Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020 (1 Viewer)

Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Volgende week zou het nog warm zijn, daarna haal ik ook mijn visjes weer binnen. Heb het zo lang mogelijk uitgesteld om eerst weer wat garnalen te kweken. De kubus is nog steeds leeg, dus ze moeten bij de garnalen in de scaper's tank (35L). Ik heb ze trouwens nauwelijks gezien. Omdat er veel muggenlarven in de kuip zitten dacht ik dat ze er allemaal niet meer waren, maar toen ik een tijdje stil bleef zitten bleek dat ze gewoon nog rondzwommen. Maar het geeft echt het gevoel dat ze totaal verwilderd zijn, grappig! De vorige keer was dat ook zo, ze gedragen zich als snoeken. Staan stil, glijden dan langzaam naar hun prooi en slaan toe, grappig om datzeflde gedrag te zien in een visje van anderhalve cm. :love:

TomirA

Active member
Lid geworden
23 juni 2020
Leeftijd
48
Topic met belangstelling gevolgd en zelf een eerste keer geprobeerd met vietnamese danio's geprobeerd (5). Afgelopen week weer naar binnen gehaald, 10 jongen van +- 0,5 cm en 66 van ongeveer een centimeter. Ben benieuwd hoe het jullie is vergaan!
Hier zijn er ook een aantal volwassen goudkleurige danio’s verdwenen, in mijn kuip heb ik nooit jongen gespot, maar een poos geleden had ik wat watersla uit de kuip in een andere vijver gezet en daar zitten nu 3 jonkies in die het goed doen!

BlupGup

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2014
Leeftijd
41
Hier zijn er ook een aantal volwassen goudkleurige danio’s verdwenen, in mijn kuip heb ik nooit jongen gespot, maar een poos geleden had ik wat watersla uit de kuip in een andere vijver gezet en daar zitten nu 3 jonkies in die het goed doen!

Grappig dat het zo mee verhuist naar de andere vijver, wel jammer van de danio's. Enig idee hoe dat gebeurt is ?
Had zelf uit voorzorg een soort van horretje gemaakt tegen de libellen die hier zomers aardig veel rondvliegen. Van de 5 ouderdieren er eentje kwijtgeraakt vermoed aan schimmel bij het oog (zo zag het er uit).

Jonge vissen doen het allemaal nog goed in de plastic bakken met zelf gefabriceerde filtertjes (lege voer potjes).

TomirA

Active member
Lid geworden
23 juni 2020
Leeftijd
48
Grappig dat het zo mee verhuist naar de andere vijver, wel jammer van de danio's. Enig idee hoe dat gebeurt is ?
Had zelf uit voorzorg een soort van horretje gemaakt tegen de libellen die hier zomers aardig veel rondvliegen. Van de 5 ouderdieren er eentje kwijtgeraakt vermoed aan schimmel bij het oog (zo zag het er uit).

Jonge vissen doen het allemaal nog goed in de plastic bakken met zelf gefabriceerde filtertjes (lege voer potjes).
Geen idee, nooit dode visjes gezien tot op heden, mss katten uit de buurt?

Topicstarter
S

Spruitje

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2015
Visjes rotten ook erg snel weg, al die waterbeestjes doen zich er graag tegoed aan!

Hier een dikke verrassing een paar dagen terug. Ik keek in de bak en zag ineens een wimper met oogjes zwemmen! Je raadt het al, een jonge Tanichthys albanubes :D De 'oogst' was 2 volwassen vissen (1 kwijtgeraakt dus) en 7 jonge visjes, waarvan 2 formaat wimper en 5 die al te groot zijn om opgegeten te worden. De 5 groten en 2 volwassenen heb ik terug in het aquarium zitten en helaas is er 1 kleintje verdwenen/opgegeten/gesneuveld. De twee kleinsten heb ik in een bakje van 40x20x20, waar maar 15cm water instaat en tsjokvol planten, garnalen en infusoriën zit. Geen filter oid. De buikjes blijven mooi vol dus dat gaat ook helemaal goed komen :D

Bij mijn Aphanius mento heb ik een aantal planten al uit de bak gehaald, maar tot nu toe zie ik maar 1 jong zwemmen.

