Wat is er nieuw

Lido 120 van Geert80

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geert80
  • Startdatum Startdatum
Erg gaaf bakje, ik hou d'r van!

Thanks Nikki! Ik ook...

Snuitje zei:
- edit:
Ik heb trouwens ook nog aardig wat planten en stekjes over voor de liefhebber, genoeg om een klein bakje mee te vullen. Gratis af te halen in Rotterdam...

- Rotala macrandra
- Rotala wallichii (long leaf)
- Mayaca fluviatilis
- Ludwigia repens Rubin
- Sagittaria Platyphylla
- Alternanthera reineckii (heel veel)
- Vallesneria Asiatica
- Monosolenium Tenerum / levermos (klein beetje)
- Vesicularia ferriei / Weeping Moss (klein beetje)
- Lobelia cardinalis mini (mooi plantje)
- Sagittaria subulata

Als je hier nog wat van over heb, ben ik wellicht voor ge�ntresseerd.

Dat ziet er mooi uit. :petjeaf:

mooie bak!
en echt gezonde, mooi gekleurde planten 😉

Mooie bak! Alleen ik zie roodneuzen? Die zitten liever vanaf 1 m omdat het nogal zwemmers zijn. Ze zitten dus krapjes in je bak.

Polarbear zei:
Snuitje zei:
- edit:
Ik heb trouwens ook nog aardig wat planten en stekjes over voor de liefhebber, genoeg om een klein bakje mee te vullen. Gratis af te halen in Rotterdam...

- Rotala macrandra
- Rotala wallichii (long leaf)
- Mayaca fluviatilis
- Ludwigia repens Rubin
- Sagittaria Platyphylla
- Alternanthera reineckii (heel veel)
- Vallesneria Asiatica
- Monosolenium Tenerum / levermos (klein beetje)
- Vesicularia ferriei / Weeping Moss (klein beetje)
- Lobelia cardinalis mini (mooi plantje)
- Sagittaria subulata

Als je hier nog wat van over heb, ben ik wellicht voor ge�ntresseerd.

Sorry, die zijn zojuist opgehaald door een forumlid.

Corydorasfan zei:
Mooie bak! Alleen ik zie roodneuzen? Die zitten liever vanaf 1 m omdat het nogal zwemmers zijn. Ze zitten dus krapjes in je bak.

Dat klopt inderdaad. Er zaten er al een aantal in toen ik de bak op marktplaats kocht, heb toen besloten om er een paar bij te doen in plaats van ze weg te doen. Toen ze nog wat kleiner waren ging het prima, maar de oudste zijn nu redelijk groot en ik krijg toch een beetje mijn bedenkingen. Maar er staat best wat stroming (500l/u) en ze scholen nog steeds goed door de hele bak dus ik kijk het nog rustig en denk er eens goed over na.

Erg mooi Geert! Bij mij staan de planten in de nieuwe bak, hartstikke bedankt nog!

Sjeff zei:
Erg mooi Geert! Bij mij staan de planten in de nieuwe bak, hartstikke bedankt nog!
Ik heb het gezien in je foto album Jeffrey! Ik ben blij dat ik je er een plezier mee kon doen!

Ik heb vandaag (eindelijk) een nieuw thuis gevonden voor de Farlowella Acus en de synodontis rugzwemmer die ik beide kreeg bij het aquarium toen ik die kocht via marktplaats!

Ze komen samen in een 200x60x60 bij enkele soortgenoten! Ik zal ze missen maar ben dolgelukkig dat het me is gelukt om een goede plek voor ze te vinden!

Hoi leuke bak hebben jullie!

Ik heb nu een week of 6 een nieuwe bak draaien en ben niet zo ervaren, maar wilde ook antennebaarjes in het begin.
Wat ik der van begrepen heb is dat de ph tussen de 5 en 6 moet zijn en de temparatuur tussen de 27 en 30 graden.

Groetjes Barry

Barry-incpiria zei:
Hoi leuke bak hebben jullie!

Ik heb nu een week of 6 een nieuwe bak draaien en ben niet zo ervaren, maar wilde ook antennebaarjes in het begin.
Wat ik der van begrepen heb is dat de ph tussen de 5 en 6 moet zijn en de temparatuur tussen de 27 en 30 graden.

Groetjes Barry

Voor zo ver mij bekent is zijn temperaturen van 27 graden en een pH van 5 tot 6 echt kweek omstandigheden. Ervaring van andere forumleden is dat ze het ook op 25 graden en een pH van 7 een goed leven hebben in een gezelschapsaquarium. Maar als je er een speciaal aquarium of ZA biotoop van maakt zou ik zeker de eerder genoemde waarde hanteren.

