissteen nu draaien op 1 Eheim 500 (540 l/u) en zelfs daar knijp ik nog wat. En die bakken zijn nu volledig ingedraaid en verwerken ammoniak prima. Binnenkort komt er vis in :)

In een vijverbak heb je natuurlijk planten, wellicht wat zand en stenen die allemaal zullen bijdragen aan de stikstofkringloop en heb je m.i. nog veel minder filtrage nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de sponsfilters nu draaien alleen is het zo dat er 2 sponsfilters heel hard luchtbellen geven en 2 bijna niks. Slangen, pomp etc nagekeken maar die kloppen gewoon. Zou er wat met de sponsfilter aan de hand kunnen zijn. Heb er al een paar keer ingeknepen om de spons schoon te maken maar dat kan na 2 dagen toch niet al vuil zijn in helder water?
 
Hoe zijn die filters verbonden met de luchtpomp? Heb je een lange slang gemaakt met T stukken? Dan kan het namelijk best zijn dat de lucht de minste weerstand zoekt en er bij de eerst paar sponsfilters uit komt en dan hebben de filters aan het einde van de lijn weinig lucht meer. Dit los je op door met ventielen te werken zodat je de hoeveelheid lucht per filter kunt beperken. Zelf maak ik ook vaak een ringleiding met een pomp waarbij je twee uitgangen hebt, dit in combinatie met de ventielen werkt bij mij in ieder geval prima.
 
Ik zal het morgen nog een keer proberen maar ze zitten met een kort slangetje aangesloten op een verdeelstuk en dan naar de filter. Het gekke is dat als ik de slangetjes op het verdeelstuk verwissel alleen dezelfde filters het goed doen en de andere 2 niet
 
Hmm dat is wel vreemd inderdaad. Je zou kunnen proberen om het filter even uit elkaar te halen. Als je ook die aqua nova filters hebt kun je die bij de voet gewoon los trekken en demonteren. Intern loopt de luchtslang namelijk helemaal door van boven naar de voet, wellicht dat daar ergens gewoon iets scheef zit?
 

Terug
Bovenaan