Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Volgende week zou het nog warm zijn, daarna haal ik ook mijn visjes weer binnen. Heb het zo lang mogelijk uitgesteld om eerst weer wat garnalen te kweken. De kubus is nog steeds leeg, dus ze moeten bij de garnalen in de scaper's tank (35L). Ik heb ze trouwens nauwelijks gezien. Omdat er veel muggenlarven in de kuip zitten dacht ik dat ze er allemaal niet meer waren, maar toen ik een tijdje stil bleef zitten bleek dat ze gewoon nog rondzwommen. Maar het geeft echt het gevoel dat ze totaal verwilderd zijn, grappig! De vorige keer was dat ook zo, ze gedragen zich als snoeken. Staan stil, glijden dan langzaam naar hun prooi en slaan toe, grappig om datzeflde gedrag te zien in een visje van anderhalve cm. :love:
 
Topic met belangstelling gevolgd en zelf een eerste keer geprobeerd met vietnamese danio's geprobeerd (5). Afgelopen week weer naar binnen gehaald, 10 jongen van +- 0,5 cm en 66 van ongeveer een centimeter. Ben benieuwd hoe het jullie is vergaan!
Hier zijn er ook een aantal volwassen goudkleurige danio’s verdwenen, in mijn kuip heb ik nooit jongen gespot, maar een poos geleden had ik wat watersla uit de kuip in een andere vijver gezet en daar zitten nu 3 jonkies in die het goed doen!
 
Hier zijn er ook een aantal volwassen goudkleurige danio’s verdwenen, in mijn kuip heb ik nooit jongen gespot, maar een poos geleden had ik wat watersla uit de kuip in een andere vijver gezet en daar zitten nu 3 jonkies in die het goed doen!

Grappig dat het zo mee verhuist naar de andere vijver, wel jammer van de danio's. Enig idee hoe dat gebeurt is ?
Had zelf uit voorzorg een soort van horretje gemaakt tegen de libellen die hier zomers aardig veel rondvliegen. Van de 5 ouderdieren er eentje kwijtgeraakt vermoed aan schimmel bij het oog (zo zag het er uit).

Jonge vissen doen het allemaal nog goed in de plastic bakken met zelf gefabriceerde filtertjes (lege voer potjes).
 
Grappig dat het zo mee verhuist naar de andere vijver, wel jammer van de danio's. Enig idee hoe dat gebeurt is ?
Had zelf uit voorzorg een soort van horretje gemaakt tegen de libellen die hier zomers aardig veel rondvliegen. Van de 5 ouderdieren er eentje kwijtgeraakt vermoed aan schimmel bij het oog (zo zag het er uit).

Jonge vissen doen het allemaal nog goed in de plastic bakken met zelf gefabriceerde filtertjes (lege voer potjes).
Geen idee, nooit dode visjes gezien tot op heden, mss katten uit de buurt?
 
Visjes rotten ook erg snel weg, al die waterbeestjes doen zich er graag tegoed aan!

Hier een dikke verrassing een paar dagen terug. Ik keek in de bak en zag ineens een wimper met oogjes zwemmen! Je raadt het al, een jonge Tanichthys albanubes :D De 'oogst' was 2 volwassen vissen (1 kwijtgeraakt dus) en 7 jonge visjes, waarvan 2 formaat wimper en 5 die al te groot zijn om opgegeten te worden. De 5 groten en 2 volwassenen heb ik terug in het aquarium zitten en helaas is er 1 kleintje verdwenen/opgegeten/gesneuveld. De twee kleinsten heb ik in een bakje van 40x20x20, waar maar 15cm water instaat en tsjokvol planten, garnalen en infusoriën zit. Geen filter oid. De buikjes blijven mooi vol dus dat gaat ook helemaal goed komen :D

Bij mijn Aphanius mento heb ik een aantal planten al uit de bak gehaald, maar tot nu toe zie ik maar 1 jong zwemmen.

yYi5BT.jpg

De bakken. Achterste 2 zijn leeg, derde vanaf de muur zaten de danio's in en de voorste horen de mento's te zitten.

IkgLz2.jpg

Hier alle 5 de jongen nog

feF14B.jpg

Hier het rimboebakje. Rechtsvoor heb ik alle mos verwijderd, zodat er een plekje is voor ze om te zwemmen.
 
Wat leuk!

Ik heb de formosa al weer een tijdje terug uit de kuip gehaald omdat de woningstichting hier werkzaamheden op het balkon had te doen. Ik was 1 volwassen vrouwtje verloren (van de drie) en ik had een hele mooi "oogst". Ik heb ze niet kunnen tellen, heb de eerste serie er zo uit kunnen scheppen. Ik schat in ongeveer de helft halfwasgrut iets kleiner dan volwassen mannen, en dan 25% wimpertjes en iets daar tussenin, te groot om op gegeten te worden. Eigenlijk allemaal verschillende grotes. 15-20 levensvatbare jongen.

De laatste twee jonkies heb ik lang op moeten azen, die hielden zich dicht bij de bodem. Gewacht tot ze bovenin hingen en toen had ik er, hopelijk alles uit.

Omdat de kweek in de Home erg voorspoedig verliep heb ik de vissen uit de kuip van de hand gedaan, ik wilde zelf het risico niet lopen dat ik 'ongedierte' mee naar binnen zou slepen, het Home bakje in.
En om er nou een apart bakje voor op te starten?

Ben van plan om volgend jaar weer een kuip buiten te zetten en hopelijk kan hij dan wat langer blijven staan. Alleen het aanplanten ga ik dan anders doen. Geen planten meer in die drijvende mand, maar losse open vijvermanden. Wortels groeiden niet door de drijvende mand heen. Gemiste kans.

Het water is hier al die tijd kraakhelder gebleven. Geen algen op hout of bladeren. Kuip groeide snel dicht met Salvinia natans en toen ik het merendeel er te enthousiast uit had gehaald, met eendenkroos. Rotzooi op de bodem viel ook heel erg mee, mag amper rotzooi heten.

Er kwam nagenoeg geen zon op de kuip, op een streepje na in de avond. Wellicht in combinatie met de vele drijvers dat de kuip verschoond bleef van algen. Planten deden het overigens erg slecht. Met name het 'grasje' waar ik nu de naam kwijt van ben heeft niks gedaan.


Moet nog denken aan een gesprek dat ik met een medewerker van het tuincentrum had. Ik vertelde hem over de Heterandria formosa en hij zag er een potentiele invasieve exoot in. Misschien iets voor een ander topic, maar hoe zien jullie dit? Ik kan de redenatie van deze medewerker wel volgen.
 
Ik heb vorig jaar H. formosa's buiten gehad toen de eerste nachtvorst al was geweest. Ik had een stuk kuilplastic over de tobbe heen gelegd als isolatie en stond de tobbe op dezelfde plek als op de foto die ik plaatste. Dit durfde ik aan nadat ik op een Engels forum had gelezen over iemand die ze tot 5graden celsuis watertemperatuur (!) buiten hield. Met de kwakkelwinters die wij nu hebben gehad kunnen ze het dus overleven, maar komt er weer een keer een fatsoenlijke winter dan houden ze dat niet vol denk ik.
 
Bij mijn Aphanius mento heb ik een aantal planten al uit de bak gehaald, maar tot nu toe zie ik maar 1 jong zwemmen.
Dat is jammer, heb je nog wel voldoende over voor een kweekgroep?
 
Ik heb vorig jaar H. formosa's buiten gehad toen de eerste nachtvorst al was geweest. Ik had een stuk kuilplastic over de tobbe heen gelegd als isolatie en stond de tobbe op dezelfde plek als op de foto die ik plaatste. Dit durfde ik aan nadat ik op een Engels forum had gelezen over iemand die ze tot 5graden celsuis watertemperatuur (!) buiten hield. Met de kwakkelwinters die wij nu hebben gehad kunnen ze het dus overleven, maar komt er weer een keer een fatsoenlijke winter dan houden ze dat niet vol denk ik.
Ik heb de laatsten er nu ook uitgehaald en zwemmen nu weer binnen. En ik heb de laatsten bij 8°C watertemperatuur eruit gehaald. En ze waren nog zeer jovel en ook nog reproductief gezien het aantal jongen van verschillende leeftijden. Het zijn zeer sterke visjes. Dit moet je niet lappen bij de Neoheterandria elegans. Die houden dat weer niet uit. Wat nu nog enkel buiten zwemt zijn de shubinkins en de chinese danio's. Voor de rest heb ik de vissen uit alle bakken wel gefaseerd geoogst. Er zijn ook wel jaren bij geweest dat ik de vissen pas ergens in november oogst. Het laagste was bij 5°C watertemperatuur overdag dat ik ze eruit haalde. En dat betroffen goodeïden. Maar een grote groep daarvan kan tegen lage temperaturen.
 
Dat is jammer, heb je nog wel voldoende over voor een kweekgroep?
Ik zie er telkens nog maar 1 zwemmen, dus vrees het niet :(

Ik heb de laatsten er nu ook uitgehaald en zwemmen nu weer binnen. En ik heb de laatsten bij 8°C watertemperatuur eruit gehaald. En ze waren nog zeer jovel en ook nog reproductief gezien het aantal jongen van verschillende leeftijden. Het zijn zeer sterke visjes. Dit moet je niet lappen bij de Neoheterandria elegans. Die houden dat weer niet uit. Wat nu nog enkel buiten zwemt zijn de shubinkins en de chinese danio's. Voor de rest heb ik de vissen uit alle bakken wel gefaseerd geoogst. Er zijn ook wel jaren bij geweest dat ik de vissen pas ergens in november oogst. Het laagste was bij 5°C watertemperatuur overdag dat ik ze eruit haalde. En dat betroffen goodeïden. Maar een grote groep daarvan kan tegen lage temperaturen.
Heb je ook foto's van je setup?
 
Heb je ook foto's van je setup?
Je zou kunnen kijken op deze link:
www.emeraldking-aquatics.com.
Het is mijn eigen informatieve site. Kijk onder "fishtanks" of "oudoors". Het is in het engels opgezet omdat ik met een internationaal netwerk zit.
 
Je zou kunnen kijken op deze link:
www.emeraldking-aquatics.com.
Het is mijn eigen informatieve site. Kijk onder "fishtanks" of "oudoors". Het is in het engels opgezet omdat ik met een internationaal netwerk zit.
Mooie website. Ik was er al een keer op aan het kijken. Heb je misschien ook de Xiphophorus Montezumae zitten?
 
Momenteel heb ik geen montezumae's meer rondzwemmen. Maar wel andere wildvormen van de zwaarddrager.
Ik ben op zoek naar de Montezumae en / of Nezahualcoyotl. Lastige zoektocht, maar dat maakt het ook weer leuk. Worden deze soorten nog wel eens geïmporteerd of zit daar een export ban op?
 
Ik ben op zoek naar de Montezumae en / of Nezahualcoyotl. Lastige zoektocht, maar dat maakt het ook weer leuk. Worden deze soorten nog wel eens geïmporteerd of zit daar een export ban op?
Nou, bij tijd en wijle worden ze wel aangeboden. Afgelopen 3 oktober zou ik een bijeenkomst bijwonen met een veiling in Duitsland. Doch een dag ervoor zou alles op slot gaan bij de duitse grens voor de nederlanders. Heb nog wel wat kunnen regelen met wat duitse kwekers doch moesten we dit in de buitenlucht bewerkstelligen. Had ook gedacht daardoor aan beide zwaarddragersoorten weer te kunnen komen. Doch met de beperking die de nederlanders opgelegd kregen door de duitse overheid vanaf dat weekend, moesten we ons tevreden stellen met de soorten die nog zeg maar onder de tafel doorgeschoven konden worden. Maar goed, ik kom regelmatig in contact met kwekers die wat aan te bieden hebben. Enkel vanwege de corona-situatie ligt de frequentie momenteel lager.
 