Maar het is vooral belangrijk dat je op let dat je een gezond en goed koppeltje koopt! Als ze erg klein zijn maar wel al volledig op kleur moet je ze niet kopen. Degene die ik kocht waren zo'n 4,5 a 5 cm en al volgroeid. Dat is echt veel te klein en het resultaat was dat het mannetje zeer snel en zonder aanleiding of waarschuwing vooraf al overleed.

Ik zou aanraden om te zorgen dat je een koppeltje probeerd te vinden dat is gekweekt van wildvang, nog niet helemaal op kleur is maar wel al ongeveer 5 a 6 cm groot. Of dat gaat lukken weet ik niet, maar dat is wel wat ik zou doen als ik het opnieuw kon doen!

Oke dat klinkt toch iets makkelijker dan ik dacht.
Maar ga waarschijnlijk toch andere vissen der in doen.
Zat te denken aan de boesemani dat zou de eerste anderhalf twee jaar geen probleem moeten zijn in een meterbak en heb veel vrije zwemruimte overgelaten.

Groetjes

Booi bakje! mag je trots op zijn hoor! 😉

Booi makje, vind ik ook. Die planten gaan hard zeg, mooie kleuren zo.

Gisteren weer even een snoeibeurt gegeven en enkele plantjes verplaatst. Ik kon het toch niet laten. Ik heb altijd zo'n moeite om met mijn jatten uit de bak te blijven... Nou ja, zo lang ik er plezier aan beleef blijf ik schuiven met de plantjes 😉

Ik dacht dat ik ook nog foto�s had van voor het snoeien maar die heb ik niet gevonden dus jullie zullen het hiermee moeten doen.

De Rotala wallichii is van links naar rechts gegaan in de hoop dat ie daar meer licht vangt en dus beter zal gaan kleuren. Op die plek had ik eerst de Limnophila aromatica gezet maar die heb ik er helaas uit moeten halen. En de Ludwigia repens Rubin is een stukje opgeschoven naar de plek van de rotala macrandra die net als de L aromatica het veld heeft geruimd. Bijde had ik besteld bij aquarium-planten.com maar de stekjes waren zo karig en slecht van kwaliteit dat van bijde planten slechts ��n enkele stengel heeft aangeslagen... Ik ben erg teleurgesteld in de kwaliteit van de ontvangen stekken dat ik er niet meer zal bestellen, dan betaal ik toch liever een paar centen extra bij APO.

Van het belgisch groen in de achtergrond heb ik 50cm lange stukken afgehaald, wat kan dat spul groeien zeg! Maar ik vind het wel een schitterende plant...

De foto's heb ik vanmorgen geschoten met mijn mobieltje en slaperige hoofd dus zijn zeker niet van hoogstaande kwaliteit. Zal van de week weer even de digitale camera erbij pakken. Om te beginnen even een klein totaaltje.

IMAG0012.jpg

IMAG0018.jpg

En ook de braziliaanse klimop groeit stevig door! Ik vind het zelf echt prachtig om te zien dat ie nu langs het wateroppervlakte verder groeit. Hij gaat nu richting 1 meter(!) in lengte
IMAG0019.jpg

De drijvertjes heb ik opgehaald bij Sjeff, bedankt kerel!
IMAG0029.jpg

De lotus is duidelijk nog niet wakker...
IMAG0030.jpg

De vuurgarnaaltjes laten zich steeds meer zien. Heb al drie vrouwtjes met eitjes gespot en ik vermoed dat er nu ongeveer 50 stuks in zitten, maar dat aantal zal wel explosief gaan steigen over de komende weken...
IMAG0026.jpg

Het 'weeping moss' is nog niet echt begonnen te 'weepen'
IMAG0031.jpg

Binnenkort meer en scherpere foto's

Oh en ik heb nog wat snoeisel bewaard... Niet zo veel en zulke mooie stekken als de laatste keer. Maar voor iemand misschien wel de moeite waard.

Limnophila aromatica (weinig)
Rotala macrandra (weinig)
Ludwigia repens "Rubin" (weinig)
Hygrophila polysperma "sunset" (v��l)
Lobelia Cardinalis (veel)
Staurogyne porto velho (aardig wat)

Mooi bakkie Snuitje.

Ik ben nog niet helemaal wakker denk ik, ik heb met verbazing zitten kijken naar de foto waarbij je zegt, de rode lotus is duidelijk nog niet wakker...