De bakken. Achterste 2 zijn leeg, derde vanaf de muur zaten de danio's in en de voorste horen de mento's te zitten.

Hier alle 5 de jongen nog

Hier het rimboebakje. Rechtsvoor heb ik alle mos verwijderd, zodat er een plekje is voor ze om te zwemmen.

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 juli 2013
Wat leuk!

Ik heb de formosa al weer een tijdje terug uit de kuip gehaald omdat de woningstichting hier werkzaamheden op het balkon had te doen. Ik was 1 volwassen vrouwtje verloren (van de drie) en ik had een hele mooi "oogst". Ik heb ze niet kunnen tellen, heb de eerste serie er zo uit kunnen scheppen. Ik schat in ongeveer de helft halfwasgrut iets kleiner dan volwassen mannen, en dan 25% wimpertjes en iets daar tussenin, te groot om op gegeten te worden. Eigenlijk allemaal verschillende grotes. 15-20 levensvatbare jongen.

De laatste twee jonkies heb ik lang op moeten azen, die hielden zich dicht bij de bodem. Gewacht tot ze bovenin hingen en toen had ik er, hopelijk alles uit.

Omdat de kweek in de Home erg voorspoedig verliep heb ik de vissen uit de kuip van de hand gedaan, ik wilde zelf het risico niet lopen dat ik 'ongedierte' mee naar binnen zou slepen, het Home bakje in.
En om er nou een apart bakje voor op te starten?

Ben van plan om volgend jaar weer een kuip buiten te zetten en hopelijk kan hij dan wat langer blijven staan. Alleen het aanplanten ga ik dan anders doen. Geen planten meer in die drijvende mand, maar losse open vijvermanden. Wortels groeiden niet door de drijvende mand heen. Gemiste kans.

Het water is hier al die tijd kraakhelder gebleven. Geen algen op hout of bladeren. Kuip groeide snel dicht met Salvinia natans en toen ik het merendeel er te enthousiast uit had gehaald, met eendenkroos. Rotzooi op de bodem viel ook heel erg mee, mag amper rotzooi heten.

Er kwam nagenoeg geen zon op de kuip, op een streepje na in de avond. Wellicht in combinatie met de vele drijvers dat de kuip verschoond bleef van algen. Planten deden het overigens erg slecht. Met name het 'grasje' waar ik nu de naam kwijt van ben heeft niks gedaan.

Moet nog denken aan een gesprek dat ik met een medewerker van het tuincentrum had. Ik vertelde hem over de Heterandria formosa en hij zag er een potentiele invasieve exoot in. Misschien iets voor een ander topic, maar hoe zien jullie dit? Ik kan de redenatie van deze medewerker wel volgen.

Topicstarter
S

Spruitje

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2015
Ik heb vorig jaar H. formosa's buiten gehad toen de eerste nachtvorst al was geweest. Ik had een stuk kuilplastic over de tobbe heen gelegd als isolatie en stond de tobbe op dezelfde plek als op de foto die ik plaatste. Dit durfde ik aan nadat ik op een Engels forum had gelezen over iemand die ze tot 5graden celsuis watertemperatuur (!) buiten hield. Met de kwakkelwinters die wij nu hebben gehad kunnen ze het dus overleven, maar komt er weer een keer een fatsoenlijke winter dan houden ze dat niet vol denk ik.

Dolomedes

New member
Lid geworden
11 juli 2017
Leeftijd
63
Bij mijn Aphanius mento heb ik een aantal planten al uit de bak gehaald, maar tot nu toe zie ik maar 1 jong zwemmen.
Dat is jammer, heb je nog wel voldoende over voor een kweekgroep?

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    Bovenaan