Heb een paar maanden geleden al mijn buiten bakken leeggemaakt. Viel na juni toch wat tegen met de hoeveel heid alg die zich ontwikkelde. Had dit jaar voor zwaardragers, Chinese danios, barbus Schubert en guppen gekozen. Guppen en zwaarddragers vermeerderde zich veel te snel, had er wat ameca splendens bij gestoken nadat die de jongen had teruggedrongen begonnen die zicht in rap tempo te vermeerderen was ook niet helemaal de bedoeling maar goed. Chinese danio en de barbussen een paar jongen aan over gehouden maar vooral de danios vielen erg tegen mbt uitval. Volgend jaar andere plek voor mijn bakken uitgekozen veel schaduw en een klein streepje zonlicht. Ben nu bezig met de plantjes heb in mijn aquarium jonge anubius, javavarens en mos op hout en stenen gestoken zodat ik die meteen kan overzetten in mijn buiten bakken als de temperaturen het toelaten, daarbij nog wat gele lis, waterpest en mosselplantje dan moet ik daar wel voldoende aan hebben. Twijfel nog of ik de bakken boven de grond zet of deels ingraaf. Bestand in de bakken die ik nu van plan ben en zelf in bezit heb: groepje barbus schuberti, koppel paradijsvissen beide worden nu onverwarmd gehouden tot een temperatuur van 14 graden gaat perfect tot nu toe. 6 epiplatus annulatus en nog 1 bak waar ik over twijfel denk een mix van corydoras pygmeus en garnalen zit alleen te kijken hoe ik de larve van de libel dan uit het water houd
 
Je zou kunnen kijken op deze link:
www.emeraldking-aquatics.com.
Het is mijn eigen informatieve site. Kijk onder "fishtanks" of "oudoors". Het is in het engels opgezet omdat ik met een internationaal netwerk zit.
Mooie website met veel informatie. Ik zie dat jou bakken niet ingegraven zijn, bewuste keuze? Denk het wel maar wat is de reden erachter?
 
Mooie website met veel informatie. Ik zie dat jou bakken niet ingegraven zijn, bewuste keuze? Denk het wel maar wat is de reden erachter?
Dank je.
Daar waar deze bakken staan is ingraven niet echt nodig. Ze zitten vrij beschut door een hoge jasmijnstruik. De temperatuur blijft dan vrij redelijk aangezien de volle zon niet erg grip door de hoge struik het felle licht tegenhoudt. Zo ook de warmte. Het is uiteraard afhankelijk van de soort vissen of ingraven van een bak zin heeft, Denk bijvoorbeeld aan xiphophorussen (zwaarddragers en platy's). Zekers wat wildvormen aangaan, waarbij een grote schare liever wat lagere temperaturen prefereren, is een wat ingegraven bak een voordeel. Het lage gedeelte is dan koeler als het bovengedeelte van de bak. Ditzelfde geldt tevens voor een grote groep aan goodeïden (niet allemaal dus).
Mijn zwembad bijvoorbeeld is opgesteld achter in de hoek van de tuin. Daardoor komt een gedeelte in de schaduw en een gedeelte in de zon. De vissen kunnen dan zelf kiezen in welk gedeelte het voor hun prettiger is. Wij hebben de tuin op de zuidkant staan. Dus het grootste gedeelte van de dag staat daar de zon.
Op het balkon staan 3 bakken. Het grasachtige vegetatie zit aan de buitenrand van 1 van de bakken waardoor fel licht enigszins wordt tegengehouden. Een tussenbak vangt wel de volle zon en dat mag ivm mijn meer algenetende soorten en die nog wat bestand zijn tegen extreme hittes. En een bak die verhoogd staat, die beschut wordt tegen regen, wind en felle zon middels een trompetklimplant.
Om toch wat meer algengroei (-bloei) tegen te gaan (aangezien ik ze buitenbakken op het zuiden heb staan) wordt er gebruik gemaakt van wilgetakken en zoetwatermosselen. Werkt prima!
 
Zo, had vandaag wat tijd over en alvast de eerste bak klaargemaakt voor de lente. Lekker op tijd in de bak bovenin ga ik als het weer beter word gele lis poten waar de wortels het water ingaan. Meerdere voordelen.
 

Bijlagen

  • 20201218_170744.jpg
    20201218_170744.jpg
    175.8 KB · Weergaven: 160
Als het mooi weer is begint het alweer te kriebelen. 2 bakken van 240 liter 10 cm ingegraven en 2 van 180 liter bovengronds geplaatst. Bij 3 bakken bakken erboven geplaatst voor gele lis en aronskelk. Over het hout nog gaas voor tegen de nieuwsgierige katten.Nog een paar weken wachten en dan planten poten en daarna langzaam vissen overzetten.

Ps ik heb 2 linkerhanden, niet heel mooi wel goed werkend
 

Bijlagen

  • 20210220_121106.jpg
    20210220_121106.jpg
    521.3 KB · Weergaven: 144
Ik ben ervan genezen.
Begin er niet meer aan.
 
Als het mooi weer is begint het alweer te kriebelen. 2 bakken van 240 liter 10 cm ingegraven en 2 van 180 liter bovengronds geplaatst. Bij 3 bakken bakken erboven geplaatst voor gele lis en aronskelk. Over het hout nog gaas voor tegen de nieuwsgierige katten.Nog een paar weken wachten en dan planten poten en daarna langzaam vissen overzetten.

Ps ik heb 2 linkerhanden, niet heel mooi wel goed werkend
Welke soorten komen erin?
 
Ik ben afgelopen weekend ook begonnen. Nog 1 bak in de schuur staan in mijn aquariumkamer.

IMG_7913.jpg


IMG_8021.jpg
 
Welke soorten komen erin?
2 bakken met beide 9 barbus schuberti, 1 bak voor een koppel paradijsvissen en 1 bak voor 8 danio erythromicron dit soort zou ik graag willen uitbreiden
 
Ik heb ook aan die danio zitten denken, maar misschien andere keer.
Ik ga voor:
Xiphophorus Montezumae
Galaxy Rasbora (ik denk 2 bakken) met elk 2 V en 1M. Was vorig jaar zeer succesvol.
Medaka
Tanichthys micagemmae
 
Zo en nu maar wachten op het mooie weer
 

Bijlagen

  • 20210327_134823.jpg
    20210327_134823.jpg
    559.9 KB · Weergaven: 115
Even een vraag, wat houden jullie aan qua bezetting in een buiten bak zonder filter en weinig waterwissels?
 
Ik heb er luchtfilters op. Ook heb ik maar een kleine bezetting per bak. Hooguit 10.
 
Dat zijn dan 90 liter bakken?
 
Vandaag heb ik de kuip schoongemaakt, de planten terug gesnoeid en bladeren en draadalg verwijderd. Het water is nog steeds mooi helder en stinkt niet. Helaas is er nog maar 1 goudkleurige danio over van de 12. De winterprik heeft ze duidelijk geen deugd gedaan. In de wintermaanden krijgt de kuip namelijk totaal geen zon. Ik denk dat ik het overgebleven visje maar verplaats naar een andere vijver met danio’s, die de winter wel goed zijn doorgekomen.
Welke winterharde soort zal ik dit jaar eens proberen?
 
Het merendeel is 150 liter
 
Vandaag heb ik de kuip schoongemaakt, de planten terug gesnoeid en bladeren en draadalg verwijderd. Het water is nog steeds mooi helder en stinkt niet. Helaas is er nog maar 1 goudkleurige danio over van de 12. De winterprik heeft ze duidelijk geen deugd gedaan. In de wintermaanden krijgt de kuip namelijk totaal geen zon. Ik denk dat ik het overgebleven visje maar verplaats naar een andere vijver met danio’s, die de winter wel goed zijn doorgekomen.
Welke winterharde soort zal ik dit jaar eens proberen?
Ik zit eraan te denken om de paradijsvis te laten overwinteren bij mij. Misschien een idee voor jou? Ga het zelf ook proberen met wat garnalen lees hier en daar dat dit ook kan
 

Terug
Bovenaan