Ik dacht dat die plantjes, die bij jou op de bodem staan, drijvers waren.. Nou je snapt wel hoe ik heb lopen kijken op deze foto, hoe komen de vissen nou boven de drijvers?!? Groeien de planten nou de bak uit of niet? Na 3 minuten kwam ik erachter dat het geen drijvers waren maar een bodemplantje, oeps! 😀

Die brazliaanse klimop is erg leuk, wist niet dat 'ie zo compact kon groeien.

De lotus gaat nog een probleem worden over 6-8 weken neemt 'ie de bak over.

Zanziee zei:
Na 3 minuten kwam ik erachter dat het geen drijvers waren maar een bodemplantje, oeps! 😀
Toch leuk om te weten dat mensen minuten lang naar mijn foto's blijven kijken 🙂

jeroenw zei:
Die brazliaanse klimop is erg leuk, wist niet dat 'ie zo compact kon groeien.

De lotus gaat nog een probleem worden over 6-8 weken neemt 'ie de bak over.
Of de lotus echt een probleem gaat worden weet ik niet. Ik geef hem nu nog even vrijspel en laat hem lekker woekeren. Misschien dat ie naar het balkon gaat als ik hem zo ver krijg dat ie drijvers gaat maken. En in dat geval komt er een nieuwe kleine voor in de plaats, zo niet ga ik er met de snoeischaar doorheen...

De klimop groeit niet vanzelf zo! Daar help ik hem een (hardhandig)handje bij. Ik ben begonnen met twee enkele stengels van zo'n 5cm lang. Deze draai ik in elkaar en alle uitlopers vlecht ik er dan doorheen. Dat doe ik nu iets meer dan twee maanden en dit is het resultaat. Ongeveer 1 meter lang en 10 cm doorsnede. Zelf vind ik het prachtig om te zien en ook de Khulli's en garnalen zitten er graag in.

mooi aquarium en ook mooie planten 🙂

Ziet er goed uit Geert! Drijfplanten doen het bij jou beter als bij mij geloof ik 😛

Tijd voor een updatetje!!!!

Aanzichtje van het totaal:
IMAG0055.jpg

Zijaanzichtje:
IMAG0064.jpg

Detail van de rechtkant:
IMAG0060.jpg

En mijn nieuwe bewoners!!!! Ben ik uitermate content mee... Twee dwergkogelvisjes, wat een leuke visjes zijn dat om naar te kijken...

IMAG0048.jpg

Helaas zijn ze niet zo fotogeniek. Als ik zelf voor de bak zit of erin bezig ben komen ze nieuwsgierig kijken wat er aan de hand is. Ook scharrelen ze graag door het flamemoss op zoek naar slakjes. Maar zodra de camera voor het glas komt gaan ze direct schuilen. Ik vermoed dat die grote zwarte lens bij hun overkomt als een grote opengesprijde roofdierenbek of iets dergelijks... Maar ik zal blijven proberen om een paar leuke foto's van ze te schieten. Tot dan zullen jullie het hiermee moeten doen:

6a9cbddc-d65c-4912-8c44-191321c9b9ea.jpg

En nog even mijn waardes, de pH is weer wat verhoogt, dit omdat mijn bioCO2 op zijn einde loopt. Ijzer is 0 maar die word iedere week aangevuld met easylife Ferro... Elke week een beetje meer totdat ik na een week nog 0,1ppm over heb. Dan weet ik precies welke dosis ik moet hebben.

pH = 7,3
gH = 12
kH = 6
NH4 = 0,5
NH3 = 0,06
NO2 = 0
NO3 = 40
PO4 = 1,0
FE = 0
CU = 0

Ben trouwens niet erg tevreden met deze waardes! Ik wil de pH 0,5 naar beneden en de NO3 max 25. Daarnaast zou ik heel graag NH4/NH3 op 0 hebben. Kan dat? Of zijn dit gezonde en realistisch waardes??

whahahaha errugggggg herkenbaar wat die kogeltjes betreft,

mooie bak zeg jeetje, dat boompje vind ik ook zo gaaf

top bak.. erg mooi om te zien.
Welk plantje is dat waar jij zo een mooi tapijt mee maakt?

An Vrolijk zei:
whahahaha errugggggg herkenbaar wat die kogeltjes betreft,

mooie bak zeg jeetje, dat boompje vind ik ook zo gaaf

Ik heb nooit opzettelijk geprobeerd om een boompje te maken. had gewoon wat flamemos op het hout gebonden en ik wist niet dat het zo ver zou uitgroeien... Dat de Bolbitis heudelotii weer terug is gekomen had ik ook niet gedacht, die had ik er namelijk vanaf getrokken omdat ik in de veronderstelling was dat ie dood was. Zo zie je maar!

Mausalicious zei:
top bak.. erg mooi om te zien.
Welk plantje is dat waar jij zo een mooi tapijt mee maakt?
Dat is gewoon Glossostigma elatinoides. Ik lees wel eens dat sommige mensen het een moeilijk plantje vinden maar ik ervaar dat toch echt anders... Op foto 3 kun je zien dat ie ook gewoon dwars door het levermos heen omhoog groeit.
😳

ok thx! maar is wat stekjes zoeken of ergens iets kopen =)

Prachtige bak!
Echt om jaloers op te zijn!

Gisteren even snel met mijn telefoon een paar kiekjes geschoten toen de avond verlichting aan was. Persoonlijk vind ik de bak op die manier het mooist. In ieder geval het 'spannendst'... De kwaliteit van de foto's laat wat te wensen over maar dat ligt voor de hand aangezien telefoons bij weinig licht niet zulke knappe kiekjes maken.

Zo lekker mysterieus, bovendien lijken de bewoners ook het meest actief wanneer het licht dermate is gedemd...

IMAG0078.jpg

IMAG0076.jpg

IMAG0083.jpg

En nog twee foto�s van de ontsnappingspoging van mijn braziliaanse klimop! 😀

IMAG0080.jpg

IMAG0081.jpg

Mooi aquarium hoor!
Hopelijk wordt mijn Hydrocotyle net zo mooi en vol als die van jou.

Dit las ik op internet.
Ammonium (NH4) wordt in een aquarium met een PH boven de 7 omgezet in ammoniak. Een te hoge ammoniakwaarde (NH3) kan dodelijk zijn voor je vissen. Ook zorgen te hoge waardes voor algenvorming. De ideale NH3-waarde is 0. Je kunt een te hoge ammoniakwaarde voorkomen door regelmatig water te verversen, minder te voeren en meer planten aan te brengen in het aquarium.

Maar NH3 is een afvalproduct van de vissen, wat ze uitscheiden via de kieuwen en hun urine dus denk ik niet dat je het helemaal op 0.0 zal krijgen, maar hoe minder hoe beter.

Hoe gaat het met je alg?
Ik ga ook proberen met ph met 0.5 te verlagen.
Heb hiervoor een co2 set van marktplaats gekocht.

Snuitje zei:
Daarnaast zou ik heel graag NH4/NH3 op 0 hebben. Kan dat? Of zijn dit gezonde en realistisch waardes??
normaliter behoort NH3/4 razendsnel te worden omgezet naar NO2, dat op zijn beurt weer razendsnel behoort te worden omgezet naar NO3.

Je zou dus zowel NH3/4 als NO2 onmeetbaar kunnen en eigenlijk ook moeten hebben. Wil niet zeggen dat er dus niet zeer minimale hoeveelheden zijn.

Barry-incpiria zei:
Dit las ik op internet.
Ammonium (NH4) wordt in een aquarium met een PH boven de 7 omgezet in ammoniak. Een te hoge ammoniakwaarde (NH3) kan dodelijk zijn voor je vissen.
NH3 en NH4 zijn inderdaad met elkaar verbonden via een evenwichtsreactie die door de pH beinvloedt wordt: lagere pH > meer NH4, minder NH3.
Beiden zijn niet goed, zeer slecht zelfs voor je vissen, erger nog dan NO2, maar NH3 is nog ietsje erger dan NH4.

Geert, wat is je totale bestand? welke filtratie?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Geert, wat is je totale bestand? welke filtratie?

~ Ivo

Huidige visbestand is:

12x Roodkopzalmpjes (Hemigrammus bleheri)
10x Sundadanio axelrodi
5 x otocinclus affinis
2 x Pangio Kuhlii
2 x Dwergkogeltjes (Tetraodon travancoricus)
1 x Mikrogeophagus ramirezi (Antennebaarsje, vrouw)

10x japonica garnalen
xxx vuurgarnalen (50 tot 60 stuks ondertussen vermoed ik)

Ik filter d.m.v. de originele Juwel interne filter (BioFlow 3.0) met een capaciteit van 500 l/u. Ik gebruik originele Juwel vulling (grove spons, fijne spons, Cirax keramische pijpjes en filterwatten)

Ziet er idd goed uit leuk bakkie wij zaten hier eerst ook over te dubben om een lide te nemen maar toch de rio 125 geworden!!
Maar ik ga dit topic ook is ff volgